Каліграфічні хвилинки для 4 класу

Про матеріал
Добірка вправ допоможе вчителям проводити каліграфічні хвилинки у нетрадиційній формі, коли в одному етапі уроку поєднуються кілька: хвилинка каліграфії, повторення і закріплення вивченого матеріалу, актуалізація опорних знань.
Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ

УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

ВИКОНКОМ  КРИВОРІЗЬКОЇ  МІСЬКОЇ  РАДИ  УПРАВЛІННЯ  ОСВІТИ  І  НАУКИ

ВІДДІЛ ОСВІТИ ВИКОНКОМУ ДОВГИНЦІВСЬКОЇ РАЙОННОЇ В МІСТІ РАДИ

КРИВОРІЗЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І - ІІІ СТУПЕНІВ № 89

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Каліграфічні вправи для учнів 4 класу

 

Матеріали до уроків української мови

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                            Підготувала і провела

                                                                                                            вчитель початкових класів

                                                                                                            Прохода Ольга Геннадіївна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Матеріали до уроків української мови.

Каліграфічні вправи для учнів 4 класу.

                  Важливим складником початкового навчання мови є формування графічних навичок, техніки письма. Необхідно прагнути, щоб письмо молодших школярів було охайним, розбірливим; його швидкість має задовольняти навчальні потреби учнів з урахуванням їхніх індивідуальних особливостей.

                        Робота над каліграфією, технікою письма не обмежується періодом навчання грамоти, а продовжується в наступних класах. Увага до цього аспекту письма необхідна не тільки під час виконання школярами спеціальних вправ у написанні окремих літер,  їх елементів,  буквосполучень,  слів, а  й  під  час  виконання всіх інших письмових робіт ( списування, письмо під диктування, з пам’яті та ін..)

                       Добірка  вправ допоможе вчителям проводити каліграфічні хвилинки у нетрадиційній формі, коли в одному етапі уроку поєднуються кілька: хвилинка каліграфії, повторення і закріплення вивченого матеріалу, актуалізація опорних знань. Це дозволить вчителю плавно переходити від одного етапу уроку до наступного, дасть змогу постійно повторювати вивчений раніше матеріал, тренуватися у виконанні різних видів граматичного розбору: звуко – буквений аналіз слів, розбір слова за будовою, поширити словниковий запас учнів, розвивати зв’язне мовлення, бо є завдання на добір слів – синонімів, слів – антонімів, спільнокореневих слів, на відмінювання  різних частин мови, 

                     Керуючись власним досвідом, рекомендую проводити каліграфічні хвилинки таким чином. Спочатку вчитель нагадує, як каліграфічно правильно писати букву, яку повторюють, правильно поєднувати її з іншими буквами. Учні списують цю букву і поєднання з нею з дошки у зошити. Потім читають з дошки заздалегідь каліграфічно записане прислів’я, яке містить повторювану букву, проводять за ним виховну бесіду і списують. А далі за цим прислів’ям виконуються різноманітні завдання, про які вже згадувалося раніше.

                 Крім того, при проведенні таким чином хвилинок каліграфії учні розширюють свої  знання про усну народну творчість, знайомляться з влучними прислів’ями, в яких закликають до цінування самого цінного -  здоров’я

У  Уу  уу  му  ду  ух

У здоровому тілі – здоровий дух.

Завдання:

1. Пояснити зміст прислів’я.

2. Розібрати за будовою слово здоровий.

3. Визначити відмінок іменників.

Ж  Жж  жж  жд  дж  вжд

Здоровому завжди здорово!

Завдання:

1. Пояснити зміст прислів’я.

2. Визначити тип речення за інтонацією.

3. Дібрати спільнокореневі слова до слова здорово.

Є  Єє  єє ає  нє  лє

Здоровий не знає, який він багатий.

Завдання:

1. Пояснити зміст прислів’я.

2.  Пояснити правопис частки не з дієсловами.

3. Дібрати антоніми до слів здоровий, багатий.

Щ  Щщ  ща  щт  щастя

Найбільше щастя в житті – здоров’я.

Завдання:

1. Пояснити зміст прислів’я.

2. Зробити звуко – буквений аналіз слова щастя.

3. Дібрати спільнокореневі слова до слова життя.

Б  Бб  бб  бу  бд  ба  будь

Будь сильним духом, а не новим кожухом.

Завдання:

1. Пояснити зміст прислів’я.

2. Визначити тип речення за метою висловлювання.

3. Дібрати антоніми до слів сильним, новим.

Я  Яя  яя   як  ая  мя  яв

Як немає сили, то й світ немилий.

Завдання:

1. Пояснити зміст прислів’я.

2. Пояснити правопис частки не разом в словах немає, немилий.

3. Дібрати спільнокореневі слова до слова сили.

Г  Гг  га  ага  багатство

Здоров’я – найбільше багатство.

Завдання:

1. Пояснити зміст прислів’я.

2. Дібрати спільнокореневі слова до слова багатство.

3. Зробити звуко – буквений аналіз слова здоров’я.

В  Вв  вв   ве  ов  весело

Весела думка – половина здоров’я.

Завдання:

1. Пояснити зміст прислів’я.

2. Дібрати синоніми до слова весела.

3. Змінити за відмінками іменник думка.

Ш  Шш  шш  ше  вш  довше

Ходи більше – проживеш довше.

Завдання:

1. Пояснити зміст прислів’я.

2. Визначити тип речення за метою висловлювання.

3. Визначити особу, число , час дієслова проживеш.

С  Сс  сс  ся  ас  ус

Було б здоров’я, а щастя знайдеться.

Завдання:

1. Пояснити зміст прислів’я.

2. Зробити звуко – буквений аналіз слова щастя.

3. Поділити слово знайдеться на склади для переносу.

О  Оо  оо  оро  ово  здорово

Здорові діти – щасливі батьки.

Завдання:

1. Пояснити зміст прислів’я.

2. Змінити за відмінками слово діти.

3. Дібрати спільнокореневі слова до слова батьки.

М  Мм  мм  ма  ам  ем  маємо

Здоров’я  маємо – не дбаємо, а втративши плачемо.

Завдання:

1. Пояснити зміст прислів’я.

2. Дібрати антоніми до слів плачемо.

3. Визначити особу, число , час дієслова маємо.

Л  Лл  лл  ол  ло  голова

Здоров’я – всьому голова.

Завдання:

1. Пояснити зміст прислів’я.

2. Пояснити багатозначність слова голова.

3. Дібрати спільнокореневі слова до слова здоров’я.

Д  Дд  дд  де  др.  дружні

Здоровий хворого не розуміє.

Завдання:

1. Пояснити зміст прислів’я.

2. Змінити за відмінками прикметник здоровий.

3. Визначити підмет і присудок.

Ц  Цц  цц  ці  яц  нація

Здорові діти – здорова нація.

Завдання:

1. Пояснити зміст прислів’я.

2. Дібрати спільнокореневі слова до слова нація.

3. Змінити за відмінками слово діти.

Й  Йй  йй  ий  ай  новий

Бережіть одяг, поки новий, а здоров’я – поки молодий.

Завдання:

1. Пояснити зміст прислів’я.

2. Визначити тип речення за метою висловлювання.

3. Дібрати спільнокореневі слова до слова одяг.

И  ии  ий  ми  ив  вий

Здоров’я живе обережністю

Завдання:

1. Пояснити зміст прислів’я.

2. Дібрати спільнокореневі слова до слова обережність.

3. Визначити час, особу, число дієслова живе.

К Кк  кк  ку  ак  кв  коли

Навіщо хворобу лікувати, коли можна її в тіло не пускати.

Завдання:

1. Пояснити зміст прислів’я.

2. Дібрати спільнокореневі слова до слова хвороба.

3. Змінити за відмінками займенник вона.

Т  Тт  тт.  тр  от  тб  треба

Гірко тому вікувати, кому треба лікуватись.

Завдання:

1. Пояснити зміст прислів’я.

2. Дібрати синоніми до слова вікувати.

3. Дібрати спільнокореневі слова до слова лікуватись.

Х  Хх  хх  хп  ах  хто

Хто рано встає, той довше проживе.

Завдання:

1. Пояснити зміст прислів’я.

2. Дібрати спільнокореневі слова до слова рано.

3. Визначити час, особу, число дієслова проживе.

П  Пп  пп  пр  уп  пд  праця

Праця додає здоров’я, а лінь – хвороб.

Завдання:

1. Пояснити зміст прислів’я.

2. Дібрати спільнокореневі слова до слова лінь.

3. Дібрати синоніми до слова праця.

Н  Нн  нн  не  ні  ну  ніколи

Здоров’я не купиш ні за які гроші.

Завдання:

1. Пояснити зміст прислів’я.

2. Визначити час, особу, число дієслова не купиш.

3. Змінити за відмінками слово гроші.

Р  Рр  рр.  ру  ор  рв  рух

Рух – це здоров’я, це життя.

Завдання:

1. Пояснити зміст прислів’я.

2. Дібрати спільнокореневі слова до слова рух.

3. Зробити звуко – буквений аналіз слова життя.

Ф  Фф  фф  фі  уф  фр  фізкультура

Фізкультура й труд здоров’я несуть.

Завдання:

1. Пояснити зміст прислів’я.

2. Дібрати спільнокореневі слова до слова труд.

3. Визначити час, особу, число дієслова несуть.

З  Зз  зз  зд  за  заздрість

Заздрість здоров’я їсть.

Завдання:

1. Пояснити зміст прислів’я.

2. Дібрати спільнокореневі слова до слова заздрість.

3. Визначити час, особу, число дієслова їсть.

Ч  Чч  чч  уч  ча  чу  чистота

Чистота – запорука здоров’я.

Завдання:

1. Пояснити зміст прислів’я.

2. Дібрати спільнокореневі слова до слова чистота.

3. Зробити звуко – буквений аналіз слова здоров’я.

Е  Ее  ее  ве  де  дод  держи

Держи голову в холоді, живіт у голоді, а ноги в теплі –

будеш жити вік на землі.

Завдання:

1. Пояснити зміст прислів’я.

2. Визначити тип речення за метою висловлювання.

3. Визначити відмінки іменників у реченні.

Ї  Її  її  їх  ої  їй  твоїх

Твоє здоров’я у твоїх руках.

Завдання:

1. Пояснити зміст прислів’я.

2. Змінити за відмінками іменник руки.

3. Дібрати спільнокореневі слова до слова  здоров’я.

 

          

 

    Звичайно, цей етап уроку триватиме довше, ніж при проведенні каліграфічних хвилинок традиційним способом, приблизно 10 хвилин. Але вчитель може сам вирішувати, які завдання виконувати, а які – ні, деякі завдання можна замінити іншими, залежно від завдань уроку, рівня підготовки учнів.

 

Література.

1. Державний стандарт початкової загальної освіти . [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/education/average.

 

2. Мірошникова Н.Є. Матеріали до уроків української мови з елементами каліграфічних вправ на народознавчій основі у 3 класі. – Донецьк: Третє тисячоліття, - 2013.- 10 с.

3. Нова українська школа: порадник для вчителя / за заг. ред. Н. М. Бібік. — Київ : Літера ЛТД, 2018. — 160 с.

 

4. Попова О.А.  Кращі прислів’я та приказки українського народу. - Донецьк: ТОВ ВКФ «БАО», - 2008. -116 – 118с. 

    

 

 

 

docx
Додано
14 лютого 2020
Переглядів
17814
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку