МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НОВОГРАД-ВОЛИНСЬКИЙ ПОЛІТЕХНІЧНИЙ ФАХОВИЙ КОЛЕДЖ
Підготувала викладач
комп’ютерних дисциплін
Поперечнюк Людмила
Миколаївна
2022
План
1. Застосування цифрових технологій в освіті.
Застосування «цифрових» технологій в освіті – наразі одна з найбільш важливих і стійких тенденцій розвитку світового освітнього процесу. Вони дозволяють інтенсифікувати освітній процес, збільшити швидкість та якість сприйняття, розуміння та засвоєння знань. За допомогою медіа – та інтерактивних засобів педагогічним працівникам освіти легше використовувати підхід до викладання на основі впровадження інноваційних підходів, включаючи використання «кейсів», дослідницько–пошукової роботи, методу проєктів, розвивальних навчальних ігор тощо. Як результат – здобувачі освіти набагато краще засвоюють інформацію, перебуваючи в емоційно–комфортному середовищі, не втрачають бажання навчатись, створювати нові знання та інновації. «Цифрові» технології дозволяють зробити процес навчання мобільним, диференційованим та індивідуальним. При цьому технології не замінюють викладача, а доповнюють його. Таким заняттям властиві адаптивність, керованість, інтерактивність, поєднання індивідуальної та групової роботи, часова необмеженість навчання.
Сучасний викладач має навчитися створювати та використовувати мультимедійний та інтерактивний контент, щоб зацікавити цифрове покоління здобувачів освіти. Тому зараз в Україні все більшого значення набуває використання хмарних технологій у професійній діяльності педагогічного працівника, адже має ряд переваг перед традиційними формами роботи та засобами навчання. Насамперед – це доступність та безкоштовність, відсутність витрат на програмне забезпечення, технічну підтримку роботи програмного засобу, інтерактивність, групова спільна робота, можливість використання мобільних пристроїв, співпраця та взаємодія усіх учасників освітнього процесу, можливість доступу до навчальних матеріалів з будь –якого пристрою (планшет, смартфон) при наявності високошвидкісної мережі Інтернет. За допомогою сучасних web сервісів викладачі можуть легко та швидко створювати різні ситуації та інтерактивні завдання для активної взаємодії з студентами. На сьогодні існує велика кількість сучасних технологій візуалізації інформації: мобільне навчання, хмарні технології, віртуальні лабораторії, гейміфікація, робототехніка, скрайбінг, створення інтелект–карт та інші.
Ми живемо в епоху швидких цифрових змін: ще кілька десятків років тому ми дивилися фільми у звичайних кінотеатрах, а уже сьогодні вдягаємо окуляри віртуальної реальності та поринаємо у вигаданий простір. Світ змінюється, тож і ми, викладачі, крокуємо в ногу з часом.
Нині начальне заняття без цифрових технологій – це неправильно, хоча б тому, що студенти ними володіють, звикли до сучасного способу подання інформації. Якщо їм пропонують лише підручник і записи крейдою, студентам цікавіше онлайн. Вони «відсиджують» заняття, щоб нарешті повернутися до ґаджетів.
Усе, що може робити викладач без сучасних інструментів – конкурувати з Google, тобто надавати інформацію. Студентам потрібно навчитися працювати з інформацією, оцінювати інформаційні джерела, вміти працювати в команді, аналізувати та презентувати кінцевий продукт не лише в текстовому форматі.
Примхливих студентів зацікавити нелегко, але у цьому можуть допомогти сучасні технології. Саме вони допомагають педагогам проводити заняття більш динамічно, ефективно, емоційно та насичено. Нові технології можуть «оновити» заняття відео - та аудіоінформацією, віртуальною лабораторією та картами, онлайн - експериментами з різних навчальних предметів тощо.
2. Сім найактивніших цифрових інструментів.
Інструменти для створення власного сайту чи блогу
Веб-ресурс викладача дозволяє презентувати свою роботу, заявити про себе як про фахівця високого класу, отримати зворотній зв’язок з колегами, батьками студентів, фахівцями з різних галузей, впроваджувати елементи дистанційного навчання та багато чого іншого.
YouTube – популярний відеохостинг, що надає послуги розміщення відеоматеріалів. Користувачі можуть додавати, продивлятись і коментувати ті чи інші відеозаписи. Можливість додавати субтитри та робити відеопримітки дозволяє без перешкод переглядати відео іноземною мовою, що разом з можливістю ведення прямих трансляцій робить його незамінним у навчанні.
Створити власний канал, оформити його. Не обов’язково відразу його наповнювати (краще це зробити тоді, коли виникне потреба), але додати зображення та налаштувати потрібно.
Інструменти для скорочення гіперпосилань
Користувачам хмарних сервісів (і не тільки) відома проблема надто довгих посилань на онлайнові документи, презентації, форми, сайти та інші продукти, а тому уміння використовувати інструменти, що дозволяють скорочувати гіперпосилання, є необхідним для сучасного викладача.
Найбільш популярним в світі на сьогодні інструментом для скорочення посилань, є сервіс https://bitly.com/ (до речі, має також мобільний додаток). Є також і альтернативні: http://fbi.pp.ua/, Ow.ly, https://tinyurl.com/, та багато інших.
Інструменти для створення скрайбінгу
Скрайбінг – це процес пояснення сенсу за допомогою простих малюнків, при якому промальовування елементів відбувається безпосередньо в процесі розповіді. Скрайбінг-презентації допомагають доступно пояснити складні теми, оскільки залучають обидві півкулі головного мозку, дозволяють довго тримати увагу аудиторії, сприяють запам’ятовуванню ключових моментів.
Інструменти для створення навчальних матеріалів
Онлайнові навчальні матеріали допомагають вчителю додатково вмотивовувати студентів, урізноманітнювати заняття та робити їх більш сучасними. Більшістю з них можна користуватися на мобільних пристроях, а ще вони містять бібліотеки готових вправ.
QR-коди
QR-коди дозволяють залучити студентів до навчання, організовувати ігрову та дослідницьку діяльність, організовувати QR-квести та багато іншого!
Інструменти для опитування та тестування
Ці сервіси набувають своєї популярності, оскільки вони допомагають зекономити свій час, об’єктивно оцінити рівень знань студентів, візуалізувати результати опитування та багато іншого.
3. Інструменти для візуалізації.
Це зовсім не новина, що сьогодні ми живемо і працюємо в умовах лавиноподібного поширення інформації. І коли нам доводиться обговорювати ці величезні обсяги відомостей у навчальних аудиторіях, під час професійних семінарів чи, зрештою, представляти їх як результати власних чи спільних наукових досліджень, важливо подбати про те, щоб допомогти людям по-справжньому глибоко зрозуміти значення зібраної інформації. Саме тут можуть стати у пригоді інструменти для візуалізації даних, завдяки яким креативно та ефективно можна і виокремити головне, і з різних сторін висвітлити весь контекст.
Visme
Платформа для створення презентацій, анімацій, банерів, інфографіки, звітів, форм і іншого візуального контенту. Програма містить багато безкоштовних шаблонів для інфографіки, а також сотні безкоштовних зображень, що зроблять презентацію яскравою та цікавою. Основні функції доступні в безкоштовному режимі, можна також скористатися розширеними платними пропозиціями.
Особливості:
Easelly
Easelly використовує інтерфейс перетягування, що максимально спрощує його використання і робить процес створення інфографіки інтуїтивним і зручним. Усі теми та заготовки можна редагувати, тому навіть із найбільш далекого до Вашої теми зображення можна зробити потрібну візуалізацію. Ресурс містить величезну «бібліотеку» графіків, стрілок, зображень, блок-схем, шрифтів і колірних палітр, які можна додавати та видаляти залежно від потреби.
Google Charts
https://developers.google.com/chart/
За допомогою Google Charts можна створити такі види візуалізації:
Canva
Онлайн-інструмент «швидкої дизайнерської допомоги» з інтуїтивним інтерфейсом. Можна використовувати багатосторінкові шаблони та видозмінювати їх за допомогою бібліотеки графічних елементів. Приємний бонус: скачування готових проектів у розширенні PNG або PDF доступне навіть у безкоштовній версії.
Piktochart
Ефективний інструмент для створення інфографіки, яку треба швидко використати чи поширити в інтернеті. Готовим продуктом можна легко поділитися в соціальних мережах або пов’язаних додатках, наприклад, Evernote та Slideshare. Piktochart пропонує безкоштовне використання та знижки для освітніх проектів на преміум-підписку. Відео допоможуть Вам розпочати створення інфографіки у Piktochart.
Venngage
Ще один цікавий сервіс для створення звітів, плакатів, афіш та інфографіки за допомогою перетягування елементів шаблону. Є конкретні заготовки для карт, графіків, порівняльних таблиць. Інфографіку можна оформити самостійно, обираючи картинки, іконки або логотипи. Щоб скачати проект у PNG або PDF або поширити його у соцмережах, треба зареєструвати платний профіль, однак звичайна URL-публікація проекту в інтернеті є цілком безкоштовною.
4.Створення презентацій
Prezi
Хмарне програмне забезпечення для створення презентацій, яке було створене 2009 року в Будапешті, і до сьогодні ним скористалося вже понад 50 млн. користувачів з усього світу, а на інституційному рівні його послідовно використовують, наприклад, видання The Guardian та конференція TED. Prezi став також надзвичайно популярним у закладах освіти, зокрема в університетських середовищах.
Якщо Ви вирішили зробити презентацію в Prezi безкоштовно, Вам доведеться опублікувати її у відкритому доступі на сайті Prezi, однак існує платна послуга, що дає змогу цього уникати. Prezi Desktop має аналогічний з сайтом функціонал, але дозволяє придбати Prezi Pro або Edu Pro — можливість для абонентів працювати в автономному режимі, створювати і зберігати свої презентації на власних комп’ютерах Windows або Maс. Якщо презентації, створені на Prezi Desktop, треба переглянути на IPad, існує спеціальна програма – Prezi Viewer, а для одночасної співпраці до 10 користувачів варто скористатися застосунком Prezi Collaborate. Окрім того, компанія надає зручні умови передплати для студентів та науковців.
Moovly
Сервіс для створення анімованих презентацій з елементами скрайбінгу. З одного безкоштовного аккаунту можна створити необмежену кількість презентацій тривалістю не більше 10 хв, тому з Moovly студенти можуть представити спільну роботу над проектом, оформити результати дослідницької роботи, підготувати незвичайну доповідь. Тут можна переглянути кілька коротких відео, які надихнуть Вас використовувати Moovly для своїх аудиторних, дистанційних та змішаних навчальних курсів.
Emaze
Ресурс для створення онлайн-презентацій та їхньої публікація в інтернеті на основі хмарних технологій. Редагувати презентацію можна з комп’ютера з будь-яким програмним забезпеченням, а також із мобільних пристроїв. Великий плюс сервісу – незвичайні, барвисті та ефектні шаблони, можна також використовувати анімації та 3D-ефекти. Створену презентацію можна зберегти для особистого або публічного перегляду, дозволити користувачам переглядати її, роздруковувати, скачувати та копіювати. За допомогою коду презентації можна розмістити у блозі або на сайті, а також отримати URL-посилання для пересилання електронною поштою та в соціальних мережах (Facebook, Twitter, Google+). Щоб зберегти презентацію на власний комп’ютер, треба перейти на платну передплатну версію.
На заняттях ми працюємо з «цифровими» студентами. Тому викладати навчальний матеріал, перевіряти рівень засвоєння знань ми маємо цікаво, максимально практично та швидко. Як викладачу це враховувати під час навчальних занять? На допомогу «прийдуть» цифрові інструменти якими можна користуватися зі смартфонів, планшетів та ноутбуків.
Wix — платформа для створення сайтів без програмування за допомогою переміщення блоків. Конструктор Wix пропонує сотні шаблонів сайтів та HTML5-редактор, що працює за принципом drag-and-drop.
Малюнок 1 – Сторінка сайту створеного конструктором Wix
Усі шаблони налаштовуються: до них можна додавати новий вміст та функції, змінювати стиль, тексти, фонові зображення, кнопки. Крім шаблонів, можна використовувати редактор для створення сайту «з чистого аркуша» [2]. Сайти на Wix мають цікавий дизайн, адаптовані до мобільних пристроїв, є можливість підключення власного домену на платних тарифах. На сайті викладач може розмістити навчальні матеріали (презентації, лекції, практичні та лабораторні роботи, електронні підручники), які студенти використовують у процесі навчання.
Пояснення складних тем комп’ютерних дисциплін іноді супроводжують переглядом відео. Як відео можна використовувати скринкаст. Скринкаст – відеозапис інформації, що виводиться викладачем на екран комп’ютера та часто супроводжується голосовими коментарями [4, с. 31]. Такий формат подачі навчального матеріалу є чудовою альтернативою не завжди ідеальним відеоурокам, коли викладач 60 хвилин розповідає нову тему на камеру. Окрім того, здобувачам освіти більш властиво візуальне сприйняття інформації: особливо через презентації, яскраві медіа-матеріали тощо. Для створення скринкастів існує багато ресурсів та можете скористатися пакетом зі зручним інтерфейсом – Screen Recorder + Video Editor PLus. Запишіть екран за допомогою Screen Recorder, відкрийте файл у програмі Video Editor PLus, відредагуйте відео та збережіть.
Малюнок 2 – Запис екрану за допомогою Screen Recorder
Sway — онлайн-презентації від компанії Microsoft. Нам добре відомі інші презентації цієї компаніїі — Power Point. Презентації Power Point стали стандартом за замовчуванням в освіті. Їх із задоволенням освоюють і викладачі, і студенти. Вони мають багато можливостей, не складні в використанні, добре програються на комп'ютерах та ноутбуках. Але перегляд презентацій Power Point на смартфоні з невеликим екраном не дуже комфортний, та й в Інтернет їх завантажити не зовсім просто. Але ж більша частина молоді виходить в Інтернет саме з телефонів. Для вирішення даного протиріччя корпорація Microsoft влітку 2015 року створила онлайн-презентації Sway. Це безкоштовний хмарний сервіс, який дозволяє створити онлайн-презентації для представлення в Інтернеті. Sway можуть використовуватися:
Малюнок 3 – Головна сторінка Microsoft Sway
Google Keep можна використати для демонстрації схем, таблиць на заняттях із збільшенням або зменшенням розмірів зображення. Безкоштовний сервіс, створений компанією Google у 2013 році, який призначений для створення і зберігання нотаток. Google Keep доступний у Google Play для Android-пристроїв і у Google Drive як інтернет-застосунок [3].
Малюнок 4 – Текстова нотатка Google Keep
Окрім текстових нотаток, також можете диктувати нотатки до Keep, при цьому аудіо автоматично переписується. Це менш відома функція, яка стане в нагоді, коли ви робите записи на уроці.
Після того, як закінчите мову, побачите текстову форму замітки разом із записом під нею.
Як створити нотатку із зображенням?
На комп’ютері відкрийте сторінку keep.google.com. Угорі сторінки натисніть значок "Нова нотатка із зображенням" Вставити зображення. Виберіть фотографію на комп’ютері. За бажанням введіть назву й текст нотатки. Коли нотатка буде готова, натисніть Готово або клацніть за межами нотатки.
Цифрові технології навчання спонукають студентів вивчати новий складний матеріал та підвищують якість навчання, а викладачі мають можливість наочно та структуровано передати цей навчальний матеріал здобувачам освіти. Але підготовка до проведення занять з використанням цифрових технологій займає багато часу.
Список використаних джерел: