Всесвітня історія (1914–1945 рр.)
10 клас (105 год)
І семестр________ ІІ семестр____________
№ уроку |
Дата |
Тема уроку, зміст навчально-пізнавальної діяльності |
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: |
Д /з |
Розділ 1. ПЕРЕДУМОВИ ПЕРШОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ. ВІЙНА ТА РЕВОЛЮЦІЇ
|
||||
|
|
Вступ. Основні тенденції світового соціально-економічного, політичного та культурного розвитку в 1914-1945 рр |
Знати: – зміст понять: Перша світова війна, геополітичні інтереси, система озброєного миру, позиційна війна, ксенофобія, геноцид, репарація, контрибуція; – хронологічні межі Першої світової війни, дати революції в Російській імперії, вступу у війну США і виходу з війни Росії, приходу до влади більшовиків, революцій в Австрії, Німеччині, Болгарії, Комп`єнського перемир`я; – вплив економічних і політичних процесів на хід війни; війну – розпад багатонаціональних імперій; – наслідки вступу у війну США та виходу з війни Росії. Уміти: – встановити хронологічну послідовність і синхронність подій Першої світової війни, революційних подій у Європі; – показати на карті зони геополітичних зазіхань держав – членів Антанти та Троїстого союзу; основні битви Першої світової війни; – визначити передумови Першої світової війни; революцій в Російській імперії та інших країнах Центрально-Східної Європи, причини і наслідки приходу до влади в Росії більшовиків; – визначити особливості повсякденного життя під час війни, статус жінки в суспільстві у період війни; – узагальнити основні політичні, економічні та світоглядні наслідки Першої світової війни та революцій у Росії та Німеччині. |
|
|
|
Початок “Великої війни”. Стратегічні плани ворогуючих сторін.
|
|
|
|
|
Вступ у війну великих держав. «Нове» обличчя війни |
|
|
|
|
«План Шліффена». Фронти війни в 1914 р
|
|
|
|
|
Воєнні кампанії та події 1915 року
|
|
|
|
|
Воєнні кампанії та події 1916 року
|
|
|
|
|
Воєнні кампанії та події 1917-1918 рр
|
|
|
|
|
Російська революція 1917 р. Поразка Німеччини та її союзників.
|
|
|
|
|
Завершення та наслідки Першої світової війни. Міжнаціональні конфлікти в умовах війни.
|
|
|
|
|
Практичне заняття «Світовідчуття європейця: наслідки Великої війни» (на основі мемуарів і художніх творів).
|
||
|
||||
|
|
Людина на фронті й у тилу. Практичне заняття «Перша світова: повсякденне життя в умовах фронту і тилу.» |
|
|
|
|
Економічна та політична кризи в Російській імперії та Австро-Угорщині.
|
|
|
|
|
Розпад багатонаціональних імперій і утворення нових незалежних держав у Європі. |
|
|
|
|
Захист навчальних проектів: «Жінки у війнах ХХ ст. (соціальні статуси і життєві долі).» «Будні війни (збірка візуальних матеріалів).» |
|
|
|
|
Узагальнення знань з теми
|
|
|
Розділ 2. ОБЛАШТУВАННЯ ПОВОЄННОГО СВІТУ
|
||||
|
|
“14 пунктів” В. Вілсона. Паризька мирна конференція. Українське та російське питання на Паризькій конференції. Версальський договір.
|
Знати та розуміти: – зміст понять: система колективної безпеки, демілітаризована зона, санітарний кордон, репарація, контрибуція; – час роботи Паризької та Вашингтонської конференцій, укладення мирних договорів за підсумками Паризької конференції, підписання пакту Бріана-Келлога; – вплив “14 пунктів” В. Вілсона на встановлення повоєнного світового устрою; – статус українських земель відповідно до рішень Паризької мирної конференції; – суперечності Версальсько-Вашингтонської системи; цілі та організацію діяльності Ліги Націй; – причини ревізії повоєнних міждержавних угод; Уміти: – встановити хронологічну послідовність підписання угод, що стали основою Версальсько-Вашингтонської системи; – охарактеризувати (з використанням історичної карти) територіальні зміни, зафіксовані в текстах мирних договорів з Німеччиною та її союзниками; – дати оцінку рішенням Паризької та Вашингтонської конференцій з позицій інтересів “великих” і “малих” держав; – визначити джерела нестабільності в Європі; – висловлювати обґрунтовані судження щодо вжитих державами Антанти та Лігою Націй заходів з підтримання стабільності у Європі. |
|
|
|
Створення Ліги Націй. Мирні договори з союзниками Німеччини
|
|
|
|
|
Вашингтонська конференція. Завершення формування Версальсько-Вашингтонської системи, її суперечності.
|
|
|
|
|
Джерела нестабільності міждержавних відносин. Початок ревізії повоєнних угод. Пакт Бріана-Келлога.
|
|
|
|
|
Практичне заняття «Вогнища напруги в міжнародних відносинах: причини, сторони та наслідки протистояння» |
|
|
|
|
Узагальнеггя знань з теми
|
|
|
Розділ 3. ПРОВІДНІ ДЕРЖАВИ СВІТУ В МІЖВОЄННИЙ ПЕРІОД
|
||||
|
|
Сполучені Штати Америки. Зростання ролі США на міжнародній арені. Доба “проспериті”.
|
Знати та розуміти: – зміст понять: проспериті, світова економічна криза, фондова біржа, державне регулювання економіки, тоталітаризм, фашизм, корпоративна держава, нацизм (націонал-соціалізм), комуністичний режим, авторитаризм, антисемітизм; – хронологічні межі доби “проспериті”, Великої депресії, “Нового курсу”, діяльності урядів Народного фронту у Франції, реформування Британської імперії, існування Веймарської республіки, нової економічної політики та спланованої модернізації в СРСР, Громадянської війни в Іспанії, дати Листопадової революції в Німеччині, приходу до влади фашистів в Італії, нацистів у Німеччині, утвердження комуністичного тоталітаризму (сталінізму) в СРСР; – характер економічного зростання у світі 1920-х рр.; – “Новий курс” Франкліна Рузвельта як вимушений перехід до державного регулювання ринкової економіки; – цілі та методи політики “великого стрибка” (спланованої модернізації) в СРСР; – сутність протистояння між тоталітарними режимами та демократичними рухами як визначальну особливість історичного процесу в міжвоєнний період; – світоглядне наповнення тоталітарних ідеологій, їхню спрямованість проти інтересів людини і засад людяності. Уміти: – встановити хронологічну послідовність і синхронність фактів, пов’язаних із економічною стабільністю та світовою кризою у провідних країнах міжвоєнного світу, боротьбою за збереження демократичного устрою і становленням тоталітарних режимів у СРСР, Італії та Німеччині; – виявити (з використанням історичної карти та інших джерел) зміни в геополітичній ситуації в Європі у зв’язку з утвердженням тоталітарних режимів; – охарактеризувати добу “проспериті” в США, реформування Британської імперії, діяльність Народного фронту у Франції, Веймарську республіку і нацистський режим у Німеччині, фашистський режим в Італії, нову економічну політику та політику “великого стрибка” в СРСР; – порівняти стратегії подолання світової економічної кризи, обрані урядами США, Великої Британії, Франції, Німеччини та Італії; комуністичний, фашистський та нацистський тоталітарні режими; – встановити передумови, механізми та наслідки утвердження тоталітарних режимів в Італії та Німеччині; – пояснити сутність СРСР як нової форми Російської імперії в умовах національно-визвольних рухів поневолених Росією народів; – висловлювати аргументовані судження про політичну діяльність Едуарда Даладьє; Адольфа Гітлера, Джеймса Рамсея Макдональда, Беніто Муссоліні, Франкліна Рузвельта, Йосифа Сталіна. |
|
|
|
Велика депресія. “Новий курс” Франкліна Рузвельта, його складові та основні наслідки.
|
|
|
|
|
Велика Британія. Особливості розвитку Великої Британії в 1920–1930-ті рр. Спроби реформування Британської імперії. Дж. Р. Макдональд.
|
|
|
|
|
Франція. Політичний та соціально-економічний розвиток Франції в 1920–1930-х рр. Народний фронт і його уряди. Едуард Даладьє.
|
|
|
|
|
Італія. Становище Італії після Першої світової війни. Корпоративна держава: ідея та реальність. Фашистський режим Беніто Муссоліні.
|
|
|
|
|
Німеччина. Листопадова революція та становлення Веймарської республіки. Вплив світової економічної кризи в Німеччині на політичне життя країни.
|
|
|
|
|
Прихід до влади нацистів. Нацистська расистська ідеологія та антисемітизм. Політична і соціально-економічна сутність нацизму. |
|
|
|
|
Радянський Союз. “Договірна федерація” радянських республік. Утворення СРСР.
|
|
|
|
|
Нова економічна політика. Спланована модернізація.
|
|
|
|
|
Особливості комуністичного тоталітарного режиму. Сталінізм. Практичне заняття «Комуністичний тоталітаризм: світоглядне наповнення і спрямованість» |
|
|
|
|
Виклики міжвоєнного часу. Європа поміж економічною стабільністю та світовою кризою. Запровадження державного регулювання соціально-економічних процесів.
|
|
|
|
|
Європа перед вибором між демократією та авторитаризмом.
|
|
|
|
|
Радикалізація політичного життя в Європі. Громадянська війна в Іспанії.
|
||
|
|
Практичне заняття «Геополітична ситуація в Європі у період між світовими війнами.» |
|
|
|
|
Ідеологічне осмислення нових реалій суспільного життя: комунізм, соціал-реформізм, неолібералізм, інтегральний націоналізм, фашизм і нацизм.
|
|
|
|
|
Практичне заняття «Тоталітарні режими: державний контроль над публічним життям і суспільною свідомістю.» |
|
|
|
|
Захист навчального проекту «Суспільне життя міжвоєнної Європи та його осмислення у наукових працях і мистецьких творах.» |
|
|
|
|
Узагальнення знань з теми
|
|
|
Розділ 4. ДЕРЖАВИ ЦЕНТРАЛЬНО-СХІДНОЇ ЄВРОПИ
|
||||
|
|
Відновлення польської державності. Становлення Другої Речі Посполитої.
|
Знати: – зміст понять: санація, примусова асиміляція, сепаратистський рух, королівська диктатура; – час утворення нових держав у Центрально-Східній Європі, формування авторитарних режимів у регіоні, утворення Югославії; – особливості політики Польщі в Галичині та на Волині та причини наростання напруги між українцями та поляками в наслідок пацифікації, осадництва та полонізації; – труднощі становлення нових незалежних держав у Центрально-Східній Європі; – особливості авторитарних режимів у країнах Центрально-Східної Європи; – перебіг економічних, політичних і культурних процесів у країнах Центрально-Східної Європи в міжвоєнний період; – сутність національних проблем у регіоні. Уміти: – синхронізувати процеси та події в країнах Центрально-Східної Європи; – охарактеризувати геополітичне становище Центрально-Східної Європи в міжвоєнний період; – встановити передумови становлення авторитаризму в країнах Центрально-Східної Європи; – порівняти розвиток країн регіону в міжвоєнний період; – охарактеризувати історичних діячів: Юзефа Пілсудського, Томаша Масарика. |
|
|
|
Переворот 1926 р. Юзеф Пілсудський.
|
|
|
|
|
Чехословацька республіка. Томаш Масарик.
|
|
|
|
|
Угорська революція. Режим М. Горті.
|
|
|
|
|
Румунія в міжвоєнні роки. Королівська диктатура.
|
|
|
|
|
Режим Й. Антонеску в Румунії
|
||
|
|
Болгарія в міжвоєнний період. Політична нестабільність держави. |
|
|
|
|
Встановлення королівської диктатури в Болгарії |
||
|
|
Утворення Королівства сербів, хорватів і словенців.
|
|
|
|
|
Проголошення Югославії. Становище національних меншин і міжнаціональні відносини у країнах регіону |
|
|
|
|
Практичне заняття «Центрально-Східна Європа: вибір між демократією й авторитаризмом.»
|
|
|
|
|
Узагальнення знань з теми
|
|
|
Розділ 5. ДЕРЖАВИ АЗІЇ ТА ЛАТИНСЬКОЇ АМЕРИКИ
|
||||
|
|
Японія. Мілітаризація економіки, державних інституцій та суспільної свідомості населення. |
Знати: – час національних революцій в Китаї і Туреччині; – зміст понять: гандизм, етатизм, латифундія, хунта, сіонізм; – вплив суперечностей Версальсько-Вашингтонської системи на розвиток країн Азії й міжвоєнний період; витоки та сутність Близькосхідної проблеми; – тенденції економічного та суспільного розвитку країн Азії та Латинської Америки. Уміти: – синхронізувати події економічного та суспільного життя Японії, Китаю, Індії, мусульманських держав та країн Латинської Америки; – виявити (за допомогою карти) геополітичні інтереси Японії в міжвоєнний період; – визначити особливості модернізаційних процесів у країнах Азії та Латинської Америки, антиколоніального руху в Індії та національного руху в Китаї; характерні риси, причини та наслідки мілітаризації Японії; – проаналізувати економічне та суспільне життя населення в країнах Азії та Латинської Америки з позицій протистояння демократії та авторитаризму; – висловлювати аргументовані судження про громадсько-політичну діяльність Махатми Ганді, Чан Кайші, Кемаля Ататюрка |
|
|
|
Зовнішня експансіоністська політика Японії
|
||
|
|
Китай. Національна революція.
|
|
|
|
|
Боротьба за владу між КПК і Гомінданом. Чан Кайші.
|
||
|
|
Індія. Розгортання антиколоніальної боротьби. |
|
|
|
|
Махатма Ганді.
|
||
|
|
Країни Передньої Азії. Розпад Османської імперії. Модернізація Туреччини та Ірану. Кемаль Ататюрк.
|
|
|
|
|
Основні аспекти Близькосхідної проблеми.
|
|
|
|
|
Латинська Америка: протиборство демократичних сил і диктаторських режимів.
|
|
|
|
|
Практичне заняття «Філософія ненасильства у визвольних рухах ХХ ст. (досвід Махатми Ганді в діяльності Мартіна Лютера Кінга, Нельсона Мандели, радянських дисидентів).» |
|
|
|
|
Практичне заняття «Портрет національного лідера на тлі епохи: Кемаль Ататюрк, Махатма Ганді, Чан Кайші, Сунь Ятсен» (на вибір учителя/учительки або учня/учениці). |
|
|
|
|
Узагальнення знань з теми |
|
|
Розділ 6. ПЕРЕДУМОВИ ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ
|
||||
|
|
Спроби перегляду Версальсько-Вашингтонської системи міжнародних договорів.
|
Знати: – зміст понять: політика “умиротворення”, аншлюс, Судетська проблема, “Мюнхен”, “Вісь”; – час утворення “Вісі”, Мюнхенської угоди, англо-франко-радянських переговорів у Москві, дату укладення пакту Молотова-Ріббентропа; – причини кризи Версальсько-Вашингтонської системи; – зумовленість зовнішньополітичних пріоритетів провідних країн світу суперечностями Версальсько-Вашингтонської системи; – причини та наслідки провалу проекту системи колективної безпеки (Східного пакту), англо-франко-радянських переговорів у Москві; – сутність політики “умиротворення” та її роль у наближенні Другої світової війни; – співвдіповідальність СРСР за розпалювання Другої світової війни. Уміти: – визначити (за допомогою історичної карти) вогнища війни на Далекому Сході, в Африці та Європі, сфери впливу Німеччини та СРСР за таємним протоколом до пакту Молотова-Ріббентропа; – визначити причини та наслідки політики “умиротворення”, радянсько-німецького зближення й укладення пакту Молотова-Ріббентропа; – охарактеризувати діяльність Ліги Націй в умовах загострення міжнародних відносин 1930-х рр.; – порівняти передумови Першої та Другої світових воєн; – оцінити політичну позицію та діяльність європейських лідерів в умовах назрівання війни. |
|
|
|
Утворення вогнищ війни на Далекому Сході, Африці та Європі. Вісь “Берлін – Рим – Токіо”. Нарощення озброєнь. |
|
|
|
|
Політика “умиротворення” агресора. Задоволення територіальних претензій Німеччини. |
|
|
|
|
“аншлюс” Австрії та Мюнхенська угода. Антикомінтернівський пакт.
|
||
|
|
Підтримка Радянським Союзом гітлерівського режиму в 1933 – на початку 1941 рр.
|
|
|
|
|
Підготвчі заходи Сталіна до військового вторгнення в Європу.
|
|
|
|
|
Англо-франко-радянські переговори в Москві. Радянсько-німецький пакт про ненапад (пакт Молотова-Ріббентропа) і таємні протоколи до нього. |
|
|
|
|
Практичне заняття «Міжнародні відносини в другій половині 1930-х рр. у світлі історичних джерел.» |
|
|
|
|
Практичне заняття «Ліга націй в умовах назрівання Другої світової війни: заходи задля збереження миру і причини неефективності.» |
|
|
|
|
Узагальнення знань з теми |
|
|
Розділ 7. ДРУГА СВІТОВА ВІЙНА
|
||||
|
|
Причини, характер, періодизація Другої світової війни..
|
Знати: – зміст понять: дивна війна, новий порядок, Рух Опору, Голокост, антигітлерівська коаліція, Другий фронт, “Велика трійка”, колабораціонізм; – хронологічні межі Другої світової війни та німецько-радянської війни, дати ключових битв/ військових операцій Другої світової війни, Нюрнберзького і Токійського судових процесів, утворення ООН; – характер, періодизацію, головні події, політичні, економічні та соціальні наслідки Другої світової війни; – внесок держав-членів антигітлерівської коаліції у досягнення перемоги над нацистською Німеччиною і її союзниками, створення ООН; – особливості окупаційного режиму та Руху Опору на окупованих територіях; – рішення Нюрнберзького і Токійського процесів над воєнними злочинцями. Уміти: – визничити (за допомогою історичної карти) основні театри воєнних дій, місця основних битв, зміни державних кордонів у Європі, передбачені домовленостями у межах Великої трійки; – охарактеризувати течії в Русі Опору; – визначити передумови і наслідки Голокосту, виклики, перед якими опинилося людство в умовах Другої світової війни; – обґрунтувати власні судження щодо наслідків і уроків Другої світової війни; – оцінити роль провідних представників світової політичної та військової еліти (Франкліна Рузвельта, Вінстона Черчіля, Йосифа Сталіна, Дуайта Девіда Ейзенгауера та ін.) у ключових подіях Другої світової війни. |
|
|
|
Початок війни. Напад на Польщу. «Дивна війна». Напад Німеччини на Фінляндію. |
|
|
|
|
Окупація Німеччиною країн Зх Європи. |
||
|
|
Окупація СРСР західноукраїнських земель. Відносини між СРСР та Німеччиною. |
|
|
|
|
Повітряна війна над Англією. Агресія в північній Африці та на Балканах. |
|
|
|
|
Події радянсько –німецької війни у 1941 році. |
|
|
|
|
Події війни у 1942 роц і. |
|
|
|
|
Дипломатія часів війни. Утворення антигітлерівської коаліції, її значення. |
|
|
|
|
Сталінградська, Курська битва та битва за Дніпро |
|
|
|
|
Корінний перелом у бойових діях у Пн. Африці. Тегеранська конференція |
|
|
|
|
Нацистський «новий порядок» у Європі |
|
|
|
|
Практичне заняття «Примусова праця у Третьому Райху. Трагедія ув’язнених у німецьких концтаборах та їх доля.»
|
|
|
|
|
Людина під час війни. Голокост |
|
|
|
|
Практичне заняття «Праведники народів світу: подвиг в ім’я людяності.» |
|
|
|
|
Особливості окупаційного режиму і руху Опору.
|
|
|
|
|
Воєнні дії 1944 року
|
|
|
|
|
Капітуляція Німеччини та її союзників. |
|
|
|
|
Світ після Другої світової війни
|
|
|
|
|
Нюрнберзький і Токійський процеси над воєнними злочинцями |
|
|
|
|
Політичні, економічні та соціальні наслідки Другої світової війни. |
|
|
|
|
Практичне заняття «Друга світова в об’єктиві кінокамери/на сторінках літературних творів.»
|
|
|
|
|
Узагальнення знань з теми |
|
|
|
||||
|
|
Найважливіші досягнення науки і техніки, їх вплив на повсякденне життя людей.
|
Знати: – зміст понять: модерн, авангардизм, втрачене покоління, масова культура, джаз, мюзикл, олімпійський рух; – провідні наукові ідеї міжвоєнного періоду, – мистецькі здобутки та напрями (течії) модернізму; – передумови виникнення масової культури, олімпійського руху; – вплив кінематографу на розвиток культури. Уміти: – характеризувати зміни в повсякденному житті населення в першій половині ХХ ст.; – визначати тенденції в розвитку культури; – розповідати про досягнення науки і техніки періоду, пояснювати їхній вплив на повсякденне життя людей; – висловити аргументовані судження про наукову/мистецьку діяльність Сальвадора Далі, Альберта Ейнштейна, Чарлі Чапліна. |
|
|
|
Основні ідеї й течії модернізму.
|
|
|
|
|
Масова культура в міжвоєнний період.
|
||
|
|
Суспільно значимі здобутки науки та мистецтва. Розвиток кінематографу. Олімпійський рух.
|
|
|
|
|
Узагальнення знань з теми |
|
|
|
|
Захист навчальних проектів «Кіно: від наукового експерименту до мистецтва» |
|
|
|
|
Виставка творів у стилях модернізму (віртуальна екскурсія). |
|
|
|
|
Доля митців і мислителів в умовах протистояння демократії і тоталітаризму (дослідницький проект).
|
|
|
|
|
Мистецька діяльність Сальвадора Далі, Чарлі Чапліна. |
|
|
|
|
Узагальнення до курсу |
|
|