Картки - персоналії. Є.Маланюк "Уривок з поеми"

Про матеріал
Картки-персоналії містять "понятійний апарат" (із життя та творчості Є. Маланюка, "паспортні дані" поезії "Уривок з поеми"), текст ліричного твору, завдання для самоперевірки (24 тести). Цей матеріал можна використати як під час уроку вивчення нової теми, так і при підготовці до ЗНО
Перегляд файлу

                                              Євген Маланюк

  • Член празької школи
  • Почесний голова об’єднання українських письменників у діаспорі «Слово»
  • Покинув Батьківщину з частинами армії УНР (причина еміграції)
  • «Імператор залізних строф»
  • «Український Одіссей»
  • Співець «абстрактів і контрастів»
  • Центральний образ поезій – Україна

 

                                  «Уривок з поеми»

  •  Поєднання патріотичної і особистої видів лірики
  • Провідний мотив – художнє осмислення героїчної і трагічної історії України
  • Ідея – утвердження державності України, єдності народу з історією
  • Епіграф – слова бельгійського поета-символіста Еміля Вергарена («Я син свого народу…»)
  • Твір є прикладом козацької лірики
  • Зразок модернізму
  • Буг і Синюха – річки

 

                                  «Уривок з поеми»

 

Внук кремезного чумака,
Січовика блідий правправнук,
Я закохавсь в гучних віках,
Я волю полюбив державну.

І крізь папери, крізь перо,
Крізь дні буденні — богоданно
Рокоче запорозька кров
Міцних поплічників Богдана —

Тих отаманів курінних,
Що під гармати революцій
Уміли кинуть п'яний сміх
В скривавлене обличчя — муці.

 



Чия залізна голова
І з-під катівської сокири
Жбурляла в чернь такі слова,
Що їй мороз ішов за шкіру.
Хто в дикий вихор гопака
Втіляв життя назустріч степу,
Й чия упевнена рука
Зміцняла сивого Мазепу.

Коли ж в батуринськім огні
Держава рухнула, тоді-то
Вони взяли свячений ніж,
Залізняка майбутні діти!

Хай згинуло, хай загуло —
Вони лишилися, як криця!
І жадний примус, жадне зло
Їх не примусило скоритьсяі

Херсонські прерії — мов Січ,
А кобзарем — херсонський вітер,
І рідним був одразу клич:
— Вставайте! Кайдани порвіте!

Бо ж там тече козацький Буг
Й — не раз червоная — Синюха,
А я там весен вербний пух
І дух землі — з дитинства нюхав.

Як не калічила Москва,
Не спокушав її розгон той —
Та враз підвівсь, і запалав,
І з серця кров'ю крикнув Гонта.

...Даремно, вороже, радій —
Не паралітик і не лірник
Народ мій — в гураган подій
Жбурне тобою ще, невірний!

Ще засилатимеш, на жаль,
До Києва послів московських —
І по паркету наших заль
Ступати лаптю буде сковзько.

 

 

                                   ТЕСТ ДЛЯ САМОПЕРЕВІРКИ

  1. Євген Маланюк був членом

А)  празької школи

Б) нью-йоркської групи

В) «ВАПЛІТЕ»

Г) київської школи

Д) угрупування «Бу –Ба-Бу»

 

  1. Євген Маланюк опинився в еміграції, тому що

А) вирішив піти до армії іншої держави

Б) поїхав до коханої дівчини

В) виїхав як турист

Г) поїхав на заробітки

Д) покинув Батьківщину з частинами армії УНР

 

  1. Євген Маланюк був

А) членом ВАПЛІТЕ

Б) членом угруповання «МАРС»

В) почесним головою об’єднання українських письменників у діаспорі «Слово»

Г) лідером неокласиків

Д) одним із митців «розстріляного відродження»

 

  1. Центральним образом поезії Є.Маланюка є

А) кохання

Б) мати

В) Україна

Г) сонце

Д) небо

 

  1. Євгена Маланюка стосується кожне із тверджень, ОКРІМ

А) «імператор залізних строф»

Б) «витязь молодої української поезії»

В) «співець абстрактів і контрастів»

Г) «український Одіссей»

Д) письменник – емігрант

 

  1. За жанровою ознакою «Уривок з поеми» належить до

А) віршем     Б) поемою  В) баладою

Г) драмою    Д) думою

 

  1. «Уривок з поеми» поєднує такі види лірики, як

А) пейзажна і особиста

Б) пейзажна і філософська

В) філософська і особиста

Г) громадянська й філософська

Д) патріотична й особиста

 

  1. Провідний мотив (тема) твору «Уривок з поеми» -

А) молодечий оптимізм, відчуття польоту

Б) туга і біль за рідною землею

В) художнє осмислення героїчної і трагічної історії

Г) незламність, здатність залишатися людиною за будь-яких обставин

Д) краса людини й багатство рідної землі

 

  1. В «Уривку з поеми» згадано історичних осіб, ОКРІМ

А) Павла Полуботка

Б) Івана Мазепи

В) Богдана Хмельницького

Г) Максима Залізняка

Д) Івана Гонти

 

  1. У творі «Уривок з поеми» конфлікт будується га поєднанні протилежностей, а саме:

А) «миру» і «війни»       Б) «боротьби» і «спокою»     В) «кохання» і «зради»

Г) «віри» й «безнадії»     Д) «прощення» й «помсти»

 

  1. Ідея твору «Уривок з поеми»

А) нагадати людям про вічні цінності

Б) довести, що людина – цар природи

В) утвердити державність України, єдність народу з історією

Г) утвердити неповторність кожної людини

Д) уславлення почуття кохання

 

  1. Євген Маланюк використав слова бельгійського поета – символіста Еміля Вергарена («Я син свого народу…») як

А) присвяту     Б) епіграф         В) цитату

Г) репліку одного з героїв        Д) підзаголовок твору

 

  1. У вірші «Уривок з поеми» використано козацьку тематику, тому вважають, що твір є прикладом лірики

А) давньої             Б) козацької     В) філософської

Г) суспільної        Д) медитативної

 

  1. Слово «богоданно» у вірші «Уривок з поеми»-

А) діалектизм                      Б) тавтологія       В) рефрен

Г) мистецький термін         Д) авторський неологізм

 

  1. Євген Маланюк в «Уривку з поеми» називає херсонський вітер

А) чумаком   Б) кобзарем   В) скрипалем  Г) лірником   Д) козаком

 

  1. У вірші «Уривок з поеми» згадуються

А) Дніпро і Дністер             Б) Дунай і Ворскла     В) Буг і Синюха

Г) Черемош і Бистриця       Д) Дністер і Буг

 

 

  1. У рядках

І рідним був одразу клич:

Вставайте! Кайдани порвіте!

                                                             звучить цитата із твору

А) «Кавказ» Т.Шевченка

Б) «Заповіт» Т.Шевченка

В) «Мойсей» І.Франка

Г) «Про свободу» Гр.Сковороди

Д) «Пам’яті тридцяти» П.Тичини

 

  1. В уривку

Не паралітик і не лірник

Народ мій…

Євген Маланюк спонукає читачів згадати

А) пролог з поеми «Мойсей» І.Франка

Б) передмову до твору «Захар Беркут» І.Франка

В) присвяту до твору «Я (Романтика)» М.Хвильового

Г) вірш «Лебеді материнства» В.Симоненка

Д) «Заповіт» Т.Шевченка

 

  1. Євген Маланюк намагається пробудити в українців

А) психологію переможця

Б) викрити показний патріотизм

В) закликати жити повноцінним життям

Г) оспівати красу рідної землі

Д) заперечити пасивне співчуття стражданням народу

 

  1. У рядках «…як не калічила Москва…» використано такий художній засіб, як

А) оксиморон      Б) порівняння     В) метонімія

Г) символ             Д) тавтологія

 

  1. Згадує  своє минуле у рядках

А там весен вербиний пух

І дух землі – з дитинства нюхав

 А) «сивий Мазепа»

Б) Гонта

В) Задізняк

Г) ліричний герой (рим є сам автор)

Д) Богдан Хмельницький

 

  1. У рядках

Коли в батуринськім огні

Держава рухнула

                 йдеться про часи гетьманування

А) Б.Хмельницького

Б) Павла Полуботка

В) Івана Мазепи

Г) Івана Брюховецького

Д) Якима Сомка

 

  1. Вірш «Уривок з поеми» є зразком

А) реалізму    Б) романтизму     В) монументалізму

Г) модернізму          Д) класицизму

 

  1. В уривку

Ще засилатимеш, на жаль

До … послів московських

                                      на місці пропуску має бути назв міста

А) Харкова   Б) Кракова   В) Києва   Г) Парижа     Д) Львова

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лісницька Євгенія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
9 лютого 2022
Переглядів
1423
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку