Календарно-тематичне планування
з української мови (4 клас)
для дітей із затримкою психічного розвитку
Взято за основу Програму для загальноосвітніх навчальних закладів, розраховану на 3,5 години на рік (119 годин): І семестр – 64 год. (4 год. на тиждень); ІІ семестр – 55 год. (3 год. на тиждень).
Календарне планування складено відповідно до «Навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою 1–4 класи» (з урахуванням змін, затверджених Наказом МОН України від 05.08.2016 № 948).
Викладання індивідуальних годин в 4 класі згідно Програми для дітей із затримкою психічного розвитку передбачає 2-годинне тижневе навантаження. Тому програму упорядковано відповідно до 2-годинного навантаження. Зменшилась кількість годин на теми: «Мова і мовлення» розрахована на 3 год. – вивчається протягом 2 год., «Текст» замість 12 год. – 7 год., «Речення» замість 12 год. – 7 год., «Іменник» вивчається 14 год. замість 19 год., «Прикметник» замість 16 год. – 10 год., «Числівник» вивчається 3 год. замість 9 год., «Займенник» вивчається 5 год. замість 9 год., «Дієслово» 11 год. замість 15 год., «Прислівник» замість 15 год. – 3 год., на «Повторення вивченого» відводиться 2 год. замість 7 год.
Програма з української мови для 1–4 класів загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із затримкою психічного розвитку з навчанням українською мовою відповідає Державному стандарту початкової загальної освіти, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2011 р. № 462 та розроблена на виконання Державного стандарту початкової загальної освіти для дітей з особливими освітніми потребами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2013 р. № 60. Програма для дітей із затримкою психічного розвитку укладена на основі адаптації державних вимог до загальноосвітньої підготовки учнів та у відповідності з навчальною програмою «Українська мова» для 1–4 класів загальноосвітніх навчальних закладів (Українська мова: програма для загальноосвітніх навчальних закладів 1–4 класи; автори: Вашуленко М. С., Пономарьова К. І., Прищепа О. Ю., Мартиненко В. О., Караман С. О., Лунько Н. І.).
№ з/п |
Дата проведення |
Тема уроку |
Примітки |
|
І семестр |
||||
МОВА І МОВЛЕННЯ (2 год.) |
||||
1. |
|
Вступ. Державні символи України. Мова – жива скарбниця історії народу. Складання тексту-розповіді |
|
|
2. |
|
Розвиток мови. Старі і нові слова в мові. Сучасна українська мова. Висловлювання про мову. Культура мовлення та спілкування. Складання речень. |
|
|
ТЕКСТ (7 год.) |
||||
3. |
|
Тема, основна думка, заголовок тексту. Закріплення поняття про будову текстів різних типів (розповідь, опис, есе ). Засоби зв’язку речень у тексті. |
|
|
4. |
|
Поділ тексту на частини. Складання плану тексту. Спостереження за роллю абзаців у тексті. Ключові слова у тексті. Редагування тексту. |
|
|
5. |
|
РМ. Складання запитань і відповідей на задану тему.
|
|
|
6. |
|
Особливостями змісту та побудови тексту-міркування: наявність певного твердження, доказів, висновків. Побудова тексту-міркування за поданим твердженням, добір переконливих доказів (доведень), формулювання висновку. |
|
|
7. |
|
Текст-опис, його мета. Художній і науково-популярний тексти-описи. Складання художнього і науково-популярного текстів-описів птаха за поданим планом і малюнками |
|
|
8.
|
|
Замітка в газету. Вправляння у написанні замітки до стінгазети, листа. Узагальнення знань і вмінь учнів з розділу «Текст». |
|
|
9. |
|
Перевірна робота. Списування. Тематичний бал |
|
|
РЕЧЕННЯ (7 год.) |
||||
10. |
|
Речення за метою висловлювання та інтонацією. Повторення вивченого. Встановлення зв’язку слів у реченнях: виділення головних і другорядних членів.
|
|
|
11. |
|
Головні та другорядні члени речення.
|
|
|
12. |
|
РМ. Складання тексту опису за змістом малюнка.
|
|
|
13. |
|
Поширення речень словами та словосполученнями. Складання речень за зразком, за схемою. Відновлення змісту деформованих речень.
|
|
|
14. |
|
Однорідні члени речення. Головні і другорядні однорідні члени речення. Кома при однорідних членах речення. |
|
|
15. |
|
Поєднання однорідних членів за допомогою інтонації, сполучників. Складання речень з однорідними членами, поширення їх залежними словами. |
|
|
16. |
|
Узагальнення знань і вмінь учнів із розділу «Речення». Тематичний бал |
|
|
СЛОВО. ЗНАЧЕННЯ СЛОВА (2 год.) |
||||
17.
|
|
Аналіз перевірної роботи. Повторення й узагальнення вивченого про слово. Будова слова. |
|
|
18. |
|
Спільнокореневі слова. Форми слова. |
|
|
ІМЕННИК (14 год.) |
||||
19. |
|
Лексичне значення іменника. Абстрактні і конкретні назви. Багатозначність окремих іменників. Вживання іменників у прямому і переносному значеннях. |
|
|
20. |
|
Рід іменників. Віднесення іменника до одного з родів.
|
|
|
21. |
|
Змінювання іменників за числами. |
|
|
22. |
|
Змінювання іменників за відмінками. Початкова форма іменників. Розрізнення відмінків іменників з однаковими закінченнями. Редагування тексту. |
|
|
23. |
|
РМ. Робота з деформованим текстом (заміна недоречно повторюваних слів). |
|
|
24. |
|
Закінчення іменників жіночого роду на - а, (-я) в родовому відмінку однини з основою на твердий і м’який приголосний та на [ж], [ч], [ш]. |
|
|
25.
|
|
Закінчення іменників в орудному відмінку однини (закінчення -ею в іменниках жіночого роду з основою на м’який приголосний та на шиплячі; закінчення -єю в іменниках на –ія; закінчення -ем в іменниках чоловічого роду з основою на шиплячі та на м’який приголосний, закінчення -єм в іменниках з основою на [й]). |
|
|
26. |
|
Закінчення іменників чоловічого роду на -ар, -яр у родовому й орудному відмінках однини. Закінчення іменників чоловічого роду – назв істот у давальному та місцевому відмінках однини. |
|
|
27. |
|
РМ. Вибірковий переказ тексту з елементами опису.
|
|
|
28. |
|
Зміна приголосних [г], [к], [х] на [з'], [ц'], [с'] перед закінченням -і в іменниках різного роду. |
|
|
29. |
|
Закінчення іменників жіночого роду з кінцевим приголосним основи. Робота з фразеологізмами і прислів’ями. |
|
|
30. |
|
Чергування кореневих звуків [о], [е] з [і] в іменниках жіночого та чоловічого роду з основою на приголосний. |
|
|
31. |
|
Відмінювання іменників в однині та множині. Розбір іменника як частини мови. |
|
|
32. |
|
Перевірна робота. Диктант. Тематичний бал |
|
|
ІІ семестр |
||||
ПРИКМЕТНИК (10 год.) |
||||
33. |
|
Аналіз перевірної роботи. Прикметник як частина мови. Роль прикметників у мовленні. |
|
|
34.
|
|
Прикметники-синоніми, прикметники-антоніми. Уживання прикметників у прямому та переносному значенні. Уживання прикметників у художніх та науково-популярних текстах (без термінів). |
|
|
35. |
|
Змінювання прикметників у сполученні з іменниками в однині та множині. Закінчення прикметників з основою на твердий та м’який приголосний. |
|
|
36. |
|
Визначення відмінків прикметників за відмінками іменників. Утворення словосполучень. |
|
|
37. |
|
РМ. Детальний переказ тексту за колективно складеним планом. |
|
|
38. |
|
Уживання ь перед закінченнями прикметників у родовому, давальному, орудному та місцевому відмінках однини. |
|
|
39. |
|
Вимова та написання найуживаніших прикметників на -ський, -зький, -цький. |
|
|
40. |
|
Вживання відмінкових форм прикметників у множині. Закінчення -і у називному відмінку множини (вимова та правопис) |
|
|
41. |
|
Побудова сполучень слів і речень із прикметниками, уведення їх у текст. Складання тексту-розповіді за поданим початком «За що я дякую батькам». |
|
|
42.
|
|
Розбір прикметника як частини мови. Узагальнення і систематизація знань і вмінь із розділу «Прикметник». Тематичний бал |
|
|
ЧИСЛІВНИК (3 год.) |
||||
43. |
|
Аналіз перевірної роботи. Числівник як частина мови. Вимова та правопис найуживаніших числівників, уживання іх у мовленні. |
|
|
44. |
|
Відмінкові форми числівників. Вимова, письмо та відмінкові форми числівників 11, 14, 16, 50, 60, 70, 80, 1000. |
|
|
45. |
|
Словесні формули на означення показників часу протягом доби. |
|
|
ЗАЙМЕННИК (5 год.) |
||||
46. |
|
Поняття про займенник як частину мови. Спостереження за роллю різних займенників у тексті. |
|
|
47. |
|
Особові займенники. Відмінювання особових займенників 1, 2 та 3 особи однини й множини. |
|
|
48. |
|
Уживання займенників із прийменниками. Удосконалення текстів, шляхом використання займенників замість лексичних повторів. |
|
|
49. |
|
РМ. Складання й записування зв’язаних між собою речень, які описують зміст малюнка. |
|
|
50. |
|
Перевірка знань з теми «Числівник» та «Займенник». Тематичний бал |
|
|
ДІЄСЛОВО (11 год.) |
||||
51.
|
|
Аналіз перевірної роботи. Дієслово як частина мови, значення, роль у реченні, зв’язок з іменниками. |
|
|
52. |
|
Дієслова-синоніми, дієслова-антоніми. Багатозначні дієслова. Пряме й переносне значення дієслів. |
|
|
53. |
|
Побудова речень з однорідними присудками. |
|
|
54. |
|
Неозначена форма дієслова (початкова форма). |
|
|
55. |
|
Часи дієслова: теперішній, минулий та майбутній. Змінювання дієслів за часами й числами. |
|
|
56. |
|
РМ. Детальний переказ тексту (за колективно складеним планом і поданою кінцівкою). |
|
|
57. |
|
Перевірна робота. Диктант. |
|
|
58. |
|
Аналіз перевірної роботи. Побудова речень із дієсловами теперішнього й майбутнього часу. Визначення часу и числа дієслів. |
|
|
59. |
|
Перевірка написання букв е, є, и, ї в особових закінченнях дієслів. Дієслова на -ся. |
|
|
60. |
|
РМ. Складання тексту-опису за колективно складеним планом з опорою на допоміжні матеріали. |
|
|
61. |
|
Розбір дієслова як частини мови. Узагальнення і систематизація знань і вмінь із розділу «Дієслово». Тематичний бал |
|
|
ПРИСЛІВНИК (3 ГОД.) |
||||
62. |
|
Прислівник як частина мови (значення, граматичні ознаки, роль у реченні, зв’язок із дієсловами). Прислівники близькі й протилежні за значенням. |
|
|
63. |
|
Побудова речень з однорідними членами, вираженими прислівниками. Поширення речень прислівниками. |
|
|
64. |
|
Перевірна робота. Мовна тема «Прислівник». Контрольне списування. Тематичний бал |
|
|
ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО (2 ГОД.) |
||||
65. |
|
Аналіз перевірних робіт. Закріплення вивченого про текст, речення, слово. |
|
|
66. |
|
Підсумковий урок: Що ми знаємо про іменник і прикметник, займенник і числівник, дієслово та прислівник. |
|
|