КІНОТРЕНІНГ ЯК ОДИН З ІНТЕРАКТИВНИХ МЕТОДІВ РОБОТИ ПСИХОЛОГА З БАТЬКАМИ, ПЕДАГОГАМИ ТА ПІДЛІТКАМИ
Бутмарчук С.В.
практичний психолог
КЗ КОР «Фастівський ліцей-інтернат»
Вибрана тематика: ланцюжок добра або завжди варто починати з себе.
Чим більше ти розділиш з іншими,
тим більше будеш мати.
Мета: вчити дітей цінувати та виховувати потребу в милосерді, толерантності, чесності, доброті, повазі; виховувати активну, позитивну життєву позицію та формувати вміння взаємодіяти з оточуючими; формувати бажання постійного самовдосконалення.
Завдання:
Цільова аудиторія: учні 7-мих – 10-тих класів.
Мета: забезпечити сприятливу атмосферу для навчання у тренінговій групі.
Правила роботи:
Мета: створення гарного настрою, позитивного емоційного фону, атмосфери щирості та довіри, налаштувати на вільну атмосферу в групі, доброзичливе ставлення один до одного; допомогти учасникам більше дізнатися один про одного, скоротивши дистанцію у спілкуванні; формування позитивної самооцінки, почуття власної гідності, усвідомленню свого творчого потенціалу.
Психолог роздає учасникам текст–підказку і радить написати «Вірш про себе». Для написання відводиться 10 хвилин. Потім пропонує охочим прочитати те, що у них вийшло.
Кожен учасник називає своє ім'я та на аркуші паперу письмово доповнює речення особистою характеристикою:
Мета. Ця вправа допомагає виявити, наскільки толерантною є група та учасники зокрема.
! Важливо! Не варто оцінювати чи засуджувати переконання інших, варто підкреслювати, що кожен може мати свої погляди, з якими можна погоджуватися чи ні. Засуджувати можна лише дискримінаційні чи насильницькі дії. Утім, часто невизнання цих відмінностей призводить до конфліктів. Тож важливіше шукати спільні інтереси чи потреби учасників.
Інструкція. Учасникам пропонується стати посеред кімнати. У центрі проходить уявна дорога. Психолог називає певні твердження. Ті учасники, які погоджуються з цими висловами, мають перейти на праву сторону "дороги", а ті, хто не погоджується – на ліву. При цьому слід, щоб учасники звернули увагу на те, хто з ними по один бік дороги.
Обговорення.
Психолог підводить учасників заняття до думки, що всі люди різні за характером, якостями, мріями, але не зважаючи на це, всі мають бути справедливими, толерантними по відношенню до оточуючих.
Колись в древньому Китаї жив дуже розумний, але дуже пихатий вельможа. Аж ось по країні пройшов поголос, що з’явився найрозумніший мудрець. Коли про це почув вельможа, він дуже розлютився: якийсь чернець може бути найрозумнішим у світі? Запросивши мудреця до себе, він замислив обдурити його: «Я візьму в руки метелика, сховаю за спиною і запитаю, що в мене в руках – живе чи мертве. Якщо скаже «живе» – розчавлю метелика, а якщо «мертве» – випущу його..»
І ось настав день зустрічі. До зали де сидів вельможа увійшов невеличкий, худорлявий чоловічок. Він привітався і сказав, що готовий відповісти на будь – яке запитання. Зло всміхаючись, вельможа запитав: «Скажи-но мені, що в моїх руках – живе чи мертве?». Мудрець подумав, усміхнувся і відповів: «Усе в твоїх руках». Збентежений вельможа випустив метелика з рук і той полетів на волю.
Фільм знятий за мотивами однойменного роману Кетрін Райан Хайд.
Рік: 2000
Країна: США
Тривалість: 123 хв. (з титрами)
Режисер: Мімі Ледер
Жанри: сімейний, драма.
Актори: Хейлі Джоел Осмент, Кевін Спейсі, Хелен Хант, Бон Джові.
Сюжет. Зворушлива історія про школяра, який намагається змінити світ. Головний герой кінострічки, Тревор Маккіні, учень сьомого класу. Сім'ю Тревора складно назвати благополучною – він виховується матір'ю, яка пропадає на роботі, заробляючи гроші, а вечорами знімає напругу алкоголем. На уроці суспільствознавства учні отримують незвичайне завдання від учителя Юджина Сімонет – придумати найбільш ефективний спосіб поліпшення світу. Однокласники хлопчика виступають з ініціативою організації благодійних акцій, спрямованих на допомогу бідним і знедоленим, але ідея Тревора найбільше привертає увагу вчителя – семикласник пропонує робити добро «про запас».
Психолог. Цей фільм дуже зворушливий та містить в собі ґрунт для роздумів, заряд бадьорості і натхнення, трошки журби і смутку. У ньому є все, що потрібно для того, щоб отримати задоволення від самого перегляду і залишити відбиток у вашому серці.
Інструкція. Учасники об’єднуються в чотири групи. Кожна з груп отримує завдання – сформулювати ідею фільму: виділити ті ключові ідеї, які найкращим чином описують головну думку фільму. Фільм з чіткою ідеєю, дозволяє сфокусувати увагу учасників на певній цінності.
ІДЕЯ ФІЛЬМУ:
Психолог. За схемою Тревора кожен повинен зробити добро для трьох людей, а ті, в свою чергу, підхоплять естафету і роблять добро ще для трьох. Герой починає діяти, щоб запустити низку добрих справ в світовому масштабі.
Уявіть собі. Ви робите кому-небудь істотну послугу і просите цю людину віддячити не вас, а трьох інших людей, які, в свою чергу, віддячать ще трьох, і так далі, у світовому масштабі, поширюючи доброту і тепло. Наскільки дієвою може виявитися подібна ідея? Можна це перевірити, почавши ланцюжок добра.
Є лише один нюанс у всьому цьому – на життєвому шляху іноді зустрічаються люди, які не бажають змін. Ось це – головна проблема нашого суспільства. Тому і важко привести таку просту "формулу" в дію.
Світ сам по собі не приносить нам ні добра, ні зла. Все, що відбувається навколо нас – всього лише віддзеркалення наших власних думок, почуттів, бажань та вчинків.
Орієнтовні питання після перегляду фільму:
Мета: допомогти усвідомити, що добро потрібне кожній людині. Вчити нести добро іншим через добрі справи.
Психолог. У нас є скринька з мудрими порадами. Прошу озвучити їх.
Психолог. Існує проста істина. Від добрих справ ми почуваємося щасливими. Зараз я прошу кожного з вас, подумати лише про одну хорошу справу, яку в силах зробити найближчим часом, щоб комусь стало легше, було приємно, щоб світ трішечки став кращим.
Мета: сприяти вихованню активної життєвої позиції, людяності, чесності, милосердя, доброти.
Психолог. Поспішайте творити добро, вчіться співчувати, розуміти один одного. Якщо ви будете добрими людьми, то й повсюди вам буде добре, бо як каже народна мудрість: «Доброму скрізь добре». Нехай у вашому серці завжди живуть велика любов та доброта, щирість і співчуття, людяність і щедрість. Отже, я бажаю собі і вам всім вам бути добрими і терпимими до інших. А зараз продовжуйте по колу бажати собі та один одному щось хороше. Закінчіть фразу: «Я бажаю собі і всім вам…».
Дайте відповіді на питання:
1