Відмінювання іменників. Особливості відмінювання іменників другої відміни Родовий відмінок іменників ІІ відміни. Невідмінювані іменники

Про матеріал
матеріал уроку допоможе учням пригадати поділ іменників на відміни, нагадає правила написання закінчень у родовому відмінку іменників чоловічого роду, а також містить тестовий матеріал для закріплення вивченого, що полегшить роботу вчителя,дозволивши йому організувати парну, групову та індивідуальну рооту.
Перегляд файлу

Відмінювання іменників.

Особливості відмінювання іменників  другої відміни

Родовий відмінок іменників ІІ відміни. Невідмінювані іменники

Мета: пригадати з учнями  поділ іменників на відміни, особливості відмінювання іменників та складні випадки правопису.Навчити правильно відмінювати іменники І – ІV відмін та відрізняти правильні форми іменників від помилкових. Розвивати уважність, спостережливість, кмітливість. Виховувати любов до рідного слова, повагу до рідного народу.

Тип уроку: формування вмінь і навичок учнів.

Обладнання: таблиця, роздатковий матеріал, «Українська мова» (профільний рівень): підручник для 10 кл. закл. загал. серед.  освіти / С.О. Караман, О.М.Горошкіна та ін.; маркери, аркуші для роботи груп.

 

Перебіг уроку

І. Організація класу до роботи.

ІІ. Перевірка домашнього завдання: вибіркова.

  • Чи виникли в кого питання щодо виконання домашньої роботи?

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь навичок:

  • Що позначає іменник?
  • Які лексико-граматичні розряди іменників вам відомі?
  • Які особливості категорії роду іменників? Як ми розрізнюємо рід?
  • Як визначити рід невідмінюваних іменників?

 

Підсумки роботи

 

ІV. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація роботи на уроці. Емоційне налаштування на роботу.

 

  • Сьогодні ми продовжуємо роботу щодо знайомства з іменником. Уявіть, що перед вами бурхливе море, а ви хочете стати мореплавцями, щоб його підкорити, аби пізнати більше. Чому я згадала про море?  Та, мабуть, тому, що наша мова  глибока, наче море, безмежна, немов океан. І щоб пізнати її, потрібно докласти багато зусиль.

На сьогодн і  ми знаємо багато, але перед нами ще постало декілька важливих питань, які ми маємо розв’язати, щоб  відчути щастя відкриттів.Тож у добру путь, як прийнято говорити в народі! Попутного вітру у ваші вітрила.

Для цього ми, як завжди, об’єднаємося у групи, адже в морі під час шторму триматися краще вкупі,  і отримаємо завдання, щоб разом його виконати й поділитися своїми знаннями з однокласниками.

1-ша група: іменники І відміни

2-га група: іменники ІІ відміни

3-тя група: іменники ІІІ відміни

4-та група: іменники Іvвідміни

  • А які іменники знаходяться поза відмінами?

Правильно, ті, що не відмінюються (метро, кіно, крім пальто, вино, ситро), множинні іменники (двері, окуляри), ті, що перейшли в розряд іменників із прикметників (сміливі, охочі, працюючі),

 

V.Вивчення нового матеріалу.

1. Робота в групах.

Відповіді груп. Підсумки роботи у групах.

  • Отже, шановні, ви зрозуміли, що відміни іменників – це типи відмінювання, і тому необхідно їх знати, щоб не припуститися помилок. А зараз особливу увагу нам необхідно звернути на іменники ІІ відміни, зокрема на закінчення іменників чоловічого роду в родовому відмінку однини. Для цього попрацюємо з таблицею в підручнику на сторінці 148, відпочивши від нашої подорожі.

2. Робота з таблицею с.148.

 - Чи виникли в когось питання?

3. Робота з таблицею роздаткового матеріалу.

 

Закінчення іменників  чоловічого роду в родовому відмінку однини

(залежно від їхнього значення)

  • а (-я)

-у (-ю)

Авторитета (про особу)

Авторитету ( значення)

Агрегата (вузол машини)

Агрегату (інше значення)

Акта (документ)

Акту (дія)

Алжира (місто)

Алжиру (країни)

Алмаза (окремий кристал)

Алмазу (мінерал)

Апарата (пристрій)

Апарату (установи, органів

Бала (одиниця виміру)

Балу (танцювальний вечір)

Береста (дерево)

Бересту (кори)

Блока (механізм)

Блоку (об’єднання)

Бора (свердло)

Бору (хімічна речовина, рослина.)

Буряка (одиничне)

Буряку (збірне)

Детектива (агент)

Детективу (твір)

Інструмента (одного)

Інструменту (збірне)

Духа ( у міфі)

Духу (в іншому знач.)

Звука (муз. елемент)

Звуку (в інш. знач.)

Корпуса (тулуб)

Корпусу (споруда)

 

 

 

 

VI. Закріплення вивченого. Вироблення практичних навичок учнів.

 

1. Робота  біля дошки. Пристань  «Розподільна»

 Вибірково-розподільний диктант (4 учні вибирають іменники й

розподіляють їх за відмінами)

 

Тінь, велетень, подвір’я, олівець, мати, сум, груша, батько, круча, насіння, матінка, брат, знання, життя, гроно, ягня, колосся, молодець, суддя, теля, кошеня, любов.

 

2. Пристань 2 -  «Граматична»

Подані іменники поставити у формі орудного та кличного відмінків, пояснити правопис закінчень.

Зірка, школа, осінь, круча, вежа, вельможа, мрія, душа,  суддя, Ілля, друг, козак, батько, листя, гай, заєць

3. Пристань  3 - «Альтернативна». Робота в парах

Вправа 419. Користуючись матеріалами таблиці, оберіть варіант закінчення - -а чи –у. Обгрунтуйте свій вибір.

 

4. Пристань 4 - «Відмінкова» . Виконайте вправу 422, поставивши словосполучення у формі  кличного відмінка.

5.  Пристань 5 – «Кінцева»

Виконайте тестові завдання. Тест-взаємоперевірка.

1.  У родовому відмінку закінчення –у ( -ю )  мають усі іменники чоловічого роду рядка

А кілограм, Дон, фокстрот, Кавказ

Б дощ, біль, сюжет, шовк

В дуб, вітер, жаль, мішок

Г понеділок, оркестр . полк, народ

2. У родовому відмінку закінчення –у ( -ю )  мають усі іменники чоловічого роду рядка

А ансамбль, Буг, Сибір, сніг

Б гнів, автобус, вальс, сум

В зошит, ураган, фольклор, роман

Г понеділок, оркестр, полк, народ

3. У родовому відмінку закінчення –у ( -ю )  мають усі іменники чоловічого роду рядка

А апарат, організм, гриб, спосіб

Б трактор, реалізм, нуль, епізод

В легіт, рис, рейд, космос

Г комбайн, том, ліс, колір.

4. У родовому відмінку закінчення –а ( -я)  мають усі іменники чоловічого роду рядка

А вокзал, жираф, патріарх, ерудит

Б материк, медик, тигр, прямокутник

В водоспад, егоїст, атом, вересень

Г понеділок, Дунай, десяток, ввечір.

5. У родовому відмінку закінчення –а ( -я )  мають усі іменники чоловічого роду рядка

А театр, електрон, перпендикуляр, мороз

Б краєвид, овес, ведмідь, компютер

В Берлін, прапор, підручник, кілограм

Г барометр, рейс, цирк, задум.

6. У родовому відмінку закінчення –а ( -я )  мають усі іменники чоловічого роду рядка

А автобус, Париж,  вівторок, квітень

Б квартал, волейбол, діамант, Крим

В сад, вазон, Львів , займенник

Г граніт, долар, іменник, автомобіль.

Перевірка роботи

  • Отже, наша подорож у морі іменників наближається до кінця. Пора підбити підсумки і завершити розпочату роботу.
  • Рефлексія:
  •  Щo нового ви дізналися сьогодні на уроці?
  • Чим вам сподобався урок?
  • Що було найбільш важким?
  • Де знадобляться знання, здобуті на уроці?

 

VII. Підсумок уроку. Оцінювання відповідей учнів.  Рекомендації окремим учням.

 

VIII. Домашнє завдання:  вивчити $ 59, впр. 420, 423, * написати есе «Немов безмежне море рідна мова»

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська мова (профільний рівень) 10 клас (Плющ М.Я. та ін.)
Додано
27 березня 2020
Переглядів
4958
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку