Калина- символ України

Про матеріал
Інтегрований урок української мови, мистецтва. Калина- символ України. Образ калини в народній творчості, її лікарські властивості.
Перегляд файлу

Інтегрований урок української мови, мистецтва.

Калина- символ України

Тема: Складання опису калини. Легенда про калину.

Техніка Петриківського розпису. Малювання гілочки калини. Настрій у музиці.

Мета.

Виконання  української дитячої пісні «Ой, є в лісі калина».  Розширення  словникового запасу. Показати учням  багатогранність показу образу одного із народних символів України – калини. Виховувати увагу, спостережливість, уміння фантазувати та  творити, прищеплювати любов до  народної спадщини, державних символів.

 

І. Вступ.

   1. Привітання.

- Доброго ранку і доброго дня ! Миру у серці і щастя щодня !

ІІ. Тема уроку.

1.  Актуалізація знань.

Вчитель. 

- Сьогодні по дорозі до школи я побачила незвичайний кущик. (Згадайте: що ми називаємо кущиком). Він був уже без листя. Але так привабливо виблискував червоними ґронами (згадайте, як пишемо слово ґроно – показ на дошці), що пройти повз нього не можливо.  Я  захотіла, щоб одна із гілочок теж завітала на наш урок. (Показ гілки калини  з ягодами).

ЗАГАДКА. Весною зацвіла, влітку загоріла,

                    Червоні коралі восени оділа. ( калина)

- То хто ж це? Так, це калина. І сьогодні ми будемо говорити саме про неї.

2. Українська мова.

- Калина – один із символів українського народу. Про неї він склав чимало пісень, легенд, прислів’їв, загадок.

Послухайте одну із легенд.

Легенда.

           Це було тоді, коли на нашу землю нападали орди татарські. Одного разу в українську селі було весілля. Зібралось багато вродливих дівчат. І саме у розпалі гуляння на село напали  татари.  Завойовники побачили красунь і почали ловити їх, щоб продати в Царгороді. Дівчата, аби не потрапити в неволю, повтікали на болота. Ординці погналися за ними і потрапили в трясовину. Там, де сконали вороги, з’явилися гнилі купини, а на тому місці, де загинули українські дівчата-зірки, виросло  дуже багато кущів калини. З того часу дівочу красу порівнюють з калиною.

Калина - оспівана українським народом. Вона стала одним із державних символів України.

Робота у групах.   Завдання: знайти слова, які  відповідають на питання  який ? яка ? яке? які ? яким? яких? якій?

Опис калини (1)                Калина

      Стоїть на узбіччі дивний кущ. Це ніжна красуня – калина. Вона одягла своє чарівне вбрання. І щебечуть на вітрі її багряно-золотаві листочки. А червоні кетяги низько хиляться до землі. Ніби соромляться своєї вроди. Милує очі оцей чарівний кущ калини.

(дивний, красуня,  чарівне, багряно-золотаві, червоні, чарівний)

Опис калини (2)                  Калина

      Калина – це невеликий, але пишний кущ. Вона любить рости на вологих місцях у лузі, біля хати.

     Калина весною цвіте запашним білим цвітом, ніби дівчина в білій хустині. Восени і взимку на ній висять важкі  кетяги соковитих ягідок. Вони палахкотять, мов ліхтарики.

(невеликий, пишний, вологих, запашним, білим, білій,  важкі, соковитих)

Вчитель.

-  На урок ви готували загадки, поговірки, прислів’я про калину. Послухайте  та поясніть їх значення.

-         Щоки червоні, мов кетяги калини.

-         Калина хвалилась, що з медом солодка.

-         Посадиш біля хати калину, будеш мати долю щасливу.

-         Любуйся калиною, коли цвіте, а дитиною, коли росте.

 

Мистецтво. 

- Про калину складено багато пісень. Ми сьогодні теж закріпимо вивчену нами українську народну пісню «Ой, є в лісі калина». А разом із цим виконаємо танок-фізкультхвилинку . Допоможуть нам наші калинки-дівчата.

(виконання пісні з рухами)

-         Який настрій  мала пісня ?

-         Відтворіть ритмічний малюнок до неї оплесками.

Технології.

Вчитель.

- Калину  вишивали на рушниках, малювали на картинах.

( показ рушника із вишивкою калини)

(перегляд  лепбуків, відео «Петриківський розпис»)

    - Ми сьогодні спробуємо намалювати гілочку калини у петриківському стилі – використовуючи свої пальчики.

 Петриківки – це назва населеного пункту. Художники цієї місцевості користувалися особливими пензликами з тоненькими кінцівками, зробленими  із котикової шерсті. Вони м’якенькі, добре  піддаються руху художника, дають можливість малювати довгі тонкі лінії та крапельки. Другою характерною рисою петриківського розпису -  є використання у зображенні образу своїх пальчиків. Як ви думаєте, у якій частині малюнку нам краще використати свої пальчики? Так, для зображення ґрона  ягідок.

 

 

Перед роботою над композицією.  

 Повторити правила безпечної роботи під час малювання, використання серветок. Вибір кольорів, формату. Розташування композиції із гілочки, ягід, листя.

 Ескіз до малюнку. Використання шаблону овалу для  ґрона, малювання гілочки.

 Виконання роботи.

 Виставка робіт учнів.

Народні лікарі нашого класу підготували свої  розповіді про лікувальні властивості калини та рецепти .

Плоди калини ( свіжі, протерті, з цукром, перероблені на джем, сік, тощо) вживають при первинному збудженні, гіпертонічній хворобі (високий тиск).

Варені з медом їдять від кашлю, при  охриплості.

Настій плодів калини п’ють, як вітамінний, загальнозміцнюючий засіб.

Свіжий сік використовують в дерматології для обличчя.

Настій квіток використовують в медицині для лікування кашлю, горла,  ран.

     Вживання дітьми настою плодів калини

10 г, або дві столових ложки сировини на 200 мл окропу. Вживати по третині склянки на день.

   Тож, вживайте калину, хай вона захистить ваш імунітет  і додасть сили та здоров’я !

Прослуховування пісні «Осіння калина» у виконанні Раїси Кириченко. (пригощання калиною із рецептами її приготування)

Рефлексія

-         Чи сподобався вам урок?

-         Що нового ви дізналися про калину ?

docx
Додав(-ла)
Торяник Ніна
Додано
31 жовтня 2023
Переглядів
240
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку