8 липня о 18:00Вебінар: Проєктне навчання: розвиваємо логічне, критичне та креативне мислення школярів

Китоподібні тварини: дельфін. Спосіб життя, живлення, розмноження. Значення цих тварин і охорона.

Про матеріал
На цьому уроці ознайомимо дітей з різновидами китоподібних тварин – дельфінами. Конкретизуємо і розширимо знання дітей про будову тіла та спосіб життя, живлення, пересування та розмноження цих тварин, а також ознайомимо зі способом спілкування дельфінів та значенням у природі та їх охороною. Розвиваємо пам'ять, мислення, вміння аналізувати, робити висновки. Виховуємо любов до тварин, бажання захищати їх.
Перегляд файлу

Тема: Китоподібні тварини: дельфін. Спосіб життя, живлення, розмноження. Значення цих тварин і охорона.

Мета: ознайомити дітей з різновидами китоподібних тварин – дельфінами. Уточнити і розширити знання дітей про будову тіла та спосіб життя, живлення, пересування та розмноження цих тварин, а також ознайомити зі способом спілкування дельфінів та значенням у природі та їх охороною. Розвивати пам'ять, мислення, вміння аналізувати, робити висновки. Виховувати любов до тварин, бажання захищати їх.

Обладнання: мультимедійне обладнання для перегляду фото слайдів із зображенням різновидів дельфінів, відеосюжетів про спосіб пересування та спілкування дельфінів, звукозапис морського прибою, пісня О.Рождєствєнської «Говорять, що дельфіни говорять», картки для індивідуальних завдань, ватман з намальованим морем і сонцем, вирізані промінці і дельфіни, фізична карта України.

Тип уроку: формування знань, умінь, навичок.

 

Хід уроку:

I Загальнокорекційний етап

  1. Організаційна підготовка учнів до праці.

Доброго дня! Я рада бачити Вас на уроці здорових і, надіюсь, з гарним настроєм. Коли ми йшли сьогодні на урок, то на щось надіялись, сподівались. А про що мріють взимку?  Про літо, тепле сонечко, море. Ось давайте Ви свої сподівання напишете на промінцях сонечка і озвучите їх, і тоді обов’язково все здійсниться.

 

  1. Нервово – психологічна підготовка учнів до уроку.

Вправа «Очікування» (звучить звукозапис морського прибою).

Діти пишуть, озвучують свої сподівання від уроку та прикріплюють промінці до сонечка.

Я думаю, все, на що ви сподіваєтесь, здійсниться тільки тоді, коли ми будемо добре працювати.

II Основний етап

  1. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

На початку нашого уроку, ми не даремно згадували про літо, сонце і море, бо тема нашого сьогоднішнього уроку «Дельфіни», тож ми сьогодні більш детально ознайомимось із особливостями будови тіла, способу життя, живлення, і розмноження цих неймовірно гарних і добрих тварин, та ще дізнаємось багато всього цікавого.

Перевірка д/з

Але спочатку пригадаємо, про що ви дізналися на попередніх уроках та виконаєте індивідуальні завдання по картках.

Роздаю 6 бажаючим індивідуальні картки.

Діти, назвіть найбільше тварину на Землі.

Так, це синій кит. А яка ж його вага і довжина тіла?

До якої групи тварин відноситься синій кит?

Як і чим вони харчуються?

Назвіть загальні ознаки ссавців.

На які три групи поділяють ссавців за способом харчування?

 

Давайте пограємо у гру «Хто чим живиться?».

У вас на столах є картка із зображенням трави, тож її треба піднімати, якщо я назву рослиноїдні тварину, і картка із зображенням комах, а її будете показувати, якщо буде йтися про хижаків. А якщо я назву всеїдну тварину, підняти обидві картки.

 

Дид. Гра «Хто чим живиться?»

Миша, бобер, вовк, заєць, лисиця, ведмідь, білка, рись, корова, кінь, свиня, синій кит.

 

  1. Підготовча (пропедевтична) частина (підготовка для сприймання нового матеріалу, актуалізація знань, встановлення зв’язків між старим і новим.)

Діти, а хто з вас був на морі?

На якому саме?

Яких тварин ви там бачили?

А бачили ви справжніх дельфінів?

Як вони виглядаюсь?

Чи є в них лапи або ласти?

Як вони рухаються у воді?

Як дихають?

Чим живляться?

 

  1. Формуюча частина

а) ознайомлення з новими знання.

  Перегляд фотослайдів із зображенням дельфінів, розповідь вчителя.

Дельфіни відносяться до китоподібних тварин. Це ссавці, пристосовані до життя у водному середовищі, форма їхнього тіла обтічна, а кінцівки перетворилися на ласти, вчені вважають, що їхні предки 70 млн років назад залишили сушу і переселилися у водну стихію. І зараз, незважаючи на легеневе дихання, на відміну від ластоногих тварин, вони повністю перейшли до водного способу життя. Опинившись на суходолі, ці тварини гинуть, бо не в змозі  повернутися до води. Хвостовий плавець є згорткою шкіри, що рухається у вертикальній площині і є головним органом руху, до речі, швидкість їх пересування може сягати до 50 км/год. Відомо близько 90 видів китоподібних, з яких в Україні в Чорному і Азовському морях трапляються дельфін – білобочка та чорноморська афаліна. Довжина тіла звичайного дельфіна близько 2,5 м, тривалість життя до 30 років. Живуть зграями і ведуть осілий спосіб життя, кочуючи на невеликій території. Дельфіни мають один носовий отвір, розміщений у верхній частині голови і відкривається лише на короткий момент вдиху – видиху відразу після виринання. Дельфіни мають зуби і живляться рибою, восьминогами.

 

б) уточнення та доповнення матеріалу.

Діти, а як ви вважаєте, дельфіни вміють розмовляти?

А хтось чув їхню «мову»?

Дельфіни одні з небагатьох тварин, у яких є своя мова, і це не декілька слів чи речень, а повністю сформована система сигналів, вчені дуже довго вивчали спосіб спілкування між дельфінам і прийшли до висновку, що це понад 200 сигналів – свисту, клацання і навіть м’яукання. А іще з допомогою рухів дельфіни обмінюються інформацією, рухаючи хвостом чи усім тілом, а найбільшою сенсацією є те, що кожен дельфін має власне ім’я, що отримує при народженні. Це довели експериментом: на записаний свист – сигнал відкликався той самий дельфін.

Фізкультхвилинка. Малорухлива гра «Море хвилюється».

Перегляд відеоролику «Життя дельфінів».

Робота з підручниками і зошитами.

Ст. 103-104. Прочитати і знайти місце, в якому описані особливості будови тіла та способу життя дельфінів, виписати

 

в) систематизація та узагальнення знань.

А зараз ми перевірено, як ви запам’ятали вивчене. Із декількох варіантів відповідей треба обрати лише одну – правильну і записати.

 

 

 

Тест – гра «Що ми дізналися про дельфінів»

Дельфіни – це

  1. хребетні тварини

безхребетні  

 

  1. птахи

земноводні

ссавці

 

  1. дихають – легенями

зябрами

 

  1. живуть – на землі

у воді

і на землі і у воді

 

  1. рухаються за допомогою – лап

хвостового плавця

 

  1. це  - рослиноїдні

хижі тварини

всеїдні

 

  1. ці тварини – беззубі

зубаті

 

  1. чи назвали б ви  дельфінів високорозвиненими тваринами? Чому?

 

 

 

III Заключний етап

  1. Підведення підсумків і оцінювання

Діти, тож яких тварин ми сьогодні вивчали?

Чи зустрічаються деякі види дельфінів в Україні?

В яких морях?

Перевіряю вибірково, хто як відповів на запитання тесту.

Особливо зосереджую увагу на восьмому пункті.

  1. Пояснення д/з

Ст.. 103 – 104 прочитати, I-II гр. вміти розповідати особливості будови тіла, способу життя, живлення та значення у природі, III гр. переказувати по запитанням вчителя.

  1. Приведення організму у спокійний стан. Звучить пісня О. Рождєствєнської «Говорять, що дельфіни говорять».

Ось і надійшов наш урок до кінця, і я б хотіла дізнатися чи справдилися ваші сподівання, очікування?

Я знаю, що вдома ви намалювали дельфінів, а зараз пропоную їх відпустити  у наше Чорне море, до наступної зустрічі з ними влітку у «Таборі відпочинку».

  1. Приведення у порядок робочих місць і створення установки на відпочинок.

Молодці, діти, ви всі добре попрацювали, тож можете наводити порядок на своїх місцях і готуватися до наступного уроку.

Дякую усім.

 

 

1

 

doc
Додано
18 травня
Переглядів
71
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку