КІНОЛЕКТОРІЙ
«НЕВИПЛАКАНІ
СЛЬОЗИ УКРАЇНИ»
ТЕМА: Невиплакані сльози України… ( про Голодомор 1933 року в Україні)
Мета: ознайомити учнів із страшними сторінками історії України; через відеоматеріал показати причини і результати голодомору 30-х років ХХ століття; аналізувати причини, наслідки, значення Голодомору; розвивати в учнів почуття патріотизму, національної свідомості, виховувати громадян рідної землі.
Форма проведення: кінолекторій.
Технічне забезпечення: комп'ютер, звукова апаратура, запис відеофільму « Голод 33 року» (https://www.youtube.com/watch?v=Gb3ep0jYdT4 ), аудіозапис пісні «Пісня пам'яті жертв Голодомору» (http://www.pisni.org.ua/songsfiles/271158.html )
Методи та форми роботи: бесіда, дискусія, метод «Незакінчене речення».
Учасники заходу: учні 9-11 класів.
ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ:
1.Вступна частина.
2.Перегляд кінофільму.
3.Організація дискусії.
4.Підбиття підсумків.
ПЕРЕБІГ ЗАХОДУ
І. Вступна частина.
Учениця :
Як тепло пахне хліб!
Любов'ю трударів
І радістю земною,
І сонцем, що всміхалося весною,
І щастям наших неповторних діб.
Духмяно пахне хліб.(П.Воронько)
Учитель:
Хліб – святиня у всіх народів Землі. Завдяки йому народи жили, розвивалися, раділи, сумували, продовжували родовід. А як хліба не було – приходило горе…
Візьміть хлібину, відчуйте запах українських нив, тяжку працю трударів, тепло рук пекарів. Здавалося, що в українців ніколи не було нестачі в хлібі, бо наші черноземи – найродючіші, наші хлібороби – дуже працьовиті, і вони знають ціну кожному колосочку, кожній зернині.
Але хліб може пахнути смертю, горем, слізьми, відчаєм.
Учениця:
Чи можливо? Чи таке можливо?
Чи колись повірить чоловік,
Що багаті українські ниви
Народили 33-й рік.
Учитель:
1933 рік… Рік, який страшною чорною полосою розмежує щасливе і трагічне, радість і печаль, життя і смерть…Цей рік стане національною катастрофою всього українського народу.
На початку 1933 року радянським урядом був прийнятий злочинний наказ: забрати хліб у селян до останньої зернини. І в кожній сільській українській хаті після обшуків сталінськими опричниками справді не залишалося й зернини, а треба було дожити до нового врожаю. Голод охопив усю Україну.
Шановні діти! Сьогодні ми зібралися, щоб пригадати страшні події 1933 року – року Голодомору, та пам'янути тих, хто прийняв мученицьку голодну смерть, тому що ця страшна трагедія торкнулася майже кожної української сім'ї. За один тільки рік в Україні від штучного голоду померло від 7 до 10 мільйонів людей. Дуже велику ціну заплатили українці за право жити…
ІІ. Перегляд кінофільму «Голод 33 року».
Вашій увазі пропонується кінофільм « Голод 33 року» (https://www.youtube.com/watch?v=Gb3ep0jYdT4).
ІІІ.Організація дискусії.
Питання для обговорення:
- Чи сподобалася вам кінострічка? Чим саме?
- Про що картина?
- Які емоції та почуття вона у вас викликала?
- Які питання порушуються у фільмі?
- Як ви зрозуміли, чому «годувальники Європи» самі голодували?
- Хто відносився ( за визначенням радянського уряду) до категорії куркулів. -- Чи згодні ви з цим визначенням?
- Спираючись на отримані знання з уроків історії, скажіть, чому люди не хотіли записуватися до колгоспів?
- Які наслідки для України мала «мудра політика»Сталіна?
- На вашу думку, чи варто дану картину показувати глядачам?
- Чи можна довіряти фактам, які наводяться в кінофільмі?
- Вісімдесят п'ять років відділяє нас, сучасників, від тих страшних подій. Можливо, прийшов час забути ці події, з сумом, але перегорнути одну з найтрагічніших сторінок українців?
Дискусія.
Як осмислення минулого може допомогти визначенню майбуття?
Що Україні варто зробити для визнання світом Голодомору геноцидом?
ІV.Підбиття підсумків.
Учитель:
Злетимо думкою над Україною. Яка вона, наша країна? Сьогодні ми побачили, якою вона була 85 років потому, а якою її побачать наші нащадки, залежить тільки від нас. Не можна забувати страшне минуле, щоб воно ніколи не повторилося в майбутньому.
Учениця:
Знов прокинулись ранки холодні.
Дощ хрестами в сніжинках застиг.
Поминаючи мертвих сьогодні,
Ми рятуєм майбутнє живих.
День жалю... День скорботи, печалі
Запалив нашу пам’ять. Свічки –
Це ті душі, листочки опалі,
Хто став тінню в голодні роки.
Без притулку у храмі Господнім,
Поміж хвилями Лети-ріки
Стогнуть душі, бо в серці народнім
Проросли забуття колючки.
Полікуймо свічею-зорею
День минулий. Згадаймо усіх,
Хто любов’ю живою своєю
Поділитися з нами не встиг…
Щоб у ранки і теплі, й холодні
Не ішли шикуватись хрести,
Щоб не плакали душі голодні,
Свічку-пам’ять свою захисти.
(Автор Наталія Погребняк, «Свічка - пам'ять»).
Звучить пісня О.Білозір « Пісня пам'яті жертв Голодомору» (муз.М.Скорика, сл.Б.Стельмаха, http://www.pisni.org.ua/songsfiles/271158.html ).
Учитель:
У день ушанування пам’яті невинних жертв Голодомору 25 листопада запалимо поминальні свічки, об’єднаймося у слові й молитві за Україну.
Рефлексія.
Відгуки присутніх про захід.
Закінчи речення:
- Мені захід сподобався (не сподобався), тому що…
- Мені було приємно (неприємно) спілкуватися, тому що…