Календарно-тематичне планування
з української мови для 10 класу
Підручник. Українська мова (рівень стандарту): підруч. для 10 кл. закл. загальн. середн. освіти / О.В. Заболотний, В.В. Заболотний – Київ: Генеза, 2018. -192 с.
Усього 105 год.,
3 год. на тиждень.
(48+ 57 год.)
Фронтальні та індивідуальні види контрольних робіт
Форми контролю |
І семестр |
ІІ семестр |
Перевірка мовної теми |
2 /3 |
2/3 |
Письмо: есе |
2 |
3 |
Говоріння: діалог |
1 |
- |
переказ |
1 |
- |
твір |
- |
1 |
Перевірка зошитів |
4 |
5 |
№ з/п |
Зміст навчального матеріалу |
Дата |
Приміт ка |
І СЕМЕСТР
|
|||
1. |
Тема № 1. Вступ. Лексикографія. Сучасні лексикографічні джерела: словники, довідкова література (у тому числі на електронних носіях). Обговорення теми «Словники в нашому житті». |
|
|
2. |
Інформативна й нормативна функції словників. Складання й редагування словникових статей. |
|
|
3. |
Основні типи словників. Довідкові медіаресурси. Диспут на тему: «Не бійтесь заглядати у словник: Це пишний яр, а не сумне провалля…» (М. Рильський). |
|
|
4. |
Укладання словників-мінімумів «Складні випадки наголошування», «Незнайомі слова», тематичних словників-мінімумів тощо. |
|
|
5. |
Поняття норми в сучасній українській літературній мові. Нормативне й ненормативне мовлення. Типи норм. Редагування текстів на суспільну тематику. |
|
|
6 |
Лексична норма. Лексична помилка. Лексичне значення слова. Слово і контекст; залежність значень слова від контексту. |
|
|
7 |
Контрольна робота. Написання вільного есе «Чи потрібна вища освіта сьогодні?» |
|
|
8 |
Слововживання: вибір слова, лексична сполучуваність. Слова власне українські й запозичені. Виправдані й небажані запозичення. |
|
|
9 |
Лексичні й фразеологічні синоніми, антоніми. Синонімічне багатство української мови. Підготовка до НМТ. |
|
|
10 |
Написання повідомлення «Соціальні мережі: зміна спілкування» (із використанням синонімів та антонімів). |
|
|
11 |
Контрольна робота. Написання формального есе (есе-розповідь) «Вплив екології на здоров’я людини». |
|
|
12 |
Пароніми. Запобігання помилок у вживанні паронімів. Складання тексту рекомендаційного характеру «Як уникати помилок у мовленні». |
|
|
13. |
Найпоширеніші випадки порушення лексичної норми. Кальки з інших мов, недоречне вживання українських слів у невластивому їм значенні. Підготовка до НМТ. |
|
|
14. |
Основні групи фразеологізмів, багатозначність, синонімія й антонімія фразеологізмів. Укладання словника фразеологізмів за творами українських письменників. Підготовка до НМТ. |
|
|
15 |
Усний контрольний переказ тексту художнього стилю. |
|
|
16. |
Уживання слів у фразеологізмах відповідно до їхнього стилістичного забарвлення. Підготовка до НМТ. |
|
|
17. |
Утвердження лексичної норми в словниках української мови (повторення й узагальнення). Складання лінгвістичних мініатюр про правильність мовлення. |
|
|
18. |
Контрольна робота № 1 за темою «Вступ. Лексикографія. Поняття норми в сучасній українській літературній мові. Лексична норма» (тестові завдання закритої та відкритої форми). |
|
|
19. |
Тема № 2. Практична риторика. Риторика як мистецтво, наука й навчальна дисципліна. Роль риторики в сучасному світі. Аналіз контрольної роботи. |
|
|
20. |
Мовленнєва ситуація. Елементи мовленнєвої ситуації (мовець (адресат), слухач (аудиторія), предмет мовлення, умови успішного спілкування. |
|
|
21. |
Добір аргументів до конкретної тези (на актуальні теми сучасності: «Чистота міста/села залежить від нас», «Вплив інтернету на освіту», «Вплив реклами на споживачів»). |
|
|
22 |
Особистість мовця (чарівність, артистизм, упевненість у собі, щирість, обізнаність, об’єктивність, доброзичливість). Переказування взірцевих текстів промов. |
|
|
23 |
Риси гарного співрозмовника. Вимоги до мовлення оратора. Комунікативний стан мовця. |
|
|
24 |
Аудиторія (слухач, слухачі). Види слухання. Цілі слухання. Моделювання аудиторії. |
|
|
25 |
Контакт з аудиторією. Прийоми налагодження контакту. |
|
|
26. |
Усний контрольний діалог. Складання діалогу «Чи модна нині українська мова?» |
|
|
27 |
Текст як одиниця спілкування. Етапи підготовки тексту виступу. Складання плану виступу. |
|
|
28 |
Види читання і записування тексту виступу. Естетика тексту. |
|
|
29 |
Підготовка композиційних частин виступу (вступу, основної частини і висновків). |
|
|
30. |
Контрольна робота. Написання формального есе (есе-дослідження) «Екологія мовлення». |
|
|
31. |
Ефективність мовлення. Стратегія і тактика мовленнєвої поведінки. |
|
|
32 |
Комунікативний намір. Мовленнєвий вчинок. Мовленнєва подія. |
|
|
33 |
Визначення комунікативних намірів мовців за текстом промови. Висловлення особистого ставлення до почутого. |
|
|
34 |
Контрольна робота № 2 (тестові завдання закритої та відкритої форми). |
|
|
35 |
Тема № 3. Орфоепічна норма. Орфоепічна помилка. Орфоепічний словник. |
|
|
36 |
Сприймання на слух чужого мовлення й аналіз його. |
|
|
37 |
Поняття милозвучності. Чергування у//в, і//й як засіб милозвучності. Підготовка до НМТ. |
|
|
38 |
Виразне читання текстів різної жанрово-стильової належності. |
|
|
39 |
Основні правила вимови голосних звуків. Підготовка до НМТ. |
|
|
40 |
Складання рекомендацій «Мовна гігієна». |
|
|
41 |
Основні правила вимови приголосних звуків. Підготовка до НМТ. |
|
|
42 |
Складання діалогу «Вплив моди на молодь». |
|
|
43 |
Наголос. Основні правила наголошування слів. Нормативний наголос. Варіантне наголошування слів в українській мові. Підготовка до НМТ. |
|
|
44 |
Словорозрізнювальний наголос. Форморозрізнювальний наголос. Діалектний наголос. Складні випадки наголошування слів. Підготовка до НМТ. |
|
|
45 |
Написання вільного есе «Вплив міграції на економіку». |
|
|
46 |
Контрольна робота №3 ( тестові завдання). |
|
|
47 |
Аналіз контрольної роботи. Підготовка до НМТ. |
|
|
48 |
Підсумковий урок за І семестр.
|
|
|
|
|||
|
ІІ СЕМЕСТР |
|
|
49. |
Тема № 4. Орфографічна норма. Орфограма. Орфографічна помилка. Орфографічний словник. Принципи української орфографії. Підготовка до НМТ. |
|
|
50. |
Ненаголошені е, и в корені слова. Добір слів для словникового диктанту. Підготовка до НМТ. |
|
|
51. |
Апостроф. Позначення м’якості приголосних. Підготовка до НМТ. |
|
|
52. |
Контрольна робота. Написання формального критичного есе «Чого варто уникати в спілкуванні». |
|
|
53. |
Чергування голосних. Чергування приголосних в українській мові. Зміни приголосних при збігові їх у процесі словотворення. Підготовка до НМТ. |
|
|
54. |
Спрощення приголосних. Підготовка до НМТ. |
|
|
55. |
Подвоєння та подовження приголосних. Підготовка до НМТ. |
|
|
56. |
Правопис префіксів. Правопис суфіксів. Підготовка до НМТ. |
|
|
57. |
Уживання великої літери. Складання карти «Волонтерство в сучасній Україні». Підготовка до НМТ. |
|
|
58. |
Правила перенесення слів із рядка в рядок. |
|
|
59
|
Написання складних слів разом, окремо, з дефісом. Правила графічних скорочень слів. Підготовка до НМТ |
|
|
60. |
Письмове обґрунтування свого вибору «Чи важливо бути пунктуальним». |
|
|
61. |
Написання слів іншомовного походження. Правило «дев’ятки». Підготовка до НМТ |
|
|
62. |
Усний контрольний твір «Життя без конфліктів». |
|
|
63. |
Складні випадки написання прізвищ. |
|
|
64. |
Складні випадки написання географічних назв. Підготовка до НМТ |
|
|
65. |
Розрізнення прислівників і співзвучних сполук (збоку – з боку, зрештою – з рештою, всередині – в середині тощо). Правила написання їх. |
|
|
66. |
Написання не, ні з різними частинами мови. Підготовка до НМТ |
|
|
67. |
Контрольна робота № 4 за темою «Орфографічна норма» (тестові завдання закритої та відкритої форми). |
|
|
68. |
Тема № 5. Морфологічна норма. Аналіз контрольної роботи. Морфологічна помилка. Іменник. |
|
|
69. |
Рід іменників (складні випадки узгодження роду іменників типу кір, дріб, біль, нежить, пил, степ, ступінь, путь та ін. з іншими частинами мови). Підготовка до НМТ |
|
|
70. |
Паралельні родові форми іменника (зал – зала, птах – птаха, плацкарт – плацкарта тощо). Іменники чоловічого та жіночого роду, що означають назви людей за діяльністю (поет – поетеса, поетка; директор – директорка, робітник – робітниця та ін.). Підготовка до НМТ |
|
|
71 |
Контрольна робота. Написання формального есе (есе-розповідь) «Ще назва є, а річки вже немає (Л. Костенко)». |
|
|
72 |
Складання діалогів «Моя майбутня професія» із використанням іменників на позначення назв осіб за родом діяльності у формі чоловічого та жіночого роду. |
|
|
73 |
Іменники спільного і подвійного роду. Підготовка до НМТ |
|
|
74 |
Складання речень з іменниками спільного роду (бідолаха, причепа, базіка, трудяга, ледащо, шульга, староста, ручище, забудько тощо). |
|
|
75 |
Визначення роду невідмінюваних іменників та абревіатур, правила вживання їх. Підготовка до НМТ |
|
|
76 |
Переказування тексту наукового стилю, що містить незмінювані іменники. |
|
|
77 |
Іменники, що мають лише форму однини або множини. Підготовка до НМТ |
|
|
78 |
Складні випадки відмінювання іменників. Підготовка до НМТ |
|
|
79 |
Закінчення іменників І відміни в орудному відмінку. Підготовка до НМТ |
|
|
80 |
Тренувальні вправи (іменник). Підготовка до НМТ |
|
|
81 |
Паралельні закінчення іменників місцевого відмінка множини (кістьми – костями, крильми – крилами, чобітьми – чоботями тощо). |
|
|
82 |
Паралельні закінчення іменників чоловічого роду давального відмінка (-ові, -еві (-єві) , -у (-ю) ); іменників знахідного відмінка (назв побутових предметів (узяв олівець – узяв олівця, написав лист – написав листа); іменників місцевого відмінка однини (на коні – на коневі, в ліжку – на ліжкові, в гаї – в гаю, на торзі – на торгу). Підготовка до НМТ |
|
|
83 |
Закінчення іменників чоловічого роду ІІ відміни в родовому відмінку. Відмінкові закінчення іменників з конкретним та абстрактним значенням (терміна – терміну, феномена – феномену). Підготовка до НМТ |
|
|
84 |
Закінчення іменників ІІІ відміни в орудному відмінку. Підготовка до НМТ |
|
|
85 |
Тренувальні вправи. Підготовка до НМТ |
|
|
86 |
Повторення та узагальнення вивченого. Підготовка до НМТ |
|
|
87 |
Письмове обґрунтування свого вибору «Електронна чи паперова книга?» |
|
|
88 |
Контрольна робота № 5 ( тестові завдання). |
|
|
89 |
Тема № 6. Морфологічна норма. Практична риторика. Аналіз контрольної роботи. Словозміна іменників ІV відміни. |
|
|
90 |
Особливості кличного відмінка. Підготовка до НМТ |
|
|
91 |
Написання мотиваційного листа для вступу до закладів вищої освіти. |
|
|
92 |
Написання привітання близькій (знайомій) людині із застосуванням форм кличного відмінка. |
|
|
93 |
Творення й відмінювання чоловічих та жіночих імен по батькові. Підготовка до НМТ |
|
|
94 |
Тренувальні вправи. Підготовка до НМТ |
|
|
95 |
Контрольна робота. Написання формального есе (есе-дослідження) «Чи варто довіряти людям?» |
|
|
96 |
Практична риторика. Суперечка як вид комунікації. Різновиди суперечки. |
|
|
97 |
Правила ведення суперечки. Визначення теми й мети суперечки. |
|
|
98 |
Аргументи й докази. Полемічні прийоми. |
|
|
99 |
Аналіз аргументів суперники під час дискусії на морально-етичну тематику «Чи можна вважати суїцид виходом із безнадійних ситуацій? |
|
|
100 |
Мистецтво відповідати на запитання. |
|
|
101 |
Формулювання запитань суперникові під час дискусії на суспільну тематику. |
|
|
102 |
Контрольна робота № 6 за темою «Морфологічна норма. Практична риторика» (тестові завдання закритої та відкритої форми). |
|
|
103 |
Повторення й узагальнення вивченого за рік. Підготовка до НМТ |
|
|
104 |
Повторення й узагальнення вивченого за рік. Підготовка до НМТ |
|
|
105 |
Підсумковий урок за І семестр. |
|
|