Євген Маланюк
«Уривок з поеми»
«Уривок з поеми»
Внук кремезного чумака,
Січовика блідий правправнук,
Я закохавсь в гучних віках,
Я волю полюбив державну.
І крізь папери, крізь перо,
Крізь дні буденні — богоданно
Рокоче запорозька кров
Міцних поплічників Богдана —
Тих отаманів курінних,
Що під гармати революцій
Уміли кинуть п'яний сміх
В скривавлене обличчя — муці.
Чия залізна голова
І з-під катівської сокири
Жбурляла в чернь такі слова,
Що їй мороз ішов за шкіру.
Хто в дикий вихор гопака
Втіляв життя назустріч степу,
Й чия упевнена рука
Зміцняла сивого Мазепу.
Коли ж в батуринськім огні
Держава рухнула, тоді-то
Вони взяли свячений ніж,
Залізняка майбутні діти!
Хай згинуло, хай загуло —
Вони лишилися, як криця!
І жадний примус, жадне зло
Їх не примусило скоритьсяі
Херсонські прерії — мов Січ,
А кобзарем — херсонський вітер,
І рідним був одразу клич:
— Вставайте! Кайдани порвіте!
Бо ж там тече козацький Буг
Й — не раз червоная — Синюха,
А я там весен вербний пух
І дух землі — з дитинства нюхав.
Як не калічила Москва,
Не спокушав її розгон той —
Та враз підвівсь, і запалав,
І з серця кров'ю крикнув Гонта.
...Даремно, вороже, радій —
Не паралітик і не лірник
Народ мій — в гураган подій
Жбурне тобою ще, невірний!
Ще засилатимеш, на жаль,
До Києва послів московських —
І по паркету наших заль
Ступати лаптю буде сковзько.
ТЕСТ ДЛЯ САМОПЕРЕВІРКИ
А) празької школи
Б) нью-йоркської групи
В) «ВАПЛІТЕ»
Г) київської школи
Д) угрупування «Бу –Ба-Бу»
А) вирішив піти до армії іншої держави
Б) поїхав до коханої дівчини
В) виїхав як турист
Г) поїхав на заробітки
Д) покинув Батьківщину з частинами армії УНР
А) членом ВАПЛІТЕ
Б) членом угруповання «МАРС»
В) почесним головою об’єднання українських письменників у діаспорі «Слово»
Г) лідером неокласиків
Д) одним із митців «розстріляного відродження»
А) кохання
Б) мати
В) Україна
Г) сонце
Д) небо
А) «імператор залізних строф»
Б) «витязь молодої української поезії»
В) «співець абстрактів і контрастів»
Г) «український Одіссей»
Д) письменник – емігрант
А) віршем Б) поемою В) баладою
Г) драмою Д) думою
А) пейзажна і особиста
Б) пейзажна і філософська
В) філософська і особиста
Г) громадянська й філософська
Д) патріотична й особиста
А) молодечий оптимізм, відчуття польоту
Б) туга і біль за рідною землею
В) художнє осмислення героїчної і трагічної історії
Г) незламність, здатність залишатися людиною за будь-яких обставин
Д) краса людини й багатство рідної землі
А) Павла Полуботка
Б) Івана Мазепи
В) Богдана Хмельницького
Г) Максима Залізняка
Д) Івана Гонти
А) «миру» і «війни» Б) «боротьби» і «спокою» В) «кохання» і «зради»
Г) «віри» й «безнадії» Д) «прощення» й «помсти»
А) нагадати людям про вічні цінності
Б) довести, що людина – цар природи
В) утвердити державність України, єдність народу з історією
Г) утвердити неповторність кожної людини
Д) уславлення почуття кохання
А) присвяту Б) епіграф В) цитату
Г) репліку одного з героїв Д) підзаголовок твору
А) давньої Б) козацької В) філософської
Г) суспільної Д) медитативної
А) діалектизм Б) тавтологія В) рефрен
Г) мистецький термін Д) авторський неологізм
А) чумаком Б) кобзарем В) скрипалем Г) лірником Д) козаком
А) Дніпро і Дністер Б) Дунай і Ворскла В) Буг і Синюха
Г) Черемош і Бистриця Д) Дністер і Буг
І рідним був одразу клич:
Вставайте! Кайдани порвіте!
звучить цитата із твору
А) «Кавказ» Т.Шевченка
Б) «Заповіт» Т.Шевченка
В) «Мойсей» І.Франка
Г) «Про свободу» Гр.Сковороди
Д) «Пам’яті тридцяти» П.Тичини
Не паралітик і не лірник
Народ мій…
Євген Маланюк спонукає читачів згадати
А) пролог з поеми «Мойсей» І.Франка
Б) передмову до твору «Захар Беркут» І.Франка
В) присвяту до твору «Я (Романтика)» М.Хвильового
Г) вірш «Лебеді материнства» В.Симоненка
Д) «Заповіт» Т.Шевченка
А) психологію переможця
Б) викрити показний патріотизм
В) закликати жити повноцінним життям
Г) оспівати красу рідної землі
Д) заперечити пасивне співчуття стражданням народу
А) оксиморон Б) порівняння В) метонімія
Г) символ Д) тавтологія
А там весен вербиний пух
І дух землі – з дитинства нюхав
А) «сивий Мазепа»
Б) Гонта
В) Задізняк
Г) ліричний герой (рим є сам автор)
Д) Богдан Хмельницький
Коли в батуринськім огні
Держава рухнула
йдеться про часи гетьманування
А) Б.Хмельницького
Б) Павла Полуботка
В) Івана Мазепи
Г) Івана Брюховецького
Д) Якима Сомка
А) реалізму Б) романтизму В) монументалізму
Г) модернізму Д) класицизму
Ще засилатимеш, на жаль
До … послів московських
на місці пропуску має бути назв міста
А) Харкова Б) Кракова В) Києва Г) Парижа Д) Львова