Тема: Оскар Уайльд «Хлопчик-зірка». Еволюція образу головного героя
Мета: продовжити роботу над визначенням головної думки та характеристики головного героя казки О.Уайльда; розвивати вміння характеризувати персонаж, узагальнювати прочитане, роботи висновки, вміння розв’язувати проблемні питання; виховувати любов до матері як визначеної цінності життя, як основи духовної краси людини.
Обладнання: учнівські малюнки, ілюстрації до твору дітей та Д.Гордєєва, фрагменти з фільму, плакати з виразами, музика М. Рибнікова «Зустріч» (до фільму «Зоряний хлопчик»), терези, квіточки, зірки
Тип уроку: поглибленої роботи над твором.
Хід уроку
Прости, Боже, прости, мамо,
Коли що було не так,
Хоч покаятись – це мало,
Та усе ж це добрий знак!
Роман Кузенко «Поклін матері»
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Учитель. Казку полюбляють всі, і тому сьогодні заглиблюватися у казку будемо не лише ми, а й дорослі люди, які прийшли до нас на урок. Адже недаремно О.Уайльд говорив «Мої казки призначені для дорослих дітей від 18 до 80»
Тест за казкою « Хлопчик –зірка»
1. Що знайшли лісоруби зимової ночі?
а) кусок золота; б) гаманець; в) загорнуту у плащ дитину; г) коштовності.
2. Що зробили лісоруби із знахідкою?
а) покинули в лісі; б) віддали до притулку; в) один із них забрав додому; г) продали циганам.
3. Золотий плащ і бурштинове намисто лісоруб:
а) продав на ринку; б) віддав за борги; в) заховав у скриню; г) поділився ним із товаришем.
4. Золоті кучері Хлопчика – зірки були схожі на:
а) пелюстки троянди; б) пелюстки лілії; в) пелюстки нарциса; г) пелюстки фіалки.
5. Як він ставився до нужденних, сліпих, калік?
а) співчував їм; б) допомагав; в) насміхався і глузував; г) був байдужий.
6. На якому музикальному інструменті вмів грати Хлопчик – зірка?
а) кобзі; б) балалайці; в) гітарі ; г) сопілці.
7. Жебрачка, в яку він кидав камінням була:
а) випадковою прохожою; б) його сестрою; в) названою матір’ю; г) рідною матір’ю.
8. Як Хлопчик – зірка називав свою маму?
а) прокаженою; б) голубкою; в) бридкою старчихою; г) рідною ненькою.
9. Він відмовився від рідної матері і перетворився на:
а) прекрасного нарциса; б) на дракона; в) гидку потвору; г) ящірку.
10. Чому звірі не допомагали хлопчику?
а) вони його боялися; б) не розуміли його; в) згадали, що він їх кривдив, г) хотіли, щоб він їм заплатив за допомогу.
11. Як повівся весь світ з Хлопчиком – зіркою?
а) з любов’ю; б) доброзичливо; в) милосердно; г) так само жорстоко, як він чинив з іншими у дні своєї гордині.
12. Чого просив Хлопчик – зірка у жебрачки – матері?
а) грошей; б) дати притулок; в) нагодувати; г) прощення.
Відповіді: 1 в). 2. в). 3. в). 4.в). 5. в) 6. г).7. г). 8. в). 9. в). 10 в).11г). 12 г).
Запрошую вас до музею загублених речей.
На столі розкладено 10 предметів. Виберіть 5 з них, що мають відношення до казки ( нарцис, камінь, жаба, змія, монета)
За казкою О. Уайльда знято художні фільми: «Зоряний хлопчик» (СРСР, 1958. реж. О. Дудоров. Е. Зільберштейн ), «Казка про зоряного хлопчика» (СРСР, 1983, реж. Л. Нечаєв). Цей твір часто відтворюють у сучасному театрі, мультиплікації.
Отже, я гадаю ви добре опанували зміст казки і готові завершити роботу над казкою, поговоривши про перетворення головного героя
(запис дати і теми уроку)
ІІІ. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.
(на фоні музики слова вчителя)
Письменник писав: «Усі ми ходимо по багнюці, але деякі з нас дивляться на зірки»
Кажуть, що кожна зірочка – це чиясь душа. Народна символіка кваліфікувала «зорі – то як діти сонця і місяця, то як запалені Богом свічки на честь народжених людей» Як не згаснути, живучи на землі? Як залишити по собі слід, про який будуть згадувати інші?
Що найголовніше у житті… Про це піде мова на нашому уроці.
ІV. Сприйняття нового матеріалу.
1.Робота над образом Хлопчика-зірки ( на екрані слайд із зображенням хлопчика-зірки, ілюстрація Д.Гордєєва)
2.Перегляд фрагменту фільму «Зоряний хлопчик» (перша зустріч хлопчика з матір’ю)
І знову деталь. Чому письменник використовує для порівняння саме жабу і змію?
Здавна вважають, що жаби – то прокляті Богом й затоплені всесвітнім потопом люди. Образу величезної жаби набув диявол під час обряду посвячення в чаклуни. А про змій в народі говорять: “Пригрів змію за пазухою”, “Блюзнір під словами – змій під квітками”.
Учитель. Хлопчик-зірка зрікся найдорожчої людини в світі, і його зірка згасла, як згасла, закам’яніла його душа, в якій не було й крихти тепла, жалю, любові.
Перелічіть, що зробив хлопчик, аби отримати прощення матері? (пішов шукати матір і шукав її довгих 3 роки, попросив вибачення у «Божих створінь», яких ображав, дорогою допоміг зайцю звільнитися з мисливської пастки, три рази віддавав монети прокаженому )
3. Отже, підсумуємо. Запишіть у зошиті у два стовпчика риси, якими був наділений хлопчик спочатку і після
5. ЕК. Порівняння з казкою Г.Андерсена «Снігова королева».
Спільне: зав’язка твору відбувається взимку; і Кай, і хлопчик-зірка жорстоко повелися з тими, хто їх любив; у кінці твору обидва герої стали добрими.
Відмінне: Кай спочатку був добрим, а хлопчик-зірка навпаки. У казках різні чаклуни, Кая врятувала Герда, а хлопчик-зірка змінився сам…)
6.Учитель. Казка, як я уже зазначала на початку урок, дуже повчальна і актуальна.
Хто може мені пояснити зміст виразу «зіркова хвороба» (Зіркова хвороба – зарозуміла, зухвала поведінка особи, що користується увагою інших)
7.Давайте спробуємо скласти проект «Як не захворіти на «зіркову хворобу»?» ( у зошиті)
8.Робота з епіграфом. Як слова Романа Кузенко розкривають зміст казки.
ІІІ. Інтерактивна вправа. «Мікрофон»: Чого вчить ця казка?
Учитель. Український поет В.Симоненко дуже справедливо зауважив
«Можна вибрать друга і по духу брата,
Та не можна рідну матір вибирати».
Про найкраще слово на землі йде мова у віршу(читає підготовлена учениця)
«Яке найкраще слово в світі?»-
Раз мудрий хтось спитав в людей.
«Здоров’я», - відповів недужий
«Ні, молодість», - сказав старий
«Найкраще – хліб», - жебрак говорить
«Перемога», – відповів солдат
«Найкраще – воля,» - раб промовив.
«Ні, правда» , - вигукнув мудрець.
Аж тут озвався несміливо
Сирітка, ще малий хлопчак:
«Найкраще слово «мама»,
І всі сказали: «Мама, так!»
Вчитель. Тільки від самої людини залежить, що переможе в її серці: добро чи зло. Для того, щоб стати Людиною, треба робити добро, треба виправити усі свої життєві помилки. Треба звіряти своє життя за законами Добра і Краси. І Хлопчик-зірка зумів стати Людиною. Думаю, ніхто не залишився байдужим, кожен з вас замисливсь: “Хто я є? Який я є?”.
Мабуть, казка змусила вас подумати й про те, як ви ставитеся до своїх батьків. Мама і батько – найрідніші люди. “Шануй батька й матір і добро тобі буде”, – читаємо у Біблії. А чи завжди ми виконуємо цю заповідь?!
Закінчити наш урок хочу словами В. О. Сухомлинського: “Батько і Мати дали тобі життя і живуть для твого щастя. Не завдавай їм болю, образи, прикрощів, страждання. Все, що тобі дають Батько, Мати – це їхня праця, піт, утома. Вмій поважати працю батьків. Найбільше щастя для Батька й Матері – твоє життя, працьовитість, любов до книги, до науки, повага до старших. Якщо люди вважають тебе недоброю людиною – це велике горе для твоїх Матері і Батька. По-справжньому любити їх означає приносити в дім мир і спокій.
Справжня свобода сина й дочки – бути слухняними дітьми. Якщо не навчишся підкорятися волі батьків, то не зможеш стати стійким мужнім громадянином, дисциплінованим керівником, вірним Батьком своїх дітей. “Три нещастя є в людини: смерть, старість і лихі діти”, – говорить українська народна мудрість. Старість – невідворотна, смерть невловима, перед цими нещастями ніхто не зможе зачинити двері свого дому. А від лихих дітей дім можна зберегти, як від вогню. І це залежить не тільки від батьків ваших, а й від вас самих.
Бути хорошими дітьми означає не допустити, що старість Батька й Матері була отруєна поганими вчинками. Вмій відчути найважчі душевні муки Матері й Батька, їхня хвороба – твоє горе... Вмій бути добрим в думках і почуттях. Бережи здоров’я батьків. Пам’ятай, що ранню старість і хвороби батьків приносить не тільки праця, втома, а й сердечні хвилювання, переживання, тривога, прикрощі. Найбільше вражає батьків дитяча невдячність, байдужість сина чи доньки. Будьте гідними в своїх батьків.
ІV. Домашнє завдання(на слайді): написати твір – мініатюру «У чому полягає справжня краса людини?»; підготуватися до контрольної роботи