Пропоноване календарно-тематичне планування уроків зарубіжної літератури у 8 кл. проведено за програмою під ред. О. Ніколенко з урахуванням ключових змін в оновлених навчальних програмах 5-9 кл. (2017 р.).
До підручника "Зарубіжна література 8 клас. Є.Волощук, В. Звиняцьковський, О.Філоненко. Вид."Генеза", 2016 р."
Календарно-тематичне планування на 2018 - 2019 н.р.
Зарубіжна література 8 клас
№ |
Дата |
Зміст програмного матеріалу |
Примітки |
||
1. 2. |
|
Вступ. Література і культура. Роди літератури (епос, лірика, драма), їх характерні ознаки. Літературний процес. Основні літературні епохи, напрями, течії, специфіка їх розвитку в різних країнах.
|
|
||
3.
|
|
Священні книги людства як пам'ятки культури і джерело літератури Загальнокультурне значення священних книг народів світу, найвідоміші з них. Священні книги як вихідна основа світових релігій, етичних уявлень, мистецтва різних народів.
|
Словник: вс.-літ. процес, худ. напрями. |
||
4. |
|
Веди (огляд). Веди як пам’ятка індоєвропейської словесності II-I тис. до н.е. Спільність міфів Вед для індійців та аріїв, слов’ян дохристиянської пори. Образи ведійської міфології (боги, напівбоги, герої, ворожі сили, символи та ін.). Космогонічні міфи Вед.
|
|
||
5. 6. 7. |
|
Біблія. Старий Заповіт (Створення світу. Каїн і Авель. 10 заповідей). Новий Заповіт (Євангеліє – 2-3 розділи за вибором учителя). Біблія як основа двох релігій – юдейської і християнської. Зв'язок Біблії з історією і міфологією. Структура Біблії, її складники. Ключові ідеї та образи Старого і Нового Заповітів. Морально-філософський зміст біблійних сюжетів і образів.
|
|
||
8. |
|
Коран (огляд). Коран – головна книга ісламу. Міфологічні сюжети, образи, моральні настанови в Корані. Побудова Корану, охоплення в ньому різних сфер людського життя.
|
|
||
9. |
|
РЗМ (п.) Складання порівняльної таблиці з узагальнюючим висновком. |
|
||
10. |
|
Античність Поняття про античність, її хронологічні межі. Основні етапи, роди і жанри античної літератури. Специфіка розвитку літератури в Давній Греції і в Давньому Римі. Концепція людини і світу в античній літературі (ідея гармонії тілесного і духовного, любов до життя в усіх його проявах, відкриття світу, героїчне служіння, катарсис, поєднання реального і міфологічного та ін.).
|
|
||
11. |
|
Давньогрецька міфологія. Основні цикли давньогрецьких міфів. Міфологічна основа героїчного епосу.
|
|
||
12. 13. |
|
Міфи троянського циклу. Троя. Паріс викрадає Єлену. Облога Трої. Смерть Ахілла. Троянський кінь (2-3 за вибором учителя). Відображення історичних подій у міфах троянського циклу. Ключові образи циклу, їх гуманістичний зміст. Міфологічні символи (яблуко розбрату, троянський кінь та ін.).
|
|
||
14. |
|
Гомер та його значення в історії розвитку європейських літератур. «Іліада» (огляд). «Двобій Ахілла і Гектора» (пісня 22, вірші140-410), «Пріам у Ахілла» (пісня 24, вірші 470-670). |
Відео |
||
15.
|
|
Міфологічна основа гомерівського епосу. Образи Ахілла і Гектора. Гуманістичний зміст «Іліади». Катарсис.
|
|
||
16.
|
|
РЗМ(усно) Порівняльна характеристика Ахілла і Гектора. |
|
||
17. |
|
Контрольна робота: твір (п.) |
|
||
18. 19. |
|
Особливості розвитку і види лірики в Давній Греції. Тіртей (VII ст. до н.е.). «Добре вмирати тому…». Ідея захисту рідної країни в елегії. Античний ідеал героя. Авторська позиція. Сапфо (VII-VI ст. до н.е.). «До Афродіти» («Барвношатна владарко, Афродіто…). Звернення у вірші до Афродіти – богині кохання. Образ ліричної героїні, глибина її почуттів і переживань.
|
|
||
20. |
|
Контрольна робота: літературний диктант (п.) |
|
||
21. |
|
Давньогрецький театр, його характерні особливості, роль в античному суспільстві. Основні жанри давньогрецької драми – трагедія і комедія.
|
Укладання словничка театральних термінів |
||
22. |
|
Есхіл (бл. 525-бл. 456 рр. до н.е.). «Прометей закутий». Значення творчості Есхіла для розвитку європейської драми і театру. Втілення міфу про Прометея у трагедії «Прометей закутий». Основний конфлікт трагедії. «Дари» Прометея людству. Ідеї служіння, самопожертви, свободи.
|
|
||
23. |
|
Позакласне читання. Софокл. «Антігона». |
Відео |
||
24. 25. |
|
«Золота доба» давньоримської літератури. Публій Вергілій Марон (70-19 рр. до н.е.). «Енеїда» (огляд, 1-2 уривки за вибором учителя). Зв’язок твору з гомерівським епосом, міфологією. Ідея громадського служіння, утвердження величі держави. Образ Енея та його значення в композиції твору. Образ Риму.
|
Робота з інф. картками. |
||
26. |
|
Квінт Горацій Флакк (65-8 рр. до н.е.). «До Мельпомени» («Мій пам’ятник стоїть…»). Тема мистецтва і призначення митця у творі. Пам’ятник як символ вічності поезії. Розуміння автором значення свого доробку.
|
|
||
27. |
|
Публій Овідій Назон (43р. до н.е. – бл. 18 р.н.е.). «Сумні елегії» («Життя поета» (IV, 10)). Життя і творчість поета. Міфологічний і філософський зміст поеми «Метаморфози» (огляд). Конфлікт митця із владою, трагедія вигнання і сум за батьківщиною у «Сумних елегіях». Образ відторгненого поета. Любов до вітчизни як провідна ідея твору (в межах циклу «Сумні елегії»). |
Робота з інф. картками. Розробка матеріалів на конкурс. |
||
28. |
|
Позакласне читання. Геродот. Історіографія. Вплив античності на розвиток світової літератури й культури.
|
|
||
29. |
|
Контрольна робота: тести (п., дир.) |
|
||
30. |
|
Середньовіччя Середньовіччя як доба, її хронологічні межі й специфічні ознаки в історії європейських і східних літератур. Вплив релігії, філософії на літературу і культуру в добу Середньовіччя. Основні жанри середньовічної літератури на Заході й Сході.
|
|
||
31. |
|
Особливості розвитку китайської лірики епохи Тан. Лі Бо (701-762). «Печаль на яшмовому ганку», «Призахідне сонце навіює думки про гори», «Сосна біля південної галереї» (1-2 за вибором учителя). Основні теми і мотиви лірики митця. Вплив даосизму на його світогляд. Своєрідність пейзажів Лі Бо, втілення в них краси природи і духовного життя.
|
|
||
32. |
|
Узагальнення та систематизація вивченого. Підсумки роботи в І семестрі. |
|
||
33. |
|
Ду Фу (712-770). «Пісня про хліб і шовк», «Весняний краєвид», «Подорожуючи, вночі описую почуття» (1-2 за вибором учителя). Зв'язок поезії Ду Фу з історичною реальністю. Вплив конфуціанства на його світогляд. Національні образи, символи в ліриці митця. Образ ліричного героя, його сприйняття життя і природи, почуття, мрії, ідеали, дума про батьківщину.
|
|
||
34. 35. |
|
Золота доба персько-таджицької лірики, її характерні особливості, видатні представники. Омар Хайям (бл. 1048-після 1122). Рубаї. Лаконізм і місткість жанру рубаї. Основні теми і мотиви творчості Омара Хайяма. Злиття образу автора і ліричного героя-філософа.
|
ДЗ: напам'ять 2-3рубаї (за вибором учня)
|
||
36. 37. 38. |
|
Література середньовічної Європи: основні тенденції і жанрово-тематичне розмаїття. «Пісня про Роланда» (X ст.) (2-3 розділи за вибором учителя). Історична основа твору і поетичне переосмислення в ньому реальних подій. Патріотичні ідеї в «Пісні про Роланда». Образна система (Роланд, Ганелон, Карл та ін.). Елементи фольклору. Особливості поетичної мови твору.
|
|
||
39. |
|
Позакласне читання. «Пісня про мого Сіда». «Пісня про Нібелунгів». «Слово про похід Ігорів». |
ДЗ: порівн. таблиця. |
||
40. 41. |
|
Аліг’єрі Данте (1265-1321). Сонет 11 («В своїх очах вона несе кохання…»). Данте як ключова постать італійського Середньовіччя і переходу до Відродження. Загальна характеристика його творчості. Утілення в сонеті 11 Данте краси високого почуття кохання.
|
|
||
42. |
|
Повторення. Контрольна робота: літературний диктант(п.) |
|
||
43. |
|
Відродження. Епоха Відродження (Ренесансу) в Європі. Гуманізм. Культ античності. Характерні риси ренесансної культури і літератури.
|
|
||
44. 45. |
|
Франческо Петрарка (1304-1374). Сонети № 61, 132.Історія кохання в сонетах Ф. Петрарки. Образ ліричного героя і героїні. Втілення гуманістичних ідеалів у поезії митця. Структура сонетів Ф. Петрарки.
|
ДЗ: напам'ять сонет 61 Петрарки.
|
||
46. |
|
РЗМ (п.). Аналіз «Листа до нащадків» Петрарки. Висловлювання власних думок щодо творчості Петрарки. Лист до поета. |
|
||
47. 48. |
|
Вільям Шекспір (1564-1616). Сонети № 66, 116, 130. Виключна роль В. Шекспіра в розвитку англійської національної літератури і світового мистецтва. Основні теми сонетів В. Шекспіра – кохання до Смаглявої леді, дружба. Відображення внутрішнього світу ренесансної людини (через описи природи, змалювання сили почуттів та ін.). Художні особливості сонетів В. Шекспіра.
|
ДЗ: напам'ять сонет 66 Шекспіра. |
||
49. |
|
РЗМ(ус.) Компаративний аналіз оригіналу та варіантів перекладу сонету №130 Шекспіра |
ДЗ: письм. відгук про враження від роботи на уроці.
|
||
50. 51. 52. |
|
Трагедія «Ромео і Джульєтта» В. Шекспіра. Історія створення. Конфлікт справжнього почуття і забобонів. Оспівування чистого пристрасного кохання Ромео і Джульєтти, вплив кохання на людську особистість (зміни в характерах головних героїв, їх еволюція). Проблема життя і смерті. Трактування фіналу. Гуманістична цінність трагедії В. Шекспіра, її популярність серед різних поколінь.
|
|
||
53.
|
|
Контрольний твір за трагедією Шекспіра (п.) |
|
||
54. 55. 56. |
|
Мігель де Сервантес Сааведра (1547-1616). «Дон Кіхот» I частина (огляд, 2-3 розділи за вибором учителя). Історія створення роману, його зв’язок з лицарськими романами, пародійний характер. Особливості сюжету і композиції твору (ситуації «великої дороги», випробування). Конфлікт високих прагнень Дон Кіхота і буденної дійсності, неможливості реалізації ідеалів героя. Дон Кіхот і Санчо Панса – парні образи, в яких втілено високу мрію і прагматизм. «Донкіхотство». Синтез різних жанрових ознак у романі (героїчного епосу, лицарського, авантюрно-пригодницького, філософського роману, пародії). Широта філософського змісту твору, можливість його різних тлумачень. Популярність вічних образів до сьогодні.
|
|
||
57. |
|
Підсумково-узагальнюючий урок за темою. |
|
||
58. |
|
Бароко і класицизм Бароко як доба і художній напрям у європейській літературі й мистецтві. Формування нового бачення світу і людини в епоху бароко. Видатні представники європейського бароко та їхні здобутки. Джонн Донн (1572-1631). Сонет « Щоб мучить мене…»Роздуми про духовну сутність людини.
|
|
||
59. |
|
Історичні умови, філософське та естетичні підґрунтя класицизму. Характерні ознаки класицизму як художнього напряму.
|
|
||
60. 61. 62. |
|
Мольєр (1622-1673). «Міщанин-шляхтич». Мольєр – майстер класицистичної комедії. Художнє новаторство Мольєра у драматургії, вплив його відкриттів на світове театральне мистецтво. Історія створення комедії «Міщанин-шляхтич». Тематика і проблематика твору, його загальнолюдське значення. Основні образи комедії (пан Журден, пані Журден, граф Дорант, графиня Дорімена, Клеонт та ін.). Засоби комічного (гумор, іронія, сатира, сарказм). Елементи народного театру.
|
|
||
63. |
|
Позакласне читання. Бунін І. «Красуня».
|
|
||
64. |
|
Повторення. Контрольна робота: тести (п.)
|
|
||
65. |
|
Література хх-ххі ст. Річард Бах (нар. 1936). «Чайка Джонатан Лівінгстон». Сюжет твору Р. Баха як філософська метафора людського буття. Алегоричні образи повісті. Втілення прагнення до високої мети в образі чайки Джонатана. Художній конфлікт і можливість його подолання. Ознаки притчі у творі.
|
|
||
66. 67. 68. |
|
Антуан де Сент-Екзюпері (1900-1944). «Маленький принц». Людські взаємини, моральні цінності в казці-притчі «Маленький принц». Філософський зміст твору. Художні образи.
|
|
||
69. |
|
Повторення. Контрольна робота: письмова відповідь на питання (дир.)
|
|
||
70. |
|
Підсумки роботи. Літературне літо. |
|
||