Календарно-тематичне планування з Зарубіжної літератури

Про матеріал
Створено відповідно до програми МОН з урахуванням віх рекомендацій для 5-11 класів.
Перегляд файлу

Календарно-тематичне планування з Зарубіжної літератури

5 клас

Зміст навчального матеріалу

 

 

Вступ. Література і фольклор

 

 

1

Художня література – духовна скарбниця людства. Фольклор. Фольклорні жанри різних народів (прислів’я, приказки, загадки, пісні).

 

 

Казки народів світу

 

 

 

 

2

Різновиди казок (про тварин, чарівні, соціально-побутові та ін.), їхні характерні ознаки. Індійська народна казка «Фарбований шакал».

Розвиток мовлення (усно) Порівняльна характеристика Чандарави (Індійська казка "Фарбований шакал") та Лиса Микити (Казка І. Франка)

 

 

 

 

 

 

3

Японські народні казки «Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик».

Китайська народна казка «Пензлик Маляна».

УС. Типологічно подібні образи в зарубіжних і українських казках (Іссумбосі – Хлопчик-Мізинчик; Фарбований Шакал – Фарбований Лис та ін.

 

 

 

 

 

4

Арабська народна казка «Синдбад-Мореплавець» (третя подорож).

Брати Я. і В. Ґрімм. «Пані Метелиця»

ЛК. Національний колорит казок і засоби його створення. Казкові образи й сюжети у творах мистецтва (живопис, кіно, музика, мультиплікація  та ін.).

Позакласне читання Арабська казка" Про Алладіна і чарівну лампу"

 

 

 

 

 

5

Пушкін О. «Казка про рибалку та рибку».

Ганс Крістіан Андерсен (18051875 «Дикі лебеді».

ЕК. Зіставлення оригіналів (фрагментів) зарубіжних казок з їхніми українськими перекладами (за умови володіння відповідною іноземною мовою).                     Вивчити напам’ять Вступ по поеми «Руслан і Людмила».

 

 

 

6

 

 

Оскар Уайльд (18541900). «Хлопчик-Зірка».

Контрольна робота за розділами : Вступ. Казки народів світу.

 

 

Природа і людина

 

 

 

 

7

Джон Кітс (17951821).«Про коника та цвіркуна».

Генріх Гейне (17971856).«Задзвени із глибини…».

ТЛ. Початкове поняття про вірш. Пейзаж, тема, ідея, епітет, метафора.

Вивчити напам’ять «Нічна пісня подорожнього».

Вивчити напам’ять «Задзвени із глибини…».

 

 

 

 

 

 

 

8

Йоганн Вольфганг Ґете (17491832).«Нічна пісня подорожнього».

Ернест Сетон-Томпсон (18601946) «Доміно»

ЛК. Пейзаж у літературі та інших видах мистецтва.

Позакласне читання Кіплінг Р. Дж. «Рікі-Тікі-Таві» або Мілн А. «Вінні-Пух та всі-всі-всі».

Підсумки узагальнення і систематизація навчального матеріалу за І семестр.

 

 

ІІ СЕМЕСТР

Світ дитинства

 

 

 

9

Марк Твен (18351910).«Пригоди Тома Сойєра».

ТЛ. Портрет. Початкові поняття просюжет,повість, роман.

Розвиток мовлення (усно) Порівняльна характеристика Тома Сойєра і Гекльберрі Фінна. Тома Сойєра і Полліанни.

 

 

 

 

 

10

Елеанор Портер (18681920).«Полліанна».

ЛК. Утілення сюжетів творів Марка Твена і ЕК. Портер у  кіно, живописі, графіці та інших видах мистецтва.

Позакласне читання . Родарі Дж. «Пригоди Цибуліно», або «Пригоди Джельсоміно в Країні брехунів»

 

 

Сила творчої уяви

 

 

11

Льюїс Керролл (18321898). «Аліса в Країні Див».

ТЛ. Початкові поняття про фантастику. Поглиблення понять про казку (літературну), повість, вірш.

Позакласне читання Чапек К. «З погляду кішки» або 16. Маршак С. Я. «Дванадцять місяців».

 

 

 

 

12

Марина Іванівна Цвєтаєва (18921941). «Книги в червоній палітурці».

ЕК. Елементи казки у творі.

 

 

 

13

Контрольна робота за розділами Світ дитинства і Сила творчої уяви.

 

 

Сучасна література. У колі добрих героїв

 

 

 

14

Роальд Дал (19161990). «Чарлі і шоколадна фабрика».

ТЛ. Персонаж і герой літературного твору.

ЕК. Дитячі персонажі в класичній і сучасній літературі: динаміка змін.

Розвиток мовлення (усно.) Переказ твору «Чарлі і шоколадна фабрика».

 

 

15

 

Туве Янсон (19142001).  «Зима-чарівниця»

 Пауль Маар (нар. 1937). «Машина для здійснення бажань, або Суботик повертається в суботу».

 

 

16

Підсумки узагальнення і систематизація навчального матеріалу за семестр

 

 

17

Підсумки узагальнення і систематизація навчального матеріалу за І, ІІсеместр.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Календарно-тематичне планування з Зарубіжної літератури

6 клас

Зміст навчального матеріалу

 

Вступ. Література як вид мистецтва.

 

1

  Література як вид мистецтва.

 

 

 

 

2

  Художній образ.

ТЛ. Художній образ, початкові поняття про традиційний  образ, вічний образ.

УС. Традиційні образи українського й зарубіжного фольклору 

 

Міфи народів світу

 

 

 

3

Поняття про міф. Основні тематичні групи міфів (про створення і будову світу, про героїв, календарні та ін.) Відображення єдності людини й природи в міфах різних народів. Популярні міфологічні образи, сюжети, мотиви різних народів.

ТЛ. Початкове поняття про міф, мотив. Поглиблення поняття про образ (міфологічний образ).

ЛК. Утілення міфів народів світу в мистецтві (живопис, музика, кіно, театр, мультиплікація та ін.).

 

 

 

4

Грецькі міфи. Міф про Прометея. Дедал і Ікар.

 

 

 

5

Міфи про Геракла. 12 подвигів Геракла.

 

 

6

Грецькі міфи. Нарцис. Пігмаліон і Галатея. Орфей і Еврідіка. Деметра і Персефона.

 

 

7

Індійські міфи. Творення. Про створення ночі. Про потоп. Про золоті часи.

 

 

8

Єгипетські міфи. Ра та Амон. Міф про те, як Тефнут покинула Єгипет.

 

 

9

Контрольна робота за розділами : Вступ. Література як вид мистецтва. Міфи народів світу.

 

10

Позакласне читання Давні міфологічні уявлення українців (про створення світу, про природу, про добрі й злі сили).

 

Мудрість байки

 

 

11

Байка як літературний жанр, її характерні ознаки, особливості художньої будови, повчальний зміст.

ТЛ. Байка, езопова мова. Поглиблення понять про алегорію, образ (алегоричний образ).

 

 

 

12

 

Езоп. «Лисиця і виноград», «Вовк і Ягня», «Крук і Лисиця», «Мурашки й Цикада». Поєднання конкретного і загального в байках Езопа. Утілення людських якостей (працелюбність, розум, хитрість, дурість, жорстокість, лінощі та ін.) в алегоричних образах. Мораль байок Езопа.

УС. Поетичне переосмислення традиційних сюжетів і образів Езопа в українських байках.

 

 

 

13

Розвиток мовлення (усно) Переказ "Вовк і ягня", «Мурашки й Цикада».

 

 

 

14

Іван Андрійович Крилов (17691844). «Квартет»,  «Бабка і Муравель», «Вовк і Ягня». Моральні проблеми в байках І. А. Крилова. Яскравість алегоричних образів.

Вивчити напам’ять на вибір одну байку І. Крилова

 

Пригоди і фантастика

15

Роман (пригодницький роман), повість. Композиція.

 

 

16

Роберт Льюїс Стівенсон (18501894). «Острів скарбів».

 

 

17

Розвиток мовлення (усно). Переказ твору «Острів скарбів».

 

 

18

Особливості розвитку пригодницького сюжету у творі Роберта Льюїса Стівенсона «Острів скарбів».

 

 

19

Система образів (Джим Хокінс і його товариші), пірат Сільвер та ін.). Моральні цінності у творі Роберта Льюїса Стівенсона «Острів скарбів».

 

20

Чарльз Діккенс (18121870). «Різдвяна пісня в прозі».

 

 

21

Переказ твору «Різдвяна пісня в прозі» та аналіз переглянутого фільму "Різдвяна пісня в прозі". Пошук не екранізованих моментів.

 

22

Подорож у часі й просторі Скруджа. Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження.

 

 

 

 

23

Сюжет і композиція повісті. Значення образу Різдва у творі. Елементи фольклору (казки, пісні).

ЛК. Утілення сюжетів і мотивів прочитаних творів у мистецтві.

 

 

24

Микола Васильович Гоголь (18091852). «Ніч перед Різдвом».

 

 

25

Розвиток мовлення (усно). Переказ твору «Ніч перед Різдвом».

 

26

Народні традиції та звичаї у творі «Ніч перед Різдвом». Тема кохання. Образи Оксани і Вакули.

 

 

 

27

Роль фантастики в повісті. Елементи фольклору (традиційні образи – відьма, чорт, місяць та ін.; різдвяні символи; елементи казки).

 

 

28

Перегляд української екранізаної версії «Ніч перед Різдвом».

 

 

 

29

М. В. Гоголь і Україна, музеї М. В. Гоголя в Україні  (Полтавщина). Музей Ч. Діккенса у Великобританії (Лондон). Висловлювання українських митців про творчість Ж. Верна, Ч. Діккенса, М. В. Гоголя.

 

 

30

Жуль Верн (18281905). «П'ятнадцятирічний капітан».  Тема духовного випробування людини в романі Ж. Верна.

 

31

Переказ прочитаного твору «П'ятнадцятирічний капітан».   Образ Діка Сенда, моральні якості героя, його мужність і людяність. Дік Сенд і його друзі. Дік Сенд і Негоро. Проблема рабства в романі. Описи природи.

 

32

Переказ тексту Шмітт Е. Е. «Оскар і Рожева Пані»

 

 

33

Контрольна робота за розділами Мудрість байки та Пригоди і фантастика

 

 

34

Узагальнення і систематизація навчального матеріалу.

Підсумкова контрольна за всіма темами І семестру.

 

35

 

 

ІІ СЕМЕСТР

Людські стосунки

36

Гумор, іронія, художня деталь, підтекст.

 

37

Антон Павлович Чехов (18601904). «Хамелеон».

 Роль художньої деталі. Підтекст. Символічність назви.

 

 

38

«Товстий і тонкий». Майстерність письменника у змалюванні персонажів

 

39

Викриття пристосуванства, підлабузництва в оповіданнях А.П. Чехова. Діалог як основна форма розкриття сюжету.

 

40

Джек Лондон (18761916). «Жага до життя».

 

41

Переказ твору «Жага до життя». Аналіз проблеми життя і смерті, дружби й зрадництва у творі.

 

42

Характеристика героїв твору. Описи природи та їхня роль у тексті. Значення назви оповідання

 

43

Г. Бічер-Стоу «Хатина дядька Тома»

 

 

44

Розвиток мовлення (усно) Переказ твору Г. Бічер-Стоу «Хатина дядька Тома». Розкриття проблеми Проблема рабства і ставлення до людей різних рас і національностей у творі.

 

45

 Образи дядька Тома, Елізи, Джорджа Гарріса, Джорджа Шелбі, Евангеліни (Еви).

 

46

Ідеї доброти, поваги до людини, мужності, толерантності. Викриття жорстокості й расової неприязні в романі.

 

47

Утілення сюжетів прочитаних творів у різних видах мистецтва.

 

Поетичне бачення світу

 

48

Хайку,  ліричний герой

Лаконізм форми та широта художнього змісту хайку.

 

49

Мацуо Басьо (16441694). Хайку.

Зображення станів природи в ліриці М. Басьо.

 

50

Вивчити на пам’ять 3-4 хайку

 

51

Роберт Бернс (17591796). «Моє серце в верховині…». Ідея любові до батьківщини у вірші Р. Бернса.

Вивчити на пам’ять). «Моє серце в верховині…».

 

52

Генрі Лонгфелло (18071882). «Пісня про Гайавату»

Ідеї миру, національного єднання, служіння народові.

 

53

Джанні Родарі (1920–1980). «Листівки з видами міст». Розкриття в творі сенсу листівки як символ широти світу й прагнення до його відкриття.

 

54

Контрольна робота за темами Людські стосунки і Поетичне бачення світу.

 

Образ майбутнього в літературі

55

Рей Дуглас Бредбері (1920–2012).«Усмішка».

ТЛ. Конфлікт. Поглиблення поняття про фантастику.

ЛК. Образ майбутнього у творах сучасного мистецтва (живопис, кіно, музика та ін.).

 

56

Розвиток мовлення (усно) Переказ твору "Усмішка". Висвітлення руйнування духовних цінностей в оповіданні «Усмішка».

 

57

Роберт Шеклі (19282005).«Запах думок».

Утвердження сили людської думки у творі. Духовне й фізичне випробування Кліві. Роздуми автора про майбутнє людини та людства. Гуманістичний зміст оповідання – віра в перемогу людського розуму.

 

58

ЕК. Том і Кліві: схожість і відмінності. Образи майбутнього в літературі та інших видах мистецтва.

 

59

Контрольна робота за розділом "Образ майбутнього в літературі".

 

 

60

Позакласне читання Ліндґрен А. «Брати Лев’яче серце» або  Нестлінґер К. «Пес йде у світ»,

 

 

 

 

 

Сучасна література. Зростання і взаємини зі світом

 

61

Астрід Анна Емілія Ліндґрен (1907–2002). «Міо, мій Міо».

Основні відомості про життя і творчість письменниці, популярність її творів у різних країнах.

ТЛ. Поглиблення понять про повість (психологічна повість, повість-казка), роман (фантастичний роман).

 

 

62

Моральні цінності у творчості А. Ліндгрен. Образи головних героїв. Перемога добра над злом.

ЕК. Утілення творів сучасної літератури у кіно, ілюстраціях та ін.

 

 

 

63

Міхаель Андреас Гельмут Енде (19291995). «Джим Ґудзик і машиніст Лукас».

Фантастична країна Усландія та її мешканці (король, Лукас, пан Ермель, пані Ваас та ін.).

 Моральні цінності, що стверджуються у творі (дружба, кохання, сім’я, повага до інших, любов до Батьківщини).

ЛК. Фентезі в різних видах мистецтва (література, кіно, живопис та ін.).

 

64

Крістіне Нестлінґер (нар. 1936). «Конрад, або Дитина з бляшанки». Незвичайність образу Конрада, риси його характеру. Конрад і його становлення у світі.

УС. Твори сучасних письменників для дітей і про дітей

 

65

Контрольна робота за розділом "Сучасна література. Зростання і взаємини зі світом"

 

66

Позакласне читання твір Володимира Галактіоновича Короленко (18531921). «Сліпий музикант». Петро Попельський та Евеліна. Образ  Максима Яценка, твердість його переконань, увага й повага до інших.

 

67

Пошук головним героєм (Петро Попельський) свого місця у світі. Тема мистецтва. Петро Попельський та Евеліна. Образ  Максима Яценка, твердість його переконань, увага й повага до інших. Українська природа, народні  образи й традиції в повісті.

 

68

Підсумкова контрольна за всіма темами ІІ семестру

 

69

Узагальнення і систематизація навчального матеріалу за І, ІІ семестри.

 

70

 

 

 

 

Календарно-тематичне планування з Зарубіжної літератури

7 клас.

Зміст навчального матеріалу

 

Вступ. Оригінал і переклад

1

Вступ. Оригінал і переклад. Види перекладів.

ЛК. Роль художніх перекладів у розвитку культурного діалогу, дружніх взаємин між народами.

 

    2

Специфіка художнього перекладу.  Переклад і переспів.

ТЛ. Поглиблення понять про оригінал і переклад. Переспів.

ЕК. Основні принципи аналізу та інтерпретації оригіналу й художнього перекладу. Переклад і переспів: схожість і відмінність.

 

 

Билини і балади

 

3

Билина як жанр. Основні цикли билин (Київський, Новгородський).

ТЛ. Билина, балада (фольклорна і літературна), гіпербола, символ.

 

 

4

Поетичне відображення історії Київської Русі в билинах.

ЛК. Історія і культура Київської Русі. Зображення героїв билин і балад у мистецтві (живописі, музиці, мультиплікації та ін.).

 

 

 

5

«Ілля Муромець і Соловей-Розбійник». Реальність (історія, побут, звичаї) і художня вигадка в билині. Елементи фольклору.

 

 

6

Балада як жанр фольклору та літератури. Характерні ознаки балади.

Фольклорні балади.

ЕК. Порівняння особливостей фольклорних і літературних балад, оригіналів і перекладів (як цілісно, так і в окремих фрагментах).

 

 

7

«Король Лір і його дочки».

 

 

8

"Як Робін Гуд став розбійником» або «Поєдинок Робіна Гуда з Гаєм Гізборном».

 

9

Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер (17591805). «Рукавичка».

 

10

Адам Міцкевич (17981855). «Світязь».

 

11

Роберт Льюїс Стівенсон (18501894). «Балада про вересовий трунок».

 

12

Основний конфлікт балади (батько і син – король, свобода – рабство). Утвердження духовної сили пиктів, їхнього героїзму в захисті національних цінностей. Символіка  твору

 

13

Контрольна робота за темами Вступ. Оригінал і переклад Билини і балади.

 

Історичне минуле в літературі

 

14

 Історичний роман. В. Скотт – засновник історичного роману.

ТЛ. Поглиблення понять про роман (історичний роман).

УС. Висловлювання українських митців про В. Скотта, його вплив на розвиток історичного роману.

 

 

15

Вальтер Скотт (1771–1832). «Айвенго». Історія і художній вимисел у романі «Айвенго». Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря, художні засоби створення образу.

 

 

16

Образи Бріана де Буагильбера, принца Джона, Фрон де Бефа, Моріса де Брасі, Ровени, Ребекки. Історичний колорит твору та засоби його створення. Динаміка сюжету і гумор.

ЕК. Порівняння образів персонажів (Бріан де Буагильбер і Айвенго, леді Ровена і Ребекка). Зіставлення літературних творів із їхніми втіленнями в інших видах мистецтва (кіно, театр, ілюстрації та ін.).

 

17

Друга світова війна у європейській поезії (К. І. Галчинський («Лист із полону», «Пісня про солдатів  з Вестерплятте» та ін.).

ЛК. Культура проти війни (твори живопису, музики, кіно, у яких викривається війна).

 

18

Марґул-Шпербер («Про назву концтабору Бухенвальд»).

 

19

Б. Ш. Окуджава («До побачення, хлопчики…») та інші – 2-3 твори за вибором.

 

20

Василь Володимирович Биков (1924–2003). «Альпійська балада». Особливості сюжету і композиції повісті.

 

21

Образи Івана Терешка і Джулії. Протиставлення сили дружби й кохання світу насильства. Гуманістичний зміст повісті. Символічність назви твору, риси жанру балади в ньому

 

22

Контрольна робота за розділом "Історичне минуле в літературі"

 

23

Позакласне читання  "Дюма О. «Три мушкетери»"

 

 

 

24

Аналіз історичного контексту в творі "Дюма О. «Три мушкетери»"

 

Духовне випробування людини

25

Джеймс Олдрідж (нар. 1918). «Останній дюйм». Символічність назви оповідання. Образи Бена і Деві, художні засоби їхнього створення.                                     УС. Дж. Олдрідж і Україна. Українські переклади творів митців.

 

26

Розвиток мовлення(усно). Переказ тексту "Останній Дюйм" Розкриття віри у внутрішні можливості людини,  подолання нею життєвих випробувань, здатність до порозуміння.

 

27

Проблема взаємин між батьками й дітьми. Утвердження сімейних цінностей.

 

28

Редьярд Кіплінг (18651936). «Балада про Схід і Захід». «Якщо…». Антитези у творі. Ідеї миру і  дружби. Динаміка образів головних героїв (Камаль, Полковничий син).

ТЛ. Поглиблення понять про баладу (літературну), оповідання, вірш.

 

 

29

Розвиток мовлення (усно) Переказ твору «Балада про Схід і Захід» Розкриття протистояння і примирення Сходу й Заходу в «Баладі про Схід і Захід» Р. Кіплінга.

 

30

Проблема духовного випробування людини та її моральної стійкості у вірші Р. Кіплінга «Якщо…». Сюжет і композиція вірша. Художні особливості твору, його провідна ідея (людина повинна залишатися собою у різних життєвих випробуваннях, зберігати вірність моральним принципам).

 

31

Вивчити на пам’ять «Якщо…».

 

32

Контрольна робота за розділом "Духовне випробування людини"

 

33

Позакласне читання "Льюїс К. С. «Хроніки Нарнії»".

 

34

Підсумкова контрольна за всіма темами І семестру.

 

  35

 

 

 

ІІ СЕМЕСТР

 

Дружба і кохання

36

Олександр Сергійович Пушкін (1799–1837).«19 жовтня 1825 року».

ТЛ. Поглиблення понять про вірш, повість, образ автора.

 

37

Шолом-Алейхем"Пісня над піснями". Віхи життєвого і творчого шляху письменника. Відображення у його творах культури та долі єврейського народу.

УС. Шолом-Алейхем і Україна. Літературні музеї Шолом-Алейхема і Олександра Гріна.

 

 

38

Тема кохання в  повісті Шолом-Алейхема «Пісня над піснями». Еволюція героїв (Шимек і Бузя) у часі. Біблійні мотиви в повісті. Утвердження етичних цінностей.

ЛК. Біблія («Пісня над піснями»). Екранізації,  ілюстрації, театральні вистави за творами митців.

 

 

39

Олександр Грін (18801932). «Пурпурові вітрила». Символіка образу пурпурових вітрил.

 

 

 

40

Поєднання реального і фантастичного в повісті. Основний конфлікт твору (Каперна – мрія). Ассоль і Грей. Символіка образу пурпурових вітрил.

 

 

41

Перегляд кінострічки «Пісня над піснями» або «Пурпурові вітрила».

ЕК. Порівняння образів персонажів. Зіставлення літературних образів із кінообразами.

 

42

Вірші зарубіжних поетів про дружбу і кохання Р. Бернс «Любов», К. М. Симонов («Жди мене…»)

Вивчити напам’ять Р. Бернс «Любов», К. М. Симонов («Жди мене…»)

 

43

Г. Гейне («Коли настав чудовий май…») та 2-3 інші.

 

44

Контрольна робота за розділом Дружба і кохання

 

45

Позакласне читання  Гавальда А. «З5 кіло надії» або Фраєрман Р. І. «Дикий собака динго, або Повість про перше кохання».

 

Літературний детектив

46

Детектив як жанр літератури, характерні ознаки жанру. Жанрове розмаїття детективів.

А. Конан Дойл – відомий автор детективних циклів,  популярність його героїв у різних країнах.

 

47

Артур Конан Дойл «Пістрява стрічка».

Особливості сюжету і композиції оповідань про Шерлока Холмса.

 «Спілка рудих». Іронічне зображення пристрасті людини до легкого збагачення в оповіданні «Спілка рудих». Різні точки зору на події як художній прийом створення атмосфери таємничості.

 

48

Розвиток мовлення (усно) Переказ творів Артур Конан Дойл  «Спілка рудих», «Пістрява стрічка». Розкриття застосування методу дедукції в розкритті справ Шерлоком Холмсом.

 

 

49

Едгар Аллан По (1809-1849).«Золотий жук».

Е. А. По – засновник жанру детективу у світовій літературі. Захопливий сюжет повісті «Золотий жук».

 

 

 

50

Особливості композиційної будови твору – «розповідь у розповіді», її художнє значення (поєднання різних точок зору, створення емоційної напруги, таємничої атмосфери та ін.).  Образи Вільяма Леграна, Джупітера, оповідача.

 

51

Контрольна робота за розділом "Літературний детектив".

 

Світова новела

52

 

Новела як літературний жанр, її характерні ознаки, різновиди.

ТЛ. Поглиблення понять про оповідача і розповідача, про точку зору. Новела та її різновиди.

 

 

 

53

О. Генрі (1862–1910) «Дари волхвів». Особливості художньої мови новели, розповідач. Моральні цінності в новелі «Дари волхвів». Біблійні мотиви у творі, художні деталі.

 

 

 

 

54

О. Генрі (1862–1910)  «Останній листок». О. Генрі – майстер новели. Новела «Останній листок» – гімн людині, котра здатна на самопожертву заради ближнього. Специфіка розкриття образу Бермана (непримітна зовнішність, невдаха, найкращий «шедевр» митця). Образи дівчат, їхня динаміка (Сью, Джонсі).

 

 

55

Розвиток мовлення (усно) Перекази творів «Останній листок»(Аналіз самопожертви заради ближнього та відродження надії на життя ), «Дари волхвів»(Розкриття біблійних мотивів у творі)

 

56

Герберт Джордж Уеллс (1866–1946).«Чарівна крамниця». Видатний англійський фантаст Г. Дж. Уеллс. Точка зору дорослого і дитини в новелі «Чарівна крамниця». Особливості дитячого світу. Роль елементів фантастики.

 

57

Рюноске Акутаґава (18921927).«Павутинка». Майстер японської новели Р. Акутагава. Утілення ідеї про  моральну справедливість у новелі «Павутинка». Філософський зміст твору.

 

58

Контрольна робота за розділом "Світова новела"

 

59

Позакласне читання творів  Хемінгуей Е. «Кішка на дощі» або Шолохов М. О. «Доля людини».

 

Сучасна література. Я і світ

60

Айзек Азімов (19201992). «Фах». Роздуми про майбутнє людин

ТЛ. Поглиблення понять про оповідача, розповідача роман, повість, фентезі. Поглиблення уявлень про категорію «художність» в оцінці творів масового мистецтва.  

и й людства.

 

 

 

61

Образ Джорджа Плейтена. Проблема духовної реалізації людини. Розуміння сутності культури й освіти, призначення людини в сучасному світі. Утвердження сили людського інтелекту, самостійності мислення, творчої уяви, моральних цінностей.

 

62

Діана Вінн Джонс (1934–2011). «Мандрівний Замок Хаула». Поєднання елементів казки та детективу у творі.

 

63

Образ Софі, світ її мрій, бажань, жахів. Значення художнього прийому чаклунства у творі.

 

64

Корнелія Функе (нар. 1958). «Чорнильне серце». Тема «оживлення» книги у творі.

 

65

Образ Меґі – дівчинки, котра  любить читати. Її пригоди й духовне випробування. Поєднання уявного і реального світів.

 

66

ЕК. Порівняння образів підлітків у творах(Джорджа Плейтена, Софі, Меґі. ). 

 

67

Контрольна робота за розділом "Сучасна література. Я і світ"

 

68

Підсумкова контрольна за всіма темами ІІ семестру

 

69

Узагальнення і систематизація навчального матеріалу за І, ІІ семестри.

 

 

70

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Календарно-тематичне планування з Зарубіжної літератури

8 клас.

Зміст навчального матеріалу

 

Література і культура.

1

Література і культура. Роди літератури (епос, лірика, драма), їхні характерні ознаки.

ТЛ. Рід літератури, епос, лірика, драма. Початкові поняття про  літературний напрям, літературну течію.

ЕК. Порівняння ознак епосу, лірики, драми.

 

 

 

 

2

Літературний процес. Основні літературні епохи, напрями,  течії, специфіка їхнього розвитку в  різних країнах.

ЛК. Своєрідність культури різних країн, народів, національностей.

УС. Взаємозв’язки української і зарубіжних літератур.

 

 

Священні книги людства як пам'ятки культури

і джерело літератури

 

3

Загальнокультурне значення священних книг народів світу, найвідоміші з них. Священні книги як вихідна основа світових релігій, етичних уявлень, мистецтва різних народів.

 

4

ЛК. Утілення сюжетів і образів священних книг людства у мистецтві (література, живопис, музика, скульптура, архітектура, кіно та ін.).

 

5

Веди (огляд). Веди як пам’ятка індоєвропейської словесності II-I тис. до н. е. Образи ведійської міфології (боги, напівбоги, герої, ворожі сили, символи та ін.). Космогонічні міфи Вед.

ТЛ. Поглиблення понять про міф, міфологічний образ.

 

6

Біблія. Старий Заповіт (Створення світу. Каїн і Авель. 10 заповідей).

Біблія як основа двох релігій – юдейської і християнської. Зв’язок Біблії з історією і міфологією. Структура Біблії, її складники.

 

7

Новий Заповіт (Євангеліє – 2-3 розділи). Ключові ідеї та образи Старого і Нового Заповітів. Морально-філософський зміст біблійних сюжетів і образів.

 

8

Розвиток мовлення (усно) Переказ розділів Старого і Нового Заповітів.

 

9

Коран (огляд). Коран – головна книга ісламу. Побудова Корану, охоплення в ньому різних сфер людського життя.

 

10

УС. Звернення українських письменників до образів, сюжетів, мотивів Біблії, Корану. Визначні пам’ятки християнства та ісламу в Україні й за кордоном.

ЕК. Схожість і відмінність між Біблією і Кораном як пам’ятками культури.

 

 

11

Контрольна робота за темами "Священні книги людства як пам'ятки культури і джерело літератури"

 

Античність

12

Поняття про античність, її хронологічні межі. Основні етапи, роди і жанри античної літератури.

ЛК. Вічні образи античності в мистецтві (живопис, скульптура, музика, кіно та ін.). Античні образи й мотиви у творчості письменників різних часів і народів.

 

 

 

12

Специфіка розвитку літератури в Давній Греції і в Давньому Римі.

Концепція людини і світу в античній літературі (ідея гармонії тілесного і духовного, любов до життя в усіх його проявах, відкриття світу, героїчне служіння, катарсис, поєднання реального і міфологічного та ін.).

 

13

Давньогрецька міфологія.

 Основні цикли давньогрецьких міфів. Міфологічна основа героїчного епосу.

 

14

Міфи троянського циклу.

Відображення історичних подій у міфах троянського циклу. Ключові образи циклу, їхній гуманістичний зміст. Міфологічні символи (яблуко розбрату, троянський кінь та ін.).

 

15

Розвиток мовлення (усно ) Переказ міфів Троя. Паріс викрадає Єлену. Облога Трої. Смерть Ахілла. Троянський кінь. Пояснення міфологічних символів (яблуко розбрату, троянський кінь  Ахілова п’ята ін.)

 

16

Гомер. «Іліада» (огляд). «Двобій Ахілла і Гектора» (пісня 22, вірші140–410), «Пріам у Ахілла» (пісня 24, вірші 470–670). Гомер та його значення в історії розвитку європейських літератур. Міфологічна основа гомерівського епосу. Образи Ахілла і Гектора. Гуманістичний зміст «Іліади». Катарсис

 

17

Особливості розвитку  і види лірики в Давній Греції.

Тіртей (VII ст. до н. е.). «Добре вмирати тому…». Ідея захисту рідної країни в елегії. Античний ідеал героя. Авторська позиція.

 

18

Сапфо (VIIVI ст. до н. е.). «До Афродіти» («Барвношатна владарко, Афродіто…). Звернення у вірші до Афродіти – богині кохання. Образ ліричної героїні, глибина її почуттів і переживань.

 

19

Есхіл (бл.525–бл. 456 рр. до н. е.). «Прометей закутий». Значення творчості Есхіла для розвитку європейської драми і театру. Утілення міфу про Прометея у трагедії «Прометей закутий». Основний конфлікт трагедії. «Дари» Прометея людству. Ідеї служіння, самопожертви,  свободи.

 

 

 

 

20

«Золота доба» давньоримської літератури.

Публій Вергілій Марон (70–19 рр. до н. е.). «Енеїда» (огляд, 1-2 уривки за вибором учителя). Зв’язок твору з гомерівським епосом, міфологією. Ідея громадського служіння, утвердження величі держави. Образ Енея та його значення в композиції твору.

 

 

 

21

Квінт Горацій Флакк (658 рр. до н. е.).«До Мельпомени» («Мій пам’ятник стоїть…»). Тема мистецтва і призначення митця у творі. Пам’ятник як символ вічності поезії. Розуміння автором значення свого доробку.

 

 

22

Публій Овідій Назон (43 р. до н. е. – бл. 18 р. н. е.).«Сумні елегії» («Життя поета» (IV, 10)). Життя та творчість поета. Міфологічний і філософський зміст поеми «Метаморфози» (огляд). Конфлікт митця з владою, трагедія вигнання і сум за батьківщиною у «Сумних елегіях». Образ відторгненого поета. Любов до вітчизни як провідна ідея твору (в межах циклу «Сумні елегії»).

 

23

ЕК. Ахілл і Гектор (порівняльна характеристика образів). Зевс і Прометей у міфах і в трагедії «Прометей закутий» Есхіла. Елегії Тіртея і Овідія.

 

24

Контрольна робота за розділом "Античність"

 

Середньовіччя

25

Середньовіччя як доба, її хронологічні межі й специфічні ознаки в історії європейських і східних літератур. Вплив релігії, філософії на літературу і культуру в добу Середньовіччя. Основні жанри середньовічної літератури на Заході й Сході.

ТЛ. Поглиблення понять про героїчний епос (середньовічний). Рубаї, сонет.

ЛК. Культурні центри Середньовіччя на Сході й Заході. Ключові поняття китайської міфології, філософії  (конфуціанство, даосизм), які знайшли відбиток у літературі.  Християнство. Іслам.

 

26

Особливості розвитку китайської лірики епохи Тан.

Лі Бо (701762). «Печаль на яшмовому ганку», «Призахідне сонце навіює думки про гори», «Сосна біля південної галереї» (1-2 за вибором учителя). Основні теми і мотиви лірики митця. Вплив даосизму на його світогляд. Своєрідність пейзажів Лі Бо, утілення в них краси природи і духовного життя.

 

27

Ду Фу (712770). «Пісня про хліб і шовк», «Весняний краєвид», «Подорожуючи, вночі описую почуття» (1-2 за вибором учителя). Зв’язок поезії ДуФу з історичною реальністю. Вплив конфуціанства на його світогляд. Національні образи, символи в ліриці митця. Образ ліричного героя, його сприйняття життя і природи, почуття, мрії, ідеали, дума про батьківщину.

 

28

Золота доба персько-таджицької лірики, її характерні особливості, видатні представники.

Омар Хайям (бл. 1048після 1122). Рубаї. Лаконізм і  місткість жанру рубаї. Основні теми й мотиви творчості Омара Хайяма.

 

29

Вивчити напам’ять Омар Хайям "Рубаї".

 

30

Позакласне читання Рудакі. Газелі, рубаї, бейти (за вибором )

 

31

Література  середньовічної Європи: основні тенденції та жанрово-тематичне розмаїття.

«Пісня про Роланда» (X ст.) (2-3 розділи за вибором учителя).  Історична основа твору й поетичне переосмислення в ньому реальних подій. Патріотичні ідеї в «Пісні про Роланда». Образна система (Роланд, Ганелон, Карл та ін.). Елементи фольклору. Особливості поетичної мови твору.

 

 

32

Позакласне читання. Руставелі Ш. «Витязь у тигровій шкурі"

 

33

Аліг’єрі Данте (1265–1321). Сонет 11 («В своїх очах вона несе кохання…»). Данте як ключова постать італійського Середньовіччя і переходу до Відродження. Загальна характеристика його творчості. Утілення в сонеті 11 Данте краси високого почуття кохання.

 

34

Підсумкова контрольна за всіма темами І семестру

 

35

 

 

 

ІІ СЕМЕСТР

 

Відродження

36

Епоха Відродження (Ренесансу) в Європі. Гуманізм. Культ античності. Характерні риси ренесансної культури і літератури.

ТЛ. Поглиблення поняття про вічний образ, сонет, роман, трагедію. Катрен, терцет, ямб.

 

37

Франческо Петрарка (13041374). Сонети № 61, 132. Історія кохання в сонетах Ф. Петрарки. Образ ліричного героя та героїні. Утілення гуманістичних ідеалів у поезії митця. Структура сонетів Ф. Петрарки.

 

 

38

Вивчити напам’ять сонет за вибором Ф. Петрарки - № 61, 132.

 

39

Вільям Шекспір (1564–1616). Сонети № 66, 116, 130.  Виняткова роль В. Шекспіра в розвитку англійської національної літератури і світового мистецтва. Основні теми сонетів В. Шекспіра – кохання до Смаглявої леді, дружба. Відображення внутрішнього світу ренесансної людини (описи природи, змалювання сили почуттів та ін.). Художні особливості сонетів В. Шекспіра.

 

40

Вивчити напам’ять сонет за вибором В. Шекспіра № 66, 116, 130.

 

41

Трагедія «Ромео і Джульєтта» В. Шекспіра. Історія створення. Конфлікт справжнього почуття і забобонів. Оспівування чистого пристрасного кохання Ромео і Джульєтти, Трактування фіналу. Гуманістична цінність трагедії В. Шекспіра, її популярність серед різних поколінь. 

 

 

42

ЕК.  Порівняння оригіналів і художніх перекладів сонетів В. Шекспіра. Порівняння образів героїнь сонетів Ф. Петрарки та В. Шекспіра, художніх засобів створення жіночих образів

 

43

Позакласне читання В. Шекспір "Гамлет"

 

 

 

45

Мігель де Сервантес Сааведра (15471616). «Дон Кіхот»  I частина.

 Історія створення роману, його зв’язок із лицарськими романами, пародійний характер. Особливості сюжету і композиції твору.

 

 

 

 

46

Синтез різних жанрових ознак у романі (героїчного епосу, лицарського, авантюрно-пригодницького, філософського роману, пародії). Широта філософського змісту твору, можливість його різних тлумачень. Популярність вічних образів.

 

47

Розвиток мовлення (усно ) Переказ твору  «Дон Кіхот»  Конфлікт високих прагнень Дон Кіхота і буденної дійсності, неможливості реалізації ідеалів героя. Дон Кіхот і Санчо Панса – парні образи, у яких утілено високу мрію і прагматизм. «Донкіхотство».

 

48

ЛК. Образи Ромео і Джульєтти, Дон Кіхота і Санчо Панси у світовому мистецтві (живопис, кіно, музика та ін.). Музей В. Шекспіра у Великобританії (Стретфорд-на-Ейвоні). Музей М. де Сервантеса Сааведри в Іспанії (Мадрид).

 

49

Контрольна робота за розділом "Відродження".

 

Бароко і класицизм

50

Бароко як доба і художній напрям у європейській літературі й мистецтві. Видатні представники європейського бароко та їхні здобутки (огляд).

ЛК. Бароко в різних видах мистецтва (живопис, архітектура, музика, паркове мистецтво та ін.).

УС. Бароко в Україні. Класицизм у різних видах мистецтва (живопис, архітектура, музика та ін.).

 

51

Луїс де Гонгора-і-Арготе (1561–1627). «Галерник». Утілення у вірші провідних тем барокової літератури: людина і Доля, блукання людини у Всесвіті, залежність від вищих сил, драматизм духовного життя. Символіка твору. Образ ліричного героя.

 

52

Джонн Донн (15721631).«Священні сонети» (19-й сонет «Щоб мучить мене…». Напруга почуттів ліричного героя. Символіка. Поетична мова.

 

53

Історичні умови, філософське та естетичні підґрунтя класицизму. Характерні ознаки класицизму як художнього напряму.

 

54

Мольєр (16221673). «Міщанин-шляхтич». Мольєр – майстер класицистичної комедії. Художнє новаторство Мольєра у драматургії, вплив його відкриттів на світове театральне мистецтво. Історія створення комедії «Міщанин-шляхтич».

 

55

Тематика і проблематика твору, його загальнолюдське значення. Основні образи комедії (пан Журден, пані Журден, граф Дорант, графиня Дорімена, Клеонт та ін.). Засоби комічного (гумор, іронія, сатира, сарказм).

 

56

Розвиток мовлення (усно) Переказ твору «Міщанин-шляхтич».

 

57

ЕК. Порівняння образів персонажів (Журден – Клеонт,  Журден – Дорант).

 

58

Контрольна робота за розділом " Бароко і класицизм".

 

Література XXXXI СТ.
У пошуках себе і високого польоту

59

Поглиблення понять про метафору, алегорію. Притча.

Антуан де Сент-Екзюпері (19001944). «Маленький принц»..

 

60

Людські взаємини, моральні цінності в казці-притчі «Маленький принц». Філософський зміст твору. Художні образи

 

61

Річард Бах (нар. 1936).«Чайка Джонатан Лівінгстон».  Сюжет твору як філософська метафора людського буття.

 

 

62

Утілення прагнення до високої мети в образі чайки Джонатана. Художній конфлікт і можливість його подолання. Ознаки притчі у творі.

 

63

Барбара Космовська (нар. 1958). «Буба», «Буба: мертвий сезон». Художній світ. Космовської. Батьки – діти, діди – онуки. Ідея поваги й любові до людини. Сімейні цінності у творі.

 

64

 

Марина Аромштам (нар. 1960).«Коли відпочивають янголи». Учителька (Марсем) та її учні: два погляди на один світ. Моральні проблеми (сімейні драми, перше кохання, конфлікти батьків і дітей, пошуки шляху в житті та ін.) та їхнє осмислення у творі.

 

 

65

ЕК. Порівняння образів персонажів творів «Буба», ).«Коли відпочивають янголи».

 

 

66

Позакласне читання Толкін Дж. Р. Р. «Володар Перснів», або Зузак М. «Крадійка книжок».

 

 

67

Контрольна робота за розділом Література XX–XXI СТ.

У пошуках себе і високого польоту

 

68

Підсумкова контрольна за всіма темами ІІ семестру

 

69

Узагальнення і систематизація навчального матеріалу за І, ІІ семестри.

 

 

70

 

 

 

 

 

 

 

 

Календарно-тематичне планування з Зарубіжної літератури

9 клас.

Зміст навчального матеріалу

 

 

Вступ. Літературні жанри і стилі.

 

 

 

 

1

Літературні жанри і стилі. Перехідні явища в літературі.

ТЛ. Жанр, стиль.                                                             ЛК. Жанри і стилі як органічні елементи культури. Загальне і національне в структурі жанрів і стилів.                                  УС. Жанрово-стильові тенденції в українській та зарубіжних літературах на етапах літературного процесу.

 

 

Просвітництво

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Історичні умови та провідні ідеї Просвітництва. Вплив філософії на літературу й культуру доби. Художні напрями  (просвітницький класицизм, просвітницький реалізм, сентименталізм).

Джонатан Свіфт (16671745). «Мандри Лемюеля Гуллівера» (1 частина). Історія написання твору. Просвітницькі ідеї у творі. Образ Гуллівера як втілення концепції нової людини. Жанрова своєрідність роману (поєднання реалістичних елементів і соціальної фантастики). Засоби комічного (гумор, іронія, сатира, сарказм). Езопова мова.

ТЛ. Поглиблення понять про роман, оду. Композиція.

Розвиток мовлення (усно) Переказ твору «Мандри Лемюеля Гуллівера». Розкриття історичної складової твору.

 

 

 

 

 

 

3

Йоганн Вольфганг Ґете (1749–1832). Поезії «Вільшаний король», «Травнева пісня», «Прометей». Роль Й. В. Ґете в історії Просвітництва. Нове розуміння природи у ліриці Й. В. Ґете. Міфологічний зміст образів вірша «Вільшаний король». Ідея кохання й щастя у «Травневій пісні», ознаки фольклору. Волелюбні мотиви та протистояння образів персонажів у  «Прометеї». Образ Прометея.               

Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер (1759–1805). «До радості». Просвітницька ідея об’єднання людства в оді «До радості» Ф. Шиллера. Пафос твору, який став гімном Євросоюзу.

Вивчити напам’ять "До радості".

Контрольна робота за розділом Просвітництво

 

 

Романтизм

 

 

 

4

 

 

Історичні, естетичні, філософські чинники розвитку романтизму. Генріх Гейне (1797–1856). «Книга пісень» («На півночі кедр одинокий…», «Не знаю, що стало зо мною…», «Коли розлучаються двоє…»).

Вивчити напам’ять" Не знаю, що стало зо мною…»

 

 

 

 

 

 

5

Джордж Ноел Гордон Байрон (1788–1824). «Хотів би жити знов у горах…», «Мій дух як ніч…». Поема «Мазепа» або «Паломництво Чайльд Гарольда».

Українська тема в поемі «Мазепа». Специфіка зображення образу гетьмана у творі (монолог героя, романтичний пейзаж як засіб увиразнення образу, динаміка образу та ін.).

 

 

 

 

 

 

 

 

6

Олександр Сергійович Пушкін (1799–1837). Лірика («До А. П. Керн» («Я пам’ятаю мить чудову…»), «Я вас кохав…», «Я пам’ятник собі поставив незотлінний…»). «Євгеній Онєгін».

Зображення різних сфер життя (історії і сучасності, столиці і провінції, народних звичаїв і кола культурних інтересів суспільства тощо).

ТЛ. Поглиблення понять про поему (романтична), роман (роман у віршах, філософсько-психологічний), віршовий розмір. Строфа (онєгінська).

Вивчити напам’ять «Я вас кохав…»

 

 

 

 

7

Михайло Юрійович Лермонтов (1814–1841). Лірика («Сосна», «І нудно і сумно…», «На дорогу йду я в самотині…»). «Герой нашого часу» (огляд, 3-4 уривки за вибором учителя). Мотиви світової скорботи у ліриці М. Ю. Лермонтова. Зв’язок творчості митця із традиціями європейського романтизму (Дж. Байрона, Г. Гейне та ін.). Зв’язок твору з історичною та духовною атмосферою доби.

Вивчити напам’ять «На дорогу йду я в самотині…»

Контрольна робота за розділом

Романтизм

 

 

 

 

8

Позакласне читання Ремарк Е. М. «Три товариші», «Життя в борг»  або 15. Шиллер Ф. ««Вільгельм Телль».

Підсумкова контрольна за всіма темами І семестру

 

 

ІІ СЕМЕСТР

Реалізм

9

Поняття про реалізм та історія його формування.

Оноре де Бальзак (1799–1850). «Гобсек». Основні віхи творчості та особливості світогляду письменника. «Людська комедія»

 

 

10

Микола Васильович Гоголь (18091852). Петербурзький етап життя і творчості письменника.

«Ревізор». Творча історія п’єси. Образи чиновників. Специфіка художнього конфлікту й жанру п’єси.

«Шинель». Цикл петербурзьких повістей: основні теми та проблеми. Побутовий, психологічний і філософський плани повісті «Шинель».

Розвиток мовлення (усно) Переказ творів "Ревізор" "Шинель"

 

 

11

«Стара» і «нова драма». Зміни в драматургії кінця XIX – початку XX ст.

Генрік Ібсен. «Ляльковий дім». Роль Г. Ібсена в розвитку світової драматургії, його новаторство. «Ляльковий дім» як соціально-психологічна драма. Особливості драматичного конфлікту та розвиток сценічної дії (зовнішньої і внутрішньої). Бернард Шоу. «Пігмаліон». Особливості світогляду Б. Шоу. Специфіка втілення античного міфу в п’єсі «Пігмаліон». Динаміка образу Елайзи Дулітл.

Контрольна робота за розділом Реалізм

 

 

Література XXXXI ст. Життя, історія, культура

 

 

 

12

Шолом-Алейхем (1859–1916). «Тев’є-молочар». Тема історичного зламу, який пройшов крізь долю людини і народу на межі XIX–XX ст. Образна система твору. Філософські проблеми. Народний гумор. Сучасні інтерпретації твору в театрі, кіно та інших видах мистецтва.

 

 

 

 

13

Михайло Опанасович Булгаков. (1891–1940). «Собаче серце». Українські сторінки життя і творчості М.О. Булгакова. М.О. Булгаков і влада, трагедія митця. «Собаче серце» як метафора соціальних експериментів революційної доби.

 

 

 

 

 

 

14

Рей Дуглас Бредбері (1920–2012). «451° за Фаренгейтом». Тривога за майбутнє суспільства в романі-антиутопії «451° за Фаренгейтом». Тема знецінення культури. Провідні мотиви твору – книги (читання), пожежі, тотального контролю, інакомислення тощо. Натовп і влада. Важке прозріння особистості в тоталітарному суспільстві.

Розвиток мовлення (усно) Переказ твору «451° за Фаренгейтом». Встановлення зв’язку сучасності із подіями в творі.

 

 

 

 

15

Гарпер Лі (1926–2016). «Убити пересмішника».

Проблема входження молоді в дорослий світ, зіткнення із жорстокістю. Моральні ідеали у творі.

Позакласне читання Гюго В. «Собор Паризької Богоматері» або Геддон М. «Загадковий нічний інцидент із собакою».

 

 

 

 

16

Ерік Вольф Сігел (1937–2010). «Історія одного кохання». Розповідь прозворушливе і трагічне кохання студента, сина мільйонера, до дочки бідного італійського емігранта. Проблеми життя і смерті, любові й відданості у творі.

Підсумкова контрольна за всіма темами ІІ семестру

 

 

17

Узагальнення і систематизація навчального матеріалу за І, ІІ семестри.

 

 

 

 

docx
Додано
23 грудня 2020
Переглядів
682
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку