Тематичне планування
курсу «Географія» (профільний рівень 11-Г)
5 годин на тиждень, 175 годин
|
№
|
Дата
|
Зміст навчального предмета
|
Примітка
|
Вступ (2)
|
1
|
|
Географія як система наук. Об’єкт дослідження географії. Поняття «Геосистема». Рівні геосистем.
|
|
2
|
|
Географія серед наук, її структура. Пізнавальна та конструктивна роль географії
|
|
Топографія з основами геодезії і картографії. Географічні інформаційні системи (ГІС) та дистанційне зондування Землі (ДЗЗ) (28)
|
Тема 1. Топографія з основами геодезії
|
3
|
|
Топографія та геодезія я к науки. Форма і розміри Землі (геоїд, рівнева поверхня). Топографічна карта. Розграфлення й номенклатура топографічних карт.
|
|
4
|
|
Проекція топографічних та оглядово-топографічних карт. Прямокутні координати. Прямокутна (кілометрова) сітка.
|
|
5
|
|
Основні умови позначення топографічних карт для зображення об’єктів місцевості та рельєфу земної поверхні.
Практична робота №1. Маршрутна окомірна зйомка ділянки пришкільної території.
|
|
6
|
|
Вимірювання на топографічній карті
|
|
7
|
|
Державна геодезична мережа України (ДГМУ). Практичне використання топографічних карт. Практична робота №2. Перевірка та оновлення топографічного плану свого населеного пункту
|
|
8
|
|
Практична робота №3-4. Прокладання маршруту на топографічній карті свого району. Вимірювання відстаней між точками у межах свого району за Публічною кадастровою картою України.
|
|
9
|
|
Практична робота№5-6. Визначення географічних (з точністю до секунд)та прямокутних координат окремих точок своєї місцевості. Визначення кутів орієнтування, азимутів географічних, дирекцій них кутів, румбів, магнітного схилення.
|
|
10
|
|
Практична робота 7-9. Визначення абсолютних та відносних висот у межах свого району. Побудова перерізу рельєфу між найвищою та найнижчою точками своєї місцевості. Читання схем руху транспорту свого обласного центру.
|
|
11
|
|
Урок захисту досліджень. Теми досліджень: «Позначення на карті найнебезпечніших шляхів свого населеного пункту до школи для учнів свого класу»; «Проектування розміщень об’єктів соціальної інфраструктури та топографічній карті своєї місцевості»; «Знаходження на місцевості та оцінювання стану пунктів ДГМУ, що позначені на карті»
|
|
12
|
|
Тематичний зріз знань
|
|
Тема 2. Картографія
|
13
|
|
Картографія як наука та її зв'язок з іншими науками. Класифікація картографічних творів. Математична основа карт.
|
|
14
|
|
Сутність і чинники генералізації. Види генералізації. Способи картографічного зображення об’єктів і явищ на загальногеографічних та тематичних картах. Написи на географічних картах.
|
|
15
|
|
Електронні карти та глобуси. Картографічні інтернет-джерела. Навігаційні карти.
|
|
16
|
|
Практична робота №10-11. Порівняння форм і площ материків на картах світ, побудованих у різних проекціях. Визначення географічних координат точок за різними за просторовим охопленням картах.
|
|
17
|
|
Практична робота №12. Застосування навігаційної карти своєї області для визначення оптимального маршруту переміщення між визначними об’єктами свого краю.
|
|
18
|
|
Урок захисту досліджень. Теми досліджень: «Роль картографії у формуванні системи знань про навколишній світ»; «Значення карт у житті та господарстві»; «Історія розвитку картографії: від глиняних табличок до віртуальних карт»
|
|
Тема 3. Географічні інформаційні системи (ГІС) та дистанційне зондування Землі (ДЗЗ)
|
19
|
|
Поява і розвиток ГІС
|
|
20
|
|
Програмне забезпечення ГІС
|
|
21
|
|
Функціональні можливості ГІС. Джерела даних та організація інформації в ГІС
|
|
22
|
|
Введення та виведення інформації в ГІС. Сфери практичного застосування ГІС.
|
|
23
|
|
Дистанційне зондування Землі. Аерофототопографічне знімання і космічне знімання.
|
|
24
|
|
Види зйомок: фотографічні, сканерні, теплові та радіолокаційні, монозональні і багатозональні.
|
|
25
|
|
Роль космічних знімків у картографії. Використання знімків у географічних дослідженнях.
|
|
26
|
|
Практична робота №13-14. Дешифрування космознімку заданої ділянки своєї місцевості. Опис території за космічним знімком. Порівняння різночасових космічних знімків і відповідних картографічних матеріалів.
|
|
27
|
|
Урок захисту досліджень. Теми досліджень: Космічні спостереження за станом сільськогосподарських угідь»; «Дослідження свого населеного пункту на Публічній кадастровій карті України на картографічну відповідність»; «Дослідження відкритих картографічних веб-ресурсів»
|
|
28
|
|
Підсумковий урок за темами «Картографія» та «Геоінформаційні системи». Тематичне оцінювання.
|
3 год резерв
|
Розділ ІІ. Загальні закономірності географічної оболонки Землі (45)
|
Тема 1. Географічні наслідки параметрів Землі як планети. Рухи Землі
|
29
|
|
Рухи Землі у Сонячній системі та Всесвіті. Сонячно-земні взаємодії. Вплив місяця на Землю. Показники руху Землі навколо своєї осі. Полярне стиснення Землі. Сіла Коріоліса. Практична робота №15. Визначення часу сходу і заходу Сонця та тривалості дня.
|
|
30
|
|
Періодичність припливів. Зміна дня і ночі. Добова ритміка у географічній оболонці. Доба – одиниця часу. Основні види часу. Практична робота №16. Розв’язування задач на визначення часу.
|
|
31
|
|
Пояси освітленості Землі Визначення висоти Сонця над горизонтом та тривалості дня. Практична робота №17. Визначення висоти Сонця над горизонтом.
|
|
32
|
|
Орбітальний рух Землі: Основні характеристики. Географічні наслідки обертання Землі навколо Сонця.
|
|
33
|
|
Послідовність зміни пір року у Північній та Південній півкулях. Причини зміни пір року. Характеристики астрономічних весни, літа, осені, зими.
|
|
34
|
|
Урок захисту досліджень. Теми досліджень: «Моделювання природних явищ на Землі у дні рівнодень та сонцестоянь»; «Прояви сили Коріоліса на річках своєї місцевості та їх екологічні наслідки»
|
1 год з резерва
|
Тема 2. Географічна оболонка Землі.
|
35
|
|
Склад, межі та будова географічної оболонки. Закономірність цілісності та кругообігів речовин та енергії. Закономірність ритмічності та безперервності й нерівномірності розвитку.
|
|
36
|
|
Закономірність зональності та азональності. Сучасний етап розвитку географічної оболонки. Антропосфера. Деструктивні та конструктивні впливи антропогенної діяльності на навколишнє середовище.
|
|
37
|
|
Підсумковий урок за темами «Географічні наслідки параметрів Землі як планети. Рухи Землі», «Географічна оболонка Землі».
|
1 год з резерва
|
Тема 3. Геологічне середовище людства
|
38
|
|
Внутрішня будова Землі. Температурний режим, агрегатні стани речовини Землі. Властивості літосфери. Геологічне середовище людства. Літосферні плити, їх структурні елементи. Практичні робота №18. Позначення на схематичному розрізі Землі зміни температури від поверхні до ядра.
|
|
39
|
|
Гіпотеза дрейфу материків А.Вегенера. Рух літосферних плит,
|
|
40
|
|
Тектоніка літосферних плит. Платформи і геосинкліналі, пов’язані з ними форми рельєфу.
|
|
41
|
|
Вплив рельєфу на розселення людей. Рельєф як чинник розвитку і розташування виробництва. Практична робота №19. Визначення тектонічних структур за формами рельєфу і основними видами корисних копалин (на основі фізичних і комплексних карт материків)
|
|
42
|
|
Гірські породи. Неперервність циклу гірських порід. Закономірності поширення гірських порід. Практична робота №20. Розпізнавання гірських порід, найбільш поширених у своїй області, та визначення їх господарського значення.
|
|
43
|
|
Процеси в надрах і на поверхні Землі, їхні наслідки. Вулканізм, його позитивні і негативні наслідки. Зниження і попередження небезпеки вулканічних процесів.
|
|
44
|
|
Землетруси, їх види, характеристики, негативні наслідки. Вимірювання сили землетрусів. Попередження небезпеки сейсмічних процесів. Зсуви, умови їх формування, причини виникнення. Засоби протидії зсувам.
|
|
45
|
|
Ресурсні властивості літосфери. Види корисних копалин, закономірності їх поширення. Мінеральні ресурси як чинники розташування видобувних і мінераломістких та енергоємних виробництв. Вплив людини на літосферу. Глобальна проблема вичерпання мінеральних ресурсів.
|
|
46
|
|
Урок захисту досліджень. Теми досліджень: «Конструювання моделі «Циклу гірських порід» на основі колекції гірських порід і мінералів» Визначення скам’янілостей та різних форм скам’яніння за зображеннями та фотографіями»; «Причини заселення схилів вулканів»; «Сучасні вимоги до будівництва у районах з високою сейсмічністю».
|
|
47
|
|
Тематичне оцінювання.
|
|
Тема 4. Атмосфера та системи Землі
|
48
|
|
Еволюція атмосфери. Склад атмосфери як результат її взаємодії з літосферою, гідросферою, біосферою та впливу людини.
|
|
49
|
|
Сонячне випромінювання та нагрівання всіх геосистем Землі. Відмінності випромінювання та поглинання тепла гірськими породами, водою, повітрям.
|
|
50
|
|
Тропосфера: температурний режим, зміна атмосферного тиску, вітри, вологість, опади. Практична робота №21. Визначення середньої добової, місячної, річної температури повітря, амплітуди її коливань.
|
|
51
|
|
Погода. Синоптичні карти. Практична робота №22-23. Побудова рози вітрів для окремих районів в Україні та прогнозування на її основі погоди. Графічне моделювання глобальної системи потоків (вітрів) у тропосфері.
|
|
52
|
|
Клімат, кліматичні чинники, кліматичні карти. Карта кліматичних поясів. Практична робота №24. Визначення типів клімату за кліматодіаграмами.
|
|
53
|
|
Вплив атмосфери на літосферу: вивітрювання, рельєфоутворення. Кліматичні умови як чинник розселення і розташування виробництва та інфраструктури.
|
|
54
|
|
Ресурсний потенціал атмосфери. Енергетичні кліматичні ресурси як чинник розвитку відновлювальної енергетики.
|
|
55
|
|
Агрокліматичні ресурси та їх вплив на спеціалізацію сільського господарства. Практична робота №25. Визначення основних показників агрокліматичних ресурсів у своїй області.
|
|
56
|
|
Стихійні атмосферні явища, їх прогнозування та засоби протидії.
|
|
57
|
|
Вплив людини на стан атмосфери та кліматичні зміни на планеті. Глобальне потепління.
|
|
58
|
|
Урок захисту досліджень. Теми досліджень: «Ресурсний потенціал атмосфери у своїй місцевості та приклади його використання»; «Система протидії засухам у своїй місцевості»; «Дюнно-барханний рельєф як приклад взаємодії геосфер».
|
|
59
|
|
Підсумковий урок за темою «Атмосфера та системи Землі», тематичне оцінювання.
|
|
Гідросфера та системи Землі.
|
60
|
|
Еволюція гідросфери. Запаси води на Землі. Світовий океан та його складові.
|
|
61
|
|
Вплив процесів у літосфері на природу океанів. Роль океану у формуванні гірських порід і рельєфу узбережжя. Практична робота №26. Установлення взаємозв’язку між процесами руху земної кори і будовою дна океану за тематичними картами атласу.
|
|
62
|
|
Роль атмосферних процесів (явищ) на Світовий океан. Роль Світового океану у формуванні глобальних і місцевих систем потоків у нижніх шарах атмосфери. Практична робота №27-28. Складання та аналіз схеми системи течій у Світовому океані. Порівняння холодної та теплої океанічних течій на клімат материка.
|
|
63
|
|
Ресурсний потенціал світового океану. Вплив людини на стан вод океанів та їх частин, запаси мінеральних, біологічних ресурсів.
|
|
64
|
|
Води суходолу (поверхневі, підземні), чинники їх нерівномірного розподілу. Взаємозв’язок геологічної будови, рельєфу і річкової мережі на території.
|
|
65
|
|
Практична робота №29. Побудова профілю перерізу долини Дніпра на одній з ділянок, де збереглося природне річище.
|
|
66
|
|
Вплив геологічних процесів на формування озер, пластів підземних вод. Взаємозв’язок клімату і вод суходолу. Практична робота №30. Порівняльний аналіз діаграм витрати води в річці.
|
|
67
|
|
Прісна вода як ресурс і чинник розміщення населення і виробництва. Мінеральні і термальні води. Практична робота №31. Знаходження за умовними знаками на топографічній карті найбільших штучних водойм у своїй місцевості та пояснення їх розташування.
|
|
68
|
|
Урок захисту досліджень. Теми досліджень: «Просторові закономірності формування у Світовому океані акваторій з високим рівнем забруднення»; « Система протидії паводкам і повеням в окремих регіонах України»; «Карстовий рельєф як приклад взаємодії геосфер»; «Прозорість води у річці (озері, ставку): від чого залежить і чому змінюється?». «Річки – міжнародні транспортні коридори», «Екологічні проблеми малих річок свого регіону».
|
|
69
|
|
Тематичне оцінювання.
|
|
Біосфера та системи Землі
|
70
|
|
Біосфера та її складові. Особливості поширення живих організмів на суходолі і в океанах. Природні чинники формування ареалів рослин і тварин: рельєф, клімат, води суходолу. Біологічні ресурси.
|
|
71
|
|
Гірські породи органічного походження. Роль живих організмів у формування ґрунтів. Ґрунт. Типи ґрунтів. Вплив ґрунтів на спеціалізацію господарства регіону країни.
|
|
72
|
|
Природні зони. Карти ґрунтів і природоохоронних зон. Практична робота №32. Опис одного з типів ґрунтів своєї місцевості та визначення ґрунтоутворювальних чинників.
|
|
73
|
|
Урок захисту досліджень. Теми досліджень: «Рослини і тварини свого населеного пункту, записані у Червоні книзі України»; «Деградовані ґрунти: причини і перспективи використання».
|
|
74
|
|
Підсумковий урок за розділом ІІ «Загальні закономірності географічної оболонки Землі»
|
|
Розділ ІІІ. Загальні суспільно-географічні закономірності світу (35)
Тема 1. Світосистемний підхід у суспільній географії
|
75
|
|
Світова система як результат і процес формування глобальної єдності в системі «Суспільство – природа». Функціонально-компонентний склад світової системи:
-
демографічно-екологічна підсистема,
-
господарська (економічна),
-
інформаціно-технологічна,
-
соціально-культурна,
-
політична підсистеми.
|
|
76
|
|
Системоутворююча роль просторів: географічного, економічного, інформаційного та соціокультурного. Географічний простір, його характеристики.
|
|
Тема 2. Демографічні процеси у світовій системі
|
77
|
|
Виникнення людства та заселення континентів. Географія людських рас. Динаміка кількості населення світу. Джерела даних про населення і демографічні процеси. Переписи населення.
|
|
78
|
|
Чинники природного руху населення. Територіальні особливості природного руху населення. Типи відтворення населення. Теорія демографічного переходу, його фази. Демографічне старіння населення: суть, причини, наслідки. Практична робота №33. Встановлення природних чинників народжуваності за картою народжуваності.
|
|
79
|
|
Структура населення: статево-вікова, шлюбно-сімейна. Залежність тривалості життя від рівні економічного розвитку країни. Особливості демографічної політики у країнах з різним типом відтворення.
|
|
80
|
|
Практична робота №34 Обчислення показників народжуваності, смертності, природного та механічного приросту населення країни за статистичними даними.
|
|
81
|
|
Міграції, їх показники та вплив на відтворення населення і його перерозподіл у світі. Просторові тенденції міграційних процесів у світі. Етнічний склад, конфесійна структура, соціальна структура, рівень освіти, якість життя населення як чинники його природного і механічного руху.
|
|
82
|
|
Демографічна ємність території. Вплив на розвиток економіки та спеціалізацію країн і регіонів кількості, розміщення населення, розселення, урбанізаційних та міграційних процесів, особливостей ринку праці. Практична робота №35. Характеристика демографічної ситуації в країні за статево віковою пірамідою.
|
|
83
|
|
Урок захисту досліджень. Теми досліджень: «Сезонність укладання шлюбів та народжень»; «Уплив старіння населення на місце країни в міжнародному поділі праці»; «Трудомісткі виробництва густозаселених регіонів світу».
|
|
84
|
|
Урок захисту досліджень. «Економічні, адміністративно правові та виховні заходи демографічної політики в одній з країн світу». ; «Екологічні та соціальні проблеми густозаселених регіонів світу».
|
|
86
|
|
Тематичний зріз знань
|
|
Тема 3. Глобальна економіка
|
87
|
|
Поняття «глобальна економіка». Міжнародна науково-технологічна сфера і формування світового ринку технологій, ноу-хау, патентів і ліцензій, інформаційно-технологічних послуг.
|
|
88
|
|
Система виробництва. Поєднання в процесі глобалізації національних та інтернаціональних форм виробництва. Географічність міжнародної спеціалізації та кооперування виробництва. ТНК. Глобальні «ланцюги доданої вартості».
|
|
89
|
|
Міжнародний ринок товарів: сутність, інфраструктура, ціноутворення. Виробництво сільськогосподарської продукції у світі: природні, соціальні, економічні чинники та особливості просторової організації, основні експортери й імпортери.
|
|
90
|
|
Видобування й споживання паливних мінеральних ресурсів, інфраструктура глобальних ринків вугілля, нафти й природного газу. Видобування рудної сировини, глобальні ланцюги доданої вартості у виробництві чорних металів, алюмінію, міді; чинники та форми спеціалізації країн.
|
|
91
|
|
Практична робота 36. Позначення на контурній карті (знаками руху) глобальних ланцюгів доданої вартості «видобування алюмінієвої сировини – виробництво глинозему – виробництво первинного алюмінію – споживання алюмінію».
|
|
92
|
|
Виробництва транспортних засобів, електроніки, фармацевтичної продукції: сучасна географія, чинники участі національних економік у глобальних ланцюгах доданої вартості. Виробництво текстилю, одягу, взуття: сучасна просторова організація, чинники міжнародної спеціалізації. Практична робота № 37. Укладання просторової моделі виробництва автомобілів на підприємствах однієї з ТНК та її аналіз.
|
|
93
|
|
Сучасні транспортно-логістичні системи та інформаційно-комунікаційні мережі як інфраструктурний каркас суспільного життя та господарства планети. Практична робота №38. Конструювання просторових моделей логістичного потоку «Вирощування кави →…→ продаж кавових напоїв у кав’ярнях вашого обласного центру».
|
|
94
|
|
Урок захисту досліджень. Світовий ринок патентів: лідери й аутсайдери. Соціальні та економічні чинники розташування виробництва окремих технічних сільськогосподарських культур у світі й Україні. Трансконтинентальна виробнича кооперація у виробництві літаків корпорації «Боїнг» (США). Роль ТНК у розвитку хімічних виробництв в Україні
|
|
4. Соціально-культурні складники світосистеми
|
95
|
|
Культура: зміст і функції. Складові елементи культури. Географія культури, її основні напрями.
|
|
96
|
|
Географія релігій та її складові: географія конфесій, паломництва (географія релігійного туризму). Географія мистецтва. Географія способу життя.
|
|
97
|
|
Матеріальні обʼєкти соціально-культурної інфраструктури, особливості їх розташування. Окультурені ландшафти.
Географічна культура населення. Практична робота 39. Написання есе на тему «Географічна культура випускника школи».
|
|
98
|
|
Урок захисту досліджень. Уплив глобалізації на особливості житла, інтер’єру, одягу. Культура племен Амазонії і жителів мегаполісів США: параметри цінності. Окультурені ландшафти своєї місцевості.
|
|
Політична географія та геополітика
|
99
|
|
Взаємозв’язок географічних і політичних складників політичної географії. Географічні складники: геопростір, території, географічні місця.
|
|
100
|
|
Політичні складники: політичні інституції, політичні відносини, «сила». Територіально-політичні системи національного і наддержавного рівнів як об’єкт дослідження політичної географії.
|
|
101
|
|
Основні напрями досліджень політичної географії. Електоральна географія. Практична робота 40. Аналіз політичного вибору населення певної території за даними статистики останніх виборів в Україні у географічному розрізі.
|
|
102
|
|
Геополітика, її складові Зовнішня та внутрішня геополітика. Геополітика «сили». Різновиди «сили».
|
|
103
|
|
Взаємозв’язок між національними та геополітичними інтересами держави.
|
|
104
|
|
Політико-географічне та геополітичне районування світу. Дослідження 1. Написання есе на тему «Територіально-політична система своєї області»
|
|
105
|
|
Урок узагальнення знань з тем «Глобальна економіка», «Соціально-культурні складники світосистеми», «Політична географія та геополітика»
|
|
Розділ ІV. Суспільна географія держави (на прикладі України)
Тема 1. Українська держава
|
106
|
|
Українська держава та її територія. Етнічні землі. Формування сучасної території Української держави.
|
|
107
|
|
Політико-географічне положення України: глобальне, регіональне, сусідське. Політико-економічна оцінка державного кордону України.
|
|
-
|
|
Адміністративно-територіальний устрій України, його реформування. Київ – столиця України.
|
|
-
|
|
Практична робота 41. Характеристика політико-географічного положення України.
|
|
-
|
|
Урок захисту досліджень. 1. Проблеми і шляхи вдосконалення адміністративно-територіального устрою України. 2. Гельсінські угоди (Заключний акт Наради з безпеки і співробітництва в Європі) – програмою дій для будівництва єдиної, мирної, демократичної Європи.
3. Спірні території та невизнані державні утвори в Європі
|
|
Тема 2. Населення України
|
-
|
|
Кількість населення України. Відтворення населення: природні, соціальні, економічні чинники народжуваності і смертності, показники, просторові відмінності. Особливості вікового і статевого складу населення України.
|
|
-
|
|
Сучасні міграційні процеси в Україні. Українці на світовому і регіональному ринку праці. Демографічна політика в Україні.
|
|
-
|
|
Система розселення. Міста України: класифікація за людністю і функціями. Міські агломерації, субурбанізація і джентрифікація. Сповільнення темпів урбанізації. Особливості сільських населених пунктів.
|
|
-
|
|
Етнічний склад населення держави: автохтонні народи та національні меншини. Етнографічне районування .
Соціальна структура населення.
|
|
-
|
|
Практична робота 42. Створення картосхем (способом картограм) народжуваності і смертності населення України за регіональними даними Державної служби статистики України та їх аналіз.
|
|
-
|
|
Практична робота 43. Створення картосхеми просторової моделі Київської агломерації.
|
|
-
|
|
Урок захисту досліджень 1. Сучасна географія трудової еміграції з України. 2. Соціальні проблеми монофункціональних міст. 3. Чому зникають села з карти України? 4. Розселення кримських татар, кримчаків, караїмів, гагаузів в Україні. 5. Встановлення зв’язку між рівнем забруднення навколишнього середовища та рівнем захворюваності населення на прикладі населених пунктів різного розміру (село, селище, мале місто, середнє місто, місто-мільйонер). Обчислення індексу розвитку людського потенціалу для обраної країни, регіону, свого населеного пункту
|
|
-
|
|
Урок узагальнення знань з тем «Українська держава», «Населення України»
|
|
Тема 3. Економіка України у міжнародному поділі праці
|
-
|
|
Сучасні риси національної економіки України. Показники суспільно-економічного розвитку держави і якості життя населення. Місце України в міжнародному поділі праці.
|
|
-
|
|
Конкурентні переваги України на світових ринках сільсь-когосподарської продукції, рудної сировини і металів: запаси мінеральних ресурсів, геологічні умови і рельєф, земельні та агрокліматичні ресурси, виробнича інфраструктура.
|
|
-
|
|
Сучасні тенденції та регіональні відмінності розвитку енергетики в Україні. Імпорт енергоносіїв та нафтопродуктів в Україну та енергетична безпека держави.
|
|
-
|
|
Замкнутий технологічний цикл розроблення і виробництва транспортних літаків і надлегких літальних апаратів в Україні, експорт та імпорт авіатехніки.
|
|
-
|
|
Автомобілебудування: тенденції розвитку виробництва, міжнародне кооперування.
|
|
-
|
|
Місце України в глобальних ланцюгах доданої вартості виробництва та реалізації електронної продукції. Практична робота 45. Побудова за даними офіційного сайту корпорації «Систем Кепітал Менеджмент» ланцюга доданої вартості: видобуток залізної руди (м. Кривий Ріг, Україна) – виплавлення сталі (м. Маріуполь, Україна) – виробництво конструкційного стального прокату (м. Валлезе ді Оппеано, Італія), визначення ринкової ціни тони відповідної товарної продукції на кожному етапі, установлення чинників формування цього ланцюга.
|
|
-
|
|
Виробництва фармацевтичної продукції та побутової хімії: чинники та особливості розташування підприємств.
|
|
-
|
|
Легка промисловість: іноземні інвестиції, використання давальницької сировини, експорт готової продукції. Роль малого бізнесу у формуванні пропозиції одягу на національному ринку.
|
|
-
|
|
Особливості національного ринку продуктів харчування
|
|
-
|
|
Міжнародні транспортні коридори на території України. Проблеми формування транспортної мережі та функціонування транспортних вузлів. Офшорна розробка програмного забезпечення в Україні.
Практична робота 46. Позначення на контурній карті Європи міжнародних транспортних коридорів.
|
|
-
|
|
Ресурсний потенціал і проблеми розвитку рекреаційного комплексу в Україні.
|
|
-
|
|
Місце України на світовому ринку інвестицій і запозичень. Транснаціональні фінансові корпорації (банки, фінансові компанії) в Україні.
|
|
-
|
|
Регіональні відмінності господарства. Сучасні форми просторової організації виробництва товарів і послуг в Україні.
Практична робота 44. Аналіз секторальної структури економіки України.
|
|
-
|
|
Урок захисту досліджень 1. Роль малого бізнесу в розвитку туризму і курортного господарства.
2. Давальницька сировина у швейній індустрії України: позитивні й негативні аспекти для виробників і споживачів.
3. Офшорна розробка програмного забезпечення в Україні: основні центри, компанії
|
|
-
|
|
Урок узагальнення знань з теми «Економіка України у міжнародному поділі праці»
|
|
Тема 4. Культура України
|
-
|
|
Основні риси географії культури України. Регіональні особливості культури в Україні. Вплив глобалізації на культуру України.
|
|
-
|
|
Практична робота 47. Установлення територіальних відмінностей та закономірностей в забезпеченості закладами культури областей України за даними офіційної статистики.
|
|
-
|
|
Практичні роботи 48. Нанесення на контурну карту України місць проведення популярних музичних фестивалів.
|
|
-
|
|
Урок захисту досліджень
1. Опис та презентація особливостей культури представників етнографічних груп (групи) українців, що живуть у вашому населеному пункті.
2. Основні конфесійні групи населення своєї місцевості
|
|
Тема 5. Особливості політичної організації України
|
-
|
|
Україна як унітарна демократична держава. Особливості політичної організації території держави, роль органів місцевого самоврядування і територіальних органів державної влади. Загальна характеристика електоральної географії України.
|
|
-
|
|
Урок захисту досліджень
1. Територіальні громади: сутність, становлення, сучасні реалії
|
|
Тема 6. Суспільно-географічна характеристика своєї області
|
-
|
|
Географічне положення та адміністративно-територіальний поділ області. Реформування адміністративно-територіального устрою області.
|
|
-
|
|
Населення: сучасні демографічні тенденції, статево-вікова структура, міграції. Національний склад. Працересурсний потенціал.
|
|
-
|
|
Практична робота 49. Аналіз демографічних показників своєї області у порівнянні з іншими регіонами України.
|
|
-
|
|
Місце області в сучасному господарському комплексі України. Територіальна організація господарства.
|
|
-
|
|
Практична робота 50. Складання комплексної характеристики суб’єкта економічної діяльності за планом.
|
|
-
|
|
Соціальна інфраструктура. Культурна спадщина і народні звичаї. Релігія. Система освіти та її територіальна організація. Туристсько-рекреаційні об’єкти. Практична робота 51. Нанесення на план (топографічну карту) населеного пункту (району) релігійних будівель різних конфесій та об’єктів, що мають сакральне значення.
|
|
-
|
|
Обласний центр як історичний, науковий, культурний і освітній центр.
|
|
-
|
|
Практична робота 52. Розробка регіональних маршрутів туристичних подорожей, прокладання їх на топографічній карті (плані), обчислення витрат (часових, фінансових тощо).
|
|
-
|
|
Екологічний стан, екологічні проблеми області. Моніторинг навколишнього природного середовища. Вплив забруднення навколишнього природного середовища на стан здоров’я населення.
|
|
-
|
|
Практична робота 53. Складання комп’ютерної презентації сувенірної продукції, виробленої в області.
|
|
-
|
|
Урок захисту досліджень
1. Адміністративно-територіальна реформа області: досвід формування територіальних громад.
2. Дефіцитні професії у своєму населеному пункті.
3. Використання альтернативних джерел енергії у домогосподарствах.
4. Ресурсний потенціал свого населеного пункту для організації фестивалю народних традицій, побуту.
5. Закономірності розташування звалищ побутового сміття
|
|
-
|
|
Урок узагальнення знань з теми «Культура України», «Особливості політичної організації України», «Суспільно-географічна характеристика своєї області»
|
|
Розділ V. Суспільно-географічне бачення глобальних проблем людства,
глобальні стратегії і прогнози
Тема 1. Глобальні проблеми людства
|
-
|
|
Класифікації глобальних проблем людства.
Проблема збереження миру на Землі.
|
|
-
|
|
Проблема міжнародного тероризму та конфліктів.
Проблема збереження поступального і пропорційного розвитку країн світу.
|
|
-
|
|
Територіальний аналіз екологічних проблем світу. Екологічна криза – порушення взаємозв’язків у системі, що викликані антропогенною діяльністю.
|
|
-
|
|
Проблема захисту географічного середовища. Проблема раціонального використання мінеральних ресурсів промисловості.
|
|
-
|
|
Проблема раціонального розвитку енергетики (пошук нових енергоносіїв і стримування теплового забруднення атмосфери).
|
|
-
|
|
Проблема використання ресурсів Світового океану
|
|
-
|
|
Проблема забезпечення життєдіяльності та якості життя людини. Демографічні прогнози і реальний перебіг світового демографічного переходу.
|
|
-
|
|
Проблема раціонального використання земельних ресурсів і виробництва продовольства. Проблема якості життя людини.
|
|
-
|
|
Практична робота 54. Порівняння динаміки показників ВВП (ВНП), ВВП (ВНП) на одну особу, темпів зростання ВВП (ВНП) країн «Великої сімки» і найменш розвинених країн.
|
|
-
|
|
Урок захисту досліджень 1. Географія збройних конфліктів у сучасному світі. 2. Використання відновлюваних джерел енергії Світового океану. 3. Найменш розвинені країни світу: минуле, сучасне, майбутнє (на прикладі однієї з найбільш відсталих країн світу)
|
|
Тема 2. Глобальні стратегії розвитку
|
-
|
|
Глобальна стратегія сталого, збалансованого розвитку і глобальна стратегія гуманізації суспільства. Поняття «глобальна екосистема». Техногенний вплив на географічну оболонку Землі. Екологічна криза. Основні види забруднення.
|
|
-
|
|
Середовище існування людини та його якість.
Сутність соціальної кризи та її складові. Прояви економічної кризи.
|
|
-
|
|
Показники сталого (збалансованого) розвитку: природокористування, природоохоронні території, стан довкілля, економічний розвиток, раціональне господарювання, соціальна справедливість, здоров’я, тривалість життя людини. Сутність економічного, екологічного та соціального сталого розвитку. Підходи до розв’язання проблеми сталого розвитку.
|
|
-
|
|
Досвід реалізації планів сталого розвитку в різних країнах.
Територіальний підхід у розв’язанні проблеми сталого розвитку на рівні окремих країн.
|
|
-
|
|
Роль географії в забезпеченні сталого розвитку.
Стратегія збалансованого розвитку України.
Глобальна стратегія гуманізації суспільства.
|
|
-
|
|
Урок захисту досліджень 1. Реалізація планів сталого розвитку в різних країнах: успіхи і прорахунки
|
|
Тема 3. Прогнози розвитку геопросторової будови сучасного господарства і суспільства
|
-
|
|
Економічна основа сучасної світової цивілізації (країни «центру», напівпериферії та периферії). Країни центру: уподібнення та взаємодоповнення, вирівнювання розвитку економіки й уніфікації структурних показників та якості життя суспільства.
|
|
-
|
|
Країни перехідної економіки: трансформаційний розвиток економіки і суспільства перемін. Традиційні (або периферійні) економічні системи: проблеми наздоганяючого розвитку.
|
|
-
|
|
Формування інформаційного (мережевого суспільства). Становлення ноосферної цивілізації як можливий наступний етап розвитку суспільства.
|
|
-
|
|
Геопросторові зміни в системі розселення і організації життєдіяльності: перехід від системи село – місто, до системи метрополітенських регіонів з переважанням урбаністичних форм якості життя.
|
|
-
|
|
Геопросторові зміни в контексті глобального потепління.
|
|
-
|
|
Глобальні геополітичні прогнози: «ядерна зима»; «Багата Північ» і «Бідний Південь»; «діалог цивілізацій» та ін.
|
|
-
|
|
Урок узагальнення знань з розділу « Суспільно-географічне бачення глобальних проблем людства, глобальні стратегії і прогнози»
|
|
-
|
|
Підсумковий урок з курсу «Географічний простір Землі»
|
|