КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА 5 КЛАС НУШ (70 год., 2 год. на тиждень)

Про матеріал
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА 5 КЛАС НУШ (70 год., 2 год. на тиждень) Модельна навчальна програма «Українська література. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Яценко Т.О., Качак Т.Б. та ін.) «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
Перегляд файлу

КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

5 КЛАС НУШ

(70 год.,  2 год. на тиждень)

 

Модельна навчальна програма «Українська література. 5-6 класи» для закладів загальної  середньої освіти (автори: Яценко Т.О., Качак Т.Б. та ін.) «Рекомендовано Міністерством  освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і  науки України від 12.07.2021 № 795)

 

Рекомендовані види робіт з української літератури в 5 класі

5 кл

СеместрСеместрииСеместри

І І

ІІ

Діагностування (у різний спосіб) прогрессу набуття учнями літературних знань і компетентностей

22

3

Уроки позакласного читання

2

2

Література рідного краю

2

2

Аудіювання

1

1

Розвиток мовлення (усно)

1

1

Читання вголос 

1

1

Розвиток мовлення

(письмово)

1

1

 

 

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Українська література як навчальний предмет має виняткове значення в системі шкільної освіти. Специфіка літературного курсу зумовлена сутністю художньої літератури як виду мистецтва, що відтворює багатство й різноманітність людського буття в художніх образах. Розуміння образного моделювання життєвих явищ, людських характерів, суспільних стосунків сприяє глибокому осягненню учнями вершинних творів класичної, нової й новітньої української літератури, формуванню їхніх духовно-моральних цінностей, активної життєвої позиції, розвитку естетичних смаків. Синтез мистецтва художнього слова з літературознавчою наукою передбачає засвоєння школярами науково обґрунтованого й чітко визначеного кола теоретико-літературних знань, які вони здобувають у процесі читання та аналізу художніх творів.              

На послідовне формування компетентних учнів-читачів, активізацію їхньої читацької діяльності, читацький і особистісний саморозвиток орієнтована модельна навчальна програма «Українська література» для 5–6 класів закладів загальної середньої освіти.

Зміст і структура програми розроблені відповідно до Закону України «Про повну загальну середню освіту» (2020) і Державного стандарту базової середньої освіти (2020). Зміст і структура програми логічно пов’язані зі змістом і компонентами літературної освіти початкової ланки навчання, зорієнтовані на дотримання принципів наступності та перспективності в реалізації Державного стандарту базової середньої освіти, поступове набуття учнями предметних знань і розвиток читацької і ключових компетентностей.

У контексті сучасних освітніх пріоритетів мета вивчення української літератури – розвиток компетентних учнів-читачів, прилучення їх до високохудожніх надбань класичної та сучасної української літератури; розвиток художнього сприйняття навколишнього світу, осмислення конкретно-історичного та загальнолюдського значення зображеного письменником; розширення культурно-пізнавальних інтересів; збагачення емоційно-чуттєвого досвіду та естетичних смаків; сприяння всебічному розвитку і творчій самореалізації в сучасному світі; виховання національно свідомих громадянин України; формування гуманістичного світогляду, національних і загальнолюдських цінностей.

Завдання курсу української літератури в 5–6 класах – розвивати в учнів стійкий інтерес до читання, удосконалювати навички виразного читання, ознайомити школярів-підлітків із доступними й цікавими для їхнього віку високохудожніми творами, формувати початкове розуміння специфіки мистецтва, збагачувати емоційний світ, подати початкові відомості про видатних українських письменників, формувати елементарні вміння аналізу художніх творів, поглиблювати первинне сприймання та усвідомлення художньої сутності образів, сприяти засвоєнню основних понять із теорії літератури, розвивати усне й писемне мовлення учнів.

Програма побудована з урахуванням дидактичних вимог до змісту шкільної літературної освіти – принципів доступності, науковості навчання, системності, послідовності та наступності в навчанні, принципів емоційності, наочності, зв’язку навчання з життям.

Програма зорієнтована на компетентнісне навчання української літератури, що досягається шляхом розкриття можливостей предмета для формування читацької і ключових компетентностей учнів 5–6 класів.

Читацька компетентність як предметна – інтегрований результат навчальних досягнень учнів-читачів, пов’язаних із читацькою діяльністю; здатність до осмисленого здобуття предметних знань і вмінь, передбачених конкретною програмовою навчальною темою та шкільним курсом літератури загалом; система ціннісно-світоглядних та естетичних орієнтацій, сформованих на матеріалі високохудожніх творів; здатність учня-читача до цільового застосування комплексу предметних знань, умінь і способів діяльності в нових навчальних і життєвих ситуаціях. Структурними компонентами читацької компетентності є культурний, літературознавчий, інтерпретаційний, аксіологічний, творчо-мовленнєвий.

Дидактико-методичний потенціал модельної навчальної програми забезпечує можливість формування в процесі вивчення творів української літератури ключових компетентностей, визначених Державним стандартом базової середньої освіти (2020).

Програма орієнтована на формування наскрізних умінь, якими мають оволодіти учні: 1) читати з розумінням, що передбачає здатність до емоційного, інтелектуального, естетичного сприймання і усвідомлення прочитаного; 2) висловлювати власну думку в усній і письмовій формах; 3) критично і системно мислити; 4) логічно обґрунтовувати позицію; 5) діяти творчо, що передбачає креативне мислення, продукування нових ідей; 6) виявляти ініціативу, що передбачає активний пошук і пропонування рішень для розв’язання проблем; 7) конструктивно керувати емоціями; 8) оцінювати ризики; 9) приймати рішення, що передбачає здатність обирати способи розв’язання проблем; 10) розв’язувати проблеми, що передбачає вміння аналізувати проблемні ситуації, формулювати проблеми; 11) співпрацювати з іншими.

Програму побудовано за тематично-жанровим принципом із дотриманням хронологічної послідовності щодо презентації письменницьких персоналій у межах кожного тематичного розділу.

Навчальний матеріал у 5 класі згруповано в таких тематичних розділах: «Вступ», «Малі жанри фольклору та літератури (прислів’я, приказки, загадки)», «Народні та літературні казки», «Минуле українського народу: легенди, перекази, літописні оповіді», «Україна і я»; «Рідна природа», «Світ дитинства», «У пошуках пригод і чудес», «Література рідного краю», «Найцікавіше з літературних новинок», «Узагальнення та систематизація вивченого».

 

з/п

Дата

Тема уроку

Примітки

 

                                                                               І семестр

1

 

ВСТУП

Слово в житті людини. Образне слово – першоелемент літератури. Види мистецтва.    ТЛ: образне слово

 

2

 

СВІТ ФАНТАЗІЇ, МУДРОСТІ

Первісні уявлення про Всесвіт і людину в міфах «Берегиня» і «Дажбог».

ТЛ: фольклор, міф

 

3

 

Реальні та фантастичні елементи людської поведінки в народних легендах «Про зоряний Віз», «Чому пес живе коло людини?», «Неопалима купина».

ТЛ: легенда

 

4

 

Добро і зло, їхня роль у житті. «Як виникли Карпати», «Чому в морі є перли і мушлі»

 

5

 

Лицарство та відвага наших предків. Народні перекази. «Прийом у запорожців»

ТЛ: народний переказ

 

6-7

 

Народні казки як жанр фольклору. Тематика народних казок, їх різновиди. Будова казки. Казка «Про правду і кривду».

ТЛ: народна казка

 

8

 

Мудрість і порядність простої людини в народній казці «Мудра дівчина»

 

9

 

Народне уявлення про добро і зло в народній казці казці «Ох»

 

10

 

Фантастичне й реальне в народній казці «Летючий корабель»

 

11

 

РМ (усно). Свято читацьких задоволень: розповідь про люблену українську народну казку

 

12

 

Контрольна робота № 1 за розділами «Світ фантазії, мудрості. Усна народна творчість». Твір

Тематична

13

 

Літературна казка, її особливості. Відмінність літературної казки від народної.

Дитинство І. Франка. Іван Франко – казкар.

ТЛ: літературна казка

 

14

 

Казка І. Франка «Фарбований Лис». Головні та другорядні персонажі в казці.

ТЛ: мова автора й мова персонажів

 

15

 

Викриття хитрості й пихатості Микити в казці І. Франка «Фарбований Лис»

 

16

 

ПЧ «Казки дракона Омелька» Сашко Дерманський

 

Сучасна художня література для 5-6 класів (9 с.)

17

 

Василь Королів-Старий. Короткі відомості про письменника. Гуманізм казки В. Королева-Старого «Хуха-Моховинка».

ТЛ: портрет

 

18

 

Образи фантастичних істот у казці В. Королева-Старого «Хуха-Моховинка».

ТЛ: портрет

 

19

 

Цікава сторінка з життя В. Симоненка. Оптимістична й песимістична життєві позиції дійових осіб твору В. Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон»

 

20

 

Фантастичне й реальне в казці Василя Симоненка «Цар Плаксій і Лоскотон».

ТЛ: віршована мова (рима, строфа, ритм)

 

21

 

Символіка країни Недоладії та її мешканців у повісті-казці Г. Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»

 

22

 

Морально-етичні проблеми в казці Г. Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»

 

23-24

 

Своєрідність будови повісті-казки Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Особливості мови твору

 

25

 

РМ  (письмово). Написати лист від імені Алі до своєї бабусі з країни Недоладії

АБО

Написати продовження пригод Алі після повернення з країни Недоладії

 

26

 

Загадка як вид усної народної творчості. Зміст і форма загадок. Види загадок

ТЛ: загадка

 

27

 

Народне уявлення про довколишній світ та його оцінка в прислів’ях і приказках.

ТЛ: прислів’я, приказка, метафора

 

28

 

Відомий український поет і байкар Л. Глібов.

Фольклорна основа віршованих загадок Л. Глібова «Химерний, маленький…», «Що за птиця?», «Хто розмовляє?», «Хто вона?», «Хто сестра і брат?»

ТЛ: акровірш, порівняння

 

29

 

Контрольна робота № 2  за розділами «Світ фантазії, мудрості. Літературні казки. Загадки, прислів’я і приказки.  Л. Глібов» (тест)

 

30

 

ПЧ «Казка про парубків, Тимоша та квітку-папороть» Сашка Лірника

Сучасна художня література для 5-6 класів (14 с.)

31-32

 

ЛРК «Пригоди Тричі славного розбійника Пинті» Олександра Гавроша

Сучасна література рідного краю.Закарпатська обл. (99 с.)

Тематична

І семестр

 

ІІ семестр

33-34

 

ІСТОРИЧНЕ МИНУЛЕ НАШОГО НАРОДУ

«Повість минулих літ» – найдавніший літопис нашого народу.

Літописні оповіді «Три брати – Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь», «Святослав укладає мир з греками і повертається до Києва. Смерть Святослава». Казкові та історичні мотиви сюжетів.

ТЛ: літопис

 

35

 

Літописні оповіді «Володимир вибирає віру», «Розгром Ярославом печенігів. Початок великого будівництва в Києві. Похвала книгам».

Любов руських князів до рідної землі, їхня сила духу, благородство й сміливість

 

36

 

Поезії з книги «Княжа Україна», їх зв’язок із літописами. Поетична оповідь про минуле нашого народу, князів Київської Русі «Ярослав Мудрий» Олександра Олеся

 

37

 

Драматичний твір на тему народної казки «Микита Кожум’яка» Олександра Олеся

ТЛ: драматичний твір, його будова

 

38

 

Протистояння добра і зла в драматичному творі «Микита Кожум’яка» Олександра Олеся

ТЛ: гіпербола

 

39

 

МК: мультфільм «Микита Кожум’яка», 2016 (кіномистецтво).

 

40

 

РМ (письмово).  Олександр Олесь. «Микита Кожум’яка – наш нащадок і наш герой». Невеликий письмовий твір-казка

 

41-42

 

Зірка МЕНЗАТЮК. Життя і творчість.  «Таємниця козацької шаблі». Пригодницька повість про мандрівку історичними місцями сучасної України.          

 

43

 

Фантастичне і реальне в ній.  Історичне минуле нашого народу в житті сучасної людини. Екзотика старовинних українських замків.

 

44

 

РМ (усно). Образи козаків та символіка козацької шаблі у творі «Таємниця козацької шаблі» Зірка Мензатюк.

 

45

 

Контрольна робота № 3. Твір

Тематична

46-47

 

 

 

РІДНА УКРАЇНА. СВІТ ПРИРОДИ

Степан ВАСИЛЬЧЕНКО. «В бур’янах».  Україна часів Т. Шевченка. Розповідь про поета, його дитинство (на основі повісті Степана Васильченка).  Картини довколишнього світу, природи в поезіях Тараса Шевченка — художня реальність, створена уявою митця за допомогою засобів образної мови

 

48

 

Тарас ШЕВЧЕНКО. «За сонцем хмаронька пливе…», «Садок вишневий коло хати…»   

ТЛ: ліричний твір, персоніфікація

Напам’ять

49

 

Павло ТИЧИНА. «Не бував ти у наших краях!», «Гаї шумлять…», «Блакить мою душу обвіяла…». Коротко про поета і край, де він народився. Майстерне відтворення краси природи, яка надихає ліричного героя й зміцнює його патріотичні почуття. Мелодійність віршів П. Тичини

ТЛ: метафора, епітет

 

50

 

Контрольна робота № 4  за розділом «Рідна Україна. Світ природи (Т.Шевченко,  П. Тичина). Тест

 

51,

52,

53,

54

 

Євген ГУЦАЛО. «Лось»

Основні відомості про письменника. Вічне протистояння добра і зла – наскрізна тема світового мистецтва. Порушення цієї теми в оповіданні «Лось». Співчуття, милосердя – шлях до перемоги добра. Образи хлопчиків, їхня невідступність у захисті гуманних переконань.

ТЛ: оповідання

 

55-56

 

Максим РИЛЬСЬКИЙ. «Дощ» («Благодатний, довгожданий…»), «Осінь-маляр із палітрою пишною…»

Основні відомості про поета. Краса рідної природи й відтворення її поетом  засобами поетичної мови. Єдність людини і природи, зв’язок між станом людської душі та довкіллям.

 

57, 58,

59

 

Григір ТЮТЮННИК. Життя і творчість. Оповідання «Дивак»

 Коротко про письменника. Ідея неповторності й багатства внутрішнього світу людини. Паралельність і єдність двох світів –природи й людини, зображених в оповіданні. Точність і лаконізм описів природи. Допитливий, чуйний, добрий хлопчик Олесь, його жага пізнати загадковий світ природи, уміння фантазувати, уявляти. Гідна поведінка Олеся як позиція особистості.

 

60,

61, 62,

63

 

Микола ВІНГРАНОВСЬКИЙ. Життя і творчість.  Повість «Сіроманець».  Захоплива й драматична історія про хлопчика й вовка як приклад гармонії людини й природи. Гуманізм повісті. Доброта, вигадливість, рішучість Сашка, його здатність на самостійні вчинки, особливо у відстоюванні своєї позиції.

 

64

 

МК: фільм «Сіроманець», 1989; режисер П. Марусик (кіномистецтво)

 

65

 

Контрольна робота № 5 «Рідна Україна. Світ природи
(Є. Гуцало, М. Рильський, Гр. Тютюнник, М. Вінграновський». Тест

 

66-67

 

ЛКР Василь Васильович Шкіря (казки)

 

68-69

 

ПЧ   Гридін Сергій. «Федько у пошуках чупакабри»

 

70

 

Узагальнення і систематизація навчального матеріалу

Тематична

ІІ семестр

Річна

 

Погоджено

ЗДНВР ЗЗСО І-ІІІ ст.. С. Розтоки

_____ Г.А. Цубера

__. 09. 2023 р.

 

doc
Додав(-ла)
Шемота Алла
Додано
8 жовтня 2023
Переглядів
3607
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку