Дидактичний матеріал з української мови (за творами В.О.Сухомлинського)

Про матеріал
Василь Олександрович прагнув, щоб багатство рідної мови відкривалося дітям з раннього дитинства, а тому працював у цьому напрямку з дошкільнятами й учнями молодших класів. Педагог був переконаний, що роль рідного слова в початковій школі , КОЛИ у дітей пробуджується почуття захоплення кожним новим явищем, важко переоцінити. Він водив дітей до лісу, у поле, на берег річки, де вони, побачивши надзвичайну красу природи, сприймали найтонші відтінки слова, через які ця краса залишалася в їхніх душах.
Перегляд файлу

 

Дидактичний матеріал з української мови

(за творами В.О.Сухомлинського)

4 клас

Завдання 1.

1. Прочитай текст. Перекажи його зміст. Добери заголовок.

Над  ставом у хмарі грає веселка. Від сонця до землі барвистий міст. Це сонечко п’є воду. Воно й збудувало веселку. Бо сонечко таки втомилося, і йому хочеться пити.

(За В. Сухомлинським)

2. Спиши. Назви звуки й букви у словах:

«грає», «хочеться», «втомилося».

З.До слів «барвистий», «збудувало» добери синоніми. Запиши їх.

 

Завдання 2.

1. Прочитай текст. Перекажи його зміст.

НА ТАРАСОВІЙ МОГИЛІ

Ми їздили в Канів на могилу Тараса Григоровича Шевченка. Коли піднялися на високу гору, де спить вічним сном наш великий поет, мене пройняло якесь щемливе хвилювання.

Я подумав: це ж більше ста років минуло, як помер Тарас. Ні и Україні, ні в світі немає жодної людини, яка б жила в той час, яка б його пам'ятала. Тепер живуть інші люди. Але все одно ми бачимо Тараса, чуємо його гарячі слова, бачимо далекі береги Дніпра, його могутні води, бачимо зелені ліси на високих кручах. І асе це дороге для нас. Бо воно — тисячолітнє.

(За В. Сухомлинським)

2. Випиши іменники — власні назви.

3. Випиши слова з буквами я, ю, є, ї, поясни їх звукове значення.

 

Завдання 3.

1. Прочитай текст. Що нового ти дізнався з нього?

БАБИНЕ ЛІТО

Так називаються теплі осінні дні, коли ласкаво гріє сонце й плавають дрібні павутинки.

Сидить бабуся на лавці, гріється на сонечку. Вкрила плечі теплою хусткою. Дивиться на поле, і очі у неї сумні. А в полі вже пусто й тихо. І от очі бабусині всміхаються. Вона побачила маленьку квітку ромашки при дорозі.

(За В. Сухомлинським)

2. Спиши два останні речення. Визнач граматичну основу.

3. Випиши з тексту прислівники, добери до них антоніми.

4. Поясни правопис слова «осінні».

 

Завдання 4.

1. Прочитай текст. Перекажи його зміст.

ЯК ПОЧИНАЄТЬСЯ ОСІНЬ

Осінь - це дочка Діда Мороза. Старша дочка, бо є ще в нього молодша доня - Весна. В Осені коси заквітчані пшеничними колосками й червоними ягідками калини. Ходить Осінь лугами, берегами. Де зітхне, там холодом війне.

Любить Осінь ночами сидіти на березі ставка. А вранці над водою підіймається сивий туман і довго не розходиться. Оце й починається осінь.

(За В. Сухомлинським)

2. Випиши словосполучення іменників  з прикметниками. Поясни: які з них вжито в прямому, а які — в переносному значенні?

З.Зроби звуко-буквений аналіз слова «підіймається». 

 

Завдання 5.

  1. Прочитай текст. Добери до нього заголовок.

У садку співав Соловей. Його пісня була дуже гарна. Він знав, що йот пісню люблять люди. Того й дивився з погордою на квітучий сад, на синє небо й на маленьку дівчинку, що сиділа в гаду а слухала його пісню.

(За В. Сухомлинським)

З.Спиш и текст. Визнач частини мови у першому реченні.

З .Добери споріднені слова до слова «соловей». Познач у них корінь.

 

Завдання 6.

1. Прочитай речення і запиши їх. З чим порівнюється «мова»  у тексті?

Я вперше відчув, що переді мною — Україна, що я її син. Це високі гори, далекі степи, води Дніпра — це моя рідна земля, а СЛОВО поетове — моя рідна мова. А рідна мова — це наша чиста Криниця, без якої ми не зможемо жити.

(За В. Сухомлинським.)

2.Зроби звуко-буквений  аналіз слова «Україна»,

3.Добери синоніми до слова «земля».

 

Завдання 7.

1. Прочитай текст. Про що він?

Нижні чорні хмари заступили сонце. Темно, похмуро стало в полі Ліс стоїть чорний, мовчазний, мов жде чогось насторожено. Жовте пшеничне поле посіріло. Тривожний жайворонок упав із неба на ниву Й замовк.

(За В. Сухомлинським)

2.Спиши текст. Підкресли слова, де кількість звуків і буки не співпадає.

3.Випиши з тексту прислівники, розбери їх за будовою.

 

Завдання 8.

1. Прочитай текст. Добери заголовок. Перекажи.

Був собі в лісі їжачок. Знайшов він собі кімнатку в дуплі старої липи. Тепло в ній і сухо. От він там і живе.

Настала осінь. Падає жовте листя з дерев. Скоро й зими настане. Почав готуватися їжачок до зими. Сходин до лісу, понаколював на свої голочки сухого листя. Приніс до кімнатки, настелив, стало ще тепліше. Знову подався до лісу їжачок, Назбирав грушок, яблук, шипшини. Приніс та склав у бочці. А бочку зробив із березової кори. Ще раз почимчикував їжачок до лісу. Нашукав грибів, насушив їх і теж поклав у бочку.

Тепло й затишно їжачкові.

(За В. Сухомлинським)

2.Випиши з тексту речення з однорідними членами. Підкресли однорідні члени.

3.Випиши з тексту синоніми до слова «сходив».

 

Завдання 9.

1. Допиши казку за поданим початком.

ОЛЕНЧИН ГОРОБЧИК

Маленькій Оленці дуже хотілося впіймати горобчика. Але той не давався в руки. Тоді вона надумала склеїти горобчика з сірого пір'я.

Розрізала в подушці маленьку дірочку...

(За В. Сухомлинським)

  1. Розбери слово «маленький» за будовою.
  2.  

Завдання 10.

1.Прочитай. Визнач, який де текст: розповідь, опис чи роздум.

Із далекого теплого краю повертався на північ, на нашу землю, маленький Деркач. Це пташка сіренька. У неї маленькі крильця. Улітку вона виводить у нас діток, а на зиму відлітає и Африку.

(За В. Сухомлинським )

2.Запиши останнє речення. Постав розділові знаки.

3.Випиши з тексту в дві колонки іменники, що є назвам істот і неістот.

 

Завдання 11.

1.Прочитай текст. Яку картину ти собі уявляєш?

2.3апиши текст  з пам'яті.

На грядочці виросла гарна квітка жоржини. Біла, як мармур, духмяна. Літають над нею бджоли й джмелі, беруть нектар.

(За В. Сухомлинським )

3. Познач частини мови.

4. Поясни розділові знаки в записаних реченнях.

5.Зроби звуко-буквений аналіз слова «джмелі».

 

Завдання 12.

1. Прочитай текст.

Сидить старенька бабуся на сонці. А сонечко осіннє не пече, а тільки гріє ласкаво. Дивиться бабуся — у повітрі пливуть срібні павутинки. «Звідки вони пливуть, де вони беруться?» — питається бабусі виучка. А бабуся розповідає казку про ткача павука...

(За В. Сухомлинським)

2.Випиши дієслова. Визнач особу і число.

3.Добери спільнокореневі слова до слова «старенька».

Познач корінь.

4.Встанови зв’язок слів у першому реченні.

 

Завдання 13.

1.Прочитай текст. Чому ялинка зеленіє?

У лісі росли поруч Береза і Ялинка. Листя з Берези опало. Стоїть вона, білокора, щулиться з холоду. Голі гілки тремтять від легенького вітрина. Стоїть і дивиться на Ялинку. А Ялинка зеленіє...

(За В. Сухомлинським)

2.Спиши текст. Підкресли прийменники разом з іменниками, яких вони стосуються. Визнач відмінок іменників.

3.Зроби звуко-буквений аналіз слова «щулиться».

 

Завдання 14.

1. Прочитай і запиши текст.

Тихого осіннього вечора на узліссі сіли відпочити журавлі. Вони летіли в теплий край. Сонце вже зайшло, то й заночують. Притулились журавлі до білокорої берези та й курличуть щось тихо-тихо. Береза прислухається, хоче зрозуміти, про що вони гомонять.

(За В. Сухомлинським)

2. Визнач час дієслів.

3. Поясни правопис слова «узлісся».

4.  Яке речення відповідає схемі?                ------ ===== … … .

 

Завдання 15.

1. Прочитай і запиши текст.

2. Підкресли займенники. Визнач їх відмінок.

На городі виріс великий зелений помідор. Всередині в ньому багато зерняток. Одне з них було дуже цікаве. Все йому хотілося знати. Дивиться воно крізь зелену шкірку помідора на світ і готується: «Чого це світ увесь зелений?».

 (За В. Сухомлинським)

  1. Спробуй продовжити цю казку.
  2.  

Завдання 16.

1. Прочитай текст. На місці крапок встав з довідки потрібні слова. Запиши.

Ледь-ледь посвітліє за вікном, прилітає маленька ... пташка. Це синичка. Шапочка в неї ..., щічки ... . На ... крильцях кожна пір'їнка ніби пензликом намальована. Синичка стукає ... дзьобом у заплакану шибку. Заглядає ... оченятком у кімнату.

(За В. Сухомлинським)

Довідка: зеленкувато-сірі, агатовий, чорно-оксамитова,

гострий, жовтогруда, біляві.

2.Випиши іменники з прикметниками, виділи в них закінчення, визнач відмінок.

3.Спробуй продовжити це оповідання.

 

Завдання 17.

1.Прочитав казку. Знайди іменники.

ПИХАТИЙ ПІВЕНЬ

Ходить Півень на подвір'ї. Побачив барвисту веселку на небі та сміється:

  • І в мене хвіст барвистий, кращий за веселку.

Та ось пішов дощ. Намочив пихатому хвоста. Обвис той хвіст аж до землі. Соромно стало Півневі. Втік на сідало і більше ніколи не хвастався.

(За В. Сухомлинським)

2.Знайдені іменники запиши в алфавітному порядку.

З.Яке речення відповідає схемі?                      ----------  =====  … … .

 

Завдання 18.

1. Прочитай текст. Спиши його.

Росло в лісі велике гіллясте дерево. Весною воно вкривалося зеленим листом, білими квітками. Прилітали до квіток бджоли і джмелі. Поселилися на дереві співучі пташки. Щовесни повертались вони з теплого краю, знаходили своє дерево й весело щебетали.

(За В. Сухомлинським)

2,Знайди прикметники в тексті і визнач їх число та рід. З, Побудуй схему першого речення.

4„Зроби звуко-буквений аналіз слова «щовесни».

 

Завдання 19.

1.Прочитай текст.  Запиши  перше речення.

Розцвіла вишня весною біля хати. Гули бджоли в квітках. Сяяло весняне сонце, щебетали пташки.

Я не міг відірвати очей від квітучої вишні.

(За В. Сухомлинським)

2.Підкресли головні і другорядні члени речення.

3.Провідміняй словосполучення «квітуча вишня». Виділи закінчення.

4.Випиши дієслова з «не». Поясни їх написання.

 

Завдання 20.

1.Прочитай текст. Добери до нього заголовок.

Є така пташка – вивільга. Барвиста, гарна. Придивишся – мов та веселка: і червоне, й оранжеве, й жовте, й сизе піря в її вбранні. А так собі з боку глянути – жовта та й годі.

Помостила вивільга гніздо в гущавині, вивела пташенят. Полетіла на зиму в теплий край.

  1. Підкресли в тексті прикметники .Визнач їх рід та число.
  2. Розбери останнє речення за частинами мови.
docx
Додано
17 лютого 2020
Переглядів
843
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку