Кейс-метод (Case Study) як форма інтерактивного навчання
Добрий день шановні колеги. На сьогоднішній день, кожен з нас, ставить собі запитання: «Як зробити навчання математики перш за все цікавим і звісно продуктивним?» Для цього ми використовуємо як звичайне навчання математики , так і інтерактивне. Однією з форм інтерактивного навчання є кейс-метод.
Кейс-метод (Case study, метод аналізу ситуацій), розроблений англійськими науковцями М. Шевером, Ф. Едейем та К. Єйтс.
Метод case-study найбільш широко використовується в навчанні економіки та бізнес-наукам за кордоном. Вперше він був застосований у навчальному процесі в школі права Гарвардського університету в 1910 році; впровадження цього методу в Гарвардській школі бізнесу почалося в 1920 році. Перші добірки кейсів були опубліковані в 1925 році в Звітах Гарвардського університету про бізнес.
В даний час співіснують дві класичні школи case-study - Гарвардська (американська) і Манчестерська (європейська). В рамках першої школи метою методу є навчання пошуку єдино вірного рішення, друга - передбачає багатоваріантність вирішення проблеми.
Кейс – це події, які реально відбулися в певній сфері діяльності і які вчитель описав для того, щоб спровокувати дискусію в класі, підштовхнути учнів до обговорення та аналізу ситуації, до прийняття рішень.
Відмітною особливістю методу case-study є створення проблемної ситуації на основі фактів з реального життя.
Мета кейс-методу – поставити учнів у таку ситуацію, за якої їм необхідно буде приймати рішення.
Роль вчителя зводиться до спостереження і управління дискусією, роботою учнів.
Загальна характеристика методу case-study.
Case-studiеs-навчальні конкретні ситуації спеціально розробляються на основі фактичного матеріалу з метою подальшого розбору на навчальних заняттях. В ході розбору ситуацій учні вчаться діяти в «команді», проводити аналіз і приймати управлінські рішення.
Ідеї методу case-study (методу ситуаційного навчання) досить прості:
1.Акцент навчання переноситься не на оволодіння готовим знанням, а на його вироблення, на співтворчість учня і вчителя; звідси принципова відмінність методу case-study від традиційних методик - демократія в процесі отримання знання, коли учень по суті справи рівноправний з іншими учнями і вчителем в процесі обговорення проблеми.
2.Немає однозначної відповіді на поставлене питання, а є кілька відповідей, які можуть змагатися за ступенем істинності; завдання викладання при цьому відразу відхиляється від класичної схеми та орієнтована на отримання не єдиною, а багатьох істин і орієнтацію в їх проблемному полі.
3. Результатом застосування методу є не тільки знання, але й навички професійної діяльності.
Технологія методу полягає в наступному:
за певними правилами розробляється модель конкретної ситуації, що сталася в реальному житті, і відображається той комплекс знань і практичних навичок, які учням потрібно отримати; при цьому вчитель виступає в ролі ведучого, генеруючого питання, фіксуючого відповіді, підтримуючого дискусію, тобто в ролі диспетчера процесу співтворчості.
Головне в роботі над кейсом – самооцінка учня, причому у вигляді міркувань, аргументацій, обґрунтувань.
Кейс-метод має великий виховний потенціал з позиції формування Я-концепції і розвитку особистісних якостей:
розвиток креативності;
розвиток працьовитості;
формуванні здатності до конкурентноспроможності;
формуванні готовності взяти на себе відповідальність за результати власного аналізу ситуації і за роботу всієї групи;
формуванні впевненості в собі;
розвиток вольових якостей, цілеспрямованості;
формуванні навичок роботи в групі;
формуванні навичок комунікативної культури;
формуванні соціально активної і життєвокомпетентної особистості, здатної до саморозвитку, самовдосконалення і самореалізації.
“Кейс учня” є інструментом самооцінки власної пізнавальної творчої праці учня, рефлексії його діяльності.
-Завдання практичних робіт з елементами творчого підходу
-Завдання репродуктивного плану для надбання практичних навичок
-Роздруковані теоретичні відомості із зазначеної теми
-Електронний підручник із зазначеної теми
-Перелік тем для створення власних творчих робіт
Робота учнів з кейсом
1 етап - знайомство з ситуацією, її особливостями;
2 етап - виділення основної проблеми (проблем);
3 етап - пропозиція концепцій або тем для «мозкового штурму»;
4 етап - аналіз наслідків прийняття того чи іншого рішення;
5 етап - рішення кейса - пропозиція одного або декількох варіантів послідовності дій.
Дії вчителя у кейс-технології
1)створення кейса або використання вже наявного;
2) розподіл учнів по малим групам (4-6 чоловік);
3) знайомство учнів з ситуацією, системою оцінювання рішень проблеми, термінами виконання завдань,
організація роботи учнів у малих групах, визначення доповідачів;
4)організація презентації рішень в малих групах;
5) організація загальної дискусії;
6) узагальнюючий виступ вчителя, його аналіз ситуації;
7) оцінювання учнів учителем.
Робота над " кейсом" дає можливість кожній дитині у групі проявити свою ініціативу, логічне мислення, уміння виділяти головне, навчитись узагальнювати отримані результати. Учні на конкретних прикладах бачать значення математичних знань у повсякденному житті людей. Це є гарним “поштовхом” для учнів ще із більшою наполегливістю вивчати математику.