Календарно-тематичне планування з української літератури для 5 класу
Кількість уроків – 70 Контрольних робіт – 4 Позакласне читання – 4
Розвиток мовлення – 2у+2п Література рідного краю – 4
Творів напам’ять – 4 Виразне читання – 2
Українська літ. 5 кл. : підруч. для закл. заг. серед. освіти / Л.Т.Коваленко— 2-ге вид., доопрац. — Київ : Освіта, 2018. — 256 с.
№ з/п |
Зміст навчального матеріалу |
Кіл. год. |
Дата |
При-мітка |
1 |
Слово в житті людини. Образне слово — першоелемент літератури. Художня література як мистецтво слова. Види мистецтва. |
1 |
|
|
Світ фантазії, мудрості Міфи та легенди давніх українців
|
||||
2 |
Початок словесного мистецтва: фольклор і літописи. Міфи як первісні уявлення про всесвіт і людину. «Берегиня», «Дажбог». ТЛ: фольклор, міф. |
1 |
|
|
3 |
Легенди «Неопалима купина», «Як виникли Карпати», «Чому в морі є перли і мушлі». Реальні та фантастичні елементи людської поведінки. ТЛ: легенда. |
1 |
|
|
4 |
Народні перекази. «Прийом у запорожці». Звичаї та традиції запорозьких козаків. ТЛ: переказ. |
1 |
|
|
5 |
Література рідного краю. Валерій Войтович, «Сокіл-Род. Легенди та міфи стародавніх українців». Авторська інтерпретація міфів про створення світу в оповідях «Сокіл-Род» та «Дерево Життя». |
1 |
|
|
Давні казки
|
||||
6 |
Тематика народних казок, їхні різновиди. Побудова казки, її яскравий національний колорит. ТЛ: народна казка, тема. |
1 |
|
|
7 |
Народне уявлення про добро і зло в казці «Мудра дівчина». ТЛ: тема. |
1 |
|
|
8 |
«Яйце-райце». Світогляд народу, його морально-етичні принципи в казці; зв’язок із міфами. |
1 |
|
|
9 |
«Летючий корабель». Фантастичне і реальне, смішне і страшне, красиве і потворне в казках. ТЛ: гіпербола. |
1 |
|
|
10 |
Позакласне читання. Мене чарує дивосвіт казок. Презентація самостійно прочитаних казок. |
1 |
|
|
11 |
Контрольна робота. Світ фантазії, мудрості (Міфи і легенди українців. Народні перекази і казки). Тест. |
1 |
|
|
Літературні казки
|
||||
12 |
Іван Франко — казкар (збірка «Коли ще звірі говорили»). Дитинство письменника. Особливості літературної казки. ТЛ: літературна казка. |
1 |
|
|
13 |
Урок виразного читання. Виразне читання казки І. Франка «Фарбований Лис». ТЛ: мова автора і мова персонажів, прозова мова. |
1 |
|
|
14 |
Зміст казки, головні персонажі, другорядні. Образ Лиса, риси його характеру. |
1 |
|
|
15 16 |
Василь Королів-Старий. Короткі відомості про письменника , його фантастична казка «Хуха-Моховинка». Образи фантастичних істот, створені уявою автора на основі українського фольклору. |
2 |
|
|
17 |
Розвиток мовлення. Усний переказ уривків із казки. |
1 |
|
|
18 |
Світлий життєствердний погляд на світ. Наскрізний гуманізм казки. Аналіз зовнішності (портрета) казкових істот. ТЛ: портрет. |
1 |
|
|
19 |
Василь Симоненко. Цікава сторінка з життя митця. «Цар Плаксій та Лоскотон». Казкова історія і сучасне життя. |
1 |
|
|
20 |
Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона (песимістична і оптимістична). ТЛ: віршована мова( рима, строфа, ритм), порівняння, епітети. |
1 |
|
|
21 |
Розвиток мовлення. Твір-розповідь у художньому стилі «Мій улюблений герой літературної казки». |
1 |
|
|
22 |
Позакласне читання. В.Симоненко. «Подорож у країну Навпаки». Чистота дитячої душі, її поривань і діянь. |
1 |
|
|
23 |
Галина Малик. Повість – казка «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Повість-казка сучасної дитячої письменниці. ТЛ: повість-казка. |
1 |
|
|
24 |
Елементи незвичайного в повісті-казці «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» . |
1 |
|
|
25 |
Символіка країни Недоладії та її мешканців. |
1 |
|
|
26 |
Морально-етичні проблеми у творі: добро і зло, відповідальність за свої вчинки, уміння долати перешкоди на шляху до мети. |
1 |
|
|
27 |
Контрольна робота. Світ фантазії, мудрості (Літературні казки). Тест. |
1 |
|
|
Загадки. Прислів’я і приказки
|
||||
28 |
Загадка як вид усної народної творчості. Розгляд змісту і форми загадок. Види загадок. ТЛ: загадка, метафора. |
1 |
|
|
29 |
Народне уявлення про навколишній світ та його оцінка в прислів’ях і приказках. Краса і мудрість цього жанру усної народної творчості. ТЛ: прислів’я, приказка. |
1 |
|
|
30 |
Література рідного краю. Олена Медведєва, «Рівненський буквар» - незвичайна абетка рідного краю. |
1 |
|
|
31 |
Леонід Глібов – відомий український поет і байкар. Фольклорна основа віршованих загадок. «Химерний, маленький...», «Що за птиця?». ТЛ: акровірш. |
1 |
|
|
32 |
Життєствердний пафос віршів «Хто вона?», «Хто розмовляє?», «Хто сестра і брат?». |
1 |
|
|
Історичне минуле нашого народу
|
||||
33 |
«Повість минулих літ» - найдавніший літопис нашого народу. Значення літописання для нащадків. Мотиви літописних сюжетів. Літописна оповідь «Три брати – Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь». ТЛ: літопис. |
1 |
|
|
34 |
Любов руських князів до своєї землі, їхня сила духу, воля, благородство. Літописна оповідь «Святослав укладає мир з греками», «Розгром Ярославом печенігів. Початок великого будівництва в Києві. Похвала книгам». |
1 |
|
|
35 |
Олександр Олесь. Поезії з книги «Княжа Україна», їх зв’язок із літописами. «Заспів», «Україна в старовину». Поетична оповідь про минуле нашого народу. |
1 |
|
|
36 |
«Похід на Царгород», «Ярослав Мудрий». Поетична оповідь про князів Київської Русі, їхню мудрість, благородство, хоробрість, любов до рідної землі. |
1 |
|
|
37 38 |
«Микита Кожум’яка». Драматичний твір на тему народної казки. Добро і зло в казці. ТЛ: драматичний твір і його побудова. |
2 |
|
|
39 |
Виразне читання. Інсценування драми-казки О. Олеся „Микита Кожум'яка". |
1 |
|
|
40 |
Зірка Мензатюк. Пригодницька повість про мандрівку історичними місцями сучасної України «Таємниця козацької шаблі». ТЛ: епічний твір |
1 |
|
|
41 |
Історичне минуле нашого народу в житті сучасної людини. Екзотика старовинних українських замків. |
1 |
|
|
42 |
Образи козаків та символіка козацької шаблі у творі. |
1 |
|
|
43 |
Стосунки між дорослими і дітьми. Фантастичне і реальне в повісті. |
1 |
|
|
44 |
Позакласне читання. Оксана Сенатович «Малий Віз». Уславлення кмітливості і винахідливості запорожців. |
1 |
|
|
45 |
Контрольна робота. Світ фантазії та мудрості (Загадки, прислів’я, приказки, Л.Глібов). Історичне минуле нашого народу. Літописні оповіді. Твори О. Олеся, З.Мензатюк). Тест. |
1 |
|
|
Рідна Україна. Світ природи
|
||||
46 |
Повість С. Васильченка «В бур’янах». Україна часів Т. Шевченка. |
1 |
|
|
47 |
Розвиток мовлення. Розповідь про поета, його дитинство (на основі повісті С.Васильченка). |
1 |
|
|
48 |
Тарас Шевченко. Картини довколишнього світу, природи в поезії «За сонцем хмаронька пливе...». ТЛ: ліричний твір, персоніфікація |
1 |
|
Напам’-ять |
49 |
Т. Шевченко. «Садок вишневий коло хати». Художня реальність, створена уявою митця за допомогою засобів образної мови. |
1 |
|
Напам’-ять |
50 |
Виразне читання напам’ять творів Т.Шевченка. |
1 |
|
|
51 |
Література рідного краю. Казковий світ природи у творі Л.Пшеничної «Квіткая». |
1 |
|
|
52 |
Павло Тичина. Коротко про поета і край, де він народився. «Не бував ти у наших краях!». |
1 |
|
|
53 |
Майстерне відтворення краси природи, вираження життєрадісності, патріотичних почуттів засобами художнього слова. віршів «Гаї шумлять...», «Блакить мою душу обвіяла...». ТЛ: ліричний герой. |
1 |
|
1 вірш (на вибір) |
54 |
Розвиток мовлення. Художній етюд про природу. |
1 |
|
|
55 |
Євген Гуцало. Основні відомості про письменника. Вічне протистояння добра і зла − наскрізна тема світового мистецтва. Порушення цієї теми в оповіданні «Лось». |
1 |
|
|
56 |
Співчуття, милосердя − шлях до перемоги добра. Образи хлопчиків, їхня невідступність у захисті гуманних переконань. ТЛ: оповідання. |
1 |
|
|
57 58 |
Розвиток мовлення. Контрольний твір у публіцистичному стилі на тему «Добро завжди перемагає зло» (власне закінчення оповідання Є.Гуцала «Лось»). |
2 |
|
|
59 |
Позакласне читання. Людина і світ в оповіданні Є.Гуцала «Сім’я дикої качки». |
1 |
|
|
60 61 |
Максим Рильський. Основні відомості про поета. Краса рідної природи й відтворення її поетом засобами поетичної мови. «Дощ» («Благодатний, довгожданий…»), «Осінь-маляр із палітрою пишною…». |
2 |
|
Напам’-ять 1 вірш (на вибір) |
62 |
Григір Тютюнник. Коротко про письменника. Оповідання «Дивак». Ідея неповторності й багатства внутрішнього світу людини. |
1 |
|
|
63 |
Паралельність і єдність двох світів − природи і людини. Допитливий, чуйний, добрий хлопчик Олесь, його жага пізнати загадковий світ природи, |
1 |
|
|
64 |
Микола Вінграновський. Коротко про митця. Повість «Сіроманець». |
1 |
|
|
65 |
Захоплююча і драматична історія про хлопчика й вовка як приклад гармонії людини й природи. |
1 |
|
|
66 |
Гуманізм повісті «Сіроманець». Доброта, вигадливість, рішучість Сашка, його здатність на самостійні вчинки, особливо у відстоюванні своєї позиції. |
1 |
|
|
67 |
Контрольна робота. Рідна Україна. Світ природи (Твори Т.Шевченка, П.Тичини, М.Рильського, Є.Гуцала, М.Вінграновського). Тест. |
1 |
|
|
68 |
Література рідного краю. «Люблю тебе, земле». Возвеличення краси рідного краю у творчості письменників Костопільщини. |
1 |
|
|
69 |
Урок-підсумок. Бесіда про твори, які вивчалися впродовж року й викликали найбільше зацікавлення. |
|
|
|
70 |
Презентація літератури для читання на літо. |
|
|
|