Предмет: Трудове навчання
Дата: 22.10.2019
Клас: 6-А
Тема: Добір конструкційних матеріалів для виготовлення ляльки мотанки.
Мета: навчити виготовляти традиційну ляльку-мотанку, а також традиційним прийомам виготовлення ляльки, розвинути уміння і навички роботи з матеріалами; формування практичних навичок в організації власної діяльності; розвиток пізнавальних інтересів, творчих здібностей, комунікативних якостей, естетичних смаків, уяви, фантазії, уваги; виховання любові до прекрасного, виховування охайності, уваги, уміння працювати в групах.
Тип уроку: комбінований
Обладнання та матеріали: матеріали й інструменти добирати відповідно до виробу, який виготовляють.
Хід уроку
I. Організаційна частина
- Доброго дня! Мене звати Карина Дмитрівна.
- Одразу хочу нагадати, що до правил внутрішнього розпорядку входить:
1. Нікому не заважати;
2. Бути у спецодязі;
3. Дотримуватися порядку та чистоти на робочому місці.
ІІ. Актуалізація опорних знань
-
Діти, ми з вами продовжуємо опановувати виготовленню української ляльки-мотанки як оберіг. Ці ляльки застосовуються як символічні обереги так і для прикрашення оселі.
-
-Що означає слово «оберіг»? (від грецького слова «богиня»-земля, богиня землі).
-
-Яке призначення мають обереги за традиціями українського народу?
-
(Обереги-наші давні символи, які захищають дім та людину від негараздів).
ІІІ. Повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.
-
Тема сьогоднішнього уроку записана на дошці «Добір конструкційних матеріалів для виготовлення ляльки мотанки». Запишіть будь ласка сьогоднішнє число та тему.
-
Сьогодні на уроці ми зробимо ляльку мотанку, яка буде твоїм власним оберегом. Адже з давніх давен люди берегли, шанували і непорушно охороняли свої національні досягнення. Бо коли вмирають традиції, вмирає і народ.
ІV. Повторення окремих теоретичних питань.
-
Для виготовлення ляльки мотанки нам перш за все потрібен матеріал з якого виготовляти. Тож, який матеріал нам потрібен?
-
Для виготовлення ляльок можна використовувати різні матеріали: солому, гілки, шишки, мотузки, тканину. Кожен майстер обирає сам.
-
Вони у свою чергу, діляться на ігрові, обрядові та обереги.
-
Ігрові використовували для розваги дітям. Оберегові - оберігали людей від хвороби,небезпеки, сварки.
-
Якими способами виготовляють ляльку? (скручування, змотування, зв’язування)
-
Голка з ниткою використовувалися лише в процесі виготовлення одягу та головних уборів.
-
Які ви знаєте види ляльок? (Пеленашка, коли народжується дитина. День ніч для охорони сімї. Нерозлучники - об’єднує молодят. Багаторучниця – для швидкої роботи господарці. Утішниця- коли дитина плаче. Крупяничка – наповнювалась крупой, приносила благополуччя в дім. Лихоманка для лікування хвороби. Мамка – для заміжньої дочки.)
V. Практична робота.
-
Найулюбленішою і пам'ятнішою завжди була і буде тільки та лялька, яка зроблена своїми руками, в яку ви вклали частинку своєї душі. У ній є щось таке, від чого стає теплішим на серці. Як ви думаєте, чи відрізняється сучасна лялька від рукотворної? Якщо "так", то чим?
-
Перед початком практичної роботи давайте пригадаємо правила техніки безпеки. Кожен по черзі буде називати 1 правило при роботі з потрібними нам інструментами.
-
Вашим завдання на практичну роботу є виготовлення рук для вашої ляльки мотанки.
-
Після завершення роботи приберіть свої робочі місця.
VІ. Підсумки уроку.
-
Що таке «лялька-мотанка»? (зроблена з тканини вузликова лялька, назва походить від укр. мотати. Вважається, що у давнину мотанки виконували функцію сакральних оберегів).
-
Які ви знаєте ляльки-мотанки? (лялька на щастя, дзвіночок, крупꞌянечка, багаторучниця, лялька-берегиня).
Методист:_____________________Мусієнко В.В.
Вчитель:_______________________Коваленко О.В.