Кінезіологічні вправи у роботі практичного психолога

Про матеріал
«Кулак-ребро-долоня» Послідовна зміна позицій на площині столу: долоня, стисла в кулак, долоня ребром на площині столу, розпрямлені долоні на площині столу. «Ліхтарик» Руки спрямовані вгору. Одна рука затиснута в кулак, долоню іншої розпрямити. За сигналом відбувається зміна положення рук.
Перегляд файлу

Кінезіологічні вправи

«Кулак-ребро-долоня»

Послідовна зміна позицій на площині столу: долоня, стисла в кулак, долоня ребром на площині столу, розпрямлені долоні на площині столу.

«Ліхтарик»

Руки спрямовані вгору. Одна рука затиснута в кулак, долоню іншої розпрямити. За сигналом відбувається зміна положення рук.

«Ладки-оладки»

Права рука лежить долонею вниз, а ліва - долонею догори; одночасна зміна позиції зі словами:

«Ми грали в ладки - смажили оладки,

Так посмажим, повернем і знову гратися почнем ».

«Слон»

Цікава вправа, яка допоможе підняти настрій та розслабитися. Запропонуйте дітям стати та нахилити голову до лівого плеча. Далі треба:

витягнути руку (ніби хобот слона);

почати малювати нею горизонтальну вісімку від центру зорового поля і вгору проти годинникової стрілки;

очима треба пильно стежити за кожним рухом пальців.

Вправа виконується повільно, по 3-4 рази кожною рукою.

«Ланцюжок»

Великий і вказівний пальці лівої руки в кільці. Через нього поперемінно пропускаються колечка з пальчиків правої руки: великий - вказівний, великий - середній і т. д. У вправі беруть участь всі пальчики.

Мовний супровід:

Хоч і шкідливий мухомор,

Я його не трону.

Може знадобитись він

Жителю лісовому.

«Будиночок»

Руки спрямовані вгору. Великий, вказівний і середній пальці кожної руки притиснуті до долонь. Підстави долонь і кінчики безіменних пальців стикаються. Мізинець правої руки встає вертикально - «труба».

«Здрастуй»

Пальцями правої руки по черзі «вітатися» з пальцями лівої руки, поплескуючи один одного кінчиками.

Мовний супровід:

Здрастуй, сонце золоте!

Здрастуй, небо голубе!

Здрастуй, деревце мале,

Здрастуй, чистий білий світ!

Привітав я вас усіх!

«Сова»

Цю вправу можна виконувати під час уроку для зняття напруження. Вона стимулює приток крові до головного мозку та сприяє поліпшенню уваги. Станьте перед учнями та запропонуйте їм повторювати за вами наступні рухи:

праву руку покладіть на лівий м’яз між шиєю та плечем;

стисніть м’яз та починайте поволі повертати голову зліва направо;

потім починайте рух в зворотній бік;

губи складіть трубочкою і на видиху вимовляйте «ух!»;

поміняйте руку, поклавши її на правий м’яз та повторіть вправу.

«Метелик»

Схрестити зап'ястя обох рук і притиснути долоні тильною стороною один до одного. Пальці прямі. «Метелик сидить». Долоні прямі і напружені. Пальці не згинати. Легким, але різким рухом рук в зап'ястях імітувати політ метелика.

Мовний супровід:

Метелик-коробочка, відлітай під хмарка.

Там твої дітки на березової гілці.

«Ковпак мудреця»

Ця вправа загострює слух, покращує рівновагу, одночасно підвищуючи розумові та фізичні здібності. Виконувати її учні можуть стоячи чи сидячі:

голову треба тримати прямо, але шия та підборіддя при цьому мають бути розслаблені;

треба взятися за вуха так, щоб великий палець опинився з тильного боку, а всі інші – попереду;

виконується масаж вух зверху донизу, а дійшовши до мочки, м’яко масажується і вона.

Вправа повторюється чотири рази.

«Енерготизатор»

Покласти схрещені руки на стіл перед собою. Притиснути підборіддя до грудей. Відчути розтягування м'язів спини і розслаблення плечового пояса. З глибоким вдихом закинути голову назад, прогнути спину і розкрити грудну клітину. Потім на видиху знову розслабити спину і опустити підборіддя до грудей.

В результаті цих дій розслаблюються м'язи шиї і плечового пояса, підвищується рівень кисню в крові, активізується вестибулярний апарат, посилюється приплив спинномозковій рідині, в центральній нервовій системі.

До цього простого, але ефективного вправі я в основному вдаюся під час роботи за комп'ютером. Якщо виконувати його 5-10 хвилин, то зменшується, а то й зовсім проходить відчуття втоми, помітно краще починає «працювати голова», підвищується концентрація уваги.

«Поплескали-погладили»

Вправу виконують у парах. Одну долоню кладуть на плече партнера по грі, другу — йому на голову. Необхідно одночасно гладити партнера по голові та поплескувати по плечу. Спочатку можна відпрацювати рух рук на собі, одночасно однією рукою гладити себе по голові, а другою плескати по животу.

 

Вправи з психогімнастики

«Подив»

Мета: вираз подиву.

Хлопчик дуже здивувався: він побачив, як фокусник посадив у порожню валізу кішку і закрив її, а коли відкрив, кішки там не було, а з валізи вистрибнув кролик.

Міміка: у дитини відкритий рот, брови і верхні повіки підняті.

«Гра з шарфиком»

Мета: розслаблення м'язів шиї.

Мама принесла ведмежаті теплий шарфик, щоб той більше не мерз. Напівсонне ведмежа, не відкриваючи очей, пов'язало шарфик на шию. Покрутило ведмежа головою в одну сторону, потім в іншу: добре, тепло.

«Віддай»

Мета: тренування виразності жестів.

Дитина вимагає віддати їй іграшку. При цьому робить виразні рухи кистями рук і тримає їх горизонтально долонями вгору.

«Сова»

Мета: розвиток самоконтролю.

Якщо в сім'ї дитина одна, совою повинен бути дорослий. Поки сова спить, дитина вільно переміщується по кімнаті. За командою: «Ніч!» Сова прокидається, а дитина завмирає. Якщо до наступної команди: «День!» Дитина почне рухатися або заговорить, сова і дитина міняються місцями

«Тихіше!»

Мета: розвиток вольової саморегуляції.

Мишеня хоче пройти по стежці, на якій лежить кіт. Воно то йде на пальчиках, то зупиняється і, приклавши вказівний пальчик до губ, показує: «Тихіше!». Брови при цьому повинні підніматися до верху.

«Зайчик»

Мета: розвиток моторної пам'яті.

Дитина повинна придумати і запам'ятати певну позу. Поки звучить музика, вона вільно стрибає по кімнаті немов зайчик. Як тільки музика закінчилася, тут же повинна прийняти обрану раніше позу.

«Лагідне кошеня»

Мета: вираз задоволення, радості.

Дитина уявляє у себе на руках кошеня, яке лащиться, муркоче. А потім сама стає цим кошеням і підставляє голову дорослому, щоб той його погладив, приголубив.

«Егоїст»

Мета: вираз егоїзму.

Мама принесла до чаю три кекси. Хлопчик взяв собі один і вказав пальцем на два інших: «А ці я з'їм увечері».

«Сердитий дідусь»

Мета: вираз гніву.

До дідуся в село приїхав онук і відразу пішов гуляти. Дідусь розсердився, що він пішов за ворота. А якщо з лісу прийде вовк?

Міміка: зрушені брови.

«Тінь»

Мета: розвиток уваги.

Дорослий йде через поле, дитина – на два-три кроки позаду, вона – його тінь. Тінь повинна точно відтворити дії людини (зірвати квітку, нахилиться за камінцем і т.д.)

 «Хочеться спати»

Мета: розслаблення м'язів.

Саша хоче зустрічати Новий рік разом з батьками. Йому дозволили, але чим ближче до півночі, тим сильніше хочеться спати. Хлопчик довго боровся зі сном, і нарешті заснув. Виразні рухи: позіхання, верхні повіки опущені, брови підняті, голова схиляється донизу, руки опущені.

«Ось так пози!»

Мета гри: розвивати спостережливість.

Гравці стають в різні пози. Ведучий повинен запам'ятати і відтворити їх, коли всі діти повернуться в початкове положення.

                                             «Сонечко і хмаринка!»
Мета гри: зняти психічне напруження у дитини, навчити дитину регулювати свій емоційний стан.
Сонечко сховалося за хмаринку, стало прохолодно - потрібно згорнутися клубочком, щоб зігрітися, і затримати дихання. А ось сонечко вийшло з-за хмаринки, і стало жарко, розморило на сонечку - розслабляємося під час видиху.

                                                        «Дзеркало»
Мета гри: ця гра допомагає дитині відчути себе вільно, розкритися, побачити себе збоку. Підходить для невпевнених у собі, пасивних дітей.
У грі можуть брати участь дві дитини або дитина і дорослий. Один гравець дивиться у «дзеркало» (на свого напарника), яке повторює всі його рухи. По черзі гравці міняються ролями.

«Заборонене рух»

Мета: подолання рухового автоматизму, розвиток спостережливості і самоконтролю.

Діти стоять обличчям до ведучого. Під музику І. Дунаєвського «До чого ж добре колом» на початок кожного такту вони виконують руками руху, які показує ведучий. Потім вибирається один рух, який повторювати забороняється. Той, хто повторить заборонене рух, виходить з гри.

«Роззяви»

Мета гри: розвивати уважність.

Гравці йдуть по колу, тримаючись за руки, по сигналу ведучого діти зупиняються, роблять чотири бавовни, повертаються кругом і продовжують рух. Напрямок змінюється після кожного сигналу. Який не виконав правильно завдання виходить з гри.

«Візьми і передай»

Мета етюду: тренування виразності рухів.

Діти сидять на стільцях, розставлених по колу, і передають один одному якийсь уявний предмет. Збоку, незважаючи на рухи дітей, має складатися враження, що вони діють з реальними предметами.

«Мураха»

Мета етюду: напруга і розслаблення м'язів ніг.

На пальці ніг заліз і бігає мураха. З силою натягнути шкарпетки на себе, ноги напружені, прямі (на вдиху). Залишити шкарпетки в цьому положенні, прислухатися, на якому пальці сидить мураха (затримка дихання). Миттєвим зняттям напруги в стопах скинути мурашки з пальців ніг (на видиху). Шкарпетки йдуть вниз - в сторони, розслабити ноги (ноги відпочивають). Повторити 2-3 рази.

«Бійка»

Мета: Розслабити м'язи нижньої частини обличчя і кистей рук.

«Ви з другом посварилися. Ось-ось почнеться бійка. Глибоко вдихніть, міцно-міцно стисніть щелепи. Пальці рук зафіксуйте в кулаках, до болю втисніть пальці в долоні. Затамуйте подих на кілька секунд. Задумайтесь: а може, не варто битися? Видихніть і розслабтеся. Ура! Неприємності позаду!»

Ця вправа корисно проводити не тільки з тривожними, але і з агресивними дітьми.

« Повітряні кульки »

Мета: Зняти напругу, заспокоїти дітей.

Усі гравці стоять або сидять в колі. Ведучий дає інструкцію: «Уявіть собі, що зараз ми з вами будемо надувати кульки. Вдихніть повітря, піднесіть уявний кульку до губ і, роздуваючи щоки, повільно, через прочинені губи надувайте його. Слідкуйте очима за тим, як ваша кулька стає все більше і більше, як збільшуються, зростають візерунки на ньому. Представили? Я теж представила ваші величезні кулі. Дуйте обережно, щоб кулька не лопнула. А тепер покажіть їх один одному .

Вправу можна повторити 3 рази.

«Корабель і вітер»

Мета: Налаштувати групу на робочий лад, особливо якщо діти втомилися.

«Уявіть собі, що наш вітрильник пливе по хвилях, але раптом він зупинився. Давайте допоможемо йому і запросимо на допомогу вітер. Вдихніть в себе повітря, сильно втягніть щоки ... А тепер шумно видихніть через рот повітря, і нехай вирвався на волю вітер підганяє кораблик. Давайте спробуємо ще раз. Я хочу почути як шумить вітер!

Вправу можна повторити 3 рази.

«Подарунок під ялинкою»

Мета: Розслаблення м'язів обличчя, особливо навколо очей.

«Уявіть собі, що скоро новорічне свято. Ви цілий рік мріяли про чудовий подарунок. Ось ви підходите до ялинки, міцно-міцно заплющує очі і робите глибокий вдих. Затамуйте подих. Що ж лежить під ялинкою? Тепер видихніть і відкрийте очі. О, диво! Довгоочікувана іграшка перед вами! Ви Раді? Посміхніться ».

Після виконання вправи можна обговорити (якщо діти захочуть), хто про що мріє.

«Сопілка»

Мета: Розслаблення м'язів обличчя, особливо навколо губ.

«Давайте пограємо на сопілці. Неглибоко вдихніть повітря, піднесіть дудочку до губ. Починайте повільно видихати, і на видиху спробуйте витягнути губи в трубочку. Потім почніть спочатку. Грайте! Який чудовий оркестр! »

Всі перераховані вправи можна виконувати в класі, сидячи або стоячи за партами.

«Танцюючі руки»

Мета: Якщо діти неспокійні або засмучені, ця гра дасть дітям (особливо засмученим, неспокійним) можливість прояснити свої почуття і внутрішньо розслабитися.

«Розкладіть великі листи обгорткового паперу (або старі шпалери) на підлозі. Візьміть кожен по 2 мілка. Виберіть для кожної руки крейду вподобаного вам кольору. Тепер лягайте спиною на розкладену папір так, щоб руки, від кисті до ліктя, знаходилися над папером. (Іншими словами, так, щоб у дітей був простір для малювання.) Закрийте очі, і, коли почнеться музика, ви можете обома руками малювати по паперу. Рухайте руками в такт музиці. Потім ви можете подивитися, що вийшло »(2-3 хвилини). Гра проводиться під музику.

«Сліпий танець»

Мета: Розвиток довіри один до одного, зняття зайвого м'язового напруги.

«Розбийтеся на пари. Один з вас отримує пов'язку на очі, він буде "сліпий". Інший залишиться "зрячим" і зможе водити "сліпого". Тепер візьміться за руки і потанцюйте один з одним під легку музику (1-2 хвилини). Тепер помінятися ролями ».

Спочатку можна посадити дітей попарно і попросити їх взятися за руки. Той, хто бачить, рухає руками під музику, а дитина з зав'язаними очима намагається повторити ці рухи, не відпускаючи рук, 1 2 хвилини. Потім діти міняються ролями. Якщо тривожний дитина відмовляється закрити очі, заспокойте його і не наполягайте. Нехай танцює з відкритими очима.

«Гусениця»

Мета: Гра вчить довірі.

Успіх просування всіх залежить від уміння кожного скоординувати свої зусилля з діями інших учасників. «Дітти, зараз ми з вами будемо однією великою гусеницею і будемо всі разом пересуватися по цій кімнаті. Побудуйте ланцюжком, руки покладіть на плечі спереду стоячого. Між животом одного граючого і спиною іншого затисніть повітряна куля або м'яч. Доторкатися руками до повітряної кулі (м'ячі) суворо забороняється! Перший в ланцюжку учасник тримає свою кулю на витягнутих руках. Таким чином, в єдиному ланцюгу, але без допомоги рук, ви повинні пройти за визначеним маршрутом.

«Чарівний стілець»

Мета: Сприяти підвищенню самооцінки дитини, поліпшенню взаємин між дітьми.

У цю гру можна грати з групою дітей протягом тривалого часу. Попередньо дорослий повинен дізнатися «історію» імені кожної дитини - його походження, що воно означає. Крім цього треба виготовити корону і «Чарівний стілець» - він повинен бути обов'язково високим. Дорослий проводить невелику вступну бесіду про походження імен, а потім каже, що буде розповідати про імена всіх дітей групи (група не повинна бути більше 5-6 чоловік), причому імена тривожних дітей краще називати в середині гри. Той, про чиє ім'я розповідають, стає королем. Протягом усього оповідання про його імені він сидить на троні в короні.

В кінці гри можна запропонувати дітям придумати різні варіанти його імені (ніжні, пестливі). Можна також по черзі розповісти щось хороше про короля.

«Бурулька»

Мета: Розслабити м'язи рук.

«Діти, я хочу згадати вам загадку:

У нас під дахом білий цвях висить, сонце зійде, цвях впаде »

Правильно, це бурулька. Давайте уявимо, що ми з вами артисти і ставимо спектакль для малят. Диктор (це я) читає їм цю загадку, а ви будете зображувати бурульки. Коли я прочитаю перші два рядки, ви зробите вдих і піднімете руки над головою, а на третю, четверту - упустите розслаблені руки вниз. Отже, репетируємо ... А тепер виступаємо. Здорово вийшло!

«Гвинт»

Мета: Зняти м'язові затиски в області плечового пояса.

«Діти, давайте спробуємо перетворитися в гвинт. Для цього поставте п'яти і шкарпетки разом. За моєю командою "Почали" будемо повертати корпус то вліво, то вправо. Одночасно з цим руки будуть вільно слідувати за корпусом в тому ж напрямку. Почали! .. Стоп! »

«Котик»

Мета: зняття емоційного, м’язового напруження; встановлення позитивного емоційного настрою в групі.    

Завдання: діти сидять на килимку. Під спокійну музику вони показують, як. котик ніжиться на сонечку; як котик потягується; як миє личко; дряпає кігтиками килимок тощо.

«Гора з плеч»

Мета: навчання малят прийомів саморозслаблення.

Вихователь і  діти стають у коло. Ноги на ширині плеч, плечі підняти й відвести їх назад, зводячи в лопатках.  Після цього різко опустити плечі, ніби скинути «гору з пліч». Повторити цю вправу слід 2-3 рази.

«Посмішка по колу»

Мета: створення атмосфери довіри, зняття напруження.

Діти стоять у колі, взявшись за руки. Вихователь посміхається до дитини праворуч, «бере посмішку» у з’єднані долоні й дбайливо «передає» її дитині, що стоїть поруч. Дитина «передає посмішку» своєму сусідові й так триває доти, поки посмішка не повернеться до вихователя.

«Тух-тібі-дух»

Мета: вироблення навичок зниження негативних емоцій; навчання дітей альтернативних варіантів поведінки в ситуації агресивності.

Психолог: Я по секрету скажу вам чарівне слово, це заклинання проти поганого настрою, проти образ і розчарувань. Щоб заклинання подіяло треба ходити по кімнаті й ні з ким не розмовляти. Коли ж ви захочете поговорити з кимсь, то зупиніться, подивіться іншій дитині прямо в очі й сердито-пресердито вимовте чарівне слово: «Тух-тібі-дух». Потім продовжуйте рухатися по кімнаті. Час від часу зупиняйтеся перед кимсь і знову повторіть: «Тух-тібі-дух».

Примітка. У грі закладений комічний парадокс. Вимовляти: «Тух-тібі-дух» і не засміятися досить складно.

«Маленький боягуз»

Мета: зняття напруження; тренувати вміння виражати емоції в міміці.

 Вихователь і діти разом говорять текст віршика й одночасно показують рухами що відбувалося.

Лесь гриби збирав у кошик,                                                           

А вони такі хороші!

Раптом хтось зашелестів,

Лесь злякався, затремтів…

Коли гляне — то їжак,                                                              

Весь колючий, мов будяк.

Лесь відразу засміявсь:                                  

Він даремно налякавсь!

«Добра тварина»

Мета: зняти напруження; формувати почуття згуртованості групи. Діти стають у коло й беруться за руки. Психолог тихим, загадковим голосом говорить: «Станьте, будь ласка, в коло й візьміться за руки. Ми — одна велика, добра тваринка. Давайте послухаємо, як вона дихає. А тепер подихаємо разом. На вдих робимо крок уперед, на видих — крок назад… Так не тільки дихає тварина, так б’ється її серденько: чітко й рівно. Стук — крок уперед, стук — крок назад… Наша тваринка має добре серденько, нам усім стало тепло й затишно біля неї».

«Вчимося хвалити себе»

Мета: підвищувати самооцінку, долати замкненість, пасивність. Виховувати позитивне ставлення до себе.

Педагог розпочинає гру, говорячи про себе якомога більше добрих слів. Потім звертається до дитини, яка стоїть поруч і говорить добре слово про неї. Дитина говорить: «Я знаю, що я (добрий, веселий, розумний, сміливий), але я ще й…». 

«Два барана»

Мета: зняти невербальну агресію, надати дитині можливість "легальним чином" виплеснути гнів, зняти зайве емоційне і м'язову напругу, направити енергію дітей у потрібне русло.

Вихователь розбиває дітей на пари і читає текст: "Рано-рано два барана зустрілися на мосту". Учасники гри, широко розставивши ноги, схиливши вперед тулуб, впираються долонями і лобами один в одного. Завдання - протистояти один одному, не зрушуючи з місця, як можна довше. Можна видавати звуки "Бе-е-е". Необхідно дотримуватися техніки безпеки", уважно стежити, щоб     “ барани ” не розбили собі лоби.

«Тренуємо емоції»

Мета гри: тренування дитячих емоцій, навчання саморегуляції, зняття напруги.

Просимо дитини насупитися, як:

Осіння хмаринка;

Злий чоловік; Сердитий дядько. 

Просимо посміхнутися, як:

Буратіно; Кіт на сонечку; Хитра лисиця;

Сонечко.

Просимо показати, як злиться (зляться):

Два барана на містку;

Дитина, у якої забрали цукерку;

Людина, яку вдарили.

Просимо показати, як злякався:

Заєць вовка;

Малюк, який заблукав у лісі;

Кошеня, на якого гавкає собака.

Просимо показати, як втомився:

Тато після роботи;

Мураха, який тягнув велику паличку;

Людина, яка підняла щось важке.

Просимо показати, як виглядає

Турист, який підняв важкий рюкзак;

Дитина, яка багато допомагала мамі;

Втомлений воїн після перемоги.

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
26 травня 2020
Переглядів
1783
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку