Урок "Будова слова. Корінь слова. Прадавні корені індоєвропейських мов".

Про матеріал
Мультимедійний інтегрований урок англійської мови та української мови "Будова слова. Корінь слова. Прадавні корені індоєвропейських мов" дає можливість учням отримати глибокі і різнобічні знання, використовуючи інформацію української та англійської мов, формує новий інтерактивний спосіб мислення, вміння переносити знання з одної галузі на іншу.
Перегляд файлу

 

Інтегрований урок в 4 класі

(українська мова та англійська мова )

 

Тема: Будова слова. Корінь слова. Прадавні корені індоєвропейських мов.

Мета:

  • поглиблювати знання учнів про будову слова, його лексичне і граматичне значення,
  • формувати загально пізнавальні вміння знаходити в корені слова глибинне значення,
  • пробуджувати цікавість до розвитку і формування сучасної мови,
  • порівнювати будову слова в українській та англійській мовах,
  • розвивати творчі можливості учнів, спостережливість, зацікавленість,
  • розвивати пам’ять учнів.

Тип уроку: бінарний урок, урок засвоєння та закріплення знань (формування мовної компетенції)

Обладнання: слайди, словники: «Новий тлумачний словник української мови» 3 том,  «Англо-український словник», таблиці.

Форми роботи: «Мікрофон», бесіда, спостереження, робота із словниками.

Хід уроку

I. Мотиваційний етап

  1. 1. З’ясування емоційного настрою учнів. Обмін побажаннями.

Вчитель класовод вітається з учнями, звертаючи увагу на те, що на них чекає незвичайний урок, адже вони бачать перед собою не одного, а двох вчителів.

  1. 2. Актуалізація суб’єктного досвіду.

Вчитель пропонує учням відкрити зошити, записати дату та дати відповіді на запитання:

Слайд 1

http://mriya.org.ua/wp-content/uploads/2011/08/110-300x186.jpg

Учні висловлюються, передаючи один одному уявний мікрофон

II. Цілевизначення

- Ми сьогодні помандруємо в прадавні часи, коли мова на європейському континенті лише почала формуватись. Спочатку зародилось усне мовлення, а потім люди почали використовувати різні знаки, щоб записати свої думки, враження, описати події.

 

 

Слайд 2

250px-Escribano.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 3

Pysari-675x900.jpg

-Дякуючи збереженим пам’яткам історії і культури, ми можемо зрозуміти, як спілкувались наші пращури, і якою була тоді мова в різних країнах Європи.

-Вчені прийшли до висновку, що мови багатьох країн мають подібну структуру і походять від єдиної у минулому індоєвропейської прамови.

-Подивіться на цей слайд 4 – ось Англія, а ось Україна. І там, і тут більшість людей говорять мовою, що походить від одного джерела.

 

 

Слайд 4

Screenshot_1.jpg

 

2. Оголошення теми і цілей уроку

-І завданням нашого уроку буде підтвердити це. В цьому нам допоможе корінь слова.

-Що ви знаєте про корінь слова?  Яка його роль?

-Отже, корінь -  це основа, початок формування однокорінних слів, саме корінь несе в собі лексичне значення.

Ми розглянемо два стародавніх кореня  -ст- і –стр-.

Відповідно англійською st- i str-.

Побачимо, як ці корені утворили нові споріднені слова в англійській і українській мові.

 

Слайд 5

 

ст

st

спокій

стр

str

рух

 

III. Опрацювання навчального матеріалу

Учні працюють в групах.

  1. -Діти, розкрийте тлумачні словники української мови на ст.404. Яке перше слово ви бачите?

Став.

-Що воно означає?

Водоймище з непроточною водою.

-Отже, поглянемо на слайд 5. Прадавній корінь ст вказує на спокій, а ставок має непроточну воду, спокійний стан, нерухливий.

-Які ще слова ви можете назвати з подібним значенням і структурою?

Діти добирають слова і пояснюють їх значення: стайня, стіна, ствол, стежка, стеля, стіл, степ, стопа, стояти та ін.

-Ви самі впевнились, що означає прадавній корінь ст.

-Давайте тепер розглянемо слова із коренем стр. Відкрийте словники на сторінці 449. Знайдіть слово страх. Що воно означає?

Стан хвилювання, тривоги. Ви відчуваєте його рух, як він накочується на людину, а потім відходить.

-Доберіть слова на стр.

Діти називають слова і пояснюють їх значення: струм, стріла, стремено, стрес, стрибати, строка, струна та ін.

  -    Ви бачите, що в значенні цих слів присутній рух.

2.   Слово бере вчитель англійської мови.

-     Але як це пов’язано з англійською мовою? Давайте порівняємо.

(На дошці записано стовпчик англійських слів. Учні записують їх у зошити і в словниках шукають переклад українською)

stable - стайня

stake - стовп

stalk - стебло

stand -стояти

stem - стовбур

stop – стій

  • Що ви побачили, коли виконували цю вправу? Які висновки можна зробити?

Слова з прадавнім коренем ст- в англійській і українській мові означають сталість, стабільність, нерухомість.

  • Тепер підберіть переклади до слів з другого стовпчика:

strim – струмок, течія

string – струна, тятива

street - вулиця

strife - боротьба

strong - міцний

strike – бити, вражати

Учні записують слова другого стовпчика, шукають переклад і роблять висновок, що в англійській мові прадавній корінь стр- теж має значення руху, активності як і в українській.

 

IV.    Рефлексивно-оцінювальний етап.

1.Завдання на закріплення :

Перша і друга група складіть і запишіть по два речення із словами, які містять пракорінь ст- . Третя і четверта – стр-.

2. Мова як будь-який живий організм розвивається і змінюється. Але уважне око і вухо завжди побачать цікаві закономірності, тотожності.

- Чи справдилися ваші очікування від уроку, від порівняння слів двох нібито різних мов?

Домашнє завдання

Написати твір з 3-4 речень,  використовуючи тему сьогоднішнього уроку.

docx
Додано
30 листопада 2019
Переглядів
1251
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку