Картка до роботи на уроці зарубіжної літератури у 7кл за творчістю В. Бикова

Про матеріал
Матеріал стане в нагоді вчителю на уроці або для організації роботи учнів вдома
Перегляд файлу

 

РОБОЧА КАРТКА ДО УРОКУ

 

C:\Users\direktor\Desktop\Василь Биков\bykov.gif Три дні жаху, свободи і кохання в повісті Василя                                                                                                                                                               Бикова «Альпійська балада (Друга світова війна у європейській прозі. Василь Володимирович Биков «Альпійська балада». Особливості сюжету і композиції повісті, символічність назви твору, риси жанру балади)

 

 

                                                      И повсюду клубится за нами,                    

                                                      Поколеньям другим не видна,

                                                                                          Как мираж, как проклятье, как знамя

                                                                                          Мировая вторая война.

                                                                                                                А. Твардовский                                       

                                                  

Заувага вчителя !  Ці цитати із книги  Гітлера «Майн кампф», інших представників третього рейха Отто Штрассера(кн.  «Гітлер мені говорив ”), Раушнинга(кн. “ Гітлер і я”) розкривають «таємницю» планів Гітлера та його однодумців.

 

1.“В Європі може існувати лише  одна велика держава, і цією державою має стати  Германія… Всі останні  нації – ублюдки…” Гітлер

2. “Все, що не належить до гарної раси,  є помиями». Гітлер

3. “Ми зараз починаємо свою історію Європи. Але вона не буде написана чорнилами. Наші чорнила – кров”. Геринг

4. “ Народ, який вважає Льва Толстого великим письменником, не може претендувати на самостійне існування. Росія повинна бути викреслена зі  списку європейських держав». Гітлер

5. “ Територію Росії населяє  низькоякісна раса слов’ян, неспроможних  створити власну державу, власну культуру ”. Гітлер

6.“Національний імперіалізм пов'язаний з кров’ю  і в ній знаходить своє  виправдання. Кров – це формуючий  історію імпульс ”. Розенберг

7. “ Вбивайте кожного, хто проти нас, вбивайте, вбивайте … вбивайте!!!”. Геринг

8. “ Хто нас не любить, той  повинен  нас  хоча б  боятися, щоб не насмілився підняти на нас руку ”. Геббельс

9. “Малоосвічена, але фізично розвинена здорова людина … корисніше для суспільства,  ніж розумно розвинена людина ”. Гітлер

10. “ Тільки жорстокість наближає людину до руху. Якщо ми прагнемо  створити нашу велику германську імперію, ми повинні по перш за все витиснути й винищити слов’янські народи – росіян, поляків, чехів, словаків, болгар, українців, білорусів. Немає ніяких причин не зробити цього ”. Гітлер

11. “Мені необхідні люди з міцним кулаком,  яких не зупинять принципи, коли треба укокошити кого-небудь… Світ може управлятися лише шляхом остраху ”. Гітлер

 

Це не можливо забути!!!  Гітлер був вегетаріанцем, не вживав у їжу м’ясо. Але ця людина  знищила 50 мільйонів  людей. 

Завдання 1. Подумайте над тим, які асоціації виникають у вас зі словом «концтабір». Запишіть їх.

 

 

Інформація для роздуму! Білоруський  письменник Василь Биков вважав, що ми не маємо права дозволити розповсюджуватися фашизму, не маємо права дозволити, щоб знов з’явилися табори смерті.

 

Завдання 2. Дослідники творчості  В. Бикова вважали, що  в серці письменника «б’ється  попіл спалених білоруських сіл». Доведіть це, ознайомившись з його біографією,  та закінчивши речення, подані нижче.
 

Василь Володимирович Биков народився 19 липня 1924 року в бідній селянській родині в

 с. Бички Ушацького району Вітебської області.

    Навчався на скульптурному відділенні Вітебського художнього училища.  Коли почалася війна, Бикова направили в інженерний батальйон, на будівництво оборонних укріплень, потім брав участь у важких боях на Південно-Західному фронті, після закінчення  Саратовського піхотного училища воював  на 2-му і 3-му Українських фронтах. Двічі поранений. Батьки отримали повідомлення про його загибель. З діючою армією пройшов Румунією ,Болгарією, Угорщиною, Австрією; старший лейтенант, командир взводу полкової, потім – армійської артилерії. Демобілізований в 1947 році. Працював у Гродно.

В. Биков – визнаний майстер; лауреат Державної та  Ленінської премій.

Творчу біографію прийнято відраховувати з оповідань, написаних в 1951. Герої – молоді солдати і офіцери з трагічною фронтовою долею – визначать на роки вперед особливості його прози. Твори писав білоруською мовою, найчастіше сам перекладав на російську.

     Сувора правда і безкомпромісність творів викликала нападки  офіційної критики. Письменника звинувачували  в тому, що він чорнить радянський устрій, воїнів-героїв, що він прихильник «шанцевої (окопної) правди». За творами Бикова зняті фільми: «Третя ракета» (1963р.), «Альпійська балада» (1966р.), «Дожити до світанку» (1975р.), «Вовча зграя» (1976р.), «Обеліск» (1977р.), «Сходження»  (за повістю «Сотников», 1977р.), «Знак біди» (1985р.), написані музичні твори : балет  «Альпійська балада» (1967р., музика Євгена Глєбова), опера «Стежкою життя» (1980р., музика Генріха Вагнера, за «Вовчою зграєю»).

Народний письменник  Білорусії  прожив нелегке життя. Починаючи з середини 90-х років, йому прийшлося пережити і травлю в державній пресі, і заборону друкувати твори. Вже тяжко хворий письменник примушений був покинути батьківщину і жити за кордоном: у Фінляндії,  Германії;   у Чехії він  переніс складну операцію. У 2003 році письменник повернувся до  Мінську, де йому  залишалося жити зовсім недовго. Символічною стала і дата смерті цієї людини, вірної своєї темі в літературі  і  в долі – 22 червня (22 червня на території нашої країни розпочалася Друга Світова війна з фашизмом)2003 року.

 

Це не можливо забути!!! 

За роки війни на території Білорусі фашистами було спалено 186 сіл, де не залишилось жодної сім’ї; там же було біля 260 таборів смерті, загинуло 2 млн. 230 тисяч чоловік -  кожний четвертий житель цієї багатостраждальної країни).

B:\Директор\Світова література\7 клас\В. Биков, Б. Васильев\В. Биков, 7 кл\Фото В. Биков\i (3).jpgB:\Директор\Світова література\7 клас\В. Биков, Б. Васильев\В. Биков, 7 кл\Фото В. Биков\i (4).jpgB:\Директор\Світова література\7 клас\В. Биков, Б. Васильев\В. Биков, 7 кл\Фото В. Биков\i (5).jpgB:\Директор\Світова література\7 клас\В. Биков, Б. Васильев\В. Биков, 7 кл\Фото В. Биков\i (6).jpgB:\Директор\Світова література\7 клас\В. Биков, Б. Васильев\В. Биков, 7 кл\Фото В. Биков\i (7).jpg

 

Літературний диктант.

 

  1. В. Биков, коли почалася Велика Вітчизняна війна, став свідком військових подій, бо був направлений ___________________________________________________________
  2. Потім письменник брав участь у важких боях___________________________________
  3. Після закінчення Саратовського піхотного училища він __________________________
  4. З діючою армією В. Биков пройшов ___________________________________________

 

 

 

 

B:\Директор\Світова література\7 клас\В. Биков, Б. Васильев\В. Биков, 7 кл\Фото В. Биков\i (1).jpg 

 

 

            Заувага вчителя!  Пройшовши дорогами війни, Биков вирішив , що зобов’язаний розповісти              

               правду про неї не тільки від тих, хто вижив, але й  від тих, хто залишився на полі бою. Кожний твір   

              письменника  Бикова ставав  подією. Головною в творах Бикова є не  війна, а людська реакція на неї;     

              проблемою його творів є проблема подолання страху. Повість “ Альпійська балада ” з’явилася

              у 1964р.  і мала величезний успіх.

 

 

Завдання 3.    Ознайомтеся з передісторією створення «Альпійської балади», опрацюйте незнайомі слова, що зустрічаються в тексті.

01012

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

Василь Биков згадував:

“ Це сталося наприкінці війни в Австрійських Альпах.

Тут був глибокий тил  німецького рейху, і тут,  як повсюди в його тилу, було багато працюючих на війну промислових підприємств, в тому числі всіляких таборів.

Одного разу ми зайняли якесь містечко і чекали нової команди.  Довжелезна колона артполку завмерла на вуличці.

 І раптом біля однієї з дальніх машин на очі потрапила дівчина – худорлява, чорноволоса, в смугастій куртці і темній спідниці, вона перебирала поглядом обличчя бійців і заперечно хитала головою. «Хто є Іван?» - запитувала вона.  Звісно, Іванів у нас було багато, але ні один з них не здався їй тим, кого вона шукала. Ми запитали, якого саме Івана вона розшукує. Дівчина розповіла приблизно таке: її звати Джулія, вона італійка з Неаполя. Рік тому, влітку 44-го, під час бомбардування воєнного заводу вона втекла в Альпи, де зустріла російського військовополоненого. Кілька днів вони блукали в горах, голодні та холодні, перейшли гірський хребет і одного туманного ранку напоролись на поліцейську засідку. Її схопили і знову кинули до табору, а що сталося з Іваном, вона не знає.

 Я згадав про цю історію через 18 років, коли почав літературну діяльність. І тоді я написав все те, що ви прочитали в «Альпійській баладі».


 

 

 

 

 

 

 

 

 

словничокУкладіть словничок!

Балада – _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Повість – _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

17

Вивчаємо теорію літератури!

Художній час –

Художній простір –

Хронологічний час -

 

 

 

Завдання 4. Доведіть, що твір В. Бикова  «Альпійська балада»  - повість? Якщо так, то повість  якого типу? Позначте.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Завдання 5.  Групова робота. Заповніть таблицю «Реалістичне та романтичне в «Альпійській баладі»

 

Романтичне

Реалістичне

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заувага вчителя! Художня особливість твору  В. Бикова «Альпійська балада» полягає у тому, що сюжетні лінії повісті  пов’язані  з теперішнім та минулим часовими пластами.

 

Завдання 6. Робота в парах

Порахуйте, скільки сюжетних ліній в повісті та визначте їх послідовність:

  • колізії втечі з табору і кохання Івана й Джулії -  це … сюжетна лінія;
  • минуле Івана Терешка, його участь у боях, поранення, госпіталізація, втечі з концтабору, оточення й полон – це …. сюжетна лінія.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання  7.  Перевір себе!

 

Сюжет

 

Момент найвищого піднесення, напруження, розвитку конфлікту, вирішального зіткнення характерів

Образ

Короткий влучний вислів, ужитий на початку твору  чи його частини, що асоціативно вказує на тему

Епіграф

Предметний або словесний знак,  який опосередковано виражає сутність певного явища, має переносне значення, тяжіє до певного узагальнення

Кульмінація

Система подій в епічних, драматичних,інколи в ліричних творах

Символ

Узагальнена картина життя або переживань митця у формі конкретного явища, яскравої постаті героїв (персонажів) у літературних творах

 

 

 

 

 

 

Завдання 7.

 Робота у групах

 

1 група. З’ясуйте, які почуття охоплюють  Івана в той момент, коли героїв твору переслідують вороги і вони потрапляють у пастку: позаду німці з собаками, попереду –   тускле провалля, «затуманена безодня». Чи можна вважати цей епізод кульмінацією усього твору? Якщо згодні, то доведіть свою думку. ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

2 група. Повість Бикова закінчується епілогом, точніше листом Джулії Новеллі, який вона написала в білоруське село Терешки.  Прочитайте ключові слова епілогу та з’ясуйте його значення.

Цитата: “ Зрозуміло, ви не забули той страшний час у світі  – чорну ніч людства, коли з відчаєм у серцях тисячами вмирали  люди. Одні, уходячи із життя, приймали  смерть як благословенне звільнення від  мук, уготованих їм фашизмом, - це надавало їм сили достойно зустріти  фінал и не згрішити перед своєю совістю. Інші  ж в героїчному   єдиноборстві самі ставили смерть на коліна, являючи людству  високий зразок  мужності, і гинули, дивуючинавіть  ворогів, які , перемагаючи, не відчували задоволення – настільки  відносною була їх перемога ”.

Заувага вчителя!  В. Биков майстерно використовує у повісті традиційну для усної народної творчості символіку.Символічні деталі несуть у Бикова величезне смислове навантаження. За допомогою символів письменник розкриває внутрішній стан героїв, їх почуття, глибинний зміст подій, що подані у творі. Цікава авторська  символіка,  пов’язана з  іменами героїв: Джулія – (італ.) асоціюється  з героїнею  трагедії Шекспіра – Джульєттою (доречи , обидва ці імені з роду Юліїв – “ кудрява,  пишна ”.

Іван – “ Божа милість ” (він був посланий Джулії для її спасіння).

 

3 група. Знайдіть у наведеному уривку символічні деталі, поясніть їх змістовне навантаження, опрацювавши спочатку зміст наведеної фольклорної символіки

 

Небо:  традиційний символ і навіть  перифраз Бога, Провидіння, сили, яка керує світом. Небо символізує справедливість, вічність, найкраще, що є в людської  душі. З небом пов’язані море и ріки,  які беруть початок  на небі, а також гори. Небо – активна творча сила, джерело  блага і життя : повітря, хмари, туман. Згідно віруванням багатьох  народів міфічні істоти, які керують небом, уносять загиблих на полі бою у  небесний світ.

 

Цитата:

Іван: “Він довго дивився у  небо – один на один із Всесвітом, з сотнею зірок, великих та непомітних, з  сріблястою тропою Молочного Шляху через усе небо, - і напружене передчуття все наполегливіше  торкалося його душі ”.

 

Завдання 8. Поєднайте  приклади художніх засобів, що зустрічаються у творі В. Бикова «Альпійська балада», з їх визначенням.

Страшний час у світі – чорна ніч людства

 Удар обпік її щоку;

інші самі ставили смерть на коліна

Один із Всесвітом, з сотнею зірок, з сріблястою тропою Молочного Шляху

Одні приймали смерть як благословенне звільнення від мук

шматок буханця,  одноокий Янушка усіх підбадьорював

перелічення

Метафора

Порівняння

 

 

 

 

Зменшувально-пестливі слова

 

 

епітети


   

34

 

Підіб’ємо підсумки!Оберіть одне завдання і виконайте його (1б.)

 

  1. «Перевір товариша».

 

  1. Поміркуйте,  в чому ви вбачаєте завдання письменника, який пише про війну?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

  1. Творче завдання. Спробуйте від імені сина Джованні  написати листа своїм батькам –

Івану та Джулії _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Віднови  послідовність подій  твору у поданому нижче тексті.
  •  «Добрий день, рідні Івана, люди, які знали його, село Терешки біля Двох Синіх Озер у Білорусії». Так починався лист Джулії Новелли з Рима, в якому жінка розповідала про три дні втечі, любові і щастя.
  • Іван схопив шмат бетону, кинув його у ворога, і той затих. Потім хлопець схопив пістолет німця і кинувся тікати. 
  • Із-за ялинки вискочила жінка у смугастому одязі, за каменем виднілася ще одна фігура втікача. Жінка відкрито йшла вгору, шукаючи Івана.
  • «Зранку вони, п’ятеро військовополонених, у напівзруйнованому під час нічного бомбардування цеху відкопували бомбу, що не розірвалася». Вони вирішили востаннє спробувати утекти з цього комбінату смерті.
  • Він проклинав тих, хто зробив з нього злочинця, який грабує мирних жителів. «Для чого йому зупиняти цього чоловіка, погрожувати йому пістолетом і тим більше грабувати, якби не війна, не полон, не знущання і приниження, не те, на що він зважився заради свого життя, заради Джулії, заради цього австрійця теж?».  
  • Тоді він схопив Джулію за комір і штани і з силою кинув у прірву. «В останню мить встиг побачити, як тендітне тіло в повітрі полетіло над прірвою, а чи потрапило воно на сніг, він уже не помітив». Страшний удар у груди повалив Івана на спину, нестерпний біль від собачих зубів пронизав горло, і все назавжди зникло... 
  • Він забрав у Джулії колодки, які ще тримали тепло її ніг, підняв дівчину, посадив її собі за спину і поніс угору. «Недавнє рішення кинути її тепер злякало Івана, і він, важко стукаючи колодками, поліз до перевалу». 
  • Джулія сказала, що народить йому сина, після війни поїде з ним у Білорусію, у село Терешки, де близько-близько два озера. Вони будуть щасливими. Іван вірив, що Джулія буде найкращою дружиною.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Вараниця Любов
    Дякую! Гарна робота!
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
11 вересня 2019
Переглядів
2423
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку