"Кінезіологічні вправи"

Про матеріал
Добірка кінезіологічних вправ для мовленнєвого та інтелектуального розвитку дошкільників.
Перегляд файлу

Розвиток головного мозку дитини починається внутрішньоутробно і активно триває після народження.

За дослідженнями фізіологів права півкуля головного мозку - гуманітарна,

образна, творча - відповідає за тіло, координацію рухів, просторове зорове і  сприйняття. Ліва півкуля головного мозку - математична, знакова, мовна, логічна, аналітична - відповідає за сприйняття - слухової інформації, постановку цілей і побудову програм. Єдність мозку складається з діяльності двух півкуль, тісно пов'язаних між собою системою нервових волокон (мозолисте тіло).

Мозолисте тіло (міжпівкульні зв'язки) знаходиться між півкулями головного мозку в тім'яно-потиличній частині і складається з двохсот мільйонів нервових волокон. Воно необхідне для координації роботи мозку і передачі інформації з однієї півкулі в іншу.

Порушення мозолистого тіла спотворює пізнавальну діяльність дітей. Якщо порушується провідність через мозолисте тіло, то провідна півкуля бере на себе велике навантаження, а інша блокується. Обидві півкулі починають працювати без зв'язку.

Порушується просторова орієнтація, адекватне емоційне реагування, координація роботи зорового і слухового сприйняття з роботою моторики руки. Дитина в такому стані не може читати і писати, сприймати інформацію на слух або очима.

Значну частину кори великих півкуль мозку людини займають клітини, пов'язані з діяльністю кисті рук, особливо її великого пальця, який, у людини протиставлений всім іншим пальцям.

При підготовці дітей до школи необхідно велику увагу приділяти розвитку мозолистого тіла. Основний розвиток міжпівкульних зв'язків формується у дівчаток до 7-ми років у хлопчиків до 8-ми - 8,5 років. Удосконалення інтелектуальних і розумових процесів необхідно починати з розвитку рухів пальців і тіла. Розвиваюча робота повинна бути спрямована від рухів до мислення, а не навпаки. Для успішного навчання і розвитку дитини в школі однією з основних умов є повноцінний розвиток в дошкільному дитинстві мозолистого тіла. Мозолисте тіло можна розвинути через кінезіологічні вправи.

Кінезіологія - наука про розвиток головного мозку через рух. Вона існує вже двісті років і використовується у всьому світі. Кінезіологічні вправи - це комплекс рухів які дозволяють активізувати міжпівкульний вплив. Кінезіологічними рухами користувалися Гіппократ і Арістотель.

Кінезіологічні вправи розвивають мозолисте тіло, підвищують стійкість до стресів, синхронізують роботу півкуль, покращують розумову діяльність, сприяють поліпшенню пам'яті і уваги, полегшують процес читання і письма.

Пальчикові кінезіологічні вправи в даному випадку можна використовувати для розвитку м'язів рук і розвитку міжпівкульної взаємодії кори головного мозку дитини.

Ця інформація рекомендується батькам  для підготовки успішного навчання в школі і розвитку дитини.

Вправи необхідно проводити щодня. З початку дітям з раннього віку необхідно виконувати пальчикові ігри від простого до складного. Після того як діти навчилися виконувати пальчикові ігри з п'яти років даємо комплекс пальчикових кінезіологічних вправ, що складаються з трьох положень рук послідовно змінюють одна одну. Дитина виконує разом з дорослим, потім самостійно по пам'яті. Вправа виконується спочатку правою рукою, потім лівою, потім двома руками разом. Якщо ви не впевнені, дорослий пропонує дитині допомагати собі командами ("гусак-курка-півень"), вимовляючи вголос або про себе.

Завдяки руховим вправам для пальців відбувається компенсація лівої півкулі і активізація міжпівкульного впливу, що сприяє  дитячій стресостійкості до навчання в школі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кінезіологічні вправи проводяться у будь-якому режимному моменті в якості

динамічних пауз. Час проведення 3-5 хвилин, в цілому це може складати до 25-30 хвилин в день.

Важливі моменти в проведенні подібних вправ:

  • Під час освітньої діяльності проводити такі вправи можна тільки в тому випадку, якщо йде стандартна робота. Творчу діяльність переривати кінезіологічними вправами недоцільно.
  • Якщо ж має відбутися інтенсивне розумове навантаження, то комплекс вправ краще проводити перед роботою.
  • Кінезіологічні вправи дають як негайний, так і накопичувальний вплив.
  • Найсприятливіший період для інтелектуального розвитку – це вік до 12 років коли кора великих півкуль ще остаточно не сформована. При інтелектуальному розвитку можливе застосування кінезіологічних вправ.
  • Під впливом кінезіологічних тренувань в організмі відбуваються позитивні структурні зміни.

Ознаки, по яких видно досягнення дітей такі:

  • У дитини пропав страх відповідати перед групою дітей, віна стала спокійнішою, впевненішою в собі.
  • У деяких дітей з'явилася готовність і бажання виконувати додаткові завдання.
  • Мова з незв'язної і односкладової перетворилася на усвідомлену розповідь.
  • Дітям стали під силу завдання, що вимагають виконання класифікації, узагальнення систематизації матеріалу.
  • Діти приймають правила співпраці і взаємодопомоги.

Для результативності корекційно-розвиваючої роботи необхідно враховувати певні умови:

  • Заняття проводяться вранці.
  • Заняття проводяться щодня, без пропусків.
  • Заняття проводяться в доброзичливій обстановці.
  • Від дітей потрібно точне виконання рухів і прийомів.
  • Вправи проводяться стоячи або сидячи за столами.

Вправи проводяться по спеціально розроблених комплексах. Тривалість занять з одного комплексу складає місяць, тиждень - перерва.

У комплекс вправ включені розтяжки, дихальні вправи окорухові вправи, тілесні вправи, вправи для розвитку дрібної моторики, вправи на релаксацію і масаж.

Розтяжки нормалізують гіпертонус (неконтрольоване надмірне м'язове напруження) і гіпотонус (неконтрольована м'язова млявість).

Дихальні вправи покращують ритміку організму, розвивають самоконтроль і довільність.

Окорухові вправи дозволяють розширити поле зору, поліпшити сприйняття. Односпрямовані і різноспрямовані рухи очей і мови розвивають міжполушарну взаємодію і підвищують енергетизацію організму. При виконанні тілесних рухів розвивається межполушарное взаємодія, знімаються мимовільні, неумисні рухи і м'язові затиски. Виявляється, людині для дитина не навчена і не лайте її за зайву рухову активність на уроці.

Вправи для релаксації сприяють розслабленню, зняттю напруги.

1. Розтяжки.

"Сніговик". Уявіть, що кожен з вас тільки що зліплений сніговик. Тіло тверде, як замерзлий сніг. Прийшла весна, пригріло сонце, і сніговик почав танути. Спочатку "тане" і повисає голова, потім опускаються плечі, розслабляються руки і т. д. У кінці вправи дитина м'яко падає на підлогу і зображує калюжку води. Необхідно розслабитися. Пригріло сонечко, вода в калюжці стала випаровуватися і перетворилася на легку хмарку. Дме вітер і жене хмарку по небу.

"Дерево". Початкове положення – сидячи навпочіпки.

Сховати голову в коліна обхопити їх руками. Уявіть, що ви - насіннячко, яке поступово проростає і перетворюється на дерево. Повільно зведіться на ноги, потім розпряміть тулуб, витягніть руки вгору. Потім напружте тіло і витягуйтеся. Подув вітер – ви розгойдуєтеся, як дерево.

"Ганчіркова лялька і солдат". Початкове положення - стоячи. Повністю випряміться і витягуйтеся в струнку як солдатів. Захолоньте в цій позі, неначе ви задерев'яніли, і не рухайтеся. Тепер нахиліться вперед і розставте руки, щоб вони бовталися як ганчірки. Станьте такими ж м'якими і рухливими, як ганчіркова лялька. Злегка зігніть коліна і відчуйте, як ваші кістки стають м'якими, а суглоби дуже рухливими. Тепер знову покажіть солдата, витягнутого в струнку і абсолютно прямого і такого, що не гнеться, неначе вирізаного з дерева. Діти попереміно бувають то солдатом, то лялькою, до тих пір, поки ви не відчуєте, що вони вже цілком розслабилися.

"Зірви яблука". Початкове положення - стоячи. Уявіть собі, що перед кожним з вас росте яблуня з дивовижними великими яблуками. Яблука висять прямо над головою, але без зусиль дістати їх не вдається. Подивіться на яблуню, бачите, вгорі справа висить велике яблуко. Потягніться правою рукою як можна вище, підніміться навшпиньки і зробіть різкий вдих. Тепер зривайте яблуко. Нагніться і покладіть яблуко в невеликий кошик, що стоїть на землі. Тепер повільно видихніть. Випряміться і подивіться наліво вгору. Там висять два дивовижні яблука. Спочатку дотягніться туди правою рукою, підніміться навшпиньки, вдихніть і зірвіть одно яблуко. Потім підніми як можна вище ліву руку і зірвіть інше яблуко, яке там висить. Тепер нахиліться вперед, покладіть обидва яблука в кошик, що стоїть перед собою, і видихніть. Тепер ви знаєте що вам треба робити. Використайте обидві руки поперемінно, щоб збирати ті, що висять ліворуч і праворуч від вас прекрасні великі яблука і складайте їх в кошик.

2. Дихальні вправи.

"Свічка". Початкове положення - сидячи за столом. Уявіть, що перед вами стоїть велика свічка. Зробіть глибокий вдих і постарайтеся одним видихом задути свічку. А тепер представте перед собою 5 маленьких свічок. Зробіть глибокий вдих і задуйте ці свічки маленькими порціями видиху.

"Дихаємо носом". Початкове положення - лежачи на спині або стоячи. Дихання тільки через ліву, а потім тільки через праву ніздрю (при цьому праву ніздрю закривають великим пальцем правої руки, інші пальці дивляться вгору, ліву ніздрю закривають мізинцем правої руки). Дихання повільне, глибоке.

"Пірнальник". Початкове положення - стоячи. Зробити глибокий вдих, затримати дихання, при цьому закрити ніс пальцями. Сісти, як би пірнути у воду. Долічити до 5 і виринути - відкрити ніс і зробити видих.

3. Тілесні вправи.

"Перехресна маршировка". Треба крокувати, високо піднімаючи коліна поперемінно торкаючись правою і лівою рукою по протилежній нозі. Зробити 6 пар рухів. Потім крокувати торкаючись рукою однойменного коліна. Зробити 6 пар рухів. Закінчити торканнями по протилежній нозі.

"Млин". Рука і протилежна нога обертаються круговими рухами спочатку вперед, потім назад, одночасно з обертанням очей управо, вліво, вгору, вниз. Час виконання 1-2 хвилини. Дихання довільне.

"Паровозик". Праву руку покласти під ліву ключицю, одночасно роблячи 10 кругів зігнутою в ліктьовому суглобі лівою рукою і плечем вперед, потім стільки ж назад. Поміняти положення рук і повторити вправу.

"Робот". Встати лицем до стіни, ноги на ширині плечей, долоні лежать на стіні на рівні очей. Пересуватися вздовж стіни управо, а потім вліво приставними кроками, руки і ноги повинні рухатися паралельно, а потім пересуватися, використовуючи протилежні руки і ноги.

"Маршировка". Виконувати краще під ритмічну музику. Крокувати на місці. При цьому крок лівою ногою супроводжується помахом лівої руки. Крок правою ногою супроводжується помахом правої руки.

4. Вправи на релаксацію "Диригент". Встаньте, потягніться і приготуйтеся слухати музику, яку я зараз включу. Зараз ми не просто слухатимемо музику - кожен з вас представить себе диригентом, який керує великим оркестром (включається музика).

Уявіть собі енергію, яка тече крізь тіло диригента, коли він чує усі інструменти і веде їх до дивовижної загальної гармонії. Якщо хочете можете слухати із закритими очима. Зверніть увагу на те, як ви самі при цьому наповнюєтеся життєвою силою.

Вслухуйтеся в музику і починайте в такт їй рухати руками, неначе ви управляєте оркестром. Рухайте тепер ще і ліктями і усією рукою цілком. Нехай тоді як ви диригуєте, музика тече через усе твоє тіло. Диригуйте усім своїм тілом і реагуй на чутні вами звуки кожного разу по - новому. Ви можете пишатися тим, що у вас такий хороший оркестр! Зараз музика закінчиться. Розплющте очі і влаштуйте собі самому і своєму оркестру бурхливі оплески за такий чудовий концерт.

"Подорож на хмарі". Сядьте зручніше і закрийте очі. Два - три рази глибоко вдихніть і видихніть. Я хочу запросити вас в подорож на хмарі. Стрибніть на білу пухнасту хмару, схожу на м'яку гору з пухких подушок. Відчуй, як ваші ноги, спина, попка зручно розташувалися на цій великій хмарній подушці. Тепер починається подорож. Хмара повільно піднімається в синє небо. Відчуваєте, як вітер овіває ваші обличчя? Тут, високо в небі, все спокійно і тихо. Нехай хмара перенесе вас зараз в таке місце, де ви будете щасливі. Постарайтеся подумки побачити це місце як можна точніше. Тут ви почуваєте себе абсолютно спокійно і щасливо. Тут може статися що - нибудь дивовижне і чарівне. Тепер ви знову на своїй хмарі, і воно везе вас назад, на ваше місце.

 Злізьте з хмари і подякуйте їй за те, що вона так добре вас покатала. Тепер простежте, як вона повільно розтане в повітрі. Потягніться, випряміться і знову будьте бадьорими, свіжими і уважними.

5. Вправи для розвитку дрібної моторики.

"Колечко". По черзі перебирати пальці рук, сполучаючи в кільце великий палець і послідовно вказівний, середній, безіменний і мізинець. Вправи виконувати починаючи з вказівного пальця і в зворотному порядку від мізинця до вказівного. Виконувати треба кожною рукою окремо, потім обома руками разом.

"Долоня–ребро-кулак". На столі, послідовно, змінюючи, виконуються наступні положення рук : долоня на площині, долоня ребром на столі і долоня стисла в кулак.

Виконати 8-10 повторень. Вправи виконуються кожною рукою окремо, потім двома руками разом.

"Лізгінка". Ліва рука складена в кулак, великий палець відставлений убік, кулак розгорнутий пальцями до себе. Права рука прямою долонею в горизонтальному положенні торкається до мізинця лівої. Після цього одночасно відбувається зміна правої і лівої рук. Повторюємо 6-8 разів.

"Дзеркальне малювання". Покладете на стіл чистий аркуш паперу. Візьміть в обидві руки по олівцю або фломастеру. Почніть малювати одночасно обома руками дзеркально симетричні малюнки, букви. При виконанні цієї вправи відчуєте, як розслабляються очі і руки. Коли діяльність обох півкуль синхронізується, помітно збільшиться ефективність роботи усього мозку.

"Вухо - ніс". Лівою рукою візьміться за кінчик носа, а правою рукою – за протилежне вухо. Одночасно відпустіть вухо і ніс, хлопніть в долоні, поміняйте положення рук "з точністю до навпаки".

"Змійка". Схрестіть руки долонями один до одного, зчепіть пальці в замок, виверніть руки до себе. Рухайте пальцем, який вкаже ведучий. Палець повинен рухатися точно і чітко, не допускаючи синкінезій. Торкатися до пальця не можна. Послідовно у вправі повинні брати участь усі пальці обох рук.

"Горизонтальна вісімка".

1, 2-й тиждень зайняття. Упріться язиком в зуби, "намагаючись їх виштовхнути назовні". Розслабте язик. Повторіть 10 разів. Притискуйте язик у роті то до лівої, то до правої щоки. Повторіть 10 разів.

Утримуючи кінчик язика за нижніми зубами, вигніть його гіркою. Розслабте. Повторіть 10 разів.

3, 4, 5, 6-й тиждень зайняття. Витягніть перед собою праву руку на рівні очей, пальці стисніть в кулак, залиште витягнутими вказівний і середній. Намалюйте в повітрі цими пальцями знак нескінченності як можна більшого розміру. Коли рука з центру цього знаку піде вгору, почніть стеження немигаючими очима, спрямованими на проміжок між закінченнями цих пальців, не повертаючи голови. Ті, у кого виникли труднощі в дослідженні (напруга, часте моргання), повинні запам'ятати відрізок "горизонтальної вісімки", де це трапляється, і кілька разів провести рукою, як би загладжуючи цю ділянку. Необхідно домагатися плавного руху очей без зупинок і фіксацій. У місці зупинки, втрати стеження треба провести рукою кілька разів "туди-назад" по лінії "горизонтальної вісімки".

7, 8-й тиждень зайняття. Одночасно з очима стежите за рухом пальців по траєкторії горизонтальної вісімки добре висунутим з рота язиком.

6. Окорухові вправи "Погляд вліво вверх". Правою рукою зафіксувати голову за підборіддя. Узяти в ліву руку олівець або ручку і витягнути її убік вгору під кутів в 45 градусів так, щоб закривши ліве око, правим не можна було бачити предмет в лівій руці. Після цього починають робити вправу впродовж 7 секунд. Дивляться на олівець в лівій руці, потім міняють погляд на "прямо перед собою". (7 сек.). Вправу виконують 3 рази. Потім олівець беруть в праву руку і вправу повторюється.

"Око - мандрівник". Розвісити в різних кутах і по стінах класу різні малюнки іграшок, тварин і так далі. Початкове положення - стоячи. Не повертаючи голови знайти очима той або інший предмет названий учителем.

7. Масаж.

а) Відтягнути вуха вперед, потім назад, повільно лічивши до 10. Почати вправу розплющеними очима, потім із закритими. Повторити 7 разів.

б) Двома пальцями правої руки масажувати круговими рухами лоб, а двома пальцями лівої руки - підборіддя. Лічити до 30.

в) Стискають пальці в кулак із загнутим всередину великим пальцем. Роблячи видих спокійно, не кваплячись, стискають кулак із зусиллям. Потім, послабляючи стискування кулака, роблять вдих. Повторити 5 разів. Виконання із закритими очима подвоює ефект.

 

Комплекс кинезиологических вправ для координації роботи очей і рук (використані вправи П. і Г. Деннисон, А.Л. Сиротюк).

Вправи рекомендується виконувати щодня впродовж 6 - 8 тижнів по 15 – 20 хвилин.

Мета: поліпшення навичок письма, інтеграція роботи очей і рук, формування візуального і просторового сприйняття, розвиток координації тіла і рухових навичок.

1. Вісімки. Початкове положення - стоячи. Закрийте очі. Пальцями однієї руки проведіть перед очима горизонтальну вісімку. Слідуйте закритими очима за рухами пальців. Продовжуйте малювати, збільшуючи розміри вісімки. Відпочиньте і відкрийте очі. Перевірте різкість зору.

2. Вісімки ліктями. Розведіть ноги в сторони і злегка зігніть їх в колінах. Проведіть половину горизонтальної вісімки правим ліктем. Очі повинні стежити за рухами ліктя. Змістіть центр вісімки назад. Виконайте те ж саме з лівою стороною.

3. Крила. Поставте ноги на ширині плечей, розслабте коліна. Потрясіть руками і зігніть лікті. Прокресліть горизонтальну вісімку одночасно двома руками. Спочатку вперед, назад і вниз, потім вгору, убік і вниз. Підборіддя повертайте разом з рухами рук. Повторіть кілька разів, поки не відчуєте, що летите. Тепер парите: руки відкриті і вільні. На вдиху нахиліться вперед, спираючись на шкарпетки. На видиху відхиліться назад. Ще раз глибоко вдихніть.

4. Малюючий слон. Початкове положення - стоячи або сидячи. Коліна злегка зігніть. Нахиліться головою до плеча. Витягніть руку вперед і малюйте те, що бачите, великими мазками. Потім повторите те ж з іншою рукою.

5. Сидячи, обхопите лівою рукою зап'ясток правої руки і масажуйте руку. Повторіть те ж саме з правою рукою.

6. Сидячи, з'єднаєте руки на рівні очей. Носом прокреслите лінію від однієї долоні по руці до плеча. Потім попереду викреслите коло. Тепер слідуйте по другій руці. Повторіть в іншу сторону.

7. Лежачи на спині, обійміть руками одно коліно, притискаючи його до грудей. Друга нога – в розслабленому стані. Уявіть, що очі пов'язані із стегнами. Дихайте глибоко. Нехай підколінні сухожилля добре розтягнуться.

 

Комплекс кинезиологических вправ для інтеграції візуальної і аудиальной модальності.

Вправи рекомендується виконувати щодня впродовж 6-8 тижнів по 15-20

хвилин.

Мета: формування зорового і слухового сприйняття, розвиток зорової і слуховій пам'яті, інтеграція візуальної і аудиальной модальностей.

 

1. Сидячи або лежачи, видихніть, розплющте очі. Вдихніть, закрийте очі. Продовжуйте вправу, видихаючи при світлі, вдихаючи в темряві. Нехай ваші очі повністю розслабляться коли вони закриті. Розплющте очі і моргніть. Кожного разу, розплющуючи очі, відмічайте те що бачите. Помічайте усі вигини і форми, лінії і кути. Спочатку помічайте тільки темні предмети, потім тільки світлі.

2. Сидячи або лежачи, закрийте очі і уявіть, що на них світить сонце. Моргніть очима так ніби ловите сонячне світло. Подивіться на сонячний промінь із закритими очима, насолоджуючись переливанням кольорів. Тепер представте темряву і розслабтеся.

3. Сидячи, розташуєте ноги нарізно, розслабте коліна. Обійміть руками голову з боку потилиці, торкаючись правою рукою лівого вуха і лівою рукою правого. Пальцями висувайте потилицю вперед. Закрийте очі і розташуйте голову на руках. Розгойдуючись з одного боку в інший глибоко дихаєте, поміщаючи голову в "колиску". Відчуйте, що ваше тіло - це опора.

4. Сидячи, кінчики випрямлених разом пальців правої руки підведіть до основи мізинця лівої руки, злегка стисніть в кулак. У наступну мить стисніть пальці правої руки, розтягніть пальці лівої руки і підведіть кінчики середнього і безіменного пальців до основи мізинця правої руки. Повторіть ці рухи швидко і поперемінно по 10 разів. Видих робіть через рот при кожній зміні рук.

5. Розкрийте пальці лівої руки, злегка натисніть точку концентрації уваги, розташовану в середині долоні, великим пальцем правої руки. Повторіть 5 разів. При натисненні зробіть видих, а при послабленні зусилля - вдих. Вправу робіть спокійно, не кваплячись. Потім зробіть те ж саме для правої руки.

6. Дитині пропонуються цифри, виліплені з пластиліну, вирізані з дерева та ін. Дитина повинен обмацати цифру, назвати її вголос і записати. На початковому етапі тренування можна запропонувати вихованцеві самому виліпити з пластиліну цифри. Надалі слідує перейти до запам'ятовування послідовності з 3 - 4 цыфр на основі їх дотику.

Подальший етап тренування - букви викреслюються в повітрі двома руками в дзеркальному відображенні.

7. Складіть великий і вказівний пальці кінчиками разом, із зусиллям притисніть один до одного згинаючи в зовнішню сторону. Цю ж вправу зробіть для великого і середнього, великого і безіменного, великого і мізинця (для кожної руки 20 разів). Потім кінчиком великого пальця сильно натисніть послідовно на підстави кожного пальця із зовнішньою і внутрішньою сторони.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лесная Марина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
15 жовтня 2021
Переглядів
9989
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку