Конспект уроку з образотворчого мистецтва з використанням ігрових та інтерактивних технологій ( 4 клас)
Тема. Казка і фантазія в народній творчості. Казкові звірі, істоти та образи фантазії в творчості народних майстрів України. Створення образу фантастичної істоти в техніці за вибором.
Мета.
Обладнання. Портрет М. О. Примаченко, репродукції картин «Леву треба річку перейти і ноги не замочить», «Болотяний звір», «Звір гуляє», «Фантастичний звір», «Дикий чаплун», «Бичок-третячок»…, білий папір, акварельні фарби, пензлі, ТЗН.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.
- Доброго дня,друзі!
Рада всіх я вас вітати
І роботу розпочати
Настрій – супер,
Погода – клас,
До роботи – все гаразд.
Психогімнастика «Сонячні промені»
До нас у клас зранку завітало сонечко. Воно вітається з нами своїми золотими промінчиками доброти. Посміхніться сонечку, посміхніться один одному, хай цей сонячний день принесе вам хороший настрій.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Сьогодні я хочу запросити вас у казку. Та у казку потрапити не так просто. Щоб відчинилися чарівні двері казкової країни потрібно згадати жанри живопису .
Гра «Добавлянки»
Якщо бачиш - на картині
Намальована ріка,
Чи то іній на ялинці,
Чи хмаринка здалека,
Чи засніжена рівнина,
Чи вузький провулок наш,
То, звичайно, ця картина
Називається … (пейзаж).
Якщо бачиш на картині
Чашку кави на столі,
Чи калач на скатертині,
Чи троянду в кришталі,
Чи якусь яскраву вазу,
Чи смачний великий торт,
А хоч всі предмети зразу
Знай, це буде … (натюрморт).
Якщо бачиш, що з картини
Ніби дивиться на нас
Принц в одежі старовинній,
Чи сучасний верхолаз,
Льотчик, вчений балерина,
Чи художник, чи поет,
Так і знай, що ця картина
Називається … (портрет).
Ось ти бачиш на картині:
Вовк з вовчицею сидять,
Лев – цар звірів – у савані
З левенятами лежать.
Бачиш іншого ти звіра,
Що зовсім нам є незвичний,
Як назвати жанр робіт цих?
Жанр цей -…(анімалістичний).
Молодці, друзі, все вірно! Але що це? У нашій казковій картинній галереї переплутані всі твори. Разом з натюрмортом висять і пейзажні картини, і портрети…
Давайте спробуємо зарадити цьому і відберемо потрібні картини:
На якій з трьох картин зображено натюрморт?
А на якій – пейзаж?
А зараз прошу уважно подивитися і знайти портрет.
Молодці, все правильно відповіли – казка двері відчиняє всіх дітей вітає. Подивіться, який яскравий, незвичайний, казковий світ нам відкрився.
Діти, казка приходить до тих людей, які у неї вірять, не бояться придумувати, фантазувати. У чарівних казках дійовими особами часто є звірі та птахи. Поведінкою та характером вони дуже нагадують людей. А ще в казках діють небачені фантастичні істоти. Так, саме істоти, а не образи якихось конкретних тварин.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні на уроці ми також уявимо себе художниками-фантастами і будемо створювати фантастичних, неповторних, чарівних, казкових «диво-звірів».
ІV. Пояснення нового матеріалу.
Колись на Україні жила цікава художниця. Її роботи зовсім не були схожі на роботи інших художників. А прізвище цієї чудової художниці ви згадаєте, якщо відгадаєте шифрограму-кругограму.
Ключ: читати через одну букву за рухом годинникової стрілки, починаючи з виділеної літери П.
Так, вірно, народну талановиту майстриню звали Марія Оксентіївна Приймаченко.
Її твори дуже казкові, а персонажі — загадкові тварини та птахи (демонстрування наочності).
«Починалося все це так,— згадувала художниця.— Якось біля хати, над річкою, на заквітчаному лузі пасла я гусей. На піску малювала всякі квіти, побачені мною. А потім помітила синюватий глей. Набрала його в пелену і розмалювала нашу хату...
Кожен приходив подивитися на цю дивину, зроблену руками дівчинки. Хвалили. Сусіди просили і їх хати прикрасити.
Подивіться уважно на її роботи (аналізування наочності).
♦ Чи бачили ви таких тварин та птахів у природі або в зоопарку?
Правильно, не бачили. Тому що вони створені фантазією художниці. Леонардо да Вінчі радив: «Якщо хочеш, щоб неіснуюча істота, наприклад дракон, мала природний вигляд, візьми голову собаки, очі кота, вуха їжака, морду зайця, гриву лева, гребінь півня і шию черепахи».
Коли я дивлюся на картини М. Приймаченко, мені завжди хочеться всміхнутися й самій пофантазувати. Давайте спробуємо?
Творча гра «Казкова тварина».
Фантастично поєднати несумісне – голову однієї тварини з тулубом другої, хвостом третьої, придумати їй назву, де живе, який має характер.
Чудові у вас вийшли тваринки і назви ви придумали цікаві. А от подивимось, чи зможете ви відшукати малюнок фантастичної тварини за описом.
Гра «Впізнай малюнок за віршем»
Бичок-третячок, Місяцем ріжок. Травицю щипає, По полю гуляє.
«Бичок –третячок»
Лев до річки підійшов, Деревце собі знайшов. Він по ньому швидко йде, Так він річку перейде.
«Леву треба річку перейти і ноги не замочить»
Дарує сонце позолоту, Серед лісу є болото. До болота ми не йдем, Ми болото обійдем. Бо у ньому з давніх пір, Оселився болотяний звір.
«Стародавній болотяний звір»
V. Фізкультхвилинка. Пальчикова гімнастика «Акварель»
Намалювати можна нею Будинки, хмари і поля. Зелену затишну алею, Високі гори і моря
Рука — це пензлик, пальці — волосинки. Плавники рухами «розфарбовуйте» знизу догори, справа вліво. Пальці мають бути м'якими й пружними. Уявіть собі, го виг малюєте будинки, хмари, поля, алею, гори і моря, про які говориться у віршику.Одночасно з роботою руки погляд почергово направляємо вверх-вниз, далеко-близько.
VІ. Практична робота.
1.Інструктаж.
Сьогодні ви також фантазуватимете та створюватимете істот, яких не існує насправді. Але для того, щоб ваші роботи були цікавими, звернімо увагу, які прийоми використовувала відома художниця. Головний персонаж кожного її твору виділяється за розміром та кольором. У її роботах є ще й дрібні зображення квітів, листочків, дерев, орнаментів. Усе це робить картину цікавою, але не заважає спогляданню головного персонажа.
А ще Марія Примаченко дуже полюбляла яскраві кольори. Тому її картини виглядають такими веселими, святковими.
2. Самостійна практична діяльність учнів. Створення образу неіснуючої тварини
(Практична робота виконується під музичний супровід).
VІІ. Підсумок уроку. Виставка та оцінення робіт.
Сподіваюсь, ви вдовольнили своє бажання творити, фантазувати. Здається, що ми потрапили до фантастичного зоопарку. Поглянемо, яких звірів ви створили…… Сьогодні ми ще більше дізнались про творчість геніальної художниці Марії Приймаченко, спробували розібратися, що несуть у собі фантастичні образи звірів: добрі вони чи лихі, спокійні чи небезпечні.
Самооцінка роботи на уроці.
За допомого смайлика оцініть свою роботу на уроці.
Ось закінчено урок,
І дзвенить для вас дзвінок!
Працювали добре, друзі,
Відпочиньте по заслузі.
1