КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ ІЗ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
8 клас За програмою
Затверджено та надано гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України»
(наказ Міністерства освіти і науки України від 03 серпня 2022 року № 698)
ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 6 – 9 класи
Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти
2022
№ |
Зміст освітньої діяльності (тема уроку) |
Дата |
Примітки |
|
Тема. 1. Вступ (2 години) |
|
|
1. |
Література і культура. Роди літератури (епос, лірика, драма), їхні характерні ознаки. |
|
|
2. |
Літературний процес. Основні літературні епохи, напрями, течії, специфіка їхнього розвитку в різних країнах |
|
|
|
Тема 2. Священні книги людства як пам'ятки культури і джерело літератури (7 годин) |
|
|
3. |
Загальнокультурне значення священних книг народів світу, найвідоміші з них. Священні книги як вихідна основа світових релігій, етичних уявлень, мистецтва різних народів. |
|
|
4. |
Біблія. Старий Заповіт (Створення світу).Структура Біблії, її складники. Ключові ідеї та образи Старого і Нового Заповітів. 10 заповідей |
|
|
5. |
Морально-філософський зміст біблійних сюжетів і образів. Каїн і Авель. |
|
|
6. |
Новий Заповіт (Євангеліє – 2-3 розділи за вибором учителя). |
|
|
|
Тема 3. Античність (11 годин) |
|
|
7. |
Поняття про античність, її хронологічні межі. Основні етапи, роди і жанри античної літератури. Специфіка розвитку літератури в Давній Греції і в Давньому Римі. Концепція людини і світу в античній літературі (ідея гармонії тілесного і духовного, любов до життя в усіх його проявах, відкриття світу, героїчне служіння, катарсис, поєднання реального і міфологічного та ін.). (ТЛ) Героїчний епос, елегія, ода, віршовий розмір (гекзаметр, пентаметр), трагедія. |
|
|
8. |
Давньогрецька міфологія. Основні цикли давньогрецьких міфів. Міфологічна основа героїчного епосу. Міфи троянського циклу. Троя. Паріс викрадає Єлену. Облога Трої. Троянський кінь. Відображення історичних подій у міфах троянського циклу. Ключові образи циклу, їхній гуманістичний зміст. Міфологічні символи (яблуко розбрату, троянський кінь та ін.). |
|
|
9. |
Гомер та його значення в історії розвитку європейських літератур. Міфологічна основа гомерівського епосу. Гомер. «Іліада» (огляд). «Двобій Ахілла і Гектора» (пісня 22, вірші140–410) Образи Ахілла і Гектора (порівняльна характеристика образів) |
|
|
10. |
Есхіл (бл. 525–бл. 456 рр. до н. е.). «Прометей закутий». Значення творчості Есхіла для розвитку європейської драми і театру. Утілення міфу про Прометея у трагедії «Прометей закутий». Основний конфлікт трагедії. «Дари» Прометея людству. Ідеї служіння, самопожертви, свободи. |
|
|
11. |
«Золота доба» давньоримської літератури. Публій Вергілій Марон (70–19 рр. до н. е.). «Енеїда» (огляд, 1-2 уривки за вибором учителя). Зв’язок твору з гомерівським епосом, міфологією. Ідея громадського служіння, утвердження величі держави. Образ Енея та його значення в композиції твору. |
|
|
|
Тема 4. Середньовіччя (8 годин) |
|
|
12. |
Середньовіччя як доба, її хронологічні межі й специфічні ознаки в історії європейських і східних літератур. Вплив релігії, філософії на літературу і культуру в добу Середньовіччя. Основні жанри середньовічної літератури на Заході й Сході. |
|
|
13. |
Особливості розвитку китайської лірики епохи Тан. Лі Бо (701–762). «Печаль на яшмовому ганку», «Призахідне сонце навіює думки про гори», «Сосна біля південної галереї». Основні теми і мотиви лірики митця. Вплив даосизму на його світогляд. Своєрідність пейзажів Лі Бо, утілення в них краси природи і духовного життя. |
|
|
14. |
Ду Фу (712–770). «Пісня про хліб і шовк», «Весняний краєвид», «Подорожуючи, вночі описую почуття». Зв’язок поезії Ду Фу з історичною реальністю. Вплив конфуціанства на його світогляд. Національні образи, символи в ліриці митця. Образ ліричного героя, його сприйняття життя і природи, почуття, мрії, ідеали, дума про батьківщину. |
|
|
15. |
Золота доба персько-таджицької лірики, її характерні особливості, видатні представники. Омар Хайям (бл. 1048–після 1122). Рубаї. Лаконізм і місткість жанру рубаї. Основні теми й мотиви творчості Омара Хайяма. (ТЛ) рубаї |
|
Напамʹять 2-3 рубаї |
16. |
Література середньовічної Європи: основні тенденції та жанрово-тематичне розмаїття. «Пісня про Роланда» (X ст.) . Історична основа твору й поетичне переосмислення в ньому реальних подій. Патріотичні ідеї в «Пісні про Роланда». Образна система (Роланд, Ганелон, Карл та ін.). Порівняння персонажів (Роланд – Ганелон, Карл – Ганелон).Елементи фольклору. Особливості поетичної мови твору. (ТЛ) Поглиблення понять про героїчний епос (середньовічний). |
|
|
|
ІІ СЕМЕСТР |
|
|
|
Тема 5. Відродження (12 годин) |
|
|
17. |
Епоха Відродження (Ренесансу) в Європі. Гуманізм. Культ античності. Характерні риси ренесансної культури і літератури. |
|
|
18. |
Франческо Петрарка (1304–1374). Сонети № 61, 132. Історія кохання в сонетах Ф. Петрарки. Образ ліричного героя та героїні. Утілення гуманістичних ідеалів у поезії митця. Структура сонетів Ф. Петрарки. |
|
Напамʹять 1 сонет |
19. |
Вільям Шекспір (1564–1616). Сонети № 66, 116, 130. Основні теми сонетів В. Шекспіра – кохання до Смаглявої леді, дружба. Відображення внутрішнього світу ренесансної людини (описи природи, змалювання сили почуттів та ін.). Художні особливості сонетів В. Шекспіра. |
|
Напамʹять 1 сонет |
20. |
Трагедія «Ромео і Джульєтта» В. Шекспіра. Історія створення. Конфлікт справжнього почуття і забобонів. |
|
|
21. |
Мігель де Сервантес Сааведра (1547– 1616). «Дон Кіхот» Історія створення роману, його зв’язок із лицарськими романами, пародійний характер. Особливості сюжету і композиції твору. |
|
|
|
Тема. 6.Бароко і класицизм (8 годин) |
|
|
22. |
Бароко як доба і художній напрям у європейській літературі й мистецтві. Видатні представники європейського бароко та їхні здобутки (огляд). |
|
|
23. |
Із лірики європейського бароко. Луїс де Гонгора-і-Арготе (1561–1627). «Галерник». Утілення у вірші провідних тем барокової літератури: людина і Доля, блукання людини у Всесвіті, залежність від вищих сил, драматизм духовного життя. Символіка твору. Образ ліричного героя. (ТЛ) Поглиблення понять про вірш (філософський) |
|
|
24. |
Історичні умови, філософське та естетичні підґрунтя класицизму. Характерні ознаки класицизму як художнього напряму. |
|
|
25. |
Мольєр (1622–1673). «Міщанин-шляхтич». Мольєр – майстер класицистичної комедії. Художнє новаторство Мольєра у драматургії, вплив його відкриттів на світове театральне мистецтво. Історія створення комедії «Міщанин-шляхтич». |
|
|
26. |
Тематика і проблематика твору, його загальнолюдське значення. |
|
|
27. |
Основні образи комедії (пан Журден, пані Журден, граф Дорант, графиня Дорімена, Клеонт та ін.). |
|
|
28. |
Засоби комічного (гумор, іронія, сатира, сарказм). (ТЛ) Комедія, сатира, сарказм. Поглиблення понять про гумор, іронію |
|
|
|
Тема. 7. Література XX–XXI СТ. У пошуках себе і високого польоту (6 годин) |
|
|
29. |
Антуан де Сент-Екзюпері (1900–1944). «Маленький принц». Людські взаємини, моральні цінності в казці-притчі . |
|
|
30. |
Антуан де Сент-Екзюпері «Маленький принц». Філософський зміст твору. Художні образи. |
|
|
31. |
Річард Бах (нар. 1936). «Чайка Джонатан Лівінгстон». Сюжет твору Р. Баха як філософська метафора людського буття. Алегоричні образи повісті. (ТЛ) Поглиблення понять про метафору, алегорію. Притча. |
|
|
32. |
Утілення прагнення до високої мети в образі чайки Джонатана. Художній конфлікт і можливість його подолання. Ознаки притчі у творі. |
|
|
33. |
Барбара Космовська «Буба: мертвий сезон». Батьки – діти, діди – онуки. Ідея поваги й любові до людини. Сімейні цінності у творі. |
|
|
34 |
ПЧ. № 2. Юстейн Ґордер «Світ Софії». Роман про історію філософії, світовий бестселер, що поєднує белетристичну інтригу й інтелектуальну Ґрунтовність. |
|
|
35. |
Підсумковий урок. «Гортаючи сторінки прочитаних книг... » |
|
|