Кейс-метод (Case Study) як форма інтерактивного навчання

Про матеріал
Однією з форм інтерактивного навчання є так звана кейс-технологія (case-study). Ця технологія являє собою синтез проблемного навчання, інформаційно-комунікативних технологій та методу проектів.
Перегляд файлу

Кейс-метод (Case Study) як форма інтерактивного навчання

Добрий день шановні колеги. На сьогоднішній день, кожен з нас, ставить собі запитання: «Як зробити навчання математики перш за все цікавим і звісно продуктивним?» Для цього ми використовуємо як звичайне навчання математики , так і інтерактивне. Однією з форм інтерактивного навчання є кейс-метод.

 

Кейс-метод (Case study, метод аналізу ситуацій), розроблений англійськими науковцями М. Шевером, Ф. Едейем та К. Єйтс.

Метод case-study найбільш широко використовується в навчанні економіки та бізнес-наукам за кордоном. Вперше він був застосований у навчальному процесі в школі права Гарвардського університету в 1910 році; впровадження цього методу в Гарвардській школі бізнесу почалося в 1920 році. Перші добірки кейсів були опубліковані в 1925 році в Звітах Гарвардського університету про бізнес.

 

  В даний час співіснують дві класичні школи case-study - Гарвардська (американська) і Манчестерська (європейська). В рамках першої школи метою методу є навчання пошуку єдино вірного рішення, друга - передбачає багатоваріантність вирішення проблеми.

 

     Кейс – це події, які реально відбулися в певній сфері діяльності і які вчитель описав для того, щоб спровокувати дискусію в класі, підштовхнути   учнів до обговорення та аналізу ситуації, до прийняття рішень.

 

Відмітною особливістю методу case-study є створення проблемної ситуації на основі фактів з реального життя.

Мета кейс-методу – поставити учнів у таку ситуацію, за якої їм необхідно буде приймати рішення.

Роль вчителя зводиться до спостереження і управління дискусією, роботою учнів.

 

Загальна характеристика методу case-study.

 Case-studiеs-навчальні конкретні ситуації спеціально розробляються на основі фактичного матеріалу з метою подальшого розбору на навчальних заняттях. В ході розбору ситуацій учні  вчаться діяти в «команді», проводити аналіз і приймати управлінські рішення.

 

Ідеї методу case-study (методу ситуаційного навчання) досить прості:

1.Акцент навчання переноситься не на оволодіння готовим знанням, а на його вироблення, на співтворчість учня і вчителя; звідси принципова відмінність методу case-study від традиційних методик - демократія в процесі отримання знання, коли учень по суті справи рівноправний з іншими учнями і вчителем в процесі обговорення проблеми.

2.Немає однозначної відповіді на поставлене питання, а є кілька відповідей, які можуть змагатися за ступенем істинності; завдання викладання при цьому відразу відхиляється від класичної схеми та орієнтована на отримання не єдиною, а багатьох істин і орієнтацію в їх проблемному полі.

3. Результатом застосування методу є не тільки знання, але й навички професійної діяльності.

 

Технологія методу полягає в наступному:

за певними правилами розробляється модель конкретної ситуації, що сталася в реальному житті, і відображається той комплекс знань і практичних навичок, які учням  потрібно отримати; при цьому вчитель виступає в ролі ведучого, генеруючого питання, фіксуючого відповіді, підтримуючого дискусію, тобто в ролі диспетчера процесу співтворчості.

Головне в роботі над кейсом – самооцінка учня, причому у вигляді міркувань, аргументацій, обґрунтувань.

 

Кейс-метод має великий виховний потенціал з позиції формування Я-концепції і розвитку особистісних якостей:  

розвиток креативності;

розвиток працьовитості;

формуванні здатності до конкурентноспроможності;

формуванні готовності взяти на себе відповідальність за результати власного аналізу ситуації і за роботу всієї групи;

формуванні впевненості в собі;

розвиток вольових якостей, цілеспрямованості;

формуванні навичок роботи в групі;

формуванні навичок комунікативної культури;

формуванні соціально активної і життєвокомпетентної особистості, здатної до саморозвитку, самовдосконалення і самореалізації.

 

“Кейс учня” є інструментом самооцінки власної пізнавальної творчої праці учня, рефлексії його діяльності.

-Завдання практичних робіт з елементами творчого підходу

-Завдання репродуктивного плану для надбання практичних навичок

-Роздруковані теоретичні відомості із зазначеної теми

-Електронний підручник із зазначеної теми

-Перелік тем для створення власних творчих робіт

 

Робота учнів з кейсом

1 етап - знайомство з ситуацією, її особливостями;
2 етап - виділення основної проблеми (проблем);
3 етап - пропозиція концепцій або тем для «мозкового штурму»;
4 етап - аналіз наслідків прийняття того чи іншого рішення;
5 етап - рішення кейса - пропозиція одного або декількох варіантів послідовності дій.

 

Дії вчителя у кейс-технології

1)створення кейса або використання вже наявного;

2) розподіл учнів по малим групам (4-6 чоловік);
3) знайомство учнів з ситуацією, системою оцінювання  рішень проблеми, термінами виконання завдань, 

організація роботи учнів у малих групах, визначення       доповідачів;                     

4)організація презентації рішень в малих групах;
5) організація загальної дискусії;
6) узагальнюючий виступ вчителя, його аналіз ситуації;
7) оцінювання учнів учителем.

 

Робота над " кейсом" дає можливість кожній дитині у групі проявити свою ініціативу, логічне мислення, уміння виділяти головне, навчитись узагальнювати отримані результати. Учні на конкретних прикладах бачать  значення математичних знань у повсякденному житті людей. Це є гарним “поштовхом” для учнів ще із більшою наполегливістю вивчати математику.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Танник Наталія Альбертівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Черниш Тетяна Миколаївна
    Дякую. Дуже потрібна інформація!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 червня 2019
Переглядів
4247
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку