Кімнатні світлолюбні рослини: алое, каланхое. Лікувальні властивості. Особливості будови, вирощування, догляду, розмноження. Розміщення в квітнику.

Про матеріал
На цьому уроці ми конкретизуємо і поглибимо знання дітей про світлолюбні лікарські рослини алое і каланхое, ознайомимо з особливостями будови, вирощування, розмноження і догляду за ними. Узагальнимо і поглибимо знання дітей про цілющі властивості знайомих рослин кульбабок, подорожника, калини, шипшини, ромашки лікарської.
Перегляд файлу

Тема:  Кімнатні світлолюбні рослини: алое, каланхое. Лікувальні

  властивості. Особливості будови, вирощування, догляду, розмноження. Розміщення в квітнику.

Мета: уточнити і поглибити знання дітей про світлолюбні лікарські

рослини алое і каланхое, дати знання про особливості будови, вирощування, розмноження і догляду за ними. Узагальнити і поглибити знання дітей про цілющі властивості знайомих рослин кульбабок, подорожника, калини, шипшини, ромашки лікарської. Розвивати пам'ять, мислення, мовлення. Виховувати бережливе, дбайливе ставлення до матінки – природи. Активізувати словник дітей словами: алое, каланхое, бріофілум.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: кімнатні квіти у вазонах алое і каланхое, індивідуальні

картки «рослини поля», «кімнатні квіти», повчальні вислови і

цікавинки про природу, засушені лікарські рослини кульбабки,

подорожника, ромашки, плоди калини і шипшини, таблиці з

зображенням лікарських рослин, готові відвари фіточаїв.

 

Хід уроку:

Загальнокорекційний етап

 

  1. Організаційна підготовка учнів до праці.

Добрий день любі діти, гості!

Матір - природа – наша перша годувальниця і цілителька. Людство планети використовує 2500 видів рослин. З них – понад 300 видів визнано лікарськими. Кожному відомо, що з зеленого листочка бере початок все живе на землі. А в скрутну хвилину, ми звертаємося до рослини ,як до рятівниці.

 

  1. Нервово – психологічна підготовка учнів до праці.

Діти, давайте розгадаємо кросворд.

 

1

П

ш

е

н

и

ц

я

2

с

О

н

я

ш

н

и

к

к

а

р

т

о

п

Л

я

 

4

л

Ь

о

н

 

5

ж

и

т

О

 

6

о

В

е

с

 

7

я

ч

м

І

н

ь

 

 

 

            7

 

 

 

 

 

 

  1. Рослина, із зерна якою печуть калачі, булки.
  2. Цю рослину часто порівнюють з сонцем.
  3. І печуть її, і варять, і їдять її, і хвалять, бо смачна.
  4. А він цвіте синьо – синьо...
  5. Із зерна цієї рослини випікають житній хліб.
  6. Ця рослина – улюблений корм для коней.
  7. Назвіть «вусату» рослину.

Як іще люди використовують ці рослини?

Що з них виробляють?

Що вийшло у вертикальній рамці?

Про яку групу рослин йдеться?

Які польові рослини вирощують у нашій Херсонській області?

 

Основний етап

Перевірка д/з.

Діти, а тепер давайте пригадаємо, яке домашнє завдання я вам задавала?

Хто хоче зараз попрацювати з індивідуальною карткою і заробити оцінку?

Роздаю індивідуальні картки 2 видів з д/з. Поки ці діти будуть працювати з картками, ми також пригадаємо вивчений матеріал.

Що таке кімнатні рослини?

Чому їх так називають?

Для чого люди вирощують кімнатні рослини?

Чи всі кімнатні потребують однакових умов вирощування і догляду.

На які 2 групи умовно поділяють кімнатні квіти?

Назвіть, які ви знаєте світлолюбні кімнатні квіти?

А тіньовитривалі?

Давайте  пограємо в гру «Яка це квітка?»

А тепер здайте індивідуальні картки для перевірки.

 

  1. Повідомлення теми, мети і завдань уроку

 

Діти, сьогодні на уроці ми більш детально ознайомимося зі світлолюбними кімнатними рослинами алое і каланхое, які також мають цінні лікарські властивості.

А також дізнаємось про особливості будови, вирощування, розмноження і догляду за ними.

Пригадаємо інші знайомі вам лікарські рослини та як люди навчилися їх використовувати для лікування.

І в кінці уроку обовязково пригостимо гостей і скуштуємо самі цілющі відвари трав. Записуємо тему у зошити.

 

  1. Підготовча частина (підготовка до сприймання нового матеріалу, актуалізація знань, встановлювання зв’язків між старим і новим

Діти, давайте з вами перенесемось у поле.(Звучить аудіо запис «Спів жайворонка»)

Іде дівчинка в українському костюмі з кошиком квітів та лікарських трав у руках і співає.

Назустріч їй хлопчик кульгає.

  • Що трапилось, Андрійку?
  • Та ось ходив в ліс і натер ногу, тепер ніяк не можу дійти додому.
  • Зачекай, ти лише поглянь, на чому ти стоїш?!
  • Як на чому? На траві!
  • О ні! Це не звичайна трава! Це листя подорожника великого

(Дівчинка зриває листок)

  • А зараз я тебе полікую. (Прикладає листок на пошкоджене місце)

Тепер можеш спокійно йти далі.

Листок холодить, і ти поступово відчуєш як біль відійде. Я одного разу порізала пальчик і мама мені теж приклала листочок подорожнику. Рана  дуже швидко загоїлась.

  • Ну дякую тобі, на все добре!

(Прощаються і розходяться)

 

Діти, що ви знаєте про подорожник?

  • А мені бабуся розповідала, що якщо хтось опечеться ,чи чиряк у нього вискочить, то і цьому лиху може зарадити подорожник.
  • А я читав, що якщо когось вкусить бджола, потрібно швиденько зірвати листок, розім’яти його і прикласти до болячого міста.

Діти, а які ще лікарські рослини ви знаєте?

  • Ромашку лікарську. Її відваром промивають різні рани, очі, вуха. Полощуть горло. П’ють чай коли болить живіт і коли кашляють.
  • Кульбабку – її вважають еліксиром життя. Вона покращує травлення, апетит. Підвищує імунітет та лікує печінку.
  • А звіробій – це трава від 99 хвороб. Дуже корисна олія, яка рятує від сильних опіків.
  • Шипшина. Чай з шипшини покращує діяльність серця, має протизапальну дію. Масло шипшини швидко заживляє поранення.
  • Калина лікує нерви і серце, якщо пити її сік з медом. Чай з калини п’ють при застуді. А ще - калина символ краси і вроди. Без калини – немає України.

 

  1. Формуюча частина

 

Дуже добре діти, що ви знаєте так багато дикорослих лікарських рослин. А зараз я покажу вам дуже знайому кімнатну квітку. Вона є майже в кожній хаті, у нас в класах.

Виставляю вазон з квіткою Алое деревовидне.

а) уточнення і доповнення матеріалу.

І як же називається вона?

А як її називають у народі (столітник, колючий лікар). Чому?

Що ви знаєте про цю рослину?

  • Якщо ви порізали палець, зріжте шматочок лиска, розріжте його вздовж і прикладіть серединою до рани. Вона швидко загоїться.
  • А якщо ви сильно кашляєте, то треба дрібненько нарізати листки алое і змішати з медом, дати настоятися кілька днів і пити по 1 столовій ложці 3 рази на день.

б)  Ознайомлення з новими знаннями.

Так діти. Алое деревовидне має багато лікарських властивостей і її можна використовувати щодо різних захворювань.

Про лікувальні властивості цієї рослини знали ще в Давньому Єгипті. А древні платили великі гроші за алое. Араби вважали алое символом витривалості і терпіння. Сік алое включали в склад «еліксиру довгого життя». А у Вавилоні цю рослину використовували для прикраси дверей будинку.

Батьківщина Алое деревовидного – кам’яниста пустеля Карру Південній Африці. Там ці рослини мають вигляд дерев понад 10 м. заввишки з великими товстими листками.

В пустелі дощів не буває протягом кількох місяців, тому алое запасає воду у своєму листі.

А тепер давайте розглянемо цю рослину уважніше.

Яке стебло у алое? Чому знизу воно кореневе, а верхівка – зелена. Як прикріплюються до стебла?

Доторкніться до листків Алое. Ми відчуваємо, що зверху він вкритий восковою плівочкою, давайте змочимо його водою. Ви бачите, що вода скотилася з листків, так природа захистила цю рослину від випаровування.

Фізкультхвилинка.

А тепер давайте ознайомимося з іще одною кімнатною світлолюбною рослиною, яка також має лікарські властивості.

Це – каланхое або бріофілум.

Чи ви бачили вже цю кімнатну рослину? І в кого  вона є вдома?

Які саме лікарські властивості має каланхое?

  • Моя мама, коли захворіла на гайморит, видавлювала сік каланхое і, змішавши з водою закапувала ніс, тому швидко одужала. 
  • А іще, якщо якась рана довго не заживає, треба марлю змочити соком цієї рослини і прикласти до рани, вона швидко загоїться.

Так, молодці, все правильно ви розповіли.

Батьківщина каланхое – Африка, Азія, північна і південна Америка. Стебло у неї прямостояче, м’ясисте з віком дерев’яніє. Листки великі, яйцевидні, темно – зеленого кольору. Краї листкової пластинки зазубрені.

Але погляньте уважно, що це? На краєчках листка маленькі «копії» цієї рослини – її дітки. Певний час вони залишаються на листку. Потім «дітки» падають в грунт, де швидко вкорінюються. Поливати цю рослину треба помірно, ставити на сонячні вікна, мити листочки і підпушувати землю.

 

Зараз практичне завдання:

Діти І – ІІ гр.. виписати з підручника ст. 203 лікарські властивості алое. ІІІ гр.. відкривають ст. 205 2 і 3 речення зачитайте вголос і випишіть лікарські властивості каланхое.

в) систематизація і узагальнення знань.

Так які ж лікарські властивості має алое, каланхое, зачитайте.

На яких вікнах треба ставити ці квіти? Чому?

Як треба за ними доглядати?

 

ІІІ. Заключний етап

От і закінчується наш урок. І я бачу ви добре вивчили рослинний світ і зрозуміли, що найкращі ліки – з трав і рослин, які виросли на рідній землі.

За твердженням філософів, навіть будь – який бур’ян – рослина, цінність якої ще не розкрита.

  З давніх - давен історія людства пов’язана з рослинами. Вони годують, одягають, зігрівають, лікують, рятують. І зараз ми запрошуємо у наш фітобар, відвідати цілющих чаїв.

Презентація чаїв

  1.               Менеджер з реклами : чай заспокійливий (м’ята, меліса, зелений чай).

Дорогі гості! Я хочу пригостити вас чаєм заспокійливим. Коли ви його скуштуєте, то не будете сердитись.

І ніколи не будете сваритися ні на роботі, ні вдома. А саме головне, На серці буде легко, сон буде міцний і солодкий.

2. Менеджер з реклами. Чай «Не кашляй»(шипшина, чебрець, липа, мати  - мачуха)

І до мене йдіть чай пити,

Будете на світі довго жити.

І ніяких болячок не знайте!

Листя із суниць туди додайте

І здоров’ячка собі придбайте!

3. Менеджер з реклами. Чай богатирський. (чай чорний, шипшина)

Хто мого чаю нап’ється,

Той сили набереться

Стане дужим і міцним,

Всі будуть пишатись ним.

Прошу вас, попийте мого чаю,

Вам сьогодні я найкращого бажаю.

1

 

doc
Додано
18 травня 2020
Переглядів
1280
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку