Життя складається із різних ситуацій. Величезне море людських емоцій переживає кожен з нас. І наша задача – бути не рабом своїх емоцій, а стати їх хазяїном, тобто вміти контролювати свої емоції. Психологи стверджують, що здоров'я людини значною мірою залежить від емоційного стану, адже позитивні емоції підвищують захисні сили організму, а негативні емоції їх руйнують.
Під час даного уроку учні будуть пізнавати, досліджувати, мислити; вчитись контролювати свої емоції, щоб не нашкодити своєму здоров'ю, та запобігти виникненню стресу.
КЛАСНА ГОДИНА ДЛЯ УЧНІВ 3-4 КЛАСУ
підготовлено
практичним психологом СЗОШ № 9
Тюріною І.Г.
Тема: «Вплив емоцій на стан здоров’я людини» або «Скажемо стресу «НІ»»
Мета:
навчальна - уточнити уявлення про настрій, почуття, емоції та їх вплив на здоров’я людини, дати учням уявлення про роль позитивних емоцій у зміцненні здоров‘я,
- вчити розпізнавати позитивні, невизначені та негативні емоції, вчити дітей аналізувати свій внутрішній стан;
- вчити керувати емоціями;
- ознайомити з поняттям «стрес»;
- вчити дітей самостійно виходити з поганого настрою.
розвиваюча - розвивати вміння підтримувати гарний та радісний настрій;
- сприяти розвитку емоційної сфери, логічного мислення на основі формування вмінь розпізнавати та визначати причини гарного і поганого настрою. виховна - виховувати бажання мати і примножувати позитивні емоції, прочуття, розпізнавати свої почуття під час спілкування з іншими людьми;
- виховувати стійке позитивне ставлення до себе й оточуючих;
- розвивати стресостійкість.
Обладнання та матеріали: зображення облич людей із різними емоціями, презентація, мультимедійний проектор.
Тип уроку: нестандартний
Метод: ігротерапія з елементами тренінгу.
Хід заняття
І. Організаційний момент.
- підготування учнів та робочих місць до уроку,
- перевірка наявності учнів.
1. Емоційне налаштування.
Діти сідають за парти.
- Створюємо гарний настрій собі і оточуючим. Для цього ми з вами привітаємося незвичним способом, за допомогою тепла наших сердець. /Лунає музичний супровід/
- Заплющить очі, покладіть ваші долоньки на серце, послухайте, як воно б’ється… А тепер повільно відкривайте оченята та відводьте ваші ручки від сердець. Робіть це бережно, бо зараз у ваших долоньках знаходиться часточка вашого тепла … Поділіться своїм теплом з усіма … /Учні дмухають на долоньки, ніби посилають повітряний поцілунок/
- Бачу, всі почали посміхатися. Чому?
(Стало приємно, затишно, тепліше у класі.)
- По ваших усміхнених обличчях я бачу, що емоційне налаштування відбулося.
2. Актуалізація знань та чуттєвого досвіду учнів.
З 1992 року 10 жовтня, за ініціативою Всесвітньої федерації психічного здоров'я, відзначається Всесвітній день психічного здоров'я.
Метою Всесвітнього дня психічного здоров'я є підвищення обізнаності щодо проблем психічного здоров'я.
Психічне здоров'я - це рівновага психіки людини, адекватне сприйняття реального світу; нормальна діяльність вищих психічних функцій. Основою психічного здоров'я вважають стан загального душевного комфорту.
Життя складається із різних ситуацій. Величезне море людських емоцій переживає кожен з нас. І наша задача – бути не рабом своїх емоцій, а стати їх хазяїном, тобто вміти контролювати свої емоції. Психологи стверджують, що здоров’я людини значною мірою залежить від емоційного стану, адже позитивні емоції підвищують захисні сили організму, а негативні емоції їх руйнують.
Перш ніж я перейду до теми сьогоднішнього уроку, «покажіть», будь ласка, своє ставлення до ситуацій, про які я вам буду повідомляти:
1) Ти вийшов на вулицю та, несподівано, тобі на зустріч вибігла величезна незнайома собака;
2) Ти випадково дізнався, що батьки вирішили переїхати в інше місто;
3) Тебе похвалили у школі;
4) Ти з друзями домовився зустрітися, раптом пішов дощ;
5) Тебе запросили на день народження.
- Добре. Ви «показували» своє ставлення до того, що я говорила. Тобто що ви показували? (Настрій, реакція, емоції).
- Отже, тема нашого уроку «Вплив емоцій на стан здоров’я людини» або «Скажемо стресу «Ні»». Ми будемо пізнавати, досліджувати, мислити; вчитись контролювати свої емоції, щоб не нашкодити своєму здоров’ю, та запобігти виникненню стресу. Для цього треба володіти емоційною азбукою.
II.ВСТУПНА ЧАСТИНА.
Радість, горе, здивування,
Смуток, спокій, хвилювання –
Це емоції, мій друже.
І вони важливі дуже.
Як корисні позитивні:
Сміх і радість, спокій теж!
Злість і смуток – негативні.
За емоціями стеж!
Швидко негативний настрій
Зіпсує здоров’я, знай.
Не сумуй, жартуй, всміхайся,
Завжди добрий настрій май!
1. Інформаційне повідомлення (підготовлена дитина)
Вплив негативних емоцій на здоров'я людини у дослідженнях вчених. Поширена раніше фраза "усі хвороби від нервів" не без підстав. Соціологи свідчать, що 75% усіх хвороб пов'язано з негативними емоціями. 30–50% людей, відвідуючих лікувальні заклади, потребують лише корекції емоційного стану. За даними статистики сьогодні 400 мільйонів людей у світі страждають на ті чи інші загострені емоційні стани.
Дослідження вчених довели, що стреси збільшують ризик мозкових серцево – судинних захворювань, летальних випадків, ракових пухлин, хвороби очей, цукрового діабету, хронічного гастриту, виразкових хвороб шлунка тощо.
Стрес – це сукупність захисних фізіологічних реакцій, що виникають в організмі тварини й людини у відповідь на вплив різних несприятливих факторів (стресорів). Наймогутнішим джерелом стресу є негативні емоції і почуття. Стресорами, тобто факторами, які викликають стрес, можуть бути різноманітні життєві ситуації: виступ перед незнайомою аудиторією, відвідування стоматолога, участь у конкурсі, контрольна тощо.
Отож, здоров'я не купиш, його потрібно заслужити постійною роботою над собою, над своїми емоціями і своїми звичками, над своїм розумом, над своїм тілом".
2. Обговорення ситуацій
- Які емоції ти переживаєш найчастіше, якщо:
· батьки заборонили тобі вийти погуляти;
· учитель не запитав тебе на уроці;
· тобі не подобається оцінка за контрольну;
- Що відчуває людина, коли так думає?
Довідничок: розчарування, радість, гордість, впертість, заздрість, задоволення, завзяття.
3. Робота в зошиті
Перед учнями слайд, на якому перелічені різні емоції. Дітям необхідно записати у зошиті емоції у 3 стовпчика.
1) позитивні емоції;
- Вдячний, веселий, впевнений, задоволений, наполегливий, рішучий, скромний, щасливий.
2) негативні емоції:
-Впертий, гордий, заздрісний, збентежений, наляканий, недовірливий, нетерплячий, ображений, роздратований, розлючений, сердитий, стривожений, схвильований.
3) невизначені емоції:
- Байдужий, ніяковілий, пригнічений, самотній, сором’язливий.
- Дуже важливо, щоб кожний ранок починався з позитивних емоцій, гарного настрою. Потрібно, одразу розплющивши очі після сну, думати про приємне, сподіватися, що день принесе успіх, гарні оцінки у навчанні. Добро виховується в наших душах і серцях старанням і бажанням його творити.
4. Вправа «Мислимо