ТЕМА Кислоти, їх склад, назви, класифікація, поширення в природі.
МЕТА
Навчальна: познайомити учнів зі складом, формулами, номенклатурою та класифікацією кислот; з'ясувати значення властивостей кислот і поширення їх у природі;
Розвивальна: розвиток творчого мислення, комунікативних умінь, грамотної хімічної мови;
Виховна: виховувати екологічне мислення, уявлення про негативний вплив деяких речовин на навколишнє середовище
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань.
ОБЛАДНАННЯ Й МАТЕРІАЛИ: зразки кислот; таблиця назв кислот за українською номенклатурою; Періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, комп’ютер
КОМПЛЕКС ВИКОРИСТАНИХ МЕТОДІВ ТА ПЕДАГОГІЧНИХ ПРИЙОМІВ: словесні, пояснювально-ілюстративні, робота в групах, парах, самостійна робота.
СТРУКТУРА УРОКУ
І. Організаційний етап (2 хв.)
ІІ. Перевірка домашнього завдання (5 хв.)
ІІІ. Актуалізація опорних знань ( 8 хв.)
ІV. Мотивація навчальної діяльності (2 хв.)
V. Вивчення нового матеріалу: (13 хв.)
1.Склад кислот
2.Класифікація кислот.
3.Назви кислот.
4.Фізкультхвилинка
5. Поширення кислот у природі.
VІ. Закріплення знань (8 хв.)
VІІ. Підсумок уроку (5 хв.)
VІІІ. Домашнє завдання (2 хв)
Хід уроку
Ι. Організаційний етап
ІІ Перевірка домашнього завдання
ΙІΙ. Актуалізація опорних знань
1. Інтерактивна вправа «мікрофон»
З поданих речовин вибрати оксиди і дати їм назви:
CaO, НСІ, CO2, SO2, АІ2(SО4)3, SO3, P2O5, Fe2O3, BaO, NаОН, K2O, N2O5, FeO, H2O, Ва(NО3)2, CO, SiO2, CuO (СЛАЙД 1).
2. Робота в парах
Розв’язати задачу. Яка кількість речовини міститься в 1 моль Lі2О, СаО, АІ2О3?
3. Робота в групах
І Група. Записати формули вищих оксидів елементів ІІ періоду.
ІІ група. Записати формули вищих оксидів елементів ІІІ періоду.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
З представниками класу кислот ви знайомі з дитинства. Їсте зелене яблуко та відчуваєте який смак? (Кислий) Це тому, що в ньому міститься яблучна кислота. Їсте лимон, і він який? (Кислий) Кислого смаку додає лимонна кислота. П'єте кефір, і він на смак… (кислий), тому що в ньому міститься молочна кислота. Їсте щавель, і він… (кислий) через щавлеву кислоту. Ми з вами можемо навести багато таких прикладів з нашого досвіду.
Отже, як ви вважаєте, чому це клас неорганічних сполук названий кислотами? Так, ви праві, переважно кислоти кислі на смак.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Склад кислот (розповідь учителя)
- Яким же є склад кислот? Розглянемо зразки кислот у пробірках з етикетками з формулами.
- Що спільного у формулах кислот, які є у вас на столах?
- Давайте сформулюємо визначення поняття «Кислоти».
Усі кислоти мають молекулярну будову, для них є дві загальні формули - НnЕ, НmЕОn. Кислот, які відповідають першій формулі, небагато. Їх утворюють неметалічні елементи VІ і VІІ групи періодичної системи.
У разі заміщення атомів Гідрогену в молекулах цих кислот утворюються неорганічні сполуки – солі (СДАЙД 2. Формули солей). Частину молекули кислоти, сполучену з атомом Гідрогену, називають кислотним залишком. Для кислоти із формулою НСІ кислотним залишком є атом Хлору, для кислоти Н2SО4 – група атомів SО4. Кількість атомів Гідрогену в молекулі кислоти визначає валентність кислотного залишку. Наприклад, кислотний залишок СІ одновалентний, оскільки хлорид на кислота містить один атом Гідрогену. Отже, поняття «валентність» використовують, не тільки щодо атома, а й щодо групи атомів, сполучених один з одним.
2. Класифікація кислот.
Робота в групах.
І Група Класифікація кислот за наявністю атомів Оксигену, скласти схему
КИСЛОТИ
приклади
ІІ група Класифікація кислот за основністю, скласти схему
КИСЛОТИ
приклади
ІІІ група Класифікація кислот за хімічною активністю, скласти схему
КИСЛОТИ
приклади
3. Назви кислот. Самостійна робота учнів з підручником
- Кислоти мають хімічні й тривіальні назви. Формули та назви найважливіших кислот наведено у підручнику на с. 41, таб 1 «Найважливіші кислоти».
- Користуючись текстом підручника прочитайте формулу, дайте назви кислотам і спробуйте пояснити, чому вони так називаються: НСІ, Н2S, Н3РО4, Н2SО4, НNО3. (СЛАЙД 4)
4. Фізкультхвилинка для зняття втоми очей.
«День-ніч». На слово «ніч» - міцно замружити очі на 5 с., на слово «день» - відкрити очі на 5 с. Повторити 5-8 разів.
5. Поширення кислот у природі (виступ 2 учнів). Додаток 1.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
Завдання 1
„Впізнай”: з наведеного переліку виписати формули кислот та дати їм назви: СаО, H2SiО3, K2SО4, HNО3, NaОН, СО2, Н3РО4, H2S, AgCl, HF, H2О, HCl, LiОH, H2SО4
Завдання 2. Гра «Хто зайвий?»
У кожному ряді знайдіть зайву кислоту та вкажіть, за яким принципом ви це визначили. (СЛАЙД 5)
1) H2S, H2SO3, H2PO4, H2SO4, H2SO3.
2) HNO3, HCl, HBr, HI, HF.
3) H2CO3, H2SO4, HNO3, H2SO3, H2SiO3.
Завдання 3. Розв’язати задачу
1. Обчисліть масову частку (в %) Оксигену в ортофосфорній кислоті.
2. Якою є маса 1,2 · 1023 молекул ортофосфорної кислоти?
VІ Підбиття підсумків уроку
Продовж фразу «Сьогодні я довідався…», «Було важко…», «У мене вийшло…»
VІІІ. Домашнє завдання
1.Опрацювати §7 (підручник П.П. Попель);
2.Виконати завдання 63-65;
3* підготувати презентацію про хлоридну кислоту за планом:
ДОДАТОК 1
Поширення кислот у природі
Багато харчових продуктів кислі на смак. Такого смаку їм надають органічні кислоти . Кислий смак лимона зумовлений наявністю лимонної кислоти, яблука — яблучної кислоти, кислого молока — молочної кислоти. Щавель має кислий смак, бо в його листі міститься щавлева кислота. Оцет є розчином оцтової кислоти.
Неорганічні кислоти також трапляються у природі у вільному стані. Наприклад, сульфідна (сірководнева) кислота H2S є у вулканічних газах і у водах мінеральних джерел (Мацеста — Сочі на Чорноморському узбережжі Кавказу, в Україні — Немирів). Хлоридна кислота НСl входить до складу шлункового соку. Карбонатна кислота Н2С03 — до складу природних мінеральних вод (Боржомі, Єсентуки, Нарзан на Кавказі, в Україні — Миргородська, Лужанська, Свалява, Трускавецька). Нітратна HN03 і сульфітна H2S03 кислоти трапляються в дощовій воді («кислотні дощі»).