Тема. Спостерігаю за іменниками з абстрактним значенням
Робота в групах. Стратегія «Ромашка»
На окремих пелюстках ромашки записано різні завдання для кожної групи. Лідер групи обирає пелюстку. За сигналом учні починають працювати відведений час. Після завершення роботи – презентація кожної групи, інші – перевіряють правильність виконання .
1 група - «Розподільний диктант»
Цікавість, ріка, уява, синиця, правда, троянда, тривога, допитливість, вареник, буряк, вигадка, гілка.
Іменники з конкретним значенням |
Іменники з абстрактним значенням |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 група – «Доберіть антоніми»
3 група – «Доберіть синоніми»
4 група- «До перших букв слова доберіть іменники з абстрактним значенням»
5 група – «Виберіть слова з абстрактним значенням і запишіть їх в алфавітному порядку»
6 група – «Складіть текст, ввівши слова з абстрактним значенням в речення»
Робота в групах
Учитель призначає «лідерів», які формують свої групи.
1 група – «Теоретики», 2-4 групи – «Практики». Кожна група одержує різні завдання. В групах працюють , використовуючи стратегію «Круглий стіл». *Лідер зачитує завдання ,
*домовляється з членами групи, в якому напрямку будуть передавати аркуш із завданнями (н-д, за годинниковою стрілкою),
* по черзі кожен учень зачитує запитання і відповідає на нього, роблячи відповідні записи в таблиці. В разі потреби – допомагають інші учасники.
Усі працюють визначений час.
Завдання для роботи в групах:
1 група «Теоретики»
Рід
|
|
|
|
Як визначати? (допоміжні слова)
|
|
|
|
Закінчення
|
|
|
|
ВИСНОВКИ: ________________________________________________________
________________________________________________________
________________________________________________________
2 група «Практики»
Телефон, озеро, держава, піч, аеродром, батько, яйце, відповідь, коріння , Василько, земля, курча, окуляри, вірність, пень, яблуко, чернетка, трамвай, місто, ножиці.
Чоловічий рід
|
|
однина |
множина |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Закінчення
|
Закінчення |
3 група «Практики»
Телефон, озеро, держава, піч, аеродром, батько, яйце, відповідь, коріння , Василько, земля, курча, окуляри, вірність, пень, яблуко, чернетка, трамвай, місто, ножиці.
Жіночий рід
|
|
однина |
множина |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Закінчення
|
Закінчення |
4 група «Практики»
Телефон, озеро, держава, піч, аеродром, батько, яйце, відповідь, коріння , Василько, земля, курча, окуляри, вірність, пень, яблуко, чернетка, трамвай, місто, ножиці.
Середній рід
|
|
однина |
множина |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Закінчення
|
Закінчення |
Лідери презентують роботи груп.
1 група робить висновки ( є проблема з останнім запитанням – визначенням роду за закінченням). Висновок можна зробити після виступів інших груп.
2-4 групи презентують роботи методом «Займи позицію» ( на дошці є 3 позначки: чол. рід, жін. рід, сер. рід.). Лідери мають підійти до відповідної і довести, що це слова даного роду.
«Проблемна ситуація»- з якими словами виникла складність? (Вірність, коріння, окуляри, ножиці)
Тема. Досліджую відмінки і відмінкові питання
Робота в групах. Стратегія «Ревізори»
Кожна група отримує різні завдання і різні за кольорами маркери. Працює відведений час. Після завершення роботи картки із завданнями передають (н-д, за годинниковою стрілкою) іншій групі. Завдання: перевірити роботу попередньої групи, якщо є помилки – виправити своїм маркером. Так передають картки до тих пір, щоб кожна група отримала свою . Перевіряють наявність помилок і їх правильність. Визначається переможець за правильністю виконання .
Діти обирають організатора, секретаря, коментаторів.
1 група
Назва відмінка |
Питання |
Допоміжні слова |
Називний |
|
|
Родовий |
|
|
Давальний |
|
|
Знахідний |
|
|
Орудний |
|
|
Місцевий |
|
|
Кличний |
|
|
Відмінювання – це ________________________________________________ .
2 група
Назва відмінка |
Питання |
Місцевий |
|
Давальний |
|
Кличний |
|
Знахідний |
|
Орудний |
|
Називний |
|
Родовий |
|
Зміна іменників за відмінками служить для ___________________________ .
3 група
Назва відмінка |
Питання |
|
Кого? Чого? |
|
На кому? На чому? |
|
Хто? Що? |
|
Ким? Чим? |
|
|
|
Кому? Чому? |
|
Кого? Що? |
Відмінків є ____________________ .
4 група
Назва відмінка |
Питання |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Для зв’язку слів , крім відмінкових закінчень, використовують _________________ .
5 група
1. - Заповніть таблицю
Назва відмінка |
Питання |
Допоміжні слова |
|
|
є |
|
|
немає |
|
|
даю |
|
|
бачу (знаходжу) |
|
|
керую |
|
|
стою |
|
|
кличу |
2. – Закінчіть речення.
Іменники у кличному відмінку ____________________________________ .
Обмін картками, перевірка завдань.
Після перевірки всіх карток учні роблять висновки про правильність виконання завдань і визначають групи-переможці.
Тема. Змінюю іменники за відмінками
Робота в парах . Стратегія «Кубування»
У вчителя є куб із завданнями на кожній грані: «Провідміняй», «Узгодь слова», «Визнач відмінок», «Тести», «Вибери речення», «Перетвори іменники». По черзі показує одну грань, діти відшукують відповідне завдання у картці, виконують. Разом перевірка, оцінювання: за кожне завдання -2 очки (якщо все правильно), 1 очко (якщо половина правильно).
Руханка «Струмочок». Діти стають парами в колону, поряд один біля одного, беруться за руки і піднімають їх вгору. Один учень іде під руками і вибирає собі пару. Хто залишився без пари , іде на початок «струмка», проходить під руками і обирає собі пару. Гра продовжується, поки не утворяться всі пари. Вони займають зручні місця. Картки для роботи уже стоять посередині парти.
У кожної пари є картка із 6 завданнями.
Кожна пара підбиває кількість одержаних очок, визначаються переможці.
Тема. Визначаю початкову форму
Робота в групах. Стратегія «Два-чотири»
Діти об’єднуються в пари і вибирають завдання на аркушах різних кольорів. Виконують його. За сигналом об’єднуються в групи за однаковими кольорами і перевіряють правильність виконання.
Перевірка завдань
Тема. Спостерігаю за чергуванням приголосних звуків у Д. і М. відмінках одн. і голосних звуків при відмінюванні
Робота в групах. Стратегія «Естафета»
Кожній групі дається «естафетний аркуш» із завданнями. На «аркуші» є завдання з відповідним малюнком для певної групи. На одному «аркуші» мають виконати тільки одне завдання. Діти працюють відведений час, за сигналом передають «аркуші» іншій групі і виконують тільки своє завдання. І так до того часу, поки не виконають завдання на усіх «аркушах».
Діти обирають картинку із зображенням однієї із найвідоміших у світі споруд і об’єднуються у відповідні групи.
Запишіть іменники в Місцевому відмінку однини
|
|
|
подруга – гречка - шуліка – бік - стріха – лялька-
|
|
фабрика- урок – крига - вільха – писанка - майка - |
|
домівка - горох – онука – майка - відлига - яблуко - |
|
кішка - дуга – ділянка - щока – завірюха - ластівка –
|
|
голка - обкладинка – шеренга - кожух – люлька - гречка - |
|
скрипка - язик – райдуга - дівчинка – горіх - птах - |
Запишіть іменники в Давальному відмінку однини
|
|
|
каблучка - райдуга – п‘явка- онука – лінійка - стріха - |
|
голка - обкладинка – шеренга - кожух – люлька - гречка - |
|
кішка - дуга – ділянка - щока – завірюха - ластівка –
|
|
домівка - горох – онука – майка - відлига - яблуко - |
|
подруга – гречка - шуліка – бік - стріха – лялька-
|
|
фабрика- урок – крига - вільха – писанка - майка - |
Запишіть іменники в Родовому відмінку однини
|
|
|
піч – молодість – гуркіт – юність - |
|
корінь – заздрість – барліг – зір -
|
|
верболіз – сміливість – ведмідь – врівноваженість - |
|
північ – постіль – кмітливість – твір -
|
|
вечір – курінь – безпечність – стриманість - |
|
ніч – осінь – ніжність – колір - |
Запишіть іменники в Родовому відмінку множини
|
|
|
школа – джміль – дорога – панчоха - |
|
грім – гора – захід – село - |
|
зоря – міст – болото – дрізд - |
|
чоботи – ніс – дорога – рій - |
|
ніс- нора- промінь- сокіл - |
|
курінь – ніж – ворота – твір - |
Розкрийте дужки
|
|
|
йде по (дорога) _____________________ працює на (фабрика) ________________ повісили на (горіх) _________________ подарувати (подруга) _______________ |
|
відповідала на (урок) ________________ вишикуватися в (шеренга) ____________ написати (дівчинка) ______________ заховати в (горох) ________________ |
|
читає в (книга) _____________________ знайти в (яблуко) ________________ дякую (райдуга) _________________ вдарити по (щока) _______________ |
|
допомагаю (ластівка) ________________ стояти на (нога) _______________ покласти на (тарілка) _____________ принесу (бджілка) _______________ |
|
заховати у (льох) ________________ вручити (онука) ________________ заблукати на (ділянка) _____________ врятуватися на (крига) ______________ |
|
намалювати на (писанка) _____________ сховаюся в (домівка) ________________ помітити на (мураха) ________________ красуватися в (капелюх) _____________ |
Утворіть словосполучення (з’єднайте лініями)
|
|
|
працювати у домівці сховатися з уроці відповідати на радістю |
|
сховатися у берізці забриніло на вусі помітив під стріхою |
|
гратися на річці опинитися у лялькою писати з дошці |
|
сховатися під гречці тримати у вільхою зупинитися на язиці |
|
грати у райдузі помітити під горіхом присісти на скрипці |
|
Вишикуватись під щоці Намалював у шерензі Сховали на мостом |