До посібника «Українська мова. 7 клас»
авторів Заболотного О. В., Заболотного В. В.
(видавництво «Генеза»)
ОРІЄНТОВНЕ КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
з української мови для 7 класу
на 2023 /2024 н. р.
Відповідає Модельній навчальній програмі «Українська мова. 7 – 9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Заболотний О. В., Заболотний В. В., Лавринчук В. П., Плівачук К. В., Попова Т. Д.), яку рекомендовано Міністерством освіти і науки України (наказ МОН України від 24.07.2023 № 883).
Розроблено з урахуванням Державного стандарту базової середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 № 898, та Типової освітньої програми для 5 – 9 класів закладів загальної середньої освіти, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 19.02.2021 № 235.
140 годин, 4 години на тиждень
№ уроку |
Зміст програмового матеріалу |
Дата |
І семестр |
||
ВСТУП Українська мова єднає нас |
||
1 |
Мова – нетлінний скарб кожного народу. |
|
2 |
Українська мова як засіб єднання , згуртування українського народу |
|
3 |
РМ*. Мовленнєвий етикет. Стійкі вислови в системі мовленнєвого етикету українців |
|
ПОВТОРЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО |
||
4 |
Словотвір. Похідні й непохідні слова. |
|
5 |
Основні способи словотворення |
|
6 |
Лексикологія. Групи слів за значенням, походженням, уживанням. Фразеологія |
|
7 |
Правильне вживання слів і фразеологізмів |
|
8 |
Правильне вживання слів і фразеологізмів |
|
9 |
РМ. Повторення вивченого про стилі мовлення. Поняття про публіцистичний стиль |
|
10 |
Морфологія. Рід та число іменників, відмінювання іменників |
|
11 |
Групи прикметників за значенням , ступені порівняння прикметників |
|
12 |
Морфологія. Відмінювання числівників, поєднання числівників з іменниками, уживання числівників на позначення час |
|
13 |
Розряди займенників |
|
14 |
РМ. Засоби масової інформації (медіа). Джерело інформації. Надійність джерел інформації. Неправдива (фейкова) інформація |
|
15 |
РМ. Поняття про медіатекст. Новини як оперативні повідомлення, які містять суспільно важливу та актуальну інформацію (загальне ознайомлення) |
|
16 |
РМ. Усний переказ новинного повідомлення українських ЗМІ |
|
Орфографічний практикум |
||
17 |
Букви е, и на позначення ненаголошених голосних у корені слова. Букви и, і в словах іншомовного походження. |
|
18 |
Правопис префіксів |
|
19 |
Велика буква та лапки у власних назвах |
|
20 |
РМ. Докладний письмовий переказ тексту публіцистичного стилю з елементами роздуму (за колективно складеним складним планом) |
|
21 |
РМ. Аналіз письмового переказу |
|
22 |
Правопис складних слів разом і з дефісом. |
|
23 |
Зміни приголосних під час творення слів за допомогою суфіксів –ськ-,-ств- |
|
24 |
Подвоєні букви |
|
25 |
Апостроф. М’який знак |
|
26 |
Навчальний диктант |
|
27 |
Нетрадиційний урок (вікторина, КВК, лепбук, аукціон знань, рольова гра, конференція, екскурсія, телерепортаж тощо) |
|
28 |
Діагностична (контрольна робота) з розділу «Повторення та узагальнення вивченого» (тестування, завдання відкритої форми) |
|
МОРФОЛОГІЯ. ОРФОГРАФІЯ Дієслово |
||
29 |
Дієслово: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль |
|
30 |
Форми дієслова |
|
31 |
Неозначена форма дієслова (інфінітив) |
|
32 |
Особові форми дієслова |
|
33 |
Безособові дієслова |
|
34 |
Вид дієслова (доконаний, недоконаний) |
|
35 |
РМ. Діагностична (контрольна) робота. Письмове есе в публіцистичному стилі з використанням дієслів у неозначеній формі |
|
36 |
РМ. Аналіз письмового есе |
|
37 |
Теперішній час дієслів (змінювання за особами та числами). Правопис і вимова -ться, -шся в дієсловах (повторення) |
|
38 |
Минулий час дієслів (змінювання за родами та числами) |
|
39 |
Майбутній час дієслів (форми майбутнього часу; змінювання за особами та числами) |
|
40 |
Тренувальні вправи. Особливості відмінювання дієслів дати, їсти, бути та дієслів з основою на -вісти (відповісти) |
|
41 |
РМ. Стислий усний переказ розповідного тексту художнього стилю про виконання певних дій |
|
42 |
Дієслова І та ІІ дієвідмін |
|
43 |
Букви е , и в особових закінченнях дієслів |
|
44 |
Способи дієслів (дійсний, умовний, наказовий). Творення дієслів умовного й наказового способів |
|
45 |
Тренувальні вправи |
|
46 |
РМ. Письмове висловлення, у якому описано алгоритм дій у певних ситуаціях (наприклад, під час сигналу «Повітряна тривога», пожежі, грози тощо) |
|
47 |
Не з дієсловами |
|
48 |
Діагностична (контрольна) робота. Диктант |
|
49 |
Культура мовлення. Наголошування окремих дієслів, уживання дієслів відповідно до їхнього лексичного значення |
|
50 |
Узагальнення вивченого з теми «Дієслово» |
|
51 |
Діагностична (контрольна) робота з теми «Дієслово» (тестування, завдання відкритої форми) |
|
52 |
РМ. Бар’єри спілкування Правила гарного слухача. Використання інформації в різних ситуаціях спілкування |
|
53 |
РМ. Усне висловлення за визначеними характеристиками на основі певної графічної інформації (діаграми, графіка, схеми тощо) |
|
54 |
Підсумковий урок |
|
ІІ семестр |
||
Дієприкметник. Дієслівні форми на -но, -то |
||
55 |
Дієприкметник як форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль |
|
56 |
Активні й пасивні дієприкметники. Обмеженість уживання форм активних дієприкметників теперішнього часу в сучасній українській мові, способи заміни їх |
|
57 |
Творення та відмінювання активних дієприкметників |
|
58 |
Творення та відмінювання пасивних дієприкметників |
|
59 |
РМ. Опис зовнішності людини. Докладний усний переказ розповідного тексту художнього стилю з елементами опису зовнішності людини (за простим планом) |
|
60 |
Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки в реченнях із дієприкметниковими зворотами |
|
61 |
Тренувальні вправи |
|
62 |
РМ. Письмовий твір-опис зовнішності людини за картиною в художньому стилі з використанням дієприкметників і дієприкметникових зворотів (за колективно складеним складним планом) |
|
63 |
Буква н у дієприкметниках та букви нн у прикметниках дієприкметникового походження |
|
64 |
Написання не з дієприкметниками |
|
65 |
Тренувальні вправи |
|
66 |
Дієслівні форми на -но, -то |
|
67 |
Речення з дієслівними формами на -но, -то |
|
Дієприслівник |
||
68 |
Дієприслівник як форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль |
|
69 |
Дієприслівниковий зворот. Розділові знаки в реченнях з одиничними дієприслівниками та дієприслівниковими зворотами |
|
70 |
Тренувальні вправи |
|
71 |
РМ. Усний твір розповідного характеру про виконання певних дій на основі власних спостережень із використанням дієприслівникових зворотів (за планом) |
|
72 |
Дієприслівники недоконаного й доконаного виду |
|
73 |
Час дієприслівників |
|
74 |
РМ. Письмове есе в художньому стилі про виконання улюбленої справи з використанням дієприслівникових зворотів (за планом) |
|
75 |
РМ. Аналіз письмового есе |
|
76 |
Написання не з дієприслівниками |
|
77 |
Тренувальні вправи |
|
78 |
Урок культури мовлення (граматичні помилки, пов’язані з творенням і вживанням дієприкметників і дієприслівників; уживання слів у властивому їм значенні; росіянізми; наголошування слів) |
|
79 |
Узагальнення вивченого з тем «Дієприкметник» та «Дієприслівник» |
|
80 |
Діагностична (контрольна) робота з тем «Дієприкметник» та «Дієприслівник» (тестування, завдання відкритої форми) |
|
Прислівник |
||
81 |
Прислівник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. |
|
82 |
Розряди прислівників за значенням |
|
83 |
Творення прислівників |
|
84 |
Розрізнення прислівників й омонімічних слів інших частин мови |
|
85 |
РМ. Діагностична (контрольна) робота. Сприймання письмового тексту (читання мовчки тексту, аналіз прочитаного та виконання завдань за змістом, у т. ч. завдання на перетворення інформації з однієї форми в іншу – схема, таблиця, графік) |
|
86 |
Ступені порівняння прислівників |
|
87 |
Букви н та нн у прислівниках |
|
88 |
Букви и та і в кінці прислівників |
|
89 |
Тренувальні вправи |
|
90 |
РМ. Письмове повідомлення в соціальній мережі: 1) в офіційно-діловому стилі для вчительки / вчителя; 2) у розмовному стилі для мами / тата чи друга / подруги |
|
91 |
Написання прислівників разом та окремо |
|
92 |
Написання прислівників через дефіс |
|
93 |
Тренувальні вправи |
|
94 |
РМ. Портретний нарис у публіцистичному стилі (письмово) |
|
95 |
Написання не та ні з прислівниками |
|
96 |
РМ. Письмовий твір-розповідь чи твір-опис фантастичного змісту або казка для братика / сестрички (з використанням прислівників) |
|
97 |
Узагальнення вивченого з теми «Прислівник» |
|
98 |
Діагностична (контрольна) робота з теми «Прислівник» (тестування, завдання відкритої форми) |
|
Службові частини мови |
||
99 |
Службові частини мови. Прийменник як службова частина мови |
|
101 |
Види прийменників за будовою |
|
102 |
Написання прийменників разом, окремо та з дефісом |
|
103 |
Тренувальні вправи |
|
104 |
Урок культури мовлення (особливості вживання окремих прийменників, синонімічні прийменники) |
|
105 |
Сполучник як службова частина мови. |
|
106 |
Види сполучників за будовою. |
|
107 |
Сполучники одиничні , повторювальні , парні |
|
108 |
Сполучники сурядності та підрядності |
|
109 |
Тренувальні вправи |
|
110 |
Урок культури мовлення (особливості вживання сполучників, синонімічні сполучники) |
|
111 |
Написання сполучників разом та окремо |
|
112 |
РМ. Діагностична (контрольна) робота. Письмовий твір-роздум у публіцистичному стилі з використанням сполучників підрядності (за самостійно складеним складним планом) |
|
113 |
Частка як службова частина мови |
|
114 |
Частки формотворчі та словотворчі. |
|
115 |
Частки, що надають слову або реченню додаткових відтінків (практично) |
|
116 |
Написання часток |
|
117 |
РМ. Створення та розігрування діалогів (з використанням часток, що надають додаткових відтінків) |
|
118 |
Написання не з різними частинами мови (узагальнення) |
|
119 |
Тренувальні вправи |
|
120 |
Вигук як особлива частина мови. |
|
121 |
Групи вигуків за значенням. |
|
122 |
Дефіс у вигуках. |
|
123 |
Кома та знак оклику в реченнях із вигуках |
|
124 |
Тренувальні вправи |
|
125 |
Узагальнення вивченого з теми «Службові частини мови. Вигук» |
|
126 |
Діагностична (контрольна) робота з теми «Службові частини мови. Вигук» (тестування, завдання відкритої форми) |
|
127 |
РМ. Написання адреси (для поштового відправлення, заповнення бланка документа тощо) |
|
128 |
Діагностична (контрольна) робота. Диктант |
|
УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО |
||
129 |
Самостійні та службові частини мови |
|
130 |
Самостійні та службові частини мови, вигук; роль їх у мовленні; основні морфологічні ознаки; синтаксична роль. |
|
131 |
Форми дієслова |
|
132 |
Розряди прислівників за значенням |
|
133 |
Особливості вживання окремих граматичних форм. |
|
134 |
Основні орфограми в словах різних частин мови |
|
135 |
Орфографічний практикум |
|
136 |
Нетрадиційний урок (вікторина, КВК, аукціон знань, рольова гра, конференція, екскурсія, телерепортаж тощо) |
|
137 |
РМ. Усне есе на теми, пов’язані із завершенням навчального року та планами на канікули |
|
138 |
Узагальнення та систематизація вивченого за семестр |
|
139 |
Узагальнення та систематизація вивченого за рік |
|
140 |
Підсумковий урок |
|
____________
*РМ – розвиток мовлення