Календарно-тематичне планування, за програмою КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВІ ЗАНЯТТЯ «ПСИХОМОТОРНИЙ ТА СЕНСОРНИЙ РОЗВИТОК» для 5-10 класів для дітей з інтелектуальними порушеннями.

Про матеріал
Програма призначена для вирішення складної проблеми сенсорного розвитку дітей з порушеннями інтелектуального розвитку помірного та тяжкого ступеня, і є однією із програм, що має компенсаторну направленість.
Перегляд файлу

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

 

          У 23 статті Конвенції ООН про права дитини зазначено, що розумово чи  фізично неповноцінна дитина повинна проводити повноцінне гідне життя в  умовах, які забезпечили б її гідність, сприяли її упевненості в собі і  полегшували б її активну участь у житті суспільства. Згідно з цим документом,  для здійснення корекції порушень у фізичному та психічному розвитку учнів з  особливими освітніми потребами (ООП) має проводитися відповідна  корекційно-педагогічна діяльність, яка є складним психофізіологічним і  соціально-педагогічним явищем, що охоплює весь освітній процес.

         Таким  чином, корекційно-розвиткова робота вирішує специфічні завдання, зумовлені  особливостями психофізичного розвитку учнів. 

Програма призначена для вирішення складної проблеми сенсорного  розвитку дітей з порушеннями інтелектуального розвитку помірного та тяжкого  ступеня, і є однією із програм, що має компенсаторну направленість. 

          Сучасні вимоги суспільства до розвитку особистості дітей, що мають  порушення у розвитку, диктують необхідність більш повно реалізувати ідею  індивідуалізації навчання, що враховує ступінь тяжкості їх порушення, стан  здоров'я, індивідуально-типологічні особливості. Мова йде про необхідність  надання комплексної диференційованої допомоги дітям, спрямованої на  подолання труднощів оволодіння знаннями, вміннями і навичками, що в  кінцевому результаті сприятиме більш успішній адаптації та інтеграції їх у  суспільство. 

            Сенсорний розвиток дитини з інтелектуальними порушеннями значно відстає за термінами формування і проходить надзвичайно нерівномірно.  Сповільненість, недиференційованість, вузькість обсягу сприймання,  порушення аналітико-синтетичної діяльності, мисленнєвих процесів  ускладнюють знайомство дитини з навколишнім світом. 

            Методологічні та теоретичні обґрунтування програми: 

Теоретичною основою програми є концептуальні положення теорії  Л.С.Виготського: 

- про загальні закони розвитку дитини з особливими освітніми потребами  і дитини нормотипової; 

- про структуру порушення і можливості його компенсації; 

- застосування системного підходу до вивчення дитини з особливими  освітніми потребами, обліку зон її актуального і найближчого розвитку при  організації психологічної допомоги; 

- про індивідуальний і диференційований підхід до дітей в процесі  реалізації корекційної психолого-педагогічної програми.

             Розвиваючи моторику, ми створюємо передумови для становлення  багатьох психічних процесів. Наукові доробки В.М. Бехтерева, А.Р. Лурія,  Н.С. Лейтеса, П.Н.Анохіна, І.М.Сеченова та практична діяльність Маріії  Монтессорі довели вплив маніпуляцій рук на функції вищої нервової  діяльності, розвиток мови. Отже, розвиваюча робота повинна бути спрямована  від руху до мислення, а не навпаки. 

Сенсорне виховання дає чудову можливість розвивати спостережливість,  уважне відношення до оточуючого світу. Щоб більш ефективніше пізнавати  світ, необхідно вдосконалювати органи чуття. 

           Ефективність корекційно-розвиткового процесу у дітей з порушеннями  інтелектуального розвитку залежить від принципу корекції «зверху вниз».  Психокорекційна робота будується як цілісна діяльність дитини, яка органічно  вписується в систему його повсякденних відносин. 

            Принципи, на яких будується зміст програми 

1. Принцип єдності діагностики і корекції розвитку, який полягає в  цілісності процесу надання психолого-педагогічної та медико-соціальної  допомоги в розвитку дитини. 

2. Принцип діяльності. Саме активна діяльність самої дитини є  рушійною силою розвитку. На кожному етапі існує так звана провідна  діяльність, яка найбільшою мірою сприяє розвитку дитини в даному періоді  онтогенезу. Розвиток будь-якої людської діяльності вимагає спеціального  формування. 

3. Принцип індивідуально-диференційованого підходу - зміни змісту,  форм, способів корекційно-розвиткової роботи залежно від індивідуальних  особливостей дитини. 

4. Принцип ускладнення. Кожне заняття має проходити ряд етапів: від  мінімально простого до складного і від частки допомоги дорослим. 5. Емоційна наповнюваність матеріалу. Проведені ігри, заняття,  вправи, пропонований матеріал повинні створювати сприятливий емоційний  фон, стимулювати позитивні емоції. Корекційно-розвиткові заняття обов'язково  повинні завершуватися на позитивному емоційному тлі. 

           Мета програми: на основі створення оптимальних умов пізнання  дитиною кожного об'єкта в сукупності сенсорних властивостей, якостей, ознак  дати правильне уявлення, про навколишню дійсність, сприяти оптимізації  психічного розвитку дитини та більш ефективної соціалізації її в суспільство. 

• Розвиток спостережливості. 

• Формування емоційно-мотиваційної установки по відношенню до  себе оточуючих дітей. 

• Використання продуктивних видів діяльності.

• Розвиток уяви та творчості. 

• Розвиток уваги. 

• Усвідомлена дисципліна і самостійність учня. 

Завдання програми: 

• розвиток, на основі активізації роботи всіх органів чуттів,  сприймання явищ і об'єктів навколишньої дійсності в сукупності їх  властивостей; 

• формування просторово-часових орієнтувань; 

• корекція пізнавальної активності шляхом систематичного  цілеспрямованого розвитку у дітей сприймання кольору, форми, величини;

• розвиток слухового сприймання; 

• виправлення порушень моторики; 

• корекція зорово-моторної координації; 

• збагачення словникового запасу дітей; 

• формування комунікативної діяльності, розвиток та корекція  мовлення дитини. 

• формування навичок соціальної адаптації та соціалізації. • формування цілеспрямованості рухів і дій. 

Програма розрахована на учнів 5- 10 класів. 

У кожному класі виділено 2 години на тиждень (70 годин на рік).

Тривалість занять 30 хвилин.

Заняття проводяться з урахуванням  вікових та індивідуальних особливостей учнів. Проводяться як індивідуальні,  так і групові заняття (4-6учнів). 

Блоки педагогічної корекції 

1. Корекція емоційного розвитку дитини. 

2. Корекція процесів сприймання, уваги, пам’яті, мислення. 

3. Корекція інтелектуальної діяльності. 

4. Психологічна корекція поведінки дитини. 

5. Корекція розвитку особистості. 

Очікувані результати: у результаті цілеспрямованої діяльності на  заняттях з розвитку психомоторики і сенсорних процесів учні повинні  навчитися: 

- орієнтуватися на сенсорні еталони; 

- упізнавати предмети за заданими ознаками; 

- порівнювати предмети за зовнішніми ознаками; 

- класифікувати предмети за формою, величиною, кольором,  функціональним призначенням;

- складати серіаційні ряди предметів та їх зображень за різними ознаками; - практично виділяти ознаки і властивості об'єктів і явищ; 

- давати повний опис об'єктів і явищ; 

- розрізняти протилежно спрямовані дії і явища; 

- бачити тимчасові рамки своєї діяльності; 

- визначати послідовність подій; 

- орієнтуватися в просторі; 

- цілеспрямовано виконувати дії за інструкцією; 

- мимовільно узгоджувати свої рухи і дії; 

- супроводжувати свою діяльність мовою. 

На кінець курсу учні повинні: 

- засвоїти базовий зміст освітніх програм з предметів; 

- оволодіти певними знаннями, уміннями, навичками з шкільних  дисциплін; 

- використовувати отримані знання; 

- вести діалог; 

- реалізувати право вибору; 

- переборювати труднощі у навчальній діяльності та спілкуванні; - встановлювати партнерські стосунки під час роботи в групах.

Зміст програми 

Програма корекційно-розвиткових занять складається з наступних  розділів: 

• Розділ «Розвиток моторики» вирішує ряд завдань, пов'язаних з  розширенням рухового досвіду учнів, розвитком уміння погоджувати рухи  різних частин тіла, цілеспрямовано виконувати окремі дії та серії дій за  інструкцією педагога, що є основою для формування в учнів просторового  орієнтування. 

• Розділ «Розвиток тактильно-рухового сприймання». Різні предмети  мають ряд властивостей, які неможливо пізнати за допомогою тільки,  наприклад, зорового або слухового аналізатора. Формування відчуттів цього  виду у дітей з порушеннями інтелектуального розвитку значно ускладнено. 

• Основним завданням розділу «Сприймання форми, величини,  кольору; конструювання предметів» є поповнення та уточнення знань учнів  про сенсорні еталони. З урахуванням особливостей психофізіологічного  розвитку дітей з інтелектуальними порушеннями стає ясно, що даний вид  роботи вимагає системного і послідовного підходу. Програма передбачає  ускладнення вимог не тільки до формування власне сенсорних еталонів (форми,  величини, кольору), але й до вміння групувати предмети за різними (в тому  числі самостійно виділеним) кількома ознаками, складати серіаційні ряди,

порівнювати площинні та об'ємні фігури, використовувати різні прийоми  вимірювання. 

