Використання на уроках мови і літератури текстів «нової природи»

Про матеріал
Як привернути увагу дітей до читання? відповідь - тексти "нової природи". Нові форми і методи роботи з учнями на уроках зарубіжної літератури.
Перегляд файлу

1

 

Розвиток цифрового світу веде до нових форм спілкування і творчості на уроці. «Цифровими аборигенами» називають всіх тих, хто народився і виріс в оточенні комп’ютерів, mp3-плейєрів, відеокамер, сотових телефонів. Для наших учнів Всемережжя стало невід’ємною частиною світу.

На відміну від текстів “старої природи, які є важкими, незручними, лінійними, складаються з букв, у текстах “нової природи” поєднуються вербальні та невербальні елементи, тобто окрім букв такі тексти містять ілюстрації (серію зображень), аудіо- та відеоелементи, об’єм, написи.

Тексти “нової природи” бувають двох основних типів: рукотворні і електронні.  

Приклади нових видів текстових утворень: печа-куча, тревелбук, антибук,  плейкаст, глог, кніглі, віршокартинка, Чімборасо та ін.

 

Печа-куча

20 слайдів і 20 секунд на кожен – формат презентації, який назвали «Печа-куча» (PechaKucha). У перекладі з японської, де і з'явився цей арт-проект, слово означає бла-бла-бла, балаканина – шум бесіди. Неважливо, чому присвячена ваша презентація, головний елемент успішного виступу буде в неперервнім потоці виступу.

Цей формат презентацій створений для сучасного слухача – людини, у якої немає часу на довгі бесіди. За 400 секунд ви не встигнете набриднути, але зможете представити проект, включивши в презентацію тільки найважливіше, виділивши суть і головну думку.

На виступ спікера дається 6 хвилин 40 секунд. За цей час вам необхідно не тільки розповісти про свій проект або про себе, але й викликати інтерес у слухачів і в підсумку отримати від них питання.

Принципи успішної презентації «Печа-куча»

1. Розкажи історію. Кращі презентації часто є хорошими історіями, а не просто купою фактів або портфоліо. Відправте аудиторію в коротку подорож. Нехай ваш виступ будується за форматом сторітеллінга, де є зав'язка, кульмінація і розв'язка або висновок. Подумайте, як ваша історія буде поєднуватися з зображеннями, які ви вибрали, щоб посилити ваше повідомлення і передати аудиторії ваш досвід. Не забудьте поділитися зі слухачами думкою, чому ваша тема презентації важлива, чому і вони повинні нею захопитися.

2. Вирішіть, що буде найголовнішим. Що ваша аудиторія повинна запам'ятати? Якби слухачі могли запам'ятати тільки одну річ з вашої презентації, що б це повинно було бути? Як тільки ви це з'ясуєте, ваші розмовні точки і образи будуть обертатися навколо цієї теми.

3. Використовуйте яскраві, релевантні зображення. Зображення повинні посилювати ваші ідеї. Переконайтеся, що ваші зображення мають високу якість і у вас є дозвіл на їх використання.

4. Не намагайтеся втиснути в презентацію занадто багато інформації. Незважаючи на те, що у виступаючого є тільки 6 хвилин і 40 секунд, спікери часто намагаються втиснути дуже багато інформації в це маленьке тимчасове вікно. Тому повинні швидко говорити, що часто призводить до того, що слухачі не встигають за думкою. Ретельно редагуйте все, видаліть те, що не важливо. Нехай ваша презентація буде простою – одна тема, одна презентація. Краще ще раз записатися і виступити вдруге з додатковою темою, ніж за один раз спробувати видати кілька думок.

5. Репетируйте і практикуйтеся. Кращий спосіб побороти хвилювання і підготуватися до виступу – це кілька разів прогнати презентацію вдома. Подібна практика дозволить вам довести свій виступ до ідеалу, ви зможете викинути непотрібні словесні звороти, у вас з'явиться впевненість у власних силах.

Не бійтеся додати в свій виступ кілька жартів. Головне, правильно їх підібрати і не залишати все на імпровізацію. Придумайте їх заздалегідь. Але не варто використовувати їх на кожному слайді. Ваше головне завдання не розвеселити аудиторію, а розповісти про себе або проект. Зацікавити слухачів. Жарти повинні бути частиною вашого оповідання, вони повинні доповнювати вашу історію.

Якщо ви правильно побудували свою презентацію і змогли зацікавити слухачів, до вас буде багато питань. Готуйтеся на них відповідати.

Антибук

Коли вперше почула «антибук», відчула всередині, що це якийсь виклик традиційній книзі. У принципі, я була не така далека від істини.

Поняття «антибук» походить від двох слів: «анти»  не, «бук»  книга. Іншими словами, НЕ-КНИГА! Різновид текстів «нової природи».

Є кілька варіантів антибуків. Наприклад, фальшиві обкладинки (на книги, яких не існує), хуліганські паперові календарі на письмовий стіл (щоб не сумувати на роботі). Узагалі – різні паперові предмети для створення бадьорого позитивного настрою.

Розкажу про різновид антибуків, які створюю разом з учнями. Це – позитивні оголошення.

Функція звичних оголошень, як ми знаємо, прагматична: продам, куплю, акція тощо. Функція антибуків-оголошень – жодного прагматизму! І навіть навпаки: подарувати гарний настрій, легкість, надати оптимізму у найбільш сірий день.

Вивішуються такі оголошення на зупинках, у фойє школи, на дверях класної кімнати.

Як зробити антибук-оголошення?

1. Роздрукувати шаблон.

2. Придумати тему (з якого приводу запропонувати людям порадіти).

3. Прикрасити оголошення наліпками (а якщо маєте талант художника – то власними малюнками).

4. Розмістити на видному місці і спостерігати, як змінюється на краще настрій оточуючих.

Приклади антибуків.

Осінні тумани? Похмура погода? Сумуєш за сонячним квітковим теплим літом? Усміхнися!))) Ці квітки – тобі!!! Зірви квітку – повернися в літо!

Перестань нити, у тебе чудова фігура! Твої ваги брешуть. З’їж булочку. Хорошого тіла має бути багато. Великому шматку рот радіє. З’їж кусок торта. Пам’ятай: худого легше вкрасти.

Зробити людей навколо трошки щасливішими так просто! Створюйте разом з дітьми антибуки до тематичних дат, до різних сезонів і просто так!

 

Тревел-бук

Тревел-бук (travel book) як зрозуміло з назви це книга вашої подорожі, а точніше, ваших вражень від подорожей створена своїми руками. Тобто все те що зустрічається вам в подорожі, про що ви хотіли б зберегти пам'ять: фотографії, транспортні та вхідні квитки, фантики від їжі яку ви їли в подорожі – все це можна вклеювати в ваш тревел-бук. Це чимось схоже на скрапбукінг, але багато в чому папір для скрапбукінгу замінюється в тревел-буку підручними засобами: усіма тими папірцями, які трапляються вам в руки по дорозі, дорожні карти і листівки з місць екскурсій, серветки з кафе, чеками тощо.

Але не обмежуйте себе тільки перерахованим вище – ви створюєте альбом своїми рукам, і він буде неповним без записів ваших вражень. І, звичайно, буде дуже гарно якщо ваша подорож буде настільки надихаючою, щоб по дорозі робити замальовки, навіть якщо ви вважаєте, що малювати ви не вмієте. У цій справі головне не боятися щось зіпсувати і експериментувати – адже ті враження, які вам дарує ваша подорож – це все що потрібно для нотаток в книжечці, яка потім зможе повернути вас ті дні навіть через багато років.

Нотатки в тревел-буку можна також почати з підготовки до подорожі – відобразити в ньому всі ваші плани, прокласти маршрути на картах, описати місця, куди хочете заглянути, виписати контакти. З побудованим детальним планом подорожі в книжці заздалегідь тревел-бук стане для вас ще й помічником в дорозі. А в процесі подорожі ці замітки можна заповнювати своїми враженнями: записками, малюнками або вклеювати полароїдні фотографії, які робите по дорозі, і різні фантики.

Листівки з зображеннями пам'яток архітектури і природних пам'яток, які продаються по всьому екскурсійному маршруту, можно також використовувати в тревел-буках. Хтось умудряється закріпити в своїх блокнотах подорожей і якісь мініатюрні сувеніри. Сухі квіти, листя, гілочки, мушлі все це можна закріпити на сторінках вашої книги.

Таке завдання можна дати учням перед групповою поїздкою, а потім на уроках зробити підсумкові презентаціх тревел-буків.

Я вважаю, що в будь-якій творчості не потрібно ставити рамки – потрібно дати політ фантазії, і не боятися вносити нестандартне - завдяки цьому ваша творчість стане унікальною, і дасть вам привід для гордості. Творіть сміливіше. І хороших вам подорожей.

 

Плейкаст

Сучасному вчителю і учню вже мало звичайного підручника та усної подачі будь-якої теми. Вчителі літератури б'ються над тим, щоб діти читали вірші, але їм це нудно і нецікаво.

А якщо зробити плейкаст із зображенням автора вірша, з текстом і з аудіозаписом цього вірша, який читає який-небудь знаменитий актор? Впевнена, дітям це буде набагато цікавіше! А ще можна самим записати цей вірш і послухати, хто краще читає. І все це в супроводі гарної музики та приємного оку візуального ряду.

Плейкаст – оригінальний спосіб виразити себе в інтернеті, поділитися своїми думками і настроєм, зробити подарунок своїми руками, привітати друзів. З'єднайте в єдине творіння вірші, фотографію, музику – і отримаєте свій унікальний маленький шедевр - оригінальну листівку.

Плейкаст від слів «Play» (грати, виконувати) і «broad Cast» (повсюдне мовлення, широкомовлення).

Створюючи листівку своїми руками, учні вкладають в неї душу, у них з'являється ще одна можливість продемонструвати свої таланти.

 

Глог

Глог - поєднання слів «графічний» і «блог». Таким чином, глог можна визначити як мультімедійну веб-сторінку або мультимедійний постер, на яких можуть бути представлені тексти, фото, відео, звукові файли, графіка, посилання та ін.

Під глогом розуміють і інтерактивний плакат, тобто засіб надання інформації, здатний активно і різноманітно реагувати на дії користувача. Він повинен забезпечувати взаємодію змісту плаката з користувачем за рахунок використання різних інтерактивних елементів: посилань, кнопок переходу, областей текстового або цифрового введення.

Інтерактивний плакат, створений з використанням сервісу http://edu.glogster.com дозволяє вчителю організувати самостійну роботу школяра цікаво, ефективно і безпечно.

За допомогою глога вчитель може:

- зібрати якісні інформаційні ресурси по заданій темі,

- створювати віртуальні класи,

- організувати зв'язок учнів не тільки всередині одного класу, але і учнівської крос-вікової спільноти,

- коментувати і оцінювати роботу учасників освітнього процесу.

За допомогою глога учень може:

- уявити вивчену інформацію в творчо переробленому вигляді,

- структурувати свої знання,

- перевести текстову інформацію в інформацію графічну, аудіо та відео,

- зафіксувати посилання і переходи на інші інформаційні джерела,

- отримати особисту консультацію вчителя,

- представити однокласникам своє бачення проблеми або теми,

- порівняти власні розробки по цій темі з розробками здобувачів освіти з інших країн,

- при введенні рейтингової оцінки отримати додаткові бали.

Етапи роботи з глогом

1. Учитель реєструється в мережі http://edu.glogster.com і створює свій перший глог. При створенні першого глогу вчителю необхідно самостійно підібрати або створити різні навчальні інформаційні ресурси з поясненнями, посиланнями і завданнями.

2. Посилання на створену роботу розміщується в мережі Інтернет або розсилається по особистим поштам. По ній учні можуть познайомитися з розробленими завданнями по темі, що вивчається і зареєструватися для подальшої роботи. Для того щоб діти змогли виконати роботу, педагог проводить очну консультацію по використанню нового інтернет-сервісу в формі конференції, або консультації, в тому числі і дистанційні.

3. Для створення особистих глогів учні реєструються в мережі і прикріплюються в особистий кабінет вчителя.

4. В результаті створюється група для спілкування по заданій темі. Всі вони можуть отримувати як різні завдання на різні теми, так і працювати над своїм конкретним розділом. При цьому учні можуть бути не тільки з одного класу, але і з паралелі, школи, району. Інтерактивні плакати можуть бути створені не тільки вдома, а й на уроках за умови наявності комп'ютерного класу та групового доступу в інтернет з великою швидкістю.

Створеному глогу присвоюється унікальна адреса. Посилання можна надіслати електронною поштою, додати в сервіси соціальних закладок, соціальної мережі і т.п., а сам плакат можна інтегрувати в презентацію, wiki, блог або сайт. Не хочете викладати глог для загального доступу? Можна позначити його як особистий (private), і він буде доступним тільки вам. Glogster.com має багато можливостей для навчання та спільної роботи.

Глог можна використовувати при організації самостійної роботи учнів з будь-якої теми, при організації дослідницької роботи в мережі Інтернет. Глог може стати кінцевим продуктом проектної діяльності учнів. Робота над проектом може бути організована так: по ланцюжку створюються окремі елементи або етапи, а на заключному етапі все збирається в окремий глог.

Результативність

В процесі навчання інтерактивний плакат дозволяє досягти двох дуже важливих результатів:

- за рахунок використання інтерактивних елементів втягнути учня в процес отримання знань шляхом занурення в тему;

- за рахунок використання різних мультимедіа та 3D об'єктів домогтися максимальної наочності інформації.

Головна функція інтерактивного плаката – забезпечити високий рівень наочності, причому інформація пред'являється не відразу, а розкривається відповідно до дій користувача, що дозволяє варіювати глибину занурення в тему.

 

Кніглі

Уявіть, ви приходите на урок і говорите дітям: «Я така щаслива! Ми з вами будемо вивчати твір, який має всього одну сторінку», – і розгортаєте перед ними весь текст, наприклад, повісті «Тіні забутих предків» М.Коцюбинського або трагедії «Ромео і Джульєтта» В.Шекспіра, який дійсно помістився на одну сторінку.

Але почнемо по порядку.

Кніглі – це роман-постер, або роман-картина. Різновид текстів «нової природи». Він містить повний текст твору, розгорнутий на одному аркуші А2 у вигляді ілюстрації або візерунка.

Оскільки букви дуже дрібні, то до кожної кніглі додається спеціальна лупа.

Ідея цього формату прийшла в голову нашим співвітчизникам – київським дизайнерам Анні Білій та Дмитру Костирко. Обидва люблять читати, і саме відсутність можливості взяти з собою в подорож улюблений роман призвела до задуму створити книгу в такому незвичному вигляді.

Це довгі трикутної форми коробки, в яких зберігаються згорнуті у сувої аркуші. До кожного набору входить лупа, а також мішечок для її зберігання, прикріплений до нижньої планки романа-постера.

Тепер питання: навіщо?

Нам потрібно зрозуміти, що сучасний код читання – це не просто пізнавальність і естетизм, виховання і задоволення. Це ще й обов’язково розвага! Трошки дитинства і розваги нікому не завадить. Нехай сьогодні це будуть кніглі!

 

Віршокартинка

Сучасною цікавою формою власної візуалізації художнього тексту є віршокартинки.

Віршокартинка – це зображення (гарна фотографія, малюнок), на якому розміщено художній текст (прозовий або поетичний).

У кожного з нас при читанні художнього тексту виникає унікальне сприйняття: свої образи, уявлення, асоціації, зв’язки, спогади. Робота з віршокартинками розвиває творчу уяву. Сутність змісту художнього тексту усвідомлюється глибше, адже його можна передати за допомогою зорового образу, невеликих деталей, пропустити через всі органи чуття – слух, запах, смак, дотик, рух.

Віршокартинка має свою ідейну та естетичну цінність, пояснює й доповнює літературний твір.

Алгоритм створення віршокартинок простий:

1. Підібрати зображення (малюнок, фотографію), яке, на вашу думку, передає емоційне сприйняття тексту.

2. Вибрати шрифт, який найкраще відповідає темі твору. Розмір шрифта має бути або однаковим, або відрізнятись доволі різко. Два-три розміри максимум. Виділення ключових слів приверне особливу увагу. 

3. Підібрати колір напису, щоб він гармоніював із картинкою.

4. Створити на картинці декілька структурних зон, в яких найдоцільніше розмістити написи. Красиво, коли строфа вірша розбивається на  фрагменти, словосполучення, окремі слова. Вписувати текст можна по діагоналі, зиґзаґом – як подобається.

5. Останній штрих – копірайт (підпис) автора тексту. Його слід робити добре помітним. Це ваш етичний обов’язок.

Серія віршокартинок до філософської казки Антуана де Сент-Екзюпері «Маленький принц» передає символічний зміст твору. Це своєрідний емоційний фон притчі, що розкривається через колористику і обрані пейзажі.

Упевнена, вашим учням сподобається створювати власні віршокартинки до програмових творів. Вони зможуть вразити вас здатністю приділяти увагу деталям і тонким сприйняттям літератури як мистецтва слова.

Соціальна сторінка письменника

Соціальні мережі – популярний майданчик для презентації себе, інструмент спілкування, активний засіб згуртування людей за інтересами. Майже кожна відома особистість має свою соціальну сторінку у найбільш відомій мережі Фейсбук.  

Скажемо учням: уявіть, що письменник-класик, якого ми вивчаємо, живе в наш час і має свою соціальну сторінку. Пофантазуйте, якою б могла бути ця сторінка.

Далі об’єднуємо учнів у групи.

На кожну групу роздаємо:

– аркуш А3 (або пів-аркуша ватману);

– набір фотографій письменника, якого вивчаємо;

– фотографії з обкладинками відомих творів нашого автора;

– клей;

– кольорові маркери/фломастери.

Завдання: створити соціальну сторінку письменника (10-15 хвилин).

Чим можна наповнювати аркуш?

1. Наклеїти фото, підписати їх.

2. Подумати, під яким ім’ям автор захотів би себе презентувати світові. (Наприклад, сторінка Вільяма Шекспіра – «Англієць», «Віллі», «Swan».)

3. Придумати соціальний статус письменника, гасло. (Наприклад, статус на сторінці Оскара Вайльда: «Мені немає що декларувати, окрім моєї геніальності».)

4. Написати відомості про автора: рік і місце народження, де навчався, яку освіту здобув.

5. Перелічити друзів письменника: реальні друзі, хто жив в один час з автором, і вигадані персонажі, хтось із сучасних політиків, письменників. (Учні в друзях можуть написати «Вова з Первомайська», «Андрій Садовий», «Володимир Зеленський», «Славка Вакарчук». На сторінці Оскара Вайльда зазначено: “Дурнів у друзі не додаю”.)

6. Придумати, на які групи/сторінки підписаний наш автор. (В. Шекспір може бути підписаний на сторінки– «Актори «Глобусу», «Майстри сонету».)

7. Наклеїти фото з творами, проанонсувати їх.

8. Вказати кількість лайків.

9. Написати новини від письменника і коментарі відвідувачів сторінки.

Та ін.

Аби створити соціальну сторінку письменника, учням доведеться заглянути в біографію автора, пошукати його відомих сучасників-друзів, відрекомендувати твори. А отже, ефект запам’ятовування відомостей з біографії письменника-класика буде високим.

Це надзвичайно захопливий вид створення тексту «нової природи», зрозумілого сучасним дітям.

Створення соціальної сторінки письменника – захопливий сучасний вид роботи під час знайомства з біографією митця.

Можна користуватись мобільними телефонами і Інтернетом.

Подібне завдання – це можливість для учнів проявити свої вміння і креативність.

Чімборасо

Багато хто думає, що найбільш віддалена точка від центру Землі – вершина гори Еверест. Та все відносно. Якщо брати висоту гори від її основи до вершини, то найвищими піками можна назвати Арарат і Мак-Кінлі. А якщо в розрахунок прийняти підводну частину гори, то найбільш високою буде Мауна-Кеа – гора, що розташовується на дні Тихого океану, на поверхні видніється тільки її пік. А от якщо висоту гори рахувати, наприклад, від центру планети, у такому випадку найвища точка нашої Землі – гора Чімборасо, неактивний вулкан, що знаходиться в Еквадорі.

Чімборасо розташовується лише в одному градусі від екватора, прямо на екваторіальній опуклості, це і робить її найвіддаленішою точкою від центру Землі. Та й назва у гори незвичайна. Тому сучасний англійський письменник Джон Рівз вирішив, що слово «Чімборасо» підходить для назви однієї цікавої пізнавальної гри, в яку він грав у юні роки і дещо осучаснив.

У дитинстві Дж. Рівз із задоволенням гортав величезні томи грандіозного комплекту енциклопедії «Британіка», дізнавався про нові поняття, переходив від одного випуску до іншого.

У 2012 році, проіснувавши 244 роки, відома енциклопедія оголосила про припинення випуску друкованих видань і перейшла на мультимедійний формат.

Рівзу захотілося удосконалити цю гру з пошуку нових знань, адаптувати її до нових методів. Ось, що в нього вийшло.

Для того, щоб пограти в «Чімборасо», потрібно виконати наступні дії:

1. Увійдіть у «Вікіпедію».

2. У пошуковий рядок введіть слово, яке вас цікавить. Початком гри можуть стати: прізвища письменників, літературознавчі терміни, будь-яка історико-культурна епоха тощо.

3. Прочитайте статтю. Знайдіть факт, який вас здивує, тобто до цієї секунди ви про це не знали.

4. Знайдіть невідомі вам терміни, що містять гіперпосилання на інші статті.

5. Перейдіть за посиланням на незнайоме поняття і познайомтеся з наступною статтею. Що вас здивувало, вразило? Що цікавого ви дізналися?

6. У новій статті вам, напевно, також зустрілися незнайомі поняття. Перейдіть по посиланню до наступної статті та виконайте вищеописані дії.

7. Гуляйте по посиланнях. Скільки кроків зумієте зробити? (Оптимально: 6-10.) В якій точці опинитеся? Зрозуміло, що кінцевий пункт у всіх буде різний.

Результати пошуку можна навіть творчо оформити (у таблиці або в презентації PowerPoint) і поділитися своїм унікальним маршрутом з друзями або однокласниками. Креативність вітається.

Гуляйте за посиланнями і досягайте власної вершини Чімборасо. Приємної подорожі!

 

Головною метою вивчення навчального предмета «Зарубіжна література» в школі залишається виховання в шкільної молоді високої читацької і загальної культури, естетичного смаку шляхом залучення її до найвищих досягнень світової літератури та культури, загальнолюдських і національних духовних цінностей

         Процес формування читача ускладнюється в силу певних чинників суб’єктивного і об’єктивного характеру (стрімкий ритм життя соціуму, прагматичність сучасної людини, брак вільного часу, великий обсяг щоденної інформації, що отримує кожен з нас, посилена увага молоді до спілкування та використання соцмереж тощо).

          Мета використання текстів «нової природи» на уроці зарубіжної літератури – удосконалити традиційні та впроваджувати інноваційні технології, полегшити роботу учителя. І головний принцип тут має бути – не нашкодити, а зацікавити і спонукати для прочитання і осмислення твору.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Чернявська Наталія Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
23 грудня 2020
Переглядів
1406
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку