Тема уроку: Урок позакласного читання. Євген Гуцало. Оповідання «Лелеченя»
Мета уроку – формувати компетентності:
предметні (знання про творчість Є. Гуцала, його дитяче оповідання
« Лелеченя»; читацьку активність);
ключові (уміння вчитися: навички пізнавальної діяльності; аналітичне й образне мислення; комунікативні: навички спілкування в колективі; інформаційні: навички роботи з текстом, уміння визначати роль деталі в тексті; соціальні: уміння висловлювати свою думку; громадянські: бережне ставлення до природи; загальнокультурні: загальнолюдські моральні цінності).
Тип уроку: урок позакласного читання
Міжпредметні зв’язки: народознавство, українська мова.
Обладнання: мультимедійна презентація, тексти оповідання «Лелеченя», учнівські ілюстрації.
Найпрекрасніше в природі –
відсутність людини.
Бліс Карман
Перебіг уроку
ІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності (слайд 1)
Слово вчителя
ІІІ. Робота над темою уроку.
- Пригадайте, що ви знаєте про Євгена Гуцала. Поділіться інформацією з однокласниками.
Учитель доповнює відповіді учнів.
а) пояснення значень слів стодола, гребінь, щириця;
б) дібрати синоніми до слова лелека.
4. Народознавча хвилинка (слайд 4)
- Які повір’я, звичаї, прислів’я, прикмети, пов’язані з лелеками ви знаєте?
Гніздо на хаті віщує щастя і достаток у домі.
Дітей приносить лелека.
Прилетів лелека – весну приніс здалека.
Де лелека водиться, там щастя родиться.
6. Бесіда.
- Чому так названо оповідання?
- Кого чекають люди і природа?
- Чи доводилося вам спостерігати приліт журавлиних ключів? Поділіться своїми враженнями.
- Які почуття переживав Андрійко, спостерігаючи за парою лелек на хаті. Зачитайте цитати.
- Знайдіть у тексті опис єдиного пташеняти. Чим воно було незвичайне?
- Як автор описав приліт до хати лелечої хмари? Як ви гадаєте, про що радилися птахи?
- Що трапилося з парою лелек після відльоту лелечої хмари?
Хто винен у тому, що на Грипечуковій хаті наступної весни не поселилися лелеки?
- Які висновки ви зробили для себе?
7. Робота в групах (слайд 6)
1 група – скласти план оповідання;
2 група – визначити елементи композиції;
3 група – охарактеризувати образ Андрійка.
8. Презентація учнівських робіт.
9. Робота з ілюстраціями. ( Учні демонструють свої роботи і
та коментують їх).
10. Метод «Прес» (слайд 7)
- За поданою схемою довести, що «Лелеченя» - оповідання.
11. Обери позицію (слайд 8)
- Як ви ставитеся до Андрійка?
- Чи поселяться на хаті Грипечуків лелеки?
12. Робота з теорії літератури ( слайд 9 )
Виписати з тексту художні засоби
Очікує все: саме повітря, пронизане лагідною втомою, хати, садки, які простягли догори вузлувате гілля. Очікує верба, що стоїть у лузі, очікують схудлі за зиму стіжки сіна попід хлівами. Очікують посиротілі чорні гнізда – на грабі, що росте на подвір’ї в дядька Мальованого…
ІV. Підсумки уроку
V. Повідомлення домашнього завдання: на основі прочитаного оповідання написати твір-мініатюру «Людина і природа».