• Розділ «Розвиток зорового сприймання». Школярі з  інтелектуальною недостатністю мають ряд своєрідних особливостей зорового  сприймання, які значно ускладнюють ознайомлення з навколишнім світом. До  них відносяться: сповільненість, вузькість сприймання, недостатня  диференційованість, зниження гостроти зору, що особливо заважає сприйняттю  дрібних об'єктів або складових їх частин. 

• Розділ «Сприймання особливих властивостей предметів через  розвиток дотику, нюху, баричних відчуттів, смакових якостей» сприяє  пізнанню навколишнього світу у всьому різноманітті його властивостей,  якостей, смаків, запахів. Особливе значення надається розвитку дотику, так як  недоліки його розвитку негативно позначаються на формуванні наочно-дієвого  мислення. 

• Розділ «Розвиток слухового сприймання та слухової пам'яті».  Значні відхилення, які спостерігаються в здійсненні мовної регуляції діяльності  дитини з інтелектуальними порушеннями, мають у своїй основі недоліки  слухового сприймання внаслідок їх малої диференційованості. 

• Розділ «Сприймання простору» має принципове значення для  організації навчального процесу в цілому. Ускладненість просторового  орієнтування проявляється не тільки під час навчального процесу, але і в  позаурочний час, коли гостро постає питання орієнтування в школі, на  пришкільній території, прилеглих вулицях. 

• Розділ «Сприймання часу» передбачає формування у дітей часових  понять і уявлень: секунда, хвилина, година, доба, дні тижня, пори року. Всі розділи програми курсу занять взаємопов'язані, по кожному  сплановано ускладнення завдань. В основі запропонованої системи лежить  комплексний підхід, який передбачає вирішення на одному занятті різних, але  односпрямованих завдань з кількох розділів програми, що сприяють цілісному  психічному розвитку дитини. 

Методи і прийоми реалізації програми 

Програма передбачає розвиток і виховання дітей на занятті через  навчання, гру, музику, рух, образотворчу діяльність і т.д. в процесі переважно  спільної діяльності, що взаємно збагачує дітей, викликає позитивні емоції і  почуття, сприяє оволодінню різними способами управління власною  поведінкою. Важливою задачею є вироблення позитивної мотивації до  навчання. 

У процесі навчання дітей з інтелектуальними порушеннями доцільно  використовувати такі методи і прийоми:

• спільні дії дитини і дорослого, дії по наслідуванню; 

• дії дітей за зразком; 

• дії з контурними зображеннями, використання прийомів накладення і  обведення шаблонів, трафаретів для створення цілісного образу зображуваного  предмета; 

• співвіднесення предметів з відповідними їм зображеннями з подальшим  їх називанням або вказівкою на них за допомогою жесту. 

Обладнання 

• іграшки та посібники для розвитку сенсомоторних функцій; • іграшки та посібники для розвитку дрібної моторики, спортивний  інвентар для розвитку великої моторики; 

• ілюстративний та дидактичний матеріал для розвитку мисленнєвих  процесів; 

• обладнання для занять музикою, образотворчою діяльністю. Структура програми включає три взаємопов’язані складові навчального  процесу: 

• зміст навчального матеріалу; 

• ймовірні очікувані результати розвитку учнів; 

• спрямованість корекційно-розвивальної роботи.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Орієнтована сітка розподілу годин корекційно-розвиткових занять за розділами програми

РОЗДІЛИ ПРОГРАМИ

5 клас 

6 клас 

7 клас 

8 клас 

9 клас 

10 клас

Обстеження дітей; комплектація підгруп для корекційно розвиткових занять

1 

1 

1 

1 

1 

1

Розвиток моторики 

15 

14 

14 

14 

14 

14

Розвиток тактильно-рухового сприймання 

7 

7 

5 

5 

5 

5

Сприймання форми, величини, кольору; конструювання предметів 

20 

20 

20 

20 

20 

20

Розвиток зорового сприймання і зорової пам’яті 

6 

6 

5 

5 

5 

5

Сприймання особливих властивостей предметів через дотик, нюх, баричні відчуття, смакові якості

7 

7 

7 

7 

6 

6

Розвиток слухового сприймання і слухової пам’яті 

5 

4 

5 

5 

5 

5

Сприймання простору 

5 

7 

7 

7 

7 

7

Сприймання часу 

4 

4 

6 

6 

7 

7

ВСЬОГО 

70 

70 

70 

70 

70 

70

 

Календарно-тематичне планування

з Корекції розвитку за  програмою  КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВІ ЗАНЯТТЯ «ПСИХОМОТОРНИЙ ТА СЕНСОРНИЙ РОЗВИТОК» для 5-10 класів для дітей з інтелектуальними порушеннями  помірного та тяжкого ступенів (авт.Литвін Н.М, Хронік Т,Є ). Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (Лист МОН від 25.08.2020 №1/9-469 )

 (2 год .на тиждень), І семестр

з/п

Зміст корекційно-розвивальної роботи

Дата

Год.

                                  Розвиток моторики  14 годин

1.

Розвиток великої моторики.

Розвиток активності та стійкості  довільної уваги. Ходьба: в шерензі по прямій лінії  (маленькими кроками); Хотьба по  обмеженому простору та  оминаючи перешкоди, по похилій  площині з опорою.

 

      

2.

Метання:  котіння великого м’яча, метання  великого м’яча по підлозі (стіні)  та його ловіння двома руками. Розвиток координації рухів.

 

 

3.

Метання великого м’яча у вертикальну  ціль, в корзину; Повзання: на  колінах по лаві, тримаючись руками за краї. Тренування навички  розслаблення і напруження.

 

 

4.

Розвиток узгодженості рухових  дій, здатності до одночасних  рухів, зберігати  рівновагу в статичних  положеннях і в русі.

 

 

5.

Тренування навички розслаблення  і напруження. Розвиток стійкості.  струшування Симетричні та асиметричні рухи  руками у визначеній  послідовності.

 

 

6.

Махи ногами.  Дзеркальне повторення  нескладних рухів за вчителем.

 

 

7.

Розвиток слухової і тактильної  координації. Визначення послідовності рухів.

 

 

8.

Ритмопластичні вправи. Танцювальний крок навшпиньки.

 

 

9.

Ритмопластичні вправи. Імітація рухів лісоруба, косаря.

 

 

10.

Кистьова та пальчикова гімнастика. Вправа «Кулак- ребро- долоня» в повільному темпі.

 

 

11.

Кистьова та пальчикова гімнастика. Відведення та приведення пальців один доодного на двох руках одночасно. Вправа «Кільця»( почергове торкання великого пальця іншими пальцями однієї руки)

 

 

12.

Кистьова та пальчикова гімнастика. Вправа «Велосипед» Вправи для самомасажу рук. Пальчикова гімнастика з мовним супроводом. «Чарівні візерунки».

 

 

13.

Згинання паперу. Вирізання  ножицями по лініях згину. 

 

 

14.

Вправи на створення елементів  орнаменту в смузі з елементів, що  повторюються

 

 

                                      Тактильно-рухове сприймання  7 годин

15.

Сенсорні вправи, які допомагають  розвитку тактильного відчуття: «Застібки», «Гудзики», «Шнурівки», «Виготовлення прикраси з  намистин та ниток».

 

 

16.

Дидактична гра «Чарівний  мішечок» Дидактична гра «Упізнай іграшку» «Виготовлення прикраси з  намистин та ниток».

 

 

17.

Сенсорні вправи для  вдосконалення навичок письма: «Пінцет», «Вишивання на картоні  шнурками» 

Графічні вправи на не  розлініяному папері та папері в клітинку

 

 

18.

Домалювати малюнок симетрично  по клітинках за пунктиром (  точками). Відтворити орнамент по клітинках;

 

 

19.

Робота з пластиліном, тістом,  глиною (розминання, розривання  на маленькі шматки нанесення із  розтягуванням

 

 

20.

Виготовлення аплікації з  пластиліну

 

 

21.

Ігри з мозаїкою, конструктором «Лего»

 

 

       Сприймання форми, величини,  кольору; конструювання  предметів

22.

Закріплення сенсорних еталонів  площинних геометричних фігур  (коло, квадрат, трикутник,  прямокутник).

 

 

23.

Закріплення сенсорних еталонів  площинних геометричних фігур  (коло, квадрат, трикутник,  прямокутник).

 

 

24.

Позначення форми предмета  словом (підбір табличок)

 

 

25.

Формування уявлень про  параметри величини: довжина,  висота. 

 

 

26.

Порівняння предметів по висоті і  довжині

 

 

27.

Формування уявлень про  параметри величини: ширину )

 

 

28.

Порівняння предметів по  ширині(широкий- вузький)

 

 

29.

Формування параметрів величин.  Низький і високий. 

 

 

30.

Створення малюнка «Місто»

 

 

31.

Об'ємні фігури (куб, куля)  Об'єднання фігур в групи по формі  (шари,куби, кола,квадрати).  Співвіднесення площинних та  об'ємних фігур

 

 

32.

Класифікація за формою.  Ігротренінг "Будуємо парк"

 

 

33.

Підсумкове заняття

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Планування
Додано
21 березня
Переглядів
68
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку