Урок - казка про відсотки ( на мотив казки “ Колобок " ) для учнів 6 класу
Тема. Розв’язування вправ на відсотки. Мета: - узагальнити знання про відсотки; розвивати практичні уміння; виховувати культуру математичного мовлення. Обладнання: роздатковий матеріал; ілюстрації до окремих етапів уроку; презентація. Хід урокуІ . Перевірка домашнього завдання(Заміна зошитів)ІІ. Вступне слово вчителя. На попередніх уроках ми з вами розв’язували задачі на знаходження відсотків від даного числа, числа за даною величиною його відсотків та відсоткового відношення двох чисел. Тож сьогодні узагальнимо наші знання, провівши урок-казку “ Колобок ”.
ІІ. Розв’язування задач. Не далеко біля лісу у старій хатині баба дідові годила, як малій дитині. Вередливим став дідусь, нічого й казати. Звелів колобка спекти, щоб посмакувати. Швидко бідна господиня хмизу наносила,з води, борошна та меду тісто замісила. Колобок вдався на славу, хоч на виставку давай:круглобокий та рум’яний, наче справжній коровай.І взяло в полон тоді діда запитання:“ Скільки меду в нім було, ще до випікання ?”“ Досить вже! Не бурчи, не галасуй,сядь до столу й порахуй !
Маса всього Колобка - 500 грам становить,7 % меду там ”, - баба тихо мовить. Та ти що, із мене глузуєш? Як обчислиш, то тоді Колобка скуштуєш!Діти, давайте допоможемо дідусеві дізнатися масу меду в Колобкові. Розв’язання.7%=0,07500 · 0,07=35 (г) меду. Довго старенькі не зволікали ,на підвіконня Колобка схолонути поклали. Звідти він не чувано звалився й світ за очі покотився.
Тут назустріч скаче Зайчик з цілим кошиком грибів: Ти чого це,Колобочку, так далеко вже забрів ? На прогулянку я поспішаю, хоч довжини стежки не знаю. Я тобі допоможу,все в задачі розкажу. Розв’яжи, ти ж не ледачий,хоч такий пухкий, гарячий! 40 метрів ти пробіг(хоч немає в тебе ніг) -5% це від шляху,що до лісу йде від хати. То якої довжини. Шлях до лісу - сам знайди!
Скажеш - далі йди гуляй,Ні - то з’їм тебе і край. Давайте допоможемо Колобкові обчислити довжину стежки від хати до лісу. Розв’язання. 5%=0,0540:0,05=800 (м) довжина стежки.І ось далі Колобок весело мандрує. Але раптом біля лісу голос Вовка чує: Стій, кругленький, не котись,маю 5 задач, дивись!Ти їх швидко розв’яжи,А тоді собі біжи!
(Клас ділиться на 5 груп, кожна з яких отримує по одній задачі.)Час даремно не марнуйте. Розв’язали, то звітуйте.(Командири груп виходять до дошки, вивішують коротку умову задачі, заготовлену заздалегідь учителем на аркушах паперу, і розповідають хід розв’язку.) Задачі 1.Їжак назбирав 200 яблук. Собі залишив 35% усіх яблук, а решту віддав зайченятам. Скільки яблук їжак віддав зайченятам?Розв’язання .35%=0,35200·0,35=70 (яблук) їжак залишив собі;200-70=130 (яблук) отримали зайченята.2. Дюймовочка сплела вінок із польових квітів. У вінку було 15 ромашок, що становило 30% усіх квітів, а решта - волошки. Скільки волошок у вінку ?
Розв’язання.30%=0,315:0,3=50 (квіток) у вінку;50-15=35 (квіток) були волошки.3. На своїй грядці кізонька посадила 45 капустин.9 капустин вона уже з’їла. Який відсоток капустин залишився на грядці кізоньки ?Розв’язання.9:45=0,2=20% становлять спожиті капустини;100%-20%=80% капустин залишилось на грядці.4. На галявині росла полуниця, що містить 6% цукру. Білочка зібрала 4 кг полуниці. Чому дорівнює маса зібраної полуниці без цукру?
Розв’язання. 6%=0,064·0,06=0,24 (кг) цукру в 4 кг полуниці;4-0,24=3,76 (кг) маса зібраної полуниці без цукру.5. Позавчора мишка купила у лісовій крамниці банку згущеного молока за 4 грн. Учора ціна молока піднялася на 5%, а сьогодні знизилася на 5 %. За яку ціну сьогодні мишка купила те саме молоко?Розв’язання.4·0,05=0,2 (грн.) на стільки піднялася ціна учора;4+0,2=4,2 (грн.) коштувала банка молока після підвищення ціни;4,2·0,05=0,21 (грн.) на стільки знизилась ціна молока сьогодні;4,2-0,21=3,99 (грн.) заплатила сьогодні мишка за молоко.
Котиться наш Колобок,пісеньку співає,аж тут чує: за кущем хтось важко зітхає. Це Ведмідь-набрідь щось під ніс шепоче,про вулики на пасіці усе знати хоче. Діти, давайте допоможемо ведмедеві розв’язати наступну задачу. Задача У ведмедя на пасіці 120 вуликів. 6 вуликів ще не заселені, а в решті живуть працьовиті бджоли. Скільки відсотків вуликів дадуть ведмедеві меду?Розв’язання.6:120=0,05=5% становлять порожні вулики;100%-5%=95% вуликів будуть із медом.
Покотився КолобокІз долини на горбок. Враз побачив - йде Лисиця,Вовка-братика сестриця. Облизнулася : Юначе!Ти куди так швидко скачеш ?В торбі в мене є задача. Не розв’яжеш – то заплачеш. Доведеться,діти, знову виручати. Колобка. Розв’яжемо і наступну задачу із записом на дошці та в зошитах. Задача . На галявині гралося 18 кошенят і цуценят. Скільки окремо кошенят і цуценят гралося на галявині, якщо кошенята складають 80 % ?
Розв’язання. Нехай на галявині гралося х цуценят. Тоді кошенят було 0,8х.Їхня загальна кількість х+0,8х, що за умовою становить 18. Складемо рівняннях+0,8х=181,8х=18х=10 На галявині гралося 10 цуценят і 8 кошенят. Діти! Ви так гарно постарались,що й Лисиця здивувалась. Відпустила Колобка!Вам подяка ось яка…(Вчитель оцінює роботу учнів на уроці.)IV. Домашнє завдання. Скласти і розв’язати задачу на відсотки для Колобка.