З а п а м’ я т а й! Учені вважають, що кожне слово має корінь. Такі слова, як: у, в, на, за та їм подібні складаються тільки з кореня.
П р и г а д а й ! Корінь – це спільна частинка споріднених слів. Споріднені слова називають ще спіль- нокореневими. Щоб визначити в слові корінь, потрібно дібрати до нього споріднені слова.
1.Встав букви,що позначають голосні звуки, прочитай речення. Яке воно? До слів, що є назвами пред-метів, добери та запиши спільнокореневі слова.
Л…д…н… в ць…м… св…т… п…в…нн… тв…р…т… д…бр…! _______________________________________________________________________________________ Чи твориш добро ти? Розкажи.
2.Прочитай вірш. Як ти розумієш останнє речення? Підкресли слова, що є назвами ознак предметів.
Світ прекрасний навколо тебе -- Нехай він буде таким навіки! Сонце ясне і синє небо, Нехай людина добро приносить -- Птахи і звірі, гори і ріки -- Бо світ навколо любові просить!
3.Випиши з вірша спільнокореневі слова до даних слів. Познач корінь. Що відбувається в корені тре- тьої групи слів?
Вік, віковий,_________________. Небеса, небесна, ____________. Річковий, річка, ________________.
4.Склади та запиши речення (цифра – номер слова у реченні). До слова з подвоєнням добери споріднені слова.
НА (3) ЛЮДИНА (6) ЗАПАМ’ЯТАЙ (1) ЖИТТЯ (5): З (8) СОБІ (2) ПОЧИНАЄТЬСЯ (7) ВСЕ (4) ДОБРА (9)! ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5.Поміркуй і напиши, якою людиною є ти. ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6.Прочитай. Згрупуй споріднені слова, обвівши їх одним кольором. Доведи, що вони справді спорід- нені. Ласкавий, ніжність, серцевий, ласка, ніжна, ласкаво, ніжка, серденько, ніжно, ласунка, серце, середина.
7.Прочитай. Як одним словом можна назвати ці речення? Знайди та випиши спільнокореневі слова. Познач у них корінь.
Добро сторицею повертається, а зло завжди карається. Добрі словечка гріють сердечка. Добре то-му жити, хто вміє добро творити! _______________________________________________________________________________________
1.Із поданих слів склади та запиши два прислів’я. Підкресли спільнокореневі слова.
згадують поганого добром Добро цурайся тримайся, Доброго ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.Прочитай. Знайди й обведи в кожному рядку зайве слово. Поясни свій вибір.
* Злагода, злагоджено, лагідно, злагодженість. * Радість, радісний, порада, радіти, радо. * Мир, мирний, мирилки, Мирося, помиритись. * Жаліти, жаль, жало, жалісливий.
3.Прочитай. Що не так? Зроби правильно. Випиши спільнокореневі слова. Допиши до них ще по 2 слова. Виділи корінь. Делелекаводиться,тамдоброродиться. Добріділабезшумноходять,азлі – якдзвонидзвонять. Добрежитимеш,якщопоганогонеробитимеш. _______________________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________________
4.Прочитай текст. Допиши продовження. Добери заголовок.
_______________________________________
Холодно. Хтось виніс із хати маленьке кошенятко. Сидить воно та й нявчить. Проходять люди, дивляться, зітхають, щось промовляють. Настав вечір. Страшно стало кошеняті. Поверталась додому Наталя. Чує – нявчить кошенятко. Дівчинка не сказала ні слова. Вона ____________________________ _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
* Чи рятував (рятувала) ти якусь тваринку? Розкажи.
5.До слів допиши протилежні за значенням.
Злість - ________________ Ненависть - _______________ Зло - _______________ Незгода - __________________ Байдужість - ____________________
* З однією парою слів склади та запиши речення. _______________________________________________________________________________________
6.Збери частинки спільнокореневих слів. Запиши слова. Виділи корінь.
ЛА НІСТЬ ДЯ ГІД НИЙ НО ЛЮ УВАЖ ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________