Неперервна освіта вчителя початкової школи в умовах сьогоденя

Про матеріал
Входження України в європейський простір та орієнтація на світові стандарти активізувала глибинну модернізацію вітчизняної. Мета сучасних змін полягає в розробці й упровадженні нового змісту освіти, що спрямований на формування та розвиток компетентностей ХХІ століття, всебічний розвиток, виховання та соціалізацію особистості, яка здатна до продуктивного життя в суспільстві, має прагнення до самовдосконалення й навчання впродовж життя.
Перегляд файлу

Кравчик Тетяна Петрівна

вчитель  початкових класів

першої  категорії

Синельниківської загальноосвітньої школи  І-ІІІ ст.№2 

НЕПЕРЕРВНА ОСВІТА ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ В

УМОВАХ СЬОГОДЕННЯ

Вступ   Входження України в європейський простір та орієнтація на світові стандарти активізувала глибинну модернізацію вітчизняної освіти. Стратегічні аспекти реформування визначено в ключових нормативних документах: законах України "Про освіту" (2017), "Про вищу освіту" (2014); Галузевій концепції розвитку неперервної педагогічної освіти (2013); Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти "Нова українська школа" на період  до 2029 року (2016).   

Мета сучасних змін полягає в розробці й упровадженні нового змісту освіти, що спрямований на формування та розвиток компетентностей ХХІ століття, всебічний розвиток, виховання та соціалізацію особистості, яка здатна до продуктивного життя в суспільстві, має прагнення до самовдосконалення й навчання впродовж життя. У зв’язку з цим окреслено нові вимоги до ролі сучасного педагога, рівня його професійної компетентності та якості підготовки.

Для сучасної теорії та практики очевидною стає нагальна потреба в оновленні змісту післядипломної  педагогічної освіти відповідно до динаміки інформаційного суспільства на основі концепції освіти протягом життя (Lifelong Learning) та компетентнісного підходу. Нові вимоги обумовлюють пошук нових моделей неперервного розвитку професійної компетентності педагогічних кадрів.  Твердження К. Ушинського (1952) про те, що вчитель живе до тих пір, поки вчиться, в сучасних умовах набуває особливого значення.

Розгляду неперервної професійної освіти присвячено дослідження В. Астахова, І. Вакарчука, Ю. Драгунова, Г. Зінченка, О. Кононенка, Ю. Кувшинова,І. Кулешов, І. Латипов, Л. Охотнікова, І. Реутова,                                  І. Самойлюкевич, Л. Сгонік, О. Тімеця, І. Челишева, В. Шелудька,                        Г. Ягодина та ін. [2, c.14]

Однак, незважаючи на представлену вище низку праць, означена пpoблeмa є досить актуальною.

Неперервна педагогічна освіта є соціально-педагогічною, методичною системою підготовки вчителя, підвищення його професійної майстерності, розвитку особистісних якостей та здібностей протягом усього життя

Процес особистісного та професійно­го розвитку вчителів початкових класів у структурі неперервної самоосвіти.   Неперервність педагогічної освіти вчителів початкових класів безпосередньо впливає на формування та розвиток їхньої педагогічної майстерності. В останні роки педагогічна означена проблема особливо потребує своєчасного та неперервного коригування, яке викликане ще й тим, що саме педагога в галузі початкової освіти вважають первинним реалізатором державної політики у площині розвитку і формування майбутнього покоління.

Значущість формування інноваційних якостей сучасного вчителя підкреслюється тим, що в Україні, за останні роки, з’явилась велика кількість спеціалізованих гімназій та шкіл, зокрема приватної форми власності, які спрямовані на активне та неперервне впровадження новітніх педагогічних технологій, пошук нових підходів до якісної підготовки молодого покоління до подальшого навчання, адаптації у суспільстві, пошуку власного «Я» тощо. Тому, сучасна початкова школа потребує вчителя, котрий здатен до творчого пошуку, креативних шляхів у професійній діяльності, який працює у новому форматі та є конкурентоспроможним.  Вчителя початкових класів, який виступає не пасивним транслятором готових педагогічних чи методичних рецептів, а харизматичним творчим лідером, фундатором освітніх ініціатив та інновацій, яскравою індивідуальністю, який реалізовує у взаємодії з учасниками навчально-виховного процесу свій гуманістичний світогляд і світорозуміння. Такий вчитель має бути спрямованим на постійне підвищення свого фахового й особистісного рівня та готовим до педагогічних експериментів, які опираються на проведення досліджень та наукових пошуків. В освіті, однією із якостей сучасного вчителя є конкурентоздатність, яка повинна свідчити про його високий рівень підготовленості до професійної діяльності та здатність до постійного та неперервного навчання й самонавчання. [3,c.44]

Організація процесу самоосвіти. Кожна діяльність безглузда, якщо в її результаті не створюється якийсь продукт, чи нема будь-яких досягнень. І в особистому плані самоосві­ти педагога обов’язково повинен бути перелік результатів, які необхідно досягти за певний термін. Цими результатами самоосвіти вчите­ля початкових класів на певному етапі можуть бути (самоосвіта неперервна, але планувати її потрібно поетапно): підвищення якості викла­дання предмета (вказати показники, за якими буде визначатися ефективність і якість); роз­роблені та видані методичні посібники, статті, підручники, програми, сценарії, дослідження; розробка нових форм, методів і прийомів на­вчання; доповіді, виступи; розробка дидактич­них матеріалів, тестів, наочностей; вироблення методичних рекомендацій щодо застосуван­ня нової інформаційної технології;  створення комплек­сів педагогічних розробок; проведення тренін­гів, семінарів, конференції, майстер-класів, уза­гальнення досвіду з досліджуваної проблеми  [1,с.13; 4, с.46]

Висновки Підводячи  підсумки  вищезазначеного, зауважу, що неперервна самоосвіта вчителя початкових класів більш ефективна в тому ви­падку, якщо вона пов’язана не тільки з вузь­кодидактичними цілями, а виходить з ідеї все­бічного розвитку фахівця як особистості. Вчитель початко­вих класів, який постійно і систематично за­ймається самоосвітою, надає більш ефек­тивний вплив на формування у школярів по­треби в самостійному здобутті знань, на роз­виток у них відповідних умінь і навичок. Як відомо, особистий приклад  педагога в усі часи вважався найважливішим засобом виховання.

Список  використаних  джерел

1.Акімова О. М. Педагогічні умови організації позааудиторної самостійної роботи майбутніх учителів початкових класів: автореф. дис.канд. пед. наук: 13.00.04 Харків, 2013. 20 с.

2.Єнигін Д.В. Засади розвитку педагогічної майстерності вчителів початкових класів у системі неперервної освіти// Современные научные исследования и инновации. 2012. № 10 [Электронный ресурс]. URL: http://web.snauka.ru/issues/2012/10/18150 (дата обращения: 03.02.2020).ї

3.Неперервна професійна  освіта: теорія і практика (серія: педагогічні науки ) Випуск № 1-2 (54-55), 2018 А. Ратушинська «Неперервна самоосвіта, як необхідна умова особистісного та  професійного розвитку вчителів  початкових класів».

4. Протасова Н. Г. Післядипломна освіта педагогів: зміст, структура, тенденції розвитку. Київ: Шкільний світ, 1998. 176 с.

 

doc
Додано
21 квітня 2020
Переглядів
528
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку