Тема. Перші весняні квіти - первоцвіти.
Мета:
Завдання:
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок
Форми та методи, прийоми: кейс-технологія, робота в групах, робота з мультимедійними засобами, майстер-клас, бесіди.
Очікувані результати:
Розгортки кейс-уроку:
Хід кейс-уроку
Вчитель: -З приходом весни все навкруги оживає. В лісах з-під снігу пробиваються перші квіточки. А як вони звуться? Вірно, першоцвіти! (на дошці картинка першоцвіту, в пелюстках заховані розгортки уроку) Сьогодні, ми з вами поговоримо про перші весняні квіти, які вони бувають, дізнаємося про них цікаві факти та чому їх потрібно оберігати.
Завдання: дізнатися чому так рано прокидаються першоцвіти. (додаток 1)
Первоцвіти цвітуть тоді, коли ще на деревах немає листя. Так сонячні промінчики безперешкодно потрапляють аж до самої землі, «не заплутуючись» у кроні дерев. Вони будять перші квіти, аби ті скоріше прокинулися. Оскільки навесні починає танути сніг, первоцвіти отримують достатню кількість вологи.
Завдання: визначити, які квіти відносяться до першоцвітів.
Вчитель: - Діти, зараз я вам пропоную переглянути відео.
https://www.youtube.com/watch?v=4TVLoQenZ0A
Вчитель: - Розумнички, а щоб краще запам’ятати ці квіти я пропоную поділитися на 3 групи. На партах у вас є скриньки, а в них заховані зображення перших квіточок, ви маєте скласти ці пазли назвати квітку та зачитати цікаву легенду про неї.
1 група – крокус.
Легенда розповідає, що якось бог Гермес метав диск — у Греції це було популярне заняття. Та під час останнього кидка він помилився – і диск випадково вдарив його найліпшого друга Крокуса. Гермесу було настільки важко з цим змиритися, що він благав богів якимось чином зберегти пам'ять про друга. Тоді ж на місці загибелі Крокуса виросли квіти, такі ж красиві, як і воїн.
2 група – підсніжник.
Існує думка, що підсніжник — це перша квітка, що виросла на Землі. За однією з легенд, коли Адама і Єву вигнали з раю, вся земля була покрита снігом. Єві було так холодно, що вона навіть заплакала. Тоді кілька сніжинок перетворилися на ніжні білі підсніжники. Відтоді ця квітка є символом надії та світлого майбутнього.
3 група – пролісок
Давним-давно, коли на землі тільки починалося життя і все навколо було вкрите снігом, одна сніжинка, кажуть, нібито ризикнула перетворитися в квітку, щоб своїм теплом зігріти землю. Більше нікому було це зробити. І стала вона квіткою — проліском, і зігрів ніжна квітка землю, і на ній з'явилося життя.
Фізхвилинка
Завдання: повторити правила поведінки в лісі.
Вчитель: - Діти, ви знаєте, що перші квіти ростуть в лісі. Я вам цікаво дізнатися, які ще квіти відносяться до першоцвітів. Пропоную вирушити в подорож на пошук квітів, але спочатку давайте пригадаємо як ми маємо поводитися в лісі.
Вчитель: - Я пропоную вам поділитися на дві групи та створити пам’ятки «Як поводитися в лісі» та «Що робити, якщо ти заблукав?»
Виступ дітей
Вчитель: - Ось, ми вже мандруємо лісом в пошуках першоцвітів.
Ви, мабуть, не раз помічали, як на початку весни починають продавати невеличкі букетики із ранніх весняних квітів. Чи ж можемо ми уявити, що одного теплого весняного дня люди не побачать на ринку жодного такого букетика? Гайнуть у ліс — а там теж квітів немає. А все тому, що чимало видів первоцвітів занесені в Червону книгу України. І як би не прикро було це визнавати, але ці тендітні рослинки на межі зникнення.
Червона книга України — основний документ, в якому узагальнено матеріали про сучасний стан рідкісних і таких, що знаходяться під загрозою зникнення, видів тварин і рослин.
Коли хтось хоче зірвати квітку, то, звичайно ж, обирає найкращу і найбільшу, а значить — здорову. Суцвіття, що залишилися, нездатні сформувати недеформоване, стійке до хвороб і шкідників насіння. Крім того, зривання квітки пошкоджує цибулину і насіння: у рослинки утворюється своєрідна «ранка», і в неї можуть потрапити бактерії. Більшість первоцвітів України занесені до Червоної книги. Це означає, що їх ні в якому разі не можна зривати, а тим більше купувати.
Пропоную переглянути добірку первоцвітів, що є на сторінках Червоної книги і переконатися, які ж вони красиві й уже своїм виглядом просять зберегти цю красу.
Вчитель: - Ой, дивіться, а хто до нас завітав ( заходить дівчинка в образі першоцвіту).
Дівчинка: - Доброго дня, всім присутнім! Мене звати Першочка! Я сьогодні прийшла до вас не просто в гості, а з важливою місією, а з якою ви дізнаєтесь після перегляду відео.
https://www.youtube.com/watch?v=bFg3FI9RiKk
Дівчинка: - Мені і моїм подружкам тяжко живеться, бо люди нас хочуть зірвати та забрати до них додому. А ви вже знаєте, що ми занесені до Червоної Книги і нас потрібно оберігати. Я сподіваюсь, що ви запам’ятали як потрібно поводитись з першими квітами та обов’язково розкажіть це рідним та друзям.
Вчитель: - А зараз, діти, я вам пропоную намалювати свою першу весняну квітку – першоцвіт. (діти за відео малюють квіти)
https://www.youtube.com/watch?v=f4KKIibVVrk
Рефлексія. Підсумок уроку.
Вчитель: ось і підійшла наша подорож до кінця.
- Які квіти приносять весну?
- Чому їх називають першоцвітами?
- Багато хто збирає навесні букети весняних рослин. Чи добре це? (Ні)
- Чому не слід рвати квіти?
- Які квіти занесені до Червоної книги?
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3