КАРТА ПСИХОЛОГІЧНОЇ ХАРАКТЕРИСТИКИ особистісного розвитку дитини
I. Загальні відомості про дитину
1. Анкетні дані:
2. Відомості про особливості функціонування нервової системи:
1) швидко втомлюється; стомлюється після тривалого навантаження; невтомний;
2) швидко переходить від радості до смутку без видимої причини; адекватна зміна настроїв; стабільний у прояві настрою;
3) переважає збудження; збудження і гальмування врівноважені; переважає гальмування.
3. Успішність: відмінна, добра, задовільна, незадовільна.
II. Відомості про сім'ю і взаємини в ній
1. Склад сім'ї:
1) повна;
2) один з батьків;
3) розпалася.
2. Взаємини батьків між собою:
1) поважні;
2) напружені;
3) конфліктні.
3. Взаємини батьків з дитиною:
1) довірливо-поважні;
2) авторитарні;
3) конфліктні.
III. Прояв особистісних якостей у поведінці дитини
А. Спрямованість інтересів:
1) на навчальну діяльність;
2) на трудову діяльність;
3) на художньо-естетичну діяльність;
4) на досягнення в спорті, туризмі;
5) на відносини між людьми.
Б. Ставлення до справи.
1) бере активну участь у всіх громадських справах, не зважаючи на власний час;
2) бере активну участь в громадських справах, але намагається не витрачати на це свого вільного часу:
3) не проявляє активності у суспільному житті, але доручення виконує;
4) рідко бере участь в громадських справах;
5) відмовляється брати участь в громадських справах.
1) будь-яку роботу здобувач освіти завжди виконує охоче, шукає роботу сам і намагається зробити її добре;
2) як правило, охоче береться за роботу, намагаючись виконати її добре;
3) рідко охоче береться за роботу;
4) найчастіше намагається ухилитися від будь-якої роботи;
5) завжди ухиляється від виконання будь-якої справи.
1) завжди добре і в призначений термін виконує будь-яку доручену йому справу;
2) в більшості випадків добре і в строк виконує доручену йому роботу;
3) часто не виконує в строк (або виконує погано) доручену йому справу;
4) дуже рідко виконує доручену йому справу;
5) ніколи не доводить до кінця доручену справу.
1) виступає ініціатором багатьох справ, не прагнучи отримати за це ніякого визнання;
2) досить часто виступає ініціатором нової справи;
3) рідко сам починає нову справу;
4) майже ніколи сам не починає нову справу;
5) ніколи не виступає ініціатором якого-небудь справи.
1) завжди правильно розподіляє свою роботу за часом і виконує її згідно з планом;
2) в більшості випадків правильно розподіляє і в строк виконує свою роботу;
3) вміє правильно розподіляти і в строк виконувати свою роботу, тільки якщо за кожен її етап треба звітувати;
4) найчастіше не вміє правильно розподіляти свою роботу за часом;
5) не вміє розподіляти свою роботу за часом, витрачає час даремно.
1) постійно активно шукає щось нове в різних областях науки і культури;
2) в більшості випадків зацікавлений в отриманні нових знань з різних галузей науки і культури;
3) рідко прагне дізнатися щось нове; як правило, цікавиться однією обмеженою областю знань;
4) як правило, не виявляє зацікавленості в придбанні нових знань;
5) байдужий до будь-яких нових знань.
1) завжди тримає свої речі в ідеальному порядку. Завжди охайний, підтягнутий і за партою, і біля дошки. Береже шкільне майно, намагається привести його в порядок;
2) тримає в належному порядку власні й позичені йому речі (книги, конспекти). Допомагає упорядковувати шкільне майно (парти, інвентар і т.п.), скоріше, з обов'язку;
3) не проявляє прагнення до підтримання порядку навколо себе. Іноді приходить в школу неохайним, неохайно одягненим. Байдужий до тих, хто псує шкільне майно;
4) часто не дбає про свій зовнішній вигляд, стан своїх книжок, речей, не береже шкільне майно, навіть псує його;
5) абсолютно не піклується про те, щоб утримувати свої речі в належному порядку, завжди неохайний, неохайний. Принагідно, не замислюючись, псує шкільне майно.
В. Ставлення до людей.
1) завжди проявляє турботу по відношенню до знайомих і незнайомих людей, намагається будь-кому надати допомогу і підтримку; .
2) схильний проявляти турботу до незнайомих людей, якщо це не заважає його особистим планам і справам;
3) нерідко виявляє байдужість до чужих справ і турбот, якщо це не зачіпає його особисто;
4) як правило, байдужий до турбот інших, зі своєї ініціативи нікому не допомагає;
5) вважає зайвим проявляти турботу до незнайомих членів суспільства, живе під девізом: «Не лізти не в свою справу».
1) завжди правдивий зі батькам, вчителям, товаришам;
2) майже завжди правдивий зі батькам, вчителям, товаришам;
3) часто говорить неправду заради власної вигоди;
4) майже завжди говорить неправду, якщо йому це вигідно;
5) схильний завжди говорити неправду.
1) активно бореться з тим, що вважає несправедливим;
2) не завжди бореться з тим, що вважає несправедливим;
3) рідко виступає проти того, що вважає несправедливим;
4) не добивається справедливості;
5) абсолютно байдужий до проявів несправедливості.
1) в своїх вчинках завжди керується міркуваннями користі справи або інших людей, а не власної вигоди;
2) майже завжди керується міркуваннями користі справи або інших людей;
3) рідко керується в своїх вчинках міркуваннями користі справи, а не власної вигоди;
4) у вчинках часто керується міркуваннями власної вигоди;
5) як правило, завжди керується міркуваннями власної вигоди.
1) завжди охоче вступає в контакт з людьми, любить працювати і відпочивати з іншими;
2) як правило, із задоволенням спілкується з людьми;
3) прагне спілкуватися з обмеженим колом людей;
4) надає перевагу індивідуальні форми роботи і відпочинку;
5) замкнутий, мовчазний.
1) завжди допомагає товаришам у важкій роботі і у важкі хвилини життя;
2) як правило, допомагає товаришам;
3) допомагає товаришам, коли його просять;
4) дуже рідко допомагає товаришам; якщо його попросять, може відмовити в допомозі;
5) ніколи не допомагає товаришам у роботі, у важкі хвилини життя.
1) завжди співчуває іншим, товариші часто діляться з ним своїми турботами;
2) щиро співчуває іншим, якщо не занадто поглинений своїми думками;
3) поглинений власними почуттями настільки, що це заважає розділити почуття інших людей;
4) майже не вміє співчувати іншим;
5) зовсім не вміє співчувати іншим, товариші не люблять «позичати» у нього.
1) всі його вчинки і слова свідчать про повагу до інших людей;
2) майже завжди проявляє належну повагу до інших людей;
3) часто буває нечемним і нетактовний;
4) часто неприпустимо різкий, грубий. Нерідко затіває сварки;
5) завжди різкий, невитриманий як в поводженні з ровесниками, так і зі старшими. У сварці ображає інших, грубить
Г. Ставлення до себе.
1) ніколи не виставляє напоказ своїх переваг, заслуг;
2) іноді на прохання товаришів розповідає про свої дійсні досягнення, переваги;
3) сам розповідає про свої дійсні досягнення, переваги;
4) часто хвалиться ще не зробленим або тим, у чому він приймав дуже малу участь, до чого має мало відношення;
5) хвалиться навіть незначними досягненнями, перебільшеними перевагами.
1) ніколи не радиться з іншими, не шукає допомоги, навіть тоді, коли це було б зробити;
2) всі завдання, доручення виконує без допомоги інших. Звертається за допомогою тільки в разі потреби;
3) часом, виконуючи важку задачу, звертається за допомогою, хоча міг би впоратися сам;
4) часто при виконанні завдань, доручень просить допомоги, підтримки інших, навіть якщо сам може впоратися;
5) постійно, навіть в простих справах, потребує схвалення і допомоги інших.
1) завжди з увагою вислуховує справедливу критику і наполегливий у виправленні власних недоліків;
2) в більшості випадків правильно реагує на справедливу критику, прислухається до добрих порад;
3) часом прислухається до справедливих зауважень, намагається їх враховувати;
4) до візиту, порад відноситься неуважно, не намагається виправляти недоліки;
5) відкидає будь-яку критику, відмовляється визнавати свої очевидні промахи, нічого не робить для їх виправлення.
1) завжди тверезо оцінює власні сили, вибираючи задачі та справи по плечу, не дуже легкі і не дуже важкі;
2) як правило, вірно порівнює свої можливості і труднощі завдання;
3) іноді бувають випадки, коли учень погано порівнює свої сили та труднощі дорученої справи;
4) в більшості випадків не вміє порівнювати свої сили і труднощі справи;
5) майже ніколи не вміє правильно порівнювати свої сили і труднощі завдання, справи.
1) завжди і в усьому прагне бути першим (у навчанні, спорті тощо), наполегливо цього домагається;
2) прагне бути в числі перших у багатьох областях, але особливу увагу приділяє досягненням в якій-небудь одній області;
3) прагне в чомусь одному, особливо його цікавить, домогтися визнання, успіху;
4) дуже рідко прагне до успіху в будь-якої діяльності, легко задовольняється становищем «середняка»;
5) ніколи не прагне в чому-небудь бути першим, отримує задоволення від самої діяльності.
1) завжди ретельно зважує свої слова і вчинки;
2) не завжди ретельно контролює свої слова і вчинки;
3) здебільшого діє необдумано, розраховує на «везіння»;
4) майже завжди поступає нерозважно, недостатньо ретельно контролює себе;
5) постійно діє необдумано, в розрахунку на везіння.
Д. Вольові якості.
1) завжди вступає в боротьбу, навіть якщо супротивник сильніший за нього;
2) в більшості випадків вступає в боротьбу, навіть якщо супротивник сильніший за нього;
3) не завжди може змусити себе вступити в боротьбу з противником сильніше його самого;
4) в більшості випадків відступає перед силою;
5) завжди відступає перед силою, трусить.
1) завжди самостійно, без коливання приймає відповідальне рішення;
2) в більшості випадків без коливання приймає відповідальне рішення;
3) іноді коливається перед відповідальнім рішенням;
4) Рідко вирішується приймати будь-яке відповідальне рішення;
5) не в змозі самостійно Прийняти будь-яке відповідальне рішення.
1) завжди домагається виконання наміченого, навіть якщо потрібні додаткові зусилля, не відступає перед труднощами;
2) як правило, намагається виконати намічене, навіть якщо при цьому зустрічаються труднощі;
3) доводить до кінця задумане, лише якщо труднощі його виконання незначні чи потрібні короткочасні зусилля;
4) дуже рідко доводить до кінця задумане, навіть якщо стикається з незначними труднощами;
5) зіткнувшись з труднощами, відразу ж відмовляється від спроб виконати намічене.
1) завжди вміє придушити небажані емоційні прояви;
2) як правило, вміє дати собі раду зі своїми емоціями; .
3) часом не вміє дати собі раду зі своїми емоціями;
4) часто не може придушити небажані емоції,
5) погано володіє своїми почуттями, легко впадає в стан розгубленості, пригніченості тощо.
Е. Положення дитини в дитячому колективі.
1) користується безумовним авторитетом практично серед усіх своїх однокласників: його поважають, рахуються з його думкою, довіряють відповідальні справи;
2) користується авторитетом серед більшості однокласників;
3) користується авторитетом тільки у частини однокласників.
4) користується авторитетом в окремих учнів;
5) в класі авторитетом не користується.
1) є улюбленцем класу, йому прощаються певні недоліки;
2) в класі діти ставляться до нього з симпатією;
3) користується симпатією тільки у частині однокласників;
4) користується симпатією в окремих дітей;
5) в класі його не люблять
1) є визнаним авторитетом в будь-якому позашкільному об'єднанні (спортшкола, музшкола, дворова компанія);
2) користується авторитетом у більшості дітей будь-якого позашкільного об'єднання (спортшкола, музшкола, ...);
3) користується авторитетом у окремих членів позашкільних об'єднань (у спортшколі, в клубі);
4) є членом позашкільного об'єднання, але авторитетом там не користується (спортшкола, клуб ...).
1) використовує фізичну силу проти однолітків та інших осіб (постійно, ситуативно, рідко);
2) характеризується вибухами люті, що проявляється в крику, тупання ногами та ін.. (Постійно, ситуативно, рідко);
3) злобно жартує, зло бреше (постійно, ситуативно, рідко);
4) при найменшому порушенні проявляє грубість, різкість (постійно, ситуативно, рідко);
5) агресивність проявляється через погрози, лайку, ворожі вигуки (без застосування фізичної сили) (постійно, ситуативно, рідко)