Інтегрований урок в 4 класі
(українська мова та англійська мова )
Тема: Будова слова. Корінь слова. Прадавні корені індоєвропейських мов.
Мета:
Тип уроку: бінарний урок, урок засвоєння та закріплення знань (формування мовної компетенції)
Обладнання: слайди, словники: «Новий тлумачний словник української мови» 3 том, «Англо-український словник», таблиці.
Форми роботи: «Мікрофон», бесіда, спостереження, робота із словниками.
Хід уроку
I. Мотиваційний етап
Вчитель класовод вітається з учнями, звертаючи увагу на те, що на них чекає незвичайний урок, адже вони бачать перед собою не одного, а двох вчителів.
Вчитель пропонує учням відкрити зошити, записати дату та дати відповіді на запитання:
Слайд 1
Учні висловлюються, передаючи один одному уявний мікрофон
II. Цілевизначення
- Ми сьогодні помандруємо в прадавні часи, коли мова на європейському континенті лише почала формуватись. Спочатку зародилось усне мовлення, а потім люди почали використовувати різні знаки, щоб записати свої думки, враження, описати події.
Слайд 2
Слайд 3
-Дякуючи збереженим пам’яткам історії і культури, ми можемо зрозуміти, як спілкувались наші пращури, і якою була тоді мова в різних країнах Європи.
-Вчені прийшли до висновку, що мови багатьох країн мають подібну структуру і походять від єдиної у минулому індоєвропейської прамови.
-Подивіться на цей слайд 4 – ось Англія, а ось Україна. І там, і тут більшість людей говорять мовою, що походить від одного джерела.
Слайд 4
2. Оголошення теми і цілей уроку
-І завданням нашого уроку буде підтвердити це. В цьому нам допоможе корінь слова.
-Що ви знаєте про корінь слова? Яка його роль?
-Отже, корінь - це основа, початок формування однокорінних слів, саме корінь несе в собі лексичне значення.
Ми розглянемо два стародавніх кореня -ст- і –стр-.
Відповідно англійською –st- i – str-.
Побачимо, як ці корені утворили нові споріднені слова в англійській і українській мові.
Слайд 5
ст |
st |
спокій |
стр |
str |
рух |
III. Опрацювання навчального матеріалу
Учні працюють в групах.
Став.
-Що воно означає?
Водоймище з непроточною водою.
-Отже, поглянемо на слайд 5. Прадавній корінь ст вказує на спокій, а ставок має непроточну воду, спокійний стан, нерухливий.
-Які ще слова ви можете назвати з подібним значенням і структурою?
Діти добирають слова і пояснюють їх значення: стайня, стіна, ствол, стежка, стеля, стіл, степ, стопа, стояти та ін.
-Ви самі впевнились, що означає прадавній корінь ст.
-Давайте тепер розглянемо слова із коренем стр. Відкрийте словники на сторінці 449. Знайдіть слово страх. Що воно означає?
Стан хвилювання, тривоги. Ви відчуваєте його рух, як він накочується на людину, а потім відходить.
-Доберіть слова на стр.
Діти називають слова і пояснюють їх значення: струм, стріла, стремено, стрес, стрибати, строка, струна та ін.
- Ви бачите, що в значенні цих слів присутній рух.
2. Слово бере вчитель англійської мови.
- Але як це пов’язано з англійською мовою? Давайте порівняємо.
(На дошці записано стовпчик англійських слів. Учні записують їх у зошити і в словниках шукають переклад українською)
stable - стайня
stake - стовп
stalk - стебло
stand -стояти
stem - стовбур
stop – стій
Слова з прадавнім коренем ст- в англійській і українській мові означають сталість, стабільність, нерухомість.
strim – струмок, течія
string – струна, тятива
street - вулиця
strife - боротьба
strong - міцний
strike – бити, вражати
Учні записують слова другого стовпчика, шукають переклад і роблять висновок, що в англійській мові прадавній корінь стр- теж має значення руху, активності як і в українській.
IV. Рефлексивно-оцінювальний етап.
1.Завдання на закріплення :
Перша і друга група складіть і запишіть по два речення із словами, які містять пракорінь ст- . Третя і четверта – стр-.
2. Мова як будь-який живий організм розвивається і змінюється. Але уважне око і вухо завжди побачать цікаві закономірності, тотожності.
- Чи справдилися ваші очікування від уроку, від порівняння слів двох нібито різних мов?
Домашнє завдання
Написати твір з 3-4 речень, використовуючи тему сьогоднішнього уроку.