Картки-завдання з української мови для контролю знань учнів 9-го класу з теми "Складносурядне речення"

Про матеріал
Запропоновані картки-завдання допоможуть здійснити контроль знань учнів 9 -го класу на різних етапах уроку під час вивчення теми "Складносурядне речення"
Перегляд файлу

КАРТКИ-ЗАВДАННЯ

для перевірки знань учнів  з теми

«Складносурядне речення»

КАРТКА № 1

 Запишіть речення. Визначте у них граматичні основи, поясніть, які це речення за будовою. Чому ви так вважаєте?

З моря побігла хвиля з білими густими греблями і почала ніби танцювати кругом човна. (І. Н.-Лев.)

Ластівка    день   починає,    а   соловей    його    кінчає. (Нар. те.)

Добре жить тому, чия душа добро навчилася любить. (О. Іван.)

КАРТКА № 2

  Запишіть речення. Визначте у них граматичні основи, засоби зв'язку простих речень у складному.

Пройшла гроза, і ніч промчала, і знову день шумить кругом. (В. Сос.)

Весняними вечорами, коли відсиріє від степової вологи земля, голублять душу і серце людини свіжі і ніжні степові запахи. (Г. Тют.)

Прийшов ранок – збудились дороги. (А. Гол.)

КАРТКА № 3

 Запишіть речення. Визначте смислові зв'язки між їх частинами і розряди сурядних сполучників.

Дощ був м’який, і гречка пахне душно. (М. Рильськ.)

То сонце вигляне, то знову туга, і блискавка, і дощ. (П. Тич.)

На воді лежали широкі темно-зелені листки латат­тя, а поміж них жовтіли голівки лілей. (Д. Ткач

КАРТКА № 4

 Запишіть речення, перебудувавши два простих речення в складносурядне. Визначте розряди сурядних сполуч­ників.

Сонце тільки починало сходити. Небо уже перелива­лося барвами, мінилося.

Високі верби шуміли над річкою. Небо відбивалося у воді. Сонце відбивалося у крапельках роси.

Підніматися на гору важко. З гори краще видно.

КАРТКА № 5

 Доповніть кожне із запропонованих речень так, щоб вони перетворилися на складносурядні з єднальними або протиставними сполучниками. Запишіть їх.

День наближався до вечора, і ...

Дорога стала ширшою, зате ...

Друзі мені допомагали, однак ...

КАРТКА № 6

 Запишіть речення. Поставте, де потрібно, коми. Пояс­ніть, чому в одних реченнях коми ставляться, а в інших – ні.

Небо густо затяглося хмарами і на землю впав тем­ний теплий вечір. (В. Малик)

На її зосередженому обличчі заколихався світ і ви­разно пройшли тіні страждання. (М. Стельм.)

Хай наше слово не вмирає і наша правда хай живе. (М. Рильськ.)

Вітрець дихнув і забриніли стебельця сіна. (О. Гонч.)

КАРТКА № 7

 З простих речень утворіть складні, вставивши потрібні сполучники. Визначте їх розряд.

Вічно світитиме над неозорим степом гаряче сонце. Вічно колихатимуться на щедрій землі важкі бронзові колоски.

Сонце опустилося за гору. Дорогу було ще видно.

Блисне блискавка. Вигляне сонце. Загуркоче далекий грім. Затихне навколо все.

КАРТКА № 8

 Запишіть речення, поставте потрібні розділові знаки і поясніть їх.

Між очеретів і рокит несе ріка тумани-вівці і синій лід мов синій кит у січні їй лише насниться!(А. Мойс.)

Пройшла гроза і, знову літня спека; парує степ і оживає ліс і горобці, неначе з-за куліс, упали табуном на просо. (В. Силі.)

КАРТКА № 9

 Запишіть речення, визначте у них граматичні основи. Поясніть, чому поставлено крапку з комою після слів плече, чиста, а не тире чи кому.

Пшениця валиться йому (Миколі) на плече; з ко­лосків бризкає золоте зерно, сиплеться на чорні ку­чері, на білу сорочку і падає додолу. (І. Н.-Лев.)

Річка широка та глибока, а вода синя та чиста; і котиться вона, виблискуючи та шумуючи. (М. Вовч.)

КАРТКА № 10

 Складіть і запишіть по одному складносурядному реченню з єднальними, протиставними і розділовими сполучниками. Поставте потрібні розділові знаки.

КАРТКА № 11

 1. Жайворонки першими привітали сонце і почали натягувати між небом і землею свою срібну основу, і під їхній спів кульбаба розкривала свої вологі золотисті повіки (М Стельмах), 2. Сонечко встає, і в росі трава (А. Малишко). 3. У тихім щебеті, в росі ясніє гай, і день встає в своїй красі, налитий сяйва вкрай (В. Сосюра). 4. Вже червоніють помідори, і ходить осінь по траві (М Риль­ський). 5. Місяць підіймається вище, і краплі, зриваючись з дерев, мерехтять самоцвітами (М Стельмах).

Визначте, зі скількох простих складається кожне речення.

Підкресліть сполучники сурядності і визначте, до якої групи вони належать.

Складіть схеми поданих речень

З яким стилем пов'язане використання даних речень?

Які емоції вони викликають. Обґрунтуйте свою відповідь.

КАРТКА № 12

 Конструювання складних речень.

 З даних простих речень утворіть складні, використовуючи потрібні засо­би зв'язку і уникаючи надлишкового повторення слів.

1. В цьому році на уроках літератури ми вивчатимемо творчість І.Котляревського. 2. Він є зачинателем нової української літератури. 3. Він є автором відо­мої "Енеїди". 4. "Енеїду" вважають першим твором нової української літерату­ри. 5. Вона написана народною мовою. 6. У ній використано невичерпні резерви усної народної творчості. 7. Вихід у світ "Енеїди" був викликом реакційній російській критиці. 8. Остання вважала українську мову наріччям російської, непридатним для творення серйозної літератури. 9. Тому "Енеїда" мала в той час величезне культурно-історичне значення.

КАРТКА № 13

 Виконання вправи з вибірковою відповіддю і самоперевіркою.

До якої групи належить сполучник, котрий зв'язує прості речення в складне?

(Учні позначають номер речення, записують сурядний сполучник і визнача­ють, єднальний він, протиставний чи розділовий).

Зразок запису: 1. —  спол. і, єднальний

1. Вже день здається сивим і безсилим, і домліває в зарослях ріка. 2. Наче
вчора бігав я до школи і садив ці вишеньки малі, а тепер гудуть над ними бджо­ли і поважні пустуни-джмелі (В.Симоненко). 3. Цілісінький день залицялося сонце до хвилі морської, та не подається красуня лукава. (Дн. Чайка). 4. Ще лестить тільки очерет, та іноді десь ізбоку зашарудить болотний щур (Остап Вишня). 5. Чи вітер крізь кураїну свище, чи тоскно хтось наспівує поблизу (О.Гончар). 6. Зайців даремно цілий день я стежив, зате в душі—роже­во-білий сніг на давні бурі і на муки ліг (М.Рильський).

 

КАРТКА № 14

 Запишіть складносурядні речення, дібравши спільний для обох частин другорядний член. Поясніть розділові знаки.

1. ... зацвіли каштани і Київ засвітився їхніми свічками. 2. … чайка зламала кригу і почалася повінь. 3. ... солодко пахли квіти і дзвінко виспівували птахи на всі голоси. 4. ... зацвіла гречка і загуділи працьовиті бджоли. 5. ... жи­то квітувало і пилок лагідно золотився на сонці. 6. ... били громи і метались блискавки. 7. ... пройшли великі снігопа­ди і села потонули в білих горах. 8. ... співали дівчата і баяніст не змовкав.

КАРТКА № 15

  І. Складіть запишіть складносурядні речення, використав­ши подані слова в ролі підметів.

1. Буря – море. 2. Сонце – спека. 3. Весна – осінь. 4. Зима – морози. 5. Пісня – мова. 6. Зустріч – розмова.

ІІ. Складіть складносурядні речення за схемами.

1. [ ], і [ ] 5. [ ], однак [ ].

2. То[ ], то[ ].    6. Не тільки [ ], а й [ ].

З.  Хоч[ ], хоч[ ]. 7. [ ], та й [ ].

4, [ ], але [ ].

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Соловей Ірина
Додано
13 листопада 2023
Переглядів
421
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку