Казка, як одна з форм корекційної роботи з дітьми дошкільного віку, що мають порушення мовлення

Про матеріал
Казка! Як багато хороших, добрих спогадів пов'язано в кожного з цим поняттям. Формується любов до казки в ранньому дитинстві. Всі ми знаємо, з якою цікавістю дитина розглядає картинки в книзі, слухає розповідь дорослого, намагається складати сама. Педагоги з задоволенням використовують казку як одну з форм корекційної роботи з дітьми, найбільш ефективною в ранньому віці. Одним з головних джерел пізнання дійсності (подій, існуючих і діючих осіб, зразка поведінки, характеру героїв тощо) є казки і їх персонажі. Казкові образи сповнені емоційною насиченістю, барвисті і незвичайні, і в той же час прості і доступні для дитячого розуміння, правдоподібні і реалістичні.
Перегляд файлу

Казка! Як багато хороших, добрих спогадів пов'язано в кожного з цим поняттям. Формується любов до казки в ранньому дитинстві. Всі ми знаємо, з якою цікавістю дитина розглядає картинки в книзі, слухає розповідь дорослого, намагається складати сама. Педагоги з задоволенням використовують казку як одну з форм корекційної роботи з дітьми, найбільш ефективною в ранньому віці. Одним з головних джерел пізнання дійсності (подій, існуючих і діючих осіб, зразка поведінки, характеру героїв тощо) є казки і їх персонажі. Казкові образи сповнені емоційною насиченістю, барвисті і незвичайні, і в той же час прості і доступні для дитячого розуміння, правдоподібні і реалістичні.

Перші, з ким у своєму житті зустрічається дитина, це її рідні та близькі люди і досить стереотипний набір іграшок. Образи зайчиків і ведмедиків міцно входять у життя малюка. Проте і гри-дії з ними обмежені, вимагають постійного "підживлення" новими знаннями і враженнями. Недарма українські народні казки часто головними персонажами представляють тварин, яким приписуються риси характеру людей, а таке перенесення образу, доступне і зрозуміле дітям будь-якого віку.Дорослі охоче читають казки, доповнюють їх елементами власного твору формуючи у дітей елементи образного мислення, розширюючи уявлення про навколишній світ. Поступово дитина сама включається до читання казок: спочатку розглядає картинки, потім намагається назвати героїв, договорює кінець знайомої фрази і, нарешті, переказує казку. Пізніше малюки здатні порівнювати кілька казок, давати характеристику героям, помічати зміни в сюжетній лінії. Саме ці етапи пізнання дитиною казкового світу з опорою на її життєвий досвід використовують у своїй роботі педагоги і логопеди.

Розвиток мовлення у дітей - одне з головних педагогічних завдань.

З огляду на обмежені мовні можливості дітей раннього віку, особливо при затримці їх мовного розвитку, логопед спочатку сам розповідає знайомі казки, просячи дитину лише супроводжувати свою розповідь. Для кращого запам'ятовування і проголошення слів логопед використовує різні прийоми, що допомагають неговорячій дитині більше діяти і менше говорити: настільний театр, різні настільно-друковані посібники. Логопед просить дитину відтворити знайому для неї сюжетну лінію казки за допомогою фігурок персонажів, підтримуючи високий позитивний емоційний фон гри-казки. Перевтілюючись у казкових героїв, дитина приймає на себе їх роль. Поступово завдання та вимоги до дитини ускладнюються: вона починає відтворювати всі доступні їй мовні одиниці.                  

  Використання казкових сюжетів допомагає розвитку мовленнєвої активності дітей (накопиченню словникового запасу, розвитку зв'язного мовлення, автоматизації звуків). Крім того, в ігрі-казці легко й органічно включаються завдання на формування психофізичної сфери дітей: психогімнастика (покажи, як зайчик злякався, як вовк розсердився, як Машенька зраділа і т.д.); релаксація (сіла пташка на гілочку , розправила крильця, стала грітися на сонечку); голосові і дихальні вправи, ігри та завдання на увагу (що змінилося в знайомій казці, чого не буває, які казки переплуталися) і т.д.

У дітей, які перевтілюються в героїв казок, активніше розвиваються уява, творча фантазія, формується інтонаційна виразність мови. Заняття орієнтовані на психологічну захищеність дитини, її потреба в емоційному спілкуванні з логопедом. Це можуть бути казки-інсценування, дидактична казка-гра, казка-вистава, де діти одночасно і учасники і глядачі дії. При цьому не обов'язково використовувати дослівно загальновідомі сюжети і теми. При спільній творчості з дитиною логопед може частково або повністю змінювати сюжет розвивати та доповнювати його по ходу заняття. При підготовці до заняття він продумує різні форми подачі матеріалу: костюми і шапочки персонажів казки, спеціально виготовлені панно з сюжетом казки, елементи сюжетно-дидактичної гри, підбір сюжетних і пейзажних картинок і т.д. Така побудова занять дозволяє добитися стійкої уваги та підтримки цікавості протягом всього заняття. Це дуже важливо, якщо врахувати, що діти з різними видами затримки мовленнєвої діяльності часто володіють нестійкою психікою,

нестабільним психоемоційним станом, зниженою працездатністю і швидкою стомлюваністю.

       Використання казок у корекційній роботі з дітьми раннього і молодшого дошкільного віку сприяє як цілеспрямованому, так і спонтанному розвитку словника і зв'язного мовлення, розвитку причинно-наслідкових відносин подій і відображенню їх в мові, включає в роботу всі аналізаторні системи. Настає перехід образів-уявлень в образи-поняття, що важливо для подальших етапів навчання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дошкільний навчальний заклад №27 "Джерельце"

Центр природного оздоровлення

 

Методкабінет

 

     Консультація для  вихователів

 

 

                                      Вересень - жовтень

 

" Казки в логопедичній роботі з дітьми раннього віку"

 

 

 

 

 

 

 

                                                                     Підготувала:

                                                                        Вчитель – логопед                     

                                                                        Багач Д.Б.

 

 

 

м. Сміла

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Інші матеріали
Додано
21 лютого 2023
Переглядів
431
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку