Картка для самостійної роботи учня при вивченні нової теми.
Дуже ефективна самостійна робота учнів на уроках вивчення нового матеріалу. Її можна успішно організувати за допомогою інструктивних карток по історії, правознавству (з 5 по 8 класи)
Інструктивна картка:
1.Назва теми,що вивчається ,і теми уроку.
2.Цілі уроку(формуються в діях учнів-тобто діагностичні)
3.План уроку.
4.Історичні терміні(поняття).
5.Завдання по кожному пункту плану.
6.Завдання на закріплення нової теми.
7.Інструктаж за домашнім завданням.
Наприклад:» Історія середніх віків» 7 –й клас.
Тема: Становлення середньовічної Європи в 6-9 ст.
Мета уроку:
Знати: а)що таке феодальна роздробленість; б)причини її виникнення;
Уміти: характеризувати взаємовідносини феодалів на прикладі «феодальних сходів».
План вивчення нової теми:
1.Розпад імперії Карла Великого
2.Міжусобні війни в Західній Європі.
3.Сеньйори і васали.
4.Феодальні сходи.
Історичні терміни і поняття: феод, феодал, міжусобна війна, сеньйор, та ін.
Завдання по кожному пункту плану для самостійної роботи із підручником.
Завдання на закріплення нової теми(тест).
Домашнє завдання і інструктаж.
Приклади завдань для самостійної роботи з підручником:
Завдання № 1
Використовуючи карту на стор.32»Розділ Франкської імперії»заповни схему:
Верденський договір(843р) - 1………….2………….3…………
Завдання №2
Прочитати текст «Сеньйори і васали» с.33
Виписати визначення одним словом
Сеньйор------------------------
Васал-----------------------------
Завдання №3
Використовуючи карту дайте характеристику географічного положення і клімату середньовічної Аравії (будь якої - іншої держави)
План характеристики географічного положення
1.На якому материку,або в якій частині світу знаходиться?
2.Чим омивається?
3.З чим граничить?
4.Найбільші річки.
5.Рельеф.
6.Великі міста.
Завдання №4.
Використовуючи текст підручника-закінчи фрази…»В середні віки йшли пошуки філософського каменю,з допомога якого можна будь який метал перетворити на золото. Цими пошуками займалася особлива наука….що. стала попередницею сучасної…..»
Основа самостійної роботи учня-це робота із підручником.
Загальні прийоми роботи з текстом:
1.Прийоми смислової переробки тексту.
2.Прийоми культури читання і культури слухання.
3.Прийоми стислості і найбільш раціонального запису.
4.Загальні прийоми запам’ятовування.
5.Прийоми зосередженої уваги.
6.Прийоми смислової переробки тексту. Робота з поняттями.
7.З ясувати загальний сенс поняття.
8.Аналіз визначення поняття-його ознаки (смислові частини)
Спеціальні завдання на відпрацювання понять і термінів:
- встановити відповідність між поняттям і його змістом;
- визначити поняття по його опису;
- виключити поняття по його опису;
- виключення зайвого поняття;
- тести на відпрацювання змісту поняття;
-кросворди.
Наприклад:
З’ясувати загальний сенс поняття (смисловій частині)
«Суспільство-це(…….)що відокремилося від природи,(………)але тісно з нею пов’язана частина матеріального світу,(………)яка включає способи взаємодії людей і форми їх об єднання».
- Визначення поняття по його опису:
«Політика насильства, що відрізняється особливою жорстокістю. спрямованістю на усунення людей….»
- Виключити зайве поняття:
Кольє, меч, рушниця, палиця.
Робота з поняттями є дуже важливим моментом вивчення нового матеріалу,оскільки поняття-це мова предмета. Саме знання понять-запорука успішного виконання тесту ЗНО по історії.
Починаючи з 5 класу, учні повинні вчитися, а в 10-11 класах уміти виконувати наступні завдання:
1.Знайти в тексті відповіді на питання.
2.Закінчити фрази, вписати ключові слова
3.Составление і заповнення таблиць.
4.Складання і заповнення схем.
5.Складання опорних конспектів.
6.Складання логічних ланцюжків (дій, процесів, подій)