Тема: «КІЛЬКІСНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ РОЗЧИНІВ.
РОЗВ’ЯЗУВАННЯ РОЗРАХУНКОВИХ ЗАДАЧ»
Мета: Закріпити знання учнів про кількісні характеристики розчинів: масову частку, молярну концентрацію. Формувати навички і уміння обчислювати масову частку розчиненої речовини, молярну концентрацію, маси компонентів розчину, а також застосовувати ці знання на практиці для розв'язування назрілих проблем. Актуалізувати знання учнів про значення розчинів і галузі їх застосування.
Розвивати вміння критично мислити, уміти бачити труднощі і шукати шляхи їх подолання; грамотно працювати з інформацією; бути комунікабельним, контактним у різних соціальних групах;
Формувати вміння самостійно працювати над розвитком власного інтелекту, культурного і морального рівня.
Тип уроку: урок засвоєння знань умінь і навичок з елементами проектної технології.
Форми роботи: Робота в парах, групах, колективна.
Обладнання: таблиця розчинності, мультімедійна дошка.
Хід уроку:
«Радость видеть и понимать есть самый прекрасный дар природы...»
А. Эйнштейн
І.Організаційний момент.
ІІ .Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
- що таке розчин?
-з яких компонентів складається?
- які кількісні характеристику розчину знаєте?
- що таке масова частка розчиненої речовини?
- як розрахувати молярну концентрацію розчину?
2. Самостійна робота.
На мультімедійній дошці демонструється таблиця з умовами задач на знаходження масової частки розчиненої речовини, приготування розчинів. Учні самостійно вирішують задачі свого варіанту. На мультімедійній дошці з являється ключ з правильними відповідями . Учні проводять в парах взаємоперевірку. В цей же час один з учнів вирішує біля дошки задачу на знаходження молярної концентрації.(Обчисліть молярну концентрацію розчину сульфатної кислоти масою 250 г, густина 1,5 г/мл, з масовою часткою 52%)
Варіант |
m(реч),г |
m (води),г |
m (розч),г |
W,% |
1 |
30 |
170 |
|
|
2 |
|
|
120 |
5 |
3 |
50 |
100 |
|
|
4 |
|
|
200 |
12 |
5 |
70 |
130 |
|
|
6 |
|
|
150 |
15 |
ІІІ. Застосування знань, умінь і навичок.
1.Мотивація навчальної діяльності. Учням ставиться проблемне питання :Навіщо необхідно вміти кількісно характеризувати розчини? Як можуть знадобиться ці знання в повсякденному житті?
2.Колективна робота: рішення розрахункових задач на змішування розчинів правилом хреста. Учитель пропонує учням розв’язати наступну задачу: Обчисліть масову частку розчину, одержаного в результаті зливання 25 г розчину глюкози з масовою часткою 70% і 40 г розчину глюкози з масовою часткою 20%.
Учні пропонують вирішати задачу звичним методом.
розчини |
w ,% |
m (реч),г |
m( розч),г |
1 |
70 |
17,5 |
25 |
2 |
20 |
9 |
45 |
3 |
37,8 |
26,5 |
70 |
Вчитель пояснює, як розв’язати цю задачу правилом хреста. На мультімедійній дошці проектується правило хреста.
W1 (W3-W2)=m1
W2 (W3-W1)=m2
W3 (W3-W2)/(W3-W1)=m1/m2
25/45=(x-20)/(70-x)
x=37.5%
3.Короткотривалий прикладний проект(відрізняються чітко продуманим результатом діяльності учнів, орієнтованим на соціальні інтереси самих учнів ) «Типи розрахункових задач з теми «Розчини» та методи їх рішення».
3.1.Організація класу. Учні працюють в 5 групах:
- група хіміків-технологів харчової промисловості;
- група агрохіміків;
- група лікарів;
- група фармацевтів;
- група вчених –хіміків.
3.2. Вибір проблеми, яка була б достатньо складною і одночасно доступною та зрозумілою кожному учневі - використовуючи набуті знання, вміння і навички з теми, перед учнями ставиться проблем: скласти умову задачі з теми «Розчини» відповідно до «фаху групи» і запропонувати методи рішення.
3.3 Вибір об'єкта дослідження.( розчини)
«Мозкова атака»:
- з яких компонентів складається розчин?
- які кількісні характеристики розчинів ви знаєте?
- що таке масова частка розчиненої речовини7
- що таке молярна концентрація розчину?
3.4. Вибір предмета дослідження ( пояснення вчителя, обговорення необхідних питань, в групах).Кожній групі пропонується привести приклади розчинів, які використовуються в їх галузі.
3.5.Виконання проекту. Кожна група складає умову задачі прикладного характеру відповідно до «фаху групи» і пропонує варіанти її рішення. Учитель пропонує диференційні завдання.
Наприклад, група хіміків-технологів складає умову задачі на приготування розчинів, які використовуються в харчовій промисловості(розчини солі, цукру, оцету та ін.).
Група агрохiмiкiв готує умову задачі на приготування розчину, який використовується в сільскому господарстві(розчин мідного купоросу та ін), умова може бути ускладнена тим, що використовується крісталогідрат.
Група лiкарiв готує умову задачі з використанням розчинів, які застосовуються в медицині(наприклад, розчин спирту, фіз.розчин). Учням пропонується скласти умову задачі на розведення розчину водою.
Група хiмiкiв –лiкарiв складає умову задачі на змішування розчинів. Це можуть бути розчини глюкози.
Групі хiмiкiв-науковцiв пропонується скласти комбіновану задачу з елементами задач на розчини.
Учні самі обирають предмет дослідження(тобто конкретний розчин), можуть враховувати пропозиції учителя. Вони пропонують один або декілька методів рішення.
3.6.Захист власних ідей. Представники кожної групи презентують свою задачу, а інші учні записують їх умови.
Умови цих задач-домашнє завдання учнів на наступний урок.
3.7. Завершення проекту-передбачено на наступний урок.
Домашнє завдання на наступному уроці будуть перевіряти автори задач. Вони можуть погоджуватись з наданим рішенням, коректувати його, або пропонувати своє рішення.
Учнями класу може визначитись краща задача.
ІV. Підсумок уроку.