10-А клас
Українська мова (профіль)
(4 год. на тиждень)
№ |
Зміст програмового матеріалу |
Дата |
Мова як суспільне явище. Українська мова в Україні |
||
1 |
Мова як знакова система і суспільне явище. Мова і держава. Українське законодавство про мову. Мовна ситуація в державі. Мовні обов’язки громадян. «Мовний суржик», його причини. Проблеми екології української мови. Українська мова як одна з індоєвропейських мов. Українська мова в колі словянських мов. Ознаки самобутності української мови. |
|
2 |
Офіційне й неофіційне, публічне й непублічне мовленнєве спілкування. Вербальні й невербальні засоби спілкування. |
|
3 |
Мовленнєва ситуація. Мовленнєві ролі та наміри мовця і слухача. Мовленнєва тактика. Мовні засоби мовленнєвої ситуації. Причини комунікативних помилок. |
|
4 |
Культура усного і писемного мовлення, питання культури мовлення в оцінці видатних громадських діячів, учених, письменників. Поняття про колорит мовлення: урочисте, ввічливе, офіційне, інтимно-ласкаве, фамільярне, гумористичне, сатиричне мовлення. Словник-довідник з культури української мови. |
|
5 |
Особливості монологічного і діалогічного мовлення в різних сферах спілкування. Виступ на зборах, семінарах, конференціях. Дискусійне мовлення. |
|
6 |
Особливості діалогічного мовлення в різних сферах спілкування. Підготовка до усного контрольного діалогу. |
|
7 |
Поняття про текст як продукт мовленнєвої діяльності. Текстоутворювальні категорії. Закономірності побудови тексту. Інформаційна переробка текстів різних функціональних стилів і жанрів. Написання тез, конспектів, анотацій, рефератів. |
|
8 |
Конспект прочитаного художнього твору. |
|
9 |
Комунікативні ознаки мовлення. Поняття про комунікативну доцільність, точність, ясність, правильність, чистоту, логіку, послідовність, образність, виразність, естетичність мови. |
|
10 |
Поняття про стилістичну систему української мови (стилі, підстилі, стилістичні засоби, способи і прийоми організації стилістичних засобів у тексті). |
|
11 |
Докладний усний переказ тексту художнього стилю із творчим завданням (висловленням власного ставлення до подій, героїв та ін.). Підготовка до усного контрольного переказу. |
|
12 |
Контрольне есе. |
|
З історії розвитку української мови |
||
13 |
Основні етапи формування і розвитку української національної мови. Поява писемності у східних слов'ян. |
|
14 |
Створення слов′янського алфавіту. Кирило і Мефодій, їх роль у становленні слов'янської писемності. Кирилиця як основа для розвитку сучасних слов'янських систем письма. Види письма в період Київської Русі: устав, напівустав, скоропис. Короткі відомості з історії української писемності. «Граматика словенська» Мелетія Смотрицького (1619). Перша рукописна граматика української мови Івана Ужевича (1643 р.). |
|
15 |
Особливості розвитку української мови на сучасному етапі. |
|
Сучасна українська мова як вища форма існування національної мови |
||
16 |
Форми існування української мови (загальнонародна мова, літературна мова, просторіччя, діалект, професійні різновиди, жаргон, арго). |
|
17 |
Писемна і усна форми літературної мови. |
|
18 |
Діалекти як історична база літературних мов. Територіальні і соціальні діалекти. |
|
19 |
Мова міста. Мова села. |
|
20 |
Контрольна робота №1 (тестові завдання). Українська мова як суспільне явище. З історії розвитку української мови. Сучасна українська мова як вища форма існування національної мови. |
|
Узагальнення і систематизація найважливіших відомостей з орфоепії, фонетики, лексикології, фразеології, будови слова, словотвору, морфології, стилістики. Фонетика української літературної мови як учення про її звукову систему. |
||
21 |
Розмовний стиль, сфера його використання, призначення, основні ознаки. |
|
22 |
Конференція «Українська мова як засіб самопізнання й самореалізації». |
|
23 |
Фонетичні, інтонаційні, лексичні, морфологічні, синтаксичні особливості розмовного мовлення. |
|
24 |
Жанри розмовного мовлення. |
|
25 |
Дебати як форма дискусій. Дискусія «Найважливіші умови самопізнання й саморсалізації». |
|
26 |
Місце фонетики та орфоепії в системі мови. З історії української фонетики. Класифікація голосних і приголосних звуків. Звук мовлення і фонема. Інваріант, позиційний варіант фонеми. |
|
27 |
Зміни голосних і приголосних у мовному потоці. Асимілятивні, дисимілятивні процеси, подовження, спрощення в групах приголосних. Відбиття цих явищ на письмі. Приставні приголосні. Метатеза. |
|
28 |
Основні історичні чергування приголосних звуків при словозміні й словотворенні. Чергування [о] та [е] з [і]. |
|
29 |
Чергування [о] і [е] з нулем звука. Чергування [о] з [е] після [ж], [ч], [ш], [дж] та [й] |
|
30 |
Чергуванпя [г], [к], [х] із [ж], [ч], [ш] та [з], [ц], [с]. |
|
31 |
Основні випадки чергування у - в, і-й, з-із- зі (зо). |
|
32 |
Стилістичні засоби фонетики. Милозвучність української мови. Правильна артикуляція і дикція. Експресивні можливості звуків української мови. Звукопис. |
|
33 |
Контрольний письмовий докладний переказ тексту публіцистичного стилю із творчим завданням (підготовча робота). |
|
34 |
Контрольний письмовий докладний переказ тексту публіцистичного стилю із творчим завданням (виконання роботи). |
|
Українська орфоепія як учення про систему загальноприйнятих правил української літературної вимови |
||
35 |
Основні норми сучасної літературної вимови. Особливості вимови голосних, деяких приголосних звуків та їх сполучень (гортанного і проривного звуків [г] і [ґ], сонорних, [дж], [дз], шиплячих [ж], [ч], [ш], задньоязикових [г], [к], [х], груп приголосних (уподібнення, спрощення), м'яких і пом'якшених, а також подовжених приголосних). Повноголосся як одна з основних характеристик української вимови. Вимова слів з апострофом. |
|
36 |
Соціолінгвістичні фактори, що впливають на вимову людини. Основні джерела нормативного мовлення. Мова масмедіа. Сценічна мова. Особливості вимови імен та по батькові. |
|
37 |
Інтонаційні особливості українського мовлення. Наголос в українській мові, його види, роль у розрізненні слів та їх форм. Паралельне наголошування. Семантико-граматична диференціація лексем за допомогою наголосу. |
|
38 |
Стилістика і культура мовлення. Орфоепічна норма. Особливості використання орфоепічного словника. |
|
39 |
Контрольна робота №2 (тестові завдання). Фонетика української літературної мови як учення про її звукову систему. Українська орфоепія як учення про систему загальноприйнятих правил української літературної вимови. |
|
Українська графіка. Українська орфографія як учення про систему загальноприйнятих правил написання слів |
||
40 |
З історії становлення і розвитку української графіки й орфографії. Основні принципи української орфографії: фонетичний, морфологічний, традиційний, диференціюючий. |
|
41 |
Складні випадки уживання м'якого знака, апострофа. |
|
42 |
Вживання великої літери. Лапки у власних назвах. |
|
43 |
Написання складних слів разом, окремо, через дефіс. Правопис складноскорочсних слів. |
|
44 |
Написання чоловічих і жіночих імен по батькові, прізвищ. Складоподіл і правила переносу слів з рядка в рядок. Графічне скорочення слів. |
|
45 |
Правопис географічних назв. Написання слів іншомовного походження. Історичний коментар до різних мовних явищ. |
|
46 |
Основні орфографічні норми. Типові помилки, зумовлені відхиленням від орфографічної норми. Нововведення в українському правописі. |
|
47 |
Редагування тексту з орфографічними помилками. Використання орфографічного словника для перевірки написання слів та їх форм. Словник іншомовних слів. |
|
48 |
Контрольний твір-роздум на суспільно-політичну тему в публіцистичному стилі (підготовча робота) |
|
49 |
Контрольний твір-роздум на суспільно-політичну тему в публіцистичному стилі (виконання роботи). |
|
Лексикологія української мови |
||
50 |
Слово як основна одиниця мови. Слово і ноняття Системні відношення в лексиці української мови. |
|
51 |
Стилістика і культуао мвялвння. Лексичні норми Уживання слова відповідно до його лексичного значення. Використання тлумачного словника. |
|
52 |
Семасіологія як учення про значення слів і виразів. Оцінні властивості слів на позначення слуху, зору, дотику. Багатозначні й однозначні слова. Пряме й переносне значення. Омоніми, їх види: омоформи, омофони, омографи, міжмовні синоніми. Повні й неповні омоніми. Поняття про пароніми. |
|
53 |
Синоніми, їх види, уживання. Синонімічний ряд. Антоніми, їх види, уживання. Стилістика і культура мовлення. Мовна надмірність (багатослів’я, плеоназм, тавтологія) і мовна недостатність. Словники синонімів, антонімів, омонімів, паронімів. Словник символів. |
|
54 |
Лексика української мови за походженням. Власне українська лексика. Слова, успадковані з індоєвропейських та східнослов'янських мовних спільностей. Українізми в лексичному складі інших мов. Запозичена лексика як джерело збагачення лексичного складу мови. Латинські і грецькі елементи у складі різних груп лексики. Причини і джерела лексичних запозичень. |
|
55 |
Слова іншомовного походження та інтернаціоналізми у складі української мови. Нові іншомовні запозичення. Кальки. Варваризми. Старослов'янізми, їх ознаки, роль у розвитку української мови. |
|
56 |
Лексика української мови за сферою її використання, стилістичною диференціацією. Загальновживані слова. Лінгвокультуреми – слова з національно-культурним компонентом значення Лексичне багатство діалектної лексики. Етнографізми. Топоніміка й ономастика у складі української лексики. Етимологія. |
|
57 |
Розмовна, просторічна, емоційно забарвлена лексика. Молодіжний сленг. Екзотизми. Пуризми. Причини порушень лексичних норм. Явище мовної інтерференції. Словник лінгвістичних термінів. |
|
58 |
Наукова лексика. Філологічні, лінгвістичні, літературознавчі терміни. Канцеляризми. Штампи. Робота з діалектним словником. Стилістичне використання канцеляризмів, штампів. |
|
59 |
Застарілі слова та їх різновиди. Архаїзми, історизми. Можливість відіворення духовної культури за архаїчною лексикою. Неологізми. Загальномовні та авторські неологізми. |
|
60 |
Контрольна робота №3 (тестові завдання). Українська графіка. Українська орфографія як учення про систему загальнонрийнятих правил написання слів. Лексикологія української мови. |
|
ІІ СЕМЕСТР
Фразеологія як розділ мовознавства (6 год) |
||
61 |
Фразеологічні одиниці української мови: фразеологічні єдності, фразеологічні зрощення, фразеологічні сполучення. Основні ознаки фразеологізмів. Джерела української фразеології. Національна специфіка української фразеології. |
|
62 |
Прислів′я і приказки, крилаті вислови. Стійкі народні порівняння. Побажання, приповідки, каламбури, їх оцінний зміст. |
|
63 |
Багатозначність, синонімія та антонімія фразеологізмів. |
|
64 |
Фразеологія власне українського походження. Фразеологізми з античної міфології. |
|
65 |
Фразеологія художнього мовлення, наукова, публіцистична, офіційно-ділова. |
|
66 |
Тренувальні вправи |
|
67 |
Науковий стиль, сфера використання і призначення. Основні ознаки наукового стилю: логічність, точність, абстрактність, узагальненість. Об’єктивність викладу. Наукова метафорика. |
|
68 |
Підстилі наукового стилю: власне науковий, науково-навчальний і науково-популярний та їх особливості. Основні жанри наукового стилю. Бесіди, дискусії, повідомлення на наукову тему. Структура текстів різних жанрів. |
|
69 |
Прийоми організації стилістичних засобів у тексті (повторення). Підготовка до усного контрольного твору-статті в газету на морально-етичну, професійну тему. |
|
70 |
Доповідь у науковому стилі. |
|
71 |
Особливості конспектування. Читання наукової, науково-популярної статті, довідкової літератури. Конспект прочитаної публіцистичної та науково-популярної статті. |
|
72 |
Контрольний письмовий докладний переказ тексту публіцистичного стилю із творчим завданням (підготовча робота). |
|
73 |
Контрольний письмовий докладний переказ тексту публіцистичного стилю із творчим завданням (виконання роботи). |
|
Українська лексикографія |
||
74 |
Словники як відображення історії і культури українського народу. Загальні відомості про словники. Основні типи словників, особливості їх побудови. Енциклопедичні, лінгвістичні (одномовні, двомовні, перекладні) словники. |
|
75 |
Відмінність словникових статей у різних словниках. З історії лексикографії. Словник Лаврентія Зизанія (1596 р.), «Лексикон» Памво Беринди (1627 р.) |
|
76 |
Написання доповідей, рефератів, анотацій, тез, рецензій з навчально-наукової проблеми. Спільне й відмінне між ними. Редагування. |
|
77 |
Електронний лист. Смс-повідомлення. |
|
78 |
Сучасні словники української мови. Українські електронні словники. |
|
79 |
Стилістика і культура мовлення. Стилістичні засоби лексикографії. |
|
80 |
Контрольна робота №4 (тестові завдання) Фразеологія як розділ мовознавства. Українська лексикографія. |
|
81 |
Бібліографічний пошук на тему наукової роботи із залученням сучасних інформаційно-комунікаційних технологій. Бібліографія. Анотація. |
|
82 |
Аудіювання (слухання-розуміння) текстів діалогічного й монологічного характеру різних стилів, типів і жанрів мовлення. |
|
83 |
Різновиди аудіювання (ознайомлювальне, вивчальне, критичне). |
|
Морфеміка і словотвір української мови як учення про будову і творення слів |
||
84 |
Морфемна і словотвірна структура слова. Основа похідна і непохідна. Твірна основа. Основні способи словотвору в сучасній українській мові: морфологічні й неморфологічні. |
|
85 |
Історичні зміни в морфемному складі слова. Етимологія як учення про походження слів. Стилістика й культура мовлення. Етимологічний словник. |
|
86 |
Словотвір іменників на позначення назв жителів певного населеного пункту. |
|
87 |
Стилістика й культура мовлення. Стилістичне використання засобів словотвору. Національно-специфічне вживання зменшено-пестливих форм. |
|
88 |
Творення присвійних прикметників. Творення прикметникових форм від різних географічних назв. |
|
89 |
Основні способи творення дієслів, прислівників. Складні, складноскорочені слова, способи їх творення та написання. |
|
90 |
Стилістика й культура мовлення. Особливості вживання осново- і словоскладання, абревіатур, їх правильна вимова. Усунення помилок, пов’язаних із порушенням норм українського словотвору. |
|
91 |
Тренувальні вправи |
|
92 |
Контрольне есе. |
|
Українська морфологія як розділ мовознавства про частини мови |
||
93 |
Морфологічні норми. Морфологічні засоби виразності мови. Граматичні категорії, граматичні значення і граматичні форми. Основні способи вираження граматичних значень. |
|
94 |
Основні поняття морфології. Словозміна. Парадигма. Словоформа. Повнозначні та службові частини мови. Вигуки і модальні слова. Взаємоперехід частин мови. З історії вивчення частин мови. |
|
95 |
Самостійні частини мови. Іменник як частина мови. Лексико-граматичні розряди іменників. |
|
96 |
Граматичні категорії іменника. Категорія числа, її значення та граматичні засоби вираження. Число іменників. Іменники. Що вживаються в обох числових формах, мають лише форму однини або множини. |
|
97 |
Особливості роду іменників – назв осіб за професією, посадою, званням тощо. Стилістичні особливості іменників середнього і спільного роду. |
|
98 |
Словозмінні паралелі іменників, їх стилістичні особливості. Форми іменників Ор.в. і М.в. із прийменниками на позначення руху у просторі. Н.в. іменників із сполучниками як, мов, неначе. |
|
99 |
Відмінювання іменників ІІ відміни. Родовий відмінок іменників ІІ відміни. |
|
100 |
Невідмінюванні іменники. Стилістичне використання кличного відмінка. Стилістичні особливості форм числа іменників. Порушення норм відмінювання іменників у художньому мовленні. |
|
101 |
Прикметник як частина мови. Лексико-граматичні розряди прикметників (якісні, відносні, присвійні), їх особливості і функціонування в мовленні. Перехід відносних прикметників у якісні, присвійних у якісні і відносні. Стилістика культури мовлення. Стилістичне використання якісних, відносних, присвійних прикметників. |
|
102 |
Ступені порівняння якісних прикметників, їх творення. Зміни приголосних при творенні ступенів порівняння прикметників. |
|
103 |
Повні і короткі форми прикметників, стягнені і нестягнені форми повних прикметників, особливості їх функціонування в сучасній українській мові. Стилістика культури мовлення. Стилістична роль повних і коротких прикметників. |
|
104 |
Творення відносних і присвійних прикметників. Відмінювання прикметників. Стилістика культури мовлення. Синоніміка прикметників і непрямих відмінків. Словник епітетів української мови. |
|
105 |
Своєрідність займенника як частини мови. Розряди займенників за значенням, їх характеристика. Групи займенників. Відмінювання займенників. Явище прономіналізації. |
|
106 |
Правопис займенників. Написання заперечних, неозначених займенників. Перехід займенників в інші частини мови. Стилістика культури мовлення. Стилістичні функції займенників. |
|
107 |
Числівник як частина мови. Формування числівника як частини мови. Число і числівник. |
|
108 |
Розряди числівників за значенням (кількісні, дробові, збірні, неозначено-кількісні, порядкові), їх характеристика. Групи числівників за будовою. |
|
109 |
Відмінювання числівників. Паралельне використання відмінкових форм числа. Паралельне вживання числівників з іменниками у непрямих відмінках. |
|
110 |
Синтаксичні функції числівників. Написання числівників і відчислівникових слів (дванадцятиповерховий, десятимільйонний). |
|
111 |
Контрольна робота №5. (тестові завдання) Морфеміка і словотвір українсбкої мови як учення про будову і творення слів. Українська морфологія як розділ мовознавства про частини мови (іменник, прикметник, займенник, числівник). |
|
111 |
Аналіз контрольної роботи. |
|
112 |
Дієслово як частина мови. Форми дієслова: дієвідмінювані, відмінювані, незмінні. Зміни звуків в особових формах дієслів. Безособові дієслова. |
|
113 |
Особливості семантики, граматичні ознаки дієслів. Дві основи дієслова. Поділ дієслів на дієвідміни. Словозміна дієслів І та ІІ дієвідміни. |
|
114 |
Види дієслів (доконаний і недоконаний), їх творення, вживання одного у значенні іншого. Часи дієслів (теперішній, минулий, майбутній), їх творення. Способи дієслів (дійсний, умовний, наказовий), їх творення. |
|
115 |
Особові, родові, числові форми дієслів. Перехідні і неперехідні дієслова. Стан дієслова. Зворотні дієслова. Чергування приголосних в особових формах дієслів теперішнього та майбутнього часу. |
|
116 |
Контрольний твір-роздум на суспільно-політичну тему в публіцистичному стилі (підготовча робота). |
|
117 |
Контрольний твір-роздум на суспільно-політичну тему в публіцистичному стилі (виконання роботи). |
|
118 |
Дієприкметник. Дієслівні та прикметникові характеристики дієприкметників. Активні та пасивні дієприкметники, їх відмінювання. |
|
119 |
Творення і правопис дієприкметників. Відмінювання і вживання дієприкметників. |
|
120 |
Дієприкметниковий зворот. Перехід дієприкметників у прикметники. Безособові форми на -но, -то. |
|
121 |
Дієприслівник. Дієприслівники доконаного і недоконаного виду. |
|
122 |
Дієприслівниковий зворот. Творення і вживання дієприслівників. |
|
123 |
Прислівник як частина мови. Розряди прислівників за значенням: обставинні й означальні. Морфологічні типи прислівників. |
|
124 |
Ступені порівняння означальних прислівників. |
|
125 |
Правопис прислівників і прислівникових сполучень. |
|
126 |
Прислівники за походженням. Написання не з прислівниками. |
|
127 |
Службові частини мови, їх загальна характеристика. Прийменник, його особливості. Групи за походженням та морфологічним складом. Правопис прийменників. Особливості вживання деяких прийменників. Синонімія прийменників. Перехід повнозначних слів у прийменники. |
|
128 |
Сполучники сурядності та підрядності. Морфологічні типи сполучників. Правопис сполучників. Особливості вживання деяких сполучників. Перехід повнозначних слів у сполучники. |
|
129 |
Стилістика і культура мовлення. Стилістичні функції службових частин мови. Синонімія прийменникових конструкцій. Повторення прийменників, сполучників як засіб увиразнення мовлення. |
|
130 |
Частка, їх функції, групи за значенням. Правопис заперечних часток. |
|
131 |
Зв`язка. Вигуки, їх ознаки та розряди. Правопис вигуків і особливості їх вживання. Розділові знаки у реченнях з вигуками. Звуконаслідувальні слова. |
|
132 |
Стилістика і культура мовлення. Функції модальних, заперечних часток. Естетична цінність часток і звуконаслідувань. Стилістичні функції вигуків. Національні етикетні вигуки. |
|
133 |
Контрольна робота №6 (тестові завдання) Українська морфологія як розділ мовознавства про частини мови (дієслово, дієприкметник, дієприслівник, прислівник, службові частини мови). |
|
134 |
Читання мовчки текстів діалогічного й монологічного характерів. В тому числі електронного, різних стилів, типів і жанрів мовлення. |
|
135 |
Ділові папери: звіт про виконану роботу. |
|
136 |
Узагальнення вивченого протягом року. |
|