Пропоноване календарно-тематичне планування призначене для вивчення української мови в 10 класах зазальноосвітніх навчальних закладів за суспільно-гуманітарним напрямом (профіль - філологічний)
№ уроку |
Дата прове-дення |
Тема уроку |
Примітки |
|
Мова як суспільне явище. Українська мова в Україні (3 год). |
||||
|
|
Мова як суспільне явище. Мова і держава. Українське законодавство про мову. Мовна ситуація в державі. Мовнi обов’язки громадян. «Мовний суржик», його причини. Проблеми екології української мови |
|
|
|
|
Українська мова як одна з індоєвропейських мов. Українська мова в колі слов’янських мов. Ознаки самобутності української мови |
|
|
|
|
Розвиток мовлення. Види мовленнєвої діяльності. Навчальне читання мовчки, аудіювання |
|
|
З історії розвитку української мови. Поняття про сучасну українську літературну мову (8 год). |
||||
|
|
Основні етапи формування і розвитку української національної мови. |
|
|
|
|
Поява писемності у східних слов’ян. Створення слов’янського алфавіту. Роль Кирила і Мефодія у становленні слов’янської писемності. Кирилиця як основа для розвитку слов'янських систем письма. Види письма в період Київської Русі. |
|
|
|
|
Короткі відомості з історії української писемності. «Граматика словенська» Мелетія Смотрицького (1619 р.). Перша рукописна граматика української мови Івана Ужевича (1643 р.). |
|
|
|
|
Розвиток мовлення і культура спілкування. Колоритно-стильові різновиди мовлення |
|
|
|
|
Сучасна українська літературна мова як вища форма існування української літературної мови |
|
|
|
|
Виникнення давніх діалектів. Сучасні територіальні діалекти |
|
|
|
|
Розвиток мовлення. Академічне есе |
|
|
|
|
Контрольна робота. Тестування 1. «Мова як суспільне явище. Розвиток української мови» |
|
|
Фонетика української літературної мови як учення про її звукову систему (19 год.) |
||||
|
|
Місце фонетики та орфоепії в системі мови. З історії української фонетики |
|
|
|
|
Звук і фонема. Класифікація голосних звуків |
|
|
|
|
Розвиток мовлення. Повторення вивченого про стилі мовлення |
|
|
|
|
Класифікація приголосних звуків |
|
|
|
|
Склад і наголос |
|
|
|
|
Контрольний диктант |
|
|
|
|
Фонетична транскрипція |
|
|
|
|
Зміни голосних і приголосних у мовному потоці |
|
|
|
|
Правопис ненаголошених голосних і сумнівних приголосних |
|
|
|
|
Розвиток мовлення. Художній стиль мовлення, його особливості |
|
|
|
|
Розвиток мовлення. Докладний письмовий переказ тексту художнього стилю |
|
|
|
|
Розвиток мовлення. Аналіз творчих робіт |
|
|
|
|
Подвоєння та подовження приголосних звуків |
|
|
|
|
Тренувальні вправи |
|
|
|
|
Основні історичні чергування приголосних звуків при словозміні і словотворенні |
|
|
|
|
Чергування [о] та [е] з [і]. Чергування [о] і [е] з нулем звука. Чергування [о] з [е] після [ж], [ч], [ш], [͡дж], та [й] |
|
|
|
|
Засоби милозвучності української мови |
|
|
|
|
Стилістичні засоби фонетики |
|
|
|
|
Контрольна робота. Тестування 2. «Фонетика» |
|
|
Українська орфоепія як учення про систему загальноприйнятих правил української літературної вимови (4 год.) |
||||
|
|
Основні норми сучасної літературної вимови. Особливості вимови голосних, деяких приголосних звуків та їх сполучень (гортанного і проривного звуків [г] і [ґ], сонорних, [͡дж], [͡дз], шиплячих [ж], [ч], [ш], задньоязикових [г], [к], [х], груп приголосних (уподібнення, спрощення), м'яких і пом'якшених, а також подовжених приголосних). |
|
|
|
|
Соціолінгвістичні фактори, що впливають на вимову людини. Основні джерела нормативного мовлення. Сценічна мова |
|
|
|
|
Інтонаційні особливості українського мовлення |
|
|
|
|
Навчальний диктант |
|
|
Українська графіка. Українська орфографія як учення про систему загальноприйнятих правил написання слів (14 год.) |
||||
|
|
Українська графіка. Алфавіт |
|
|
|
|
З історії становлення і розвитку української орфографії. Основні принципи української орфографії |
|
|
|
|
Cкладні випадки уживання м'якого знака, апострофа |
|
|
|
|
Тренувальні вправи |
|
|
|
|
Вживання великої літери. Лапки у власних назвах |
|
|
|
|
Написання складних слів |
|
|
|
|
Тренувальні вправи |
|
|
|
|
Складоподіл і правила переносу слів з рядка в рядок |
|
|
|
|
Розвиток мовлення. Бібліографія. Анотація |
|
|
|
|
Правопис іншомовних слів |
|
|
|
|
Тренувальні вправи |
|
|
|
|
Контрольний диктант |
|
|
|
|
Контрольна робота. Тестування 3. «Орфоепія. Графіка. Орфографія» |
|
|
|
|
Аналіз контрольної роботи |
|
|
Лексикологія української мови (10 год.) |
||||
|
|
Слово як основна одиниця мови. Слово і поняття. Системні відношення в лексиці української мови. Семасіологія як учення про значення слів і виразів |
|
|
|
|
Розвиток мовлення. Тематичні виписки як засіб запам’ятовування прочитаного і почутого |
|
|
|
|
Багатозначні й однозначні слова. Пряме і переносне значення |
|
|
|
|
Види тропів |
|
|
|
|
Розвиток мовлення. Конспект як різновид стислого переказу висловлювань, що сприймаються на слух |
|
|
|
|
Омоніми, їх види: омоформи, омофони, омографи, міжмовні омоніми. Повні і неповні омоніми. Поняття про пароніми |
|
|
|
|
Синоніми, їх види, уживання. Синонімічний ряд. Антоніми |
|
|
|
|
Стилістичні можливості омонімів, паронімів, синонімів, антонімів |
|
|
|
|
Розвиток мовлення. Підготовка до твору-роздуму на морально-етичну тему |
|
|
|
|
Розвиток мовлення. Письмовий твір-роздум на морально-етичну тему |
|
|
|
|
Розвиток мовлення. Аналіз творчих робіт |
|
|
|
|
Лексика української мови за походженням |
|
|
|
|
Розвиток мовлення і культура спілкування. Правильне й доречне вживання іншомовних слів в українській мові |
|
|
|
|
Активний і пасивний запас лексики української мови |
|
|
|
|
Стилістична диференціація лексики української мови |
|
|
|
|
Контрольний диктант |
|
|
|
|
Аналіз контрольного диктанту. Підсумки за І семестр |
|
|
Фразеологія як розділ мовознавства (3 год.) |
||||
|
|
Фразеологічні одиниці української мови. Основні ознаки фразеологізмів. Джерела української фразеології |
|
|
|
|
Багатозначність, синонімія та антонімія фразеологізмів |
|
|
|
|
Розвиток мовлення і культура спілкування. Вживання фразеологізмів |
|
|
Українська лексикографія (4 год.) |
||||
|
|
Словники як відображення історії і культури українського народу. Загальні відомості про словники |
|
|
|
|
Основні типи словників, особливості їх побудови. Енциклопедичні, лінгвістичні (одномовні, двомовні, перекладні) словники. Відмінність словникових статей у різних словниках |
|
|
|
|
З історії лексикографії. Словник Лаврентія Зизанія (1596 р.), «Лексикон» Памво Беринди (1627 р.). Сучасні словники української мови. Українські електронні словники |
|
|
|
|
Контрольна робота. Тестування 4. «Лексикологія. Фразеологія. Лексикографія» |
|
|
Морфеміка і словотвір української мови як учення про будову і творення слів (13 год.) |
||||
|
|
Морфемна будова слова |
|
|
|
|
Орфограми в префіксах і суфіксах |
|
|
|
|
Тренувальні вправи |
|
|
|
|
Розвиток мовлення. Офіційно-діловий стиль, його особливості. Ділові папери. Звіт про виконану роботу |
|
|
|
|
Словотвір. Основа похідна і непохідна. Твірна основа |
|
|
|
|
Морфологічні способи творення слів |
|
|
|
|
Неморфологічні способи творення слів |
|
|
|
|
Розвиток мовлення і культура спілкування. Особливості вживання спільнокореневих слів |
|
|
|
|
Прості, складні і складені слова. Правопис складних слів |
|
|
|
|
Тренувальні вправи |
|
|
|
|
Розвиток мовлення. Стаття в газету на морально-етичну тему |
|
|
|
|
Розвиток мовлення. Аналіз творчих робіт |
|
|
|
|
Стилістичне використання засобів словотвору |
|
|
|
|
Контрольна робота. Тестування 5. «Будова слова і словотвір» |
|
|
Українська морфологія як розділ мовознавства про частини мови (30 год.) |
||||
|
|
Морфологія. Система частин мови |
||
|
|
Іменник як частина мови. Лексико-граматичні розряди іменників. Граматичні категорії іменника |
||
|
|
Число і рід іменників |
||
|
|
Відміни іменників. Особливості іменників І відміни |
||
|
|
Відмінювання іменників ІІ відміни. Родовий відмінок іменників ІІ відміни |
||
|
|
Відмінювання іменників ІІІ і ІV відмін |
||
|
|
Розвиток мовлення. Контрольний переказ тексту публіцистичного стилю із творчим продовженням |
||
|
|
Розвиток мовлення. Аналіз творчих робіт |
||
|
|
Прикметник як частина мови. Лексико-граматичні розряди прикметників. |
||
|
|
Особливості відмінювання прикметників. Повні і короткі форми прикметників, стягнені і нестягнені форми повних прикметників |
||
|
|
Ступені порівняння якісних прикметників, їх творення |
||
|
|
Розвиток мовлення. Розмовний стиль мовлення. Бесіда як форма спілкування. Складання діалогів |
||
|
|
Числівник як частина мови. Формування числівника як частини мови. Число і числівник. Розряди числівників за значенням, їх характеристика. Групи числівників за будовою. |
||
|
|
Відмінювання числівників |
||
|
|
Тренувальні вправи |
||
|
|
Особливості вживання іменників із числівниками |
||
|
|
Розвиток мовлення і культура спілкування. Уживання числівників на позначення часу |
||
|
|
Своєрідність займенника як частини мови. Розряди займенників за значенням, їх характеристика. Займенники й контекст |
||
|
|
Відмінювання займенників |
||
|
|
Написання заперечних, неозначених займенників |
||
|
|
Розвиток мовлення. Відгук про твір мистецтва |
||
|
|
Розвиток мовлення. Аналіз творчих робіт |
||
|
|
Контрольна робота. Тестування 6. «Іменник. Прикметник. Числівник. Займенник» |
||
|
|
Дієслово як частина мови. Форми дієслова. Перехідні і неперехідні дієслова. Стан дієслова. Зворотні дієслова |
||
|
|
Вид дієслова. Час дієслова. Спосіб дієслова. Творення способових форм |
||
|
|
Поділ дієслів на дієвідміни. Словозміна дієслів І та ІІ дієвідміни |
||
|
|
Розвиток мовлення. Конспект прочитаного |
||
|
|
Дієприкметник. Дієслівні та прикметникові характеристики дієприкметників. Активні та пасивні дієприкметники, їх відмінювання. Творення і правопис дієприкметників. Відмінювання і вживання дієприкметників |
||
|
|
Дієприслівник. Дієприслівники доконаного і недоконаного виду. Дієприслівниковий зворот. Творення і вживання дієприслівників |
||
|
|
Прислівник як частина мови. Розряди прислівників за значенням |
||
|
|
Ступені порівняння прислівників |
||
|
|
Правопис прислівників |
||
|
|
Тренувальні вправи |
||
|
|
Розвиток мовлення. Електронний лист. Смс-повідомлення |
||
|
|
Контрольна робота. Тестування 7. «Дієслово та його форми. Прислівник» |
||
|
|
Службові частини мови, їх загальна характеристика. Прийменник, його особливості. Групи за походженням та морфологічним складом |
||
|
|
Правопис прийменників |
||
|
|
Розвиток мовлення і культура спілкування. Особливості вживання деяких прийменників. Синонімія прийменників |
||
|
|
Сполучник як частина мови. Сполучники сурядності та підрядності. Морфологічні типи сполучників |
||
|
|
Правопис сполучників. Особливості вживання деяких сполучників |
||
|
|
Частки, їх функції. Групи часток за значенням |
||
|
|
Правопис часток |
||
|
|
Вигук як особлива частина мови. Правопис вигуків |
||
|
|
Розвиток мовлення. Дискусія на морально-етичну тему |
||
|
|
Не і ні з різними частинами мови |
||
|
|
Тренувальні вправи |
||
|
|
Контрольна робота. Тестування 8. «Службові частини мови та вигук» |
||
|
|
Контрольний диктант |
||
|
|
Аналіз контрольних робіт |
||
|
|
Розвиток мовлення. Контроль мовленнєвих навичок (аудіювання, читання мовчки) |
||
|
|
Узагальнення і систематизація вивченого. Фонетика. Орфоепія. Графіка. Орфографія |
||
|
|
Узагальнення і систематизація вивченого. Лексикологія і фразеологія |
||
|
|
Узагальнення і систематизація вивченого. Морфеміка і словотвір |
||
|
|
Підсумки за рік |
||