Урок зарубіжної літератури в 5 класі на тему: "Оскар Уайльд «Хлопчик-зірка». Еволюція образу головного героя "

Про матеріал
матеріал допоможе продовжити роботу над визначенням головної думки та характеристики головного героя казки О.Уайльда; розвивати вміння характеризувати персонаж, узагальнювати прочитане, роботи висновки, вміння розв’язувати проблемні питання; виховувати любов до матері як визначеної цінності життя, як основи духовної краси людини.
Перегляд файлу

 

 

 

 

Тема: Оскар Уайльд  «Хлопчик-зірка». Еволюція образу головного героя

Мета:  продовжити роботу над визначенням головної думки та  характеристики головного героя казки О.Уайльда; розвивати вміння характеризувати персонаж, узагальнювати прочитане, роботи висновки, вміння розв’язувати проблемні питання; виховувати любов до матері  як визначеної цінності життя, як основи духовної краси людини.

Обладнання: учнівські малюнки, ілюстрації до твору дітей та Д.Гордєєва, фрагменти з фільму, плакати з виразами, музика М. Рибнікова «Зустріч»        (до фільму «Зоряний хлопчик»), терези, квіточки, зірки

Тип уроку: поглибленої роботи над твором.

Хід уроку

Прости, Боже, прости, мамо,

Коли що було не так,

Хоч покаятись – це мало,

Та усе ж це добрий знак!

 Роман Кузенко «Поклін матері»

 І. Організаційний момент. 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Учитель. Казку полюбляють всі, і тому сьогодні заглиблюватися у казку будемо не лише ми, а й дорослі люди, які прийшли до нас на урок. Адже недаремно О.Уайльд говорив «Мої казки призначені для дорослих дітей від 18 до 80»

Тест за казкою « Хлопчик –зірка»

1. Що знайшли лісоруби зимової ночі?

а) кусок золота; б) гаманець; в) загорнуту у плащ дитину; г) коштовності.

2. Що зробили лісоруби із знахідкою?

а) покинули в лісі; б) віддали до притулку; в) один із них забрав додому;      г) продали циганам.

3. Золотий плащ і бурштинове намисто лісоруб:

а) продав на ринку; б) віддав за борги; в) заховав у скриню; г) поділився ним із товаришем.

4. Золоті кучері Хлопчика – зірки були схожі на:

а) пелюстки троянди; б) пелюстки лілії; в) пелюстки нарциса; г) пелюстки фіалки.

5. Як він ставився до нужденних, сліпих, калік?

а) співчував їм; б) допомагав; в) насміхався і глузував; г) був байдужий.

6. На якому музикальному інструменті вмів грати Хлопчик – зірка?

а) кобзі; б) балалайці; в) гітарі ; г) сопілці.

7. Жебрачка, в яку він кидав камінням була:

а) випадковою прохожою; б) його сестрою; в) названою матір’ю; г) рідною матір’ю.

8. Як Хлопчик – зірка називав свою маму?

а) прокаженою; б) голубкою; в) бридкою старчихою; г) рідною ненькою.

9. Він відмовився від рідної матері і перетворився на:

а) прекрасного нарциса; б) на дракона; в) гидку потвору; г) ящірку.

10. Чому звірі не допомагали хлопчику?

а) вони його боялися; б) не розуміли його; в) згадали, що він їх кривдив,       г) хотіли, щоб він їм заплатив за допомогу.

11. Як повівся весь світ з Хлопчиком – зіркою?

а) з любов’ю; б) доброзичливо;  в) милосердно; г) так само жорстоко, як він чинив з іншими у дні своєї гордині.

12. Чого просив Хлопчик – зірка у жебрачки – матері?

а) грошей;  б) дати притулок; в) нагодувати; г) прощення.

Відповіді:  1 в). 2. в). 3. в). 4.в). 5. в) 6. г).7. г). 8. в). 9. в). 10 в).11г). 12 г).

 

         Запрошую вас до музею загублених речей.

     На столі розкладено 10 предметів. Виберіть 5 з них, що мають відношення до казки ( нарцис, камінь, жаба, змія, монета)

За казкою О. Уайльда знято художні фільми: «Зоряний хлопчик» (СРСР, 1958. реж. О. Дудоров. Е. Зільберштейн ), «Казка про зоряного хлопчика» (СРСР, 1983, реж. Л. Нечаєв). Цей твір часто відтворюють у сучасному театрі, мультиплікації.

    Отже, я гадаю ви добре опанували зміст казки і готові завершити роботу над казкою, поговоривши про перетворення головного героя

        (запис дати і теми уроку)

ІІІ. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.

(на  фоні музики слова вчителя)

    Письменник писав: «Усі ми ходимо по багнюці, але деякі з нас дивляться на зірки»

Кажуть, що кожна зірочка – це чиясь душа. Народна символіка кваліфікувала «зорі – то як діти сонця і місяця, то як запалені Богом свічки на честь народжених людей» Як не згаснути, живучи на землі? Як залишити по собі слід, про який будуть згадувати інші?

Що найголовніше у житті… Про це піде мова на нашому уроці.

ІV. Сприйняття нового матеріалу.

1.Робота над образом Хлопчика-зірки ( на екрані слайд із зображенням хлопчика-зірки, ілюстрація Д.Гордєєва)

  • Як Хлопчика-зірка зявився на землі? А чому саме він впав з неба?
  •    Хлопчик-зірка ріс й виховувався вкупі з дітьми Лісоруба, їв і пив з ними за одним столом і грався разом з ними. Чому став іншим?
  •    Зачитайте портрет героя. Які риси характеру підкреслює автор у зовнішності героя?(с.108).Чому завжди йде порівняння з квіткою «нарцис»?(бо у перен. значенні нарцис - с.119-самозакохана,егоїстична,байдужа до інших людина)

2.Перегляд фрагменту фільму «Зоряний хлопчик» (перша зустріч хлопчика з матір’ю)

  • Про які риси характеру говорить цей фрагмент?
  • Яка з рис є, на вашу думку, найстрашніша? Чому?
  • Чому зникла врода хлопчика?
  • Чому діти не захотіли гратися з ним?  (Бо він був бридкий, як ропуха, і відразливий, як гадюка.)
  • То й що? Хіба не можна гратися з некрасивими?  (Хлопчик сіяв навколо зло, то й мусив пожинати те, що посіяв: діти теж стали жорстокими, злими. Кому служиш, від того й плату одержуєш. Хлопчик служив злу, а зло має бути покаране. Отож і перетворився наш герой з яскравої, гарної зірки, яка “світить, але не гріє”, на потвору, гидку й нікому непотрібну, бо він творив тільки зло і ставав все гіршим і чорнішим душею. І ця чорнота вбила його зовнішню красу.)

І знову деталь. Чому письменник використовує для порівняння саме жабу і змію?

Здавна вважають, що жаби – то прокляті Богом й затоплені всесвітнім потопом люди. Образу величезної жаби набув диявол під час обряду посвячення в чаклуни. А про змій в народі говорять: “Пригрів змію за пазухою”, “Блюзнір під словами – змій під квітками”.

  • Чи усвідомив він свій гріх?(«Це, певне, така мені кара за мій гріх. Адже я відмовився від рідної матері й прогнав її геть, я посоромився її і вчинив жорстоко з нею. Тепер я піду й шукатиму її по всьому світу і не знатиму спочинку доти, доки не знайду її»с.111).
  • Як би ви відповіли на запитання Лісорубової доньки: “ Чи ж то найбільше горе – втратити свою вроду?”(Страшніше втрати душу.)

Учитель. Хлопчик-зірка зрікся найдорожчої людини в світі, і його зірка згасла, як згасла, закам’яніла його душа, в якій не було й крихти тепла, жалю, любові.

Перелічіть, що зробив хлопчик, аби отримати прощення матері? (пішов шукати матір і шукав її довгих 3 роки, попросив вибачення у «Божих створінь», яких ображав,  дорогою допоміг зайцю звільнитися з мисливської пастки, три рази віддавав монети прокаженому )

  •       Краса повернулась до героя, але чи правильно буде сказати, що Хлопчик-зірка став таким, як колись?   (Ні, він змінився внутрішньо). Доведіть свою думку словами тексту.
  • Що незвичайного побачив хлопчик у своїх очах?   (В них засвітилися доброта, любов до людей).
  • Чому відбулося нове перетворення? Чому казка має таку назву?

     3. Отже, підсумуємо. Запишіть у зошиті у два стовпчика риси, якими був наділений хлопчик спочатку і після

  •    Давайте на ці терези покладемо риси героя, якими він був наділений на початку твору (самозакоханий, жорстокий, грубий, безжалісний, невдячний) На інший бік – його нові риси (наполегливий, витриманий, милосердний, чутливий, справедливий, щирий) Отже, терези переважили у бік гарних рис.

5. ЕК. Порівняння з казкою Г.Андерсена «Снігова королева».

Спільне: зав’язка твору відбувається взимку; і Кай, і хлопчик-зірка жорстоко повелися з тими, хто їх любив; у кінці твору обидва герої стали добрими.

Відмінне: Кай спочатку був добрим, а хлопчик-зірка навпаки. У казках різні чаклуни, Кая врятувала Герда, а хлопчик-зірка змінився сам…)

    6.Учитель. Казка, як я уже зазначала на початку урок, дуже повчальна і актуальна.

Хто може мені пояснити зміст виразу «зіркова хвороба» (Зіркова хвороба – зарозуміла, зухвала поведінка особи, що користується увагою інших)

      7.Давайте спробуємо скласти проект  «Як не захворіти на «зіркову хворобу»?» ( у зошиті)

  •    (Той, хто перший складе у зошиті, виходить до дошки) Прошу написати на цих зірочках, про що треба пам’ятати, коли ти став успішним і, на перший погляд, кращим за інших (бути щирим, любити і поважати інших, не заздрити, не задирати носа)

        8.Робота з епіграфом.  Як слова Романа Кузенко розкривають зміст казки.

ІІІ. Інтерактивна вправа. «Мікрофон»: Чого вчить ця казка?

   Учитель. Український поет В.Симоненко дуже справедливо зауважив

     «Можна вибрать  друга і по духу брата,

 Та не можна рідну матір вибирати».

Про найкраще слово на землі йде мова у віршу(читає підготовлена учениця)


«Яке найкраще слово в світі?»-

Раз мудрий хтось спитав в людей.

«Здоров’я», - відповів недужий

«Ні, молодість», - сказав старий

«Найкраще – хліб», - жебрак говорить

«Перемога», – відповів солдат

«Найкраще – воля,» - раб промовив.

«Ні, правда» , - вигукнув мудрець.

Аж тут озвався несміливо

Сирітка, ще малий хлопчак:

«Найкраще слово «мама»,

І всі сказали: «Мама, так!»


Вчитель. Тільки від самої людини залежить, що переможе в її серці: добро чи зло. Для того, щоб стати Людиною, треба робити добро, треба виправити усі свої життєві помилки. Треба звіряти своє життя за законами Добра і Краси. І Хлопчик-зірка зумів стати Людиною. Думаю, ніхто не залишився байдужим, кожен з вас замисливсь: “Хто я є? Який я є?”.

Мабуть, казка змусила вас подумати й про те, як ви ставитеся до своїх батьків. Мама і батько – найрідніші люди. “Шануй батька й матір і добро тобі буде”, – читаємо у Біблії. А чи завжди ми виконуємо цю заповідь?!

Закінчити наш урок хочу словами В. О. Сухомлинського: “Батько і Мати дали тобі життя і живуть для твого щастя. Не завдавай їм болю, образи, прикрощів, страждання. Все, що тобі дають Батько, Мати – це їхня праця, піт, утома. Вмій поважати працю батьків. Найбільше щастя для Батька й Матері – твоє життя, працьовитість, любов до книги, до науки, повага до старших. Якщо люди вважають тебе недоброю людиною – це велике горе для твоїх Матері і Батька. По-справжньому любити їх означає приносити в дім мир і спокій.

Справжня свобода сина й дочки – бути слухняними дітьми. Якщо не навчишся підкорятися волі батьків, то не зможеш стати стійким мужнім громадянином, дисциплінованим керівником, вірним Батьком своїх дітей. “Три нещастя є в людини: смерть, старість і лихі діти”, – говорить українська народна мудрість. Старість – невідворотна, смерть невловима, перед цими нещастями ніхто не зможе зачинити двері свого дому. А від лихих дітей дім можна зберегти, як від вогню. І це залежить не тільки від батьків ваших, а й від вас самих.

Бути хорошими дітьми означає не допустити, що старість Батька й Матері була отруєна поганими вчинками. Вмій відчути найважчі душевні муки Матері й Батька, їхня хвороба – твоє горе... Вмій бути добрим в думках і почуттях. Бережи здоров’я батьків. Пам’ятай, що ранню старість і хвороби батьків приносить не тільки праця, втома, а й сердечні хвилювання, переживання, тривога, прикрощі. Найбільше вражає батьків дитяча невдячність, байдужість сина чи доньки. Будьте гідними в своїх батьків.

ІV. Домашнє завдання(на слайді): написати твір – мініатюру «У чому полягає  справжня краса людини?»;  підготуватися до контрольної роботи

 

docx
Додано
27 липня 2019
Переглядів
3207
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку