Іменник як частина мови. Лексико-граматичні розряди іменників. Граматичні категорії іменника. Категорія числа, її значення та граматичні засоби вираження. Іменники, що вживаються в

Про матеріал
Урок української мови дозволить швидко відновити знання учнів про іменник як частину мови, а також нагадає особливості категорій роду, числа тощо, дозволить удосконалити практичні навички щодо визначення цих категорій іменника у профільному класі.
Перегляд файлу

Урок української мови у 10 класі

(профільному)

Тема: Іменник як частина мови. Лексико-граматичні розряди іменників. Граматичні категорії іменника. Категорія числа, її значення та граматичні засоби вираження. Іменники, що вживаються в обох числових формах, мають лише форму однини або множини. Особливості роду іменників -  назв осіб за  професією, посадою, званням тощо. Стилістичні особливості ісменників середнього і спільного роду.

Мета: відновити й доповнити  знання учнів про іменник як частину мови та його лексико-граматичні розряди й  граматичні категорії; формувати вміння розпізнавати іменники з-поміж інших частин мови, визначати їх лексико-граматичні розряди й категорії. Розвивати навички визначення стилістичних функцій  числа іменників та роду. Виховувати любов до рідного слова, до свого народу, культуру поведінки, повагу до професій.

Тип уроку: формування вмінь і навичок.

Обладнання : роздатковий матеріал, таблицяЗнаю. Хочу дізнатися. Дізнався», ,аркуші паперу, маркери, підручник «Українська мова (профільний рівень): підручник для 10 кл. закл. загал. серед.  освіти / С.О. Караман, О.М.Горошкіна та ін.

 

Перебіг уроку

І.Організація класу до роботи.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

  • Тема, яку ми сьогодні вивчаємо, не є новою для вас, адже морфологічні особливості іменника ви засвоїли в 6 класі, тому зараз на уроці ми значно поглибимо ваші знання про іменник, отже, зараз ми об’єднаємося в групи й почнемо працювати задля того, щоб дізнатися якомога більше. Пропоную підійти до таблиці й заповнити першу та другу колонки.

Справді, ви маєте вже певні знання про цю частину мови, тому вам не буде складно виконати цю роботу. Тож, будь ласка, заповніть таблицю.

2 учні заповнюють таблицю.

ЗНАЮ

ХОЧУ ДІЗНАТИСЯ

ДІЗНАВСЯ

ІМЕННИК, РІД ІМЕННИКІВ, ЧИСЛО ІМЕННИКІВ, ВІДМІНОК

 

 

ПОГЛИБИТИ ЗНАННЯ ПРО РІД, ЧИСЛО ІМЕННИКІВ

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок. 

 - Що ж ви знаєте про іменник ? Пропоную вам заповнити пропущені місця в правилі.  Колективна робота.

Іменник – це.................................частина мови, яка позначає ............................ і відповідає на питання..........................................

Іменники належать до ...................................................................родів, змінюються за ........................................................................................... .

У реченні іменники здебільшого виконують роль ........................................

 (Відповіді учнів, заповнення таблиці)

 

 IV.  Вивчення нового матеріалу.

1. Пояснення вчителя.

Справді, іменник – це  самостійна частина мови, яка має значення предметності й відповідає на питання хто? що?. Предметом у морфології вважається те, до чого ставиться питання хто? або що? Іменник має самостійну категорію роду, тому не можна говорити, що він змінюється за родами, а правильно  - належить до певного роду, а змінюється за відмінками та числами. У реченні найтиповішою для нього є роль підмета або ж додатка, хоча іменник може бути будь-яким членом речення.

 

А зараз ми разом об'єднаємося у групи й організуємо взаємне навчання, щоб швидко пригадати особливості категорій іменників. Тож, шановні, отримайте завдання й разом, опрацювавши матеріал підручника, підготуйте розповідь із заданої теми.

1-ша група: « Рід іменників» $57

2-га  група: «Визначення роду невідмінюваних іменників та абревіатур»  $ 57

3-тя група: «Категорія числа іменників» $ 58

4-та група: « Назви істот та неістот»

 

2. Робота учнів у групах.

3. Розповідь  учасників  груп. Підсумки роботи .

  • Отже, ви виконали роботу на  належному  рівні, тому наше завдання сьогодні звернути особливу увагу на певні аспекти у відмінності роду в російській та українській мовах. Запам’ятайте це. Тому зараз ми попрацюємо з таблицями, які знаходяться у вас на кожній парті, - з  роздатковим матеріалом.

 

4. Робота з таблицею.

Рід іменників

Чоловічий

Жіночий

Спільний

аерозоль

антресоль

базіка

барліг

бандероль

бідолаха

біль

барель

білоручка

висип

блакить

варивода

герць

бязь

верховода

дриль

верф

вереда

дріб

в’язь

волоцюга

запис

вуаль

гуляка

зяб

глазур

жаднюга

кір

гуаш

заблуда

літопис

даль

заброда

моль (хім.)

дуель

знайда

накип

жирандоль

заїка

насип

каніфоль

каліка

нежить

консоль

кривляка

опис

нехворощ

ледацюга

перекис

макрель

лівша

полин

мігрень

листоноша

посуд

міль (комаха)

невдаха

продаж

папороть

недотепа

пропис

пастель

недоторка

рояль

пектораль

нездара

рукопис

розкіш

ненажера

сажень

тополя

нікчема

Сибір

покуть

плакса

скоропис

путь

приблуда

собака

туш (фарба)

причепа

степ

форель

пустомеля

степінь

шагрень

роззява

ступінь

шаль

староста

шампунь

шинель

стиляга

ярмарок

філігрань

шульга

 

 

ябеда

 

 

Іменники, що вживаються у формах чоловічого й жіночого роду

Абрикос- абрикоса

Вольєр – вольєра

Зал – зала

Змія – змія

Клавіш – клавіша

Кахель – кахля

Мозоль – мозоля

Мотузок – мотузка

Пелюсток – пелюстка

Спазм – спазма

Перифраз – перифраза

Парасоль – парасоля

Сусід – сусіда

Шинель – шинеля.

Рід незмінюваних іменників визначаємо так:

Іншомовні назви осіб – за співвіднесеністю до статі:  портьє  (ч.р.), кюре (ч.р.), .аташе (ч.р.); леді (ж.р.), міс (ж.р.), фрау (ж.р.), фру (ж.р.)

 

Назви тварин – іменники чоловічого роду: кенгуру, колібрі,  поні, фламінго,  хоча  - роздратована шимпанзе, стрибуча кенгуру (самиці)

Назви неістот – середній рід: метро, кіно, меню,   журі, бра

 

Власні назви – рід визначаємо за родовою назвою( місто, озеро, ріка, країна, острів тощо) – уся Чилі (країна), багатоводна Міссурі (річка),

Зелений Хонсю (острів), сонячне Тбілісі (місто)

 

Рід абревіатур – за родом опорного слова у словосполученні: НБУ (банк – ч.р.), АТС (станція – ж.р.)

 

 

Іменники – назви істот за фахом

(Зміни в правописі  за О.Авраменком)

 Іменники-назви істот за фахом, родом занять  з нульовим закінченням відносимо до чоловічого роду: міністр, інженер, професор, директор, але зараз набувають популярності щойно створені фемінітиви, які утворюються з допомогою суфіксів – к-, -иц (я), - ин (я), -ес- та інших від іменників чоловічого роду на позначення осіб жіночої статі: майстер – майстриня, поет – поетеса, поетка, автор – авторка.

 Найбільш уживаним є суфікс –к-, оскільки він поєднується з різними видами основ: редактор – редакторка, директор – директорка, актор – акторка.

Суфікс –ин(я) сполучаємо з основами на –ець: продавець – продавчиня, кравець – кравчиня.

Суфікс –иц(я) приєднують до основ на -ник: розвідник – розвідниця, трудівник – трудівниця, порадник – порадниця.

Суфікс –ес- уживається зрідка: поет – поетеса, принц  - принцеса, патрон – патронеса.

 Але не від усіх іменників чоловічого роду можна утворити назви осіб жіночої статі, наприклад, мер, математик, академік, екстрасенс тощо.

У такому випадку для позначення  жіночої статі використовуємо слова пані, форми дієслів минулого часу: пані мер наголосила, математик Ковалевська довела, екстрасенс передбачила.

  • Отже, на уроці ви дізналися багато нового, що, безумовно, допоможе вам при складанні ЗНО та й при вивченні курсу української мови, адже рідну мову ми вчимо упродовж цілого життя, відкриваючи все нові й нові особливості. Тож будьте уважними й намагайтеся старанно працювати. Зараз ми практично закріпимо ті знання, які ви здобули, опрацьовуючи матеріал.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. До поданих слів доберіть прикметники й узгодьте їх у роді та числі (коментовано).

 Барліг, повінь,  біль, путь, дріб, розсип, насип, Сибір, консоль, шампунь, ступінь, трудяга, причепа, шимпанзе, кольрабі, какаду.

2. Вправа з ключем. Робота в парах.

Від поданих іменників утворіть назви осіб жіночої статі й запишіть їх у дві колонки: 1) з суфіксом  -к- ;                            2) з суфіксом – иц (я). З перших букв записаних слів складіть імена літературних творів М.Коцюбинського.

Модник, авантюрник, інспектор, рятівник, ізолювальник, вокаліст, чарівник, адміністратор, кролівник, апаратник, натураліст.

 

3. Хвилинка відвертості:

 - Кожен із вас, напевно, задумувався про вибір майбутньої професії . Ви навіть склали їх  цілий перелік. А яку професію ви б хотіли обрати для себе?

Дайте відповідь, уживаючи іменники на позначення професій.

 4. Вправи за підручником «Українська мова (профільний рівень)»: підручник для 10 кл. закл. загал. серед.  освіти / С.О. Караман, О.М.Горошкіна та ін.

Вправа 406 ( взаємоперевірка), 413 (колективне виконання).

 

VI.  Рефлексія. Заповнення таблиці (остання колонка)

  • На уроці я навчився ...................................................
  • Я дізналася...................................................................
  • Здобуті знання я зможу застосувати............................

 

VII.  Підсумок уроку. Оцінювання відповідей учнів.

VIII. Домашнє завдання: А.  вивчити $ 56 – 58,  впр.407 – 414. Повторити відміни іменників

Б. * Написати діалог з теми «Моя майбутня професія»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Задорожня Олена Юріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Федоров Сергій Іванович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська мова (профільний рівень) 10 клас (Плющ М.Я. та ін.)
Додано
27 березня 2020
Переглядів
5932
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку