Китайська народна казка «Пензлик Маляна». Значення фантастичних елементів

Про матеріал
Мета уроку розкрити особливості народної казки, розвивати навички аналізу цього жанру усної народної творчості; вдосконалювати уміння обґрунтовувати свої думки; розвивати зв’язне мовлення учнів; виховувати моральні чесноти.
Перегляд файлу

Тема. Китайська народна казка «Пензлик Маляна». Значення фантастичних елементів.

Мета: розкрити особливості народної казки, розвивати навички аналізу цього жанру усної народної творчості; вдосконалювати уміння обґрунтовувати свої думки; розвивати зв’язне мовлення учнів; виховувати моральні чесноти.

Тип уроку: узагальнення і систематизація знань і вмінь.

Обладнання: дидактичні матеріали (тести, схеми).

Хід уроку

  1. Мотивація навчання школярів.
  1. Організаційний момент.
  2. Технологія «Пароль» (за матеріалом попереднього уроку.)
  3. Повідомлення теми і мети уроку.
  1. Актуалізація опорних знань.

1. Літературна гра «Хто найуважніший?»

1. Маляну пензлик подарував:

а) шкільний вчитель;    б) сивобородий дідусь; 

в) Малян сам заробив й купив пензлик.

2. Одразу Малян намалював:

а) птаха;   б) мотику;  в) золото.

3. Скільки діб тримав поміщик хлопця у стайні?

а) одну;  б) три;   в) десять.

4. У маєтку поміщика Малян намалював:

а) ковдру;  б) багато золота;  в) вогнище у грубці.

5. Що робив Малян, що б його картини не оживали?

а) не розфарбовував;   б) не домальовував їх до кінця;   в) ніколи більше не малював.

6. Що попросив намалювати імператор Маляна?

А) срібло і золото;   б) дракона і фенікса;   в) розкішний замок.

7. На що перетворився довгий ланцюг цеглин:

а) золото;  б) удава;   в) корабель.

    2. Бесіда про художні особливості казки.

  • Що таке казка? (Це вид усної народної творчості, в якому розповідається про вигадані або фантастичні події, які сприймаються і переживаються як реальні.)
  • Яка казка називається народною, а яка літературною? (народну казку склав народ, літературну – певний автор.)
  • Які види казок ви знаєте? (Казки про тварин, побутові, чарівні.)
  • Який із цих видів є найдавнішим? (Казки про тварин.)
  • З яких частин складається казка? (Зачин, основна частина, кінцівка.)
  • Які магічні числа найчастіше зустрічаються в казках? (Три, сім, дев’ять, дванадцять, тридцять три…)
  1. Систематизація й узагальнення прочитаного.
  1. Робота в парах.
  • Довести, що даний твір – казка, заповнюючи паспорт.

(У колонці «Знайти» записуються головні ознаки терміна, а у  колонці «Назвати» учні записують приклади з даного твору.)

Паспорт

«Пензлик Маляна»

Знайти

Назвати

Зачин

«Жив колись»

Часто зустрічаються магічні числа

Три (доби)

Поєднуються реальні і фантастичні події

(Реальне - нелегке життя Маляна, світ бідних і світ багатих,  фантастичне – диво – сон, картини оживають.)

Чарівні предмети

Чарівний пензлик

Часто герої не мають власних імен

Поміщик, імператор - тому що їх образи узагальнені,типові; не важливо, як їх звати, важливо, що і як вони чинять.)

Кінцівка

Добро перемагає зло

Отже, цей твір - ……………....(чарівна казка)

  • читання «паспорта».
  1. «Розповідь літературного героя».

Переказати епізод казки від імені головного героя.

  • Мрії Маляна.
  • Переслідування жорстокого поміщика.
  • На службі у імператора.
  1. Евристична бесіда.
  • Чи сподобалася вам казка? Чим?
  • Які риси характеру притаманні юному художнику? (Кмітливий, сміливий, добрий, наполегливий)
  • Чому казка має таку назву? Яку назву казці дали б ви? (Малян – головний герой казки. Ім’я його походить від слова «малювати. Малювати без пензлика неможливо. )
  • Чого вчить ця китайська народна казка?
  • Знайди в тексті приклади казкових перетворень. Золото – каміння, ланцюг золотих цеглин – довгого удава….)
  • Які національні особливості ви помітили, читаючи цю казку? (Правитель країни – імператор, дракон – символ влади у Китаї, фенікс – безсмертя,
  • На кого з персонажів російської казки схожий імператор у нестримності своїх бажань? (Казка О.Пушкіна про золоту рибку.)
  1. Усне малювання.

Подумай і визначися  що б  ти «намалював» для своїх однокласників.

  1. Підсумок уроку.
  1. Визначити національні особливості індійського народу:
  • Власні імена та назви: Чандарава, Шіва, Брахман;
  • Чини: радник;
  • Назви тварин: пантера, тигр, лев, шакал.
  1. Творче завдання.

    Поміркуйте, як у казці «Пензлик Маляна» відтворено особливості народних казок світу. Складіть невеликий твір, використовуючи ключові слова: добро і зло, таємність, справедливість, чарівні предмети, щаслива кінцівка.

  1. Оцінювання.
  2. Д\з. Намалювати ілюстрації до казки, окремим учням підготувати повідомлення про арабський Схід.

 

 

 

docx
Додано
26 липня 2019
Переглядів
3346
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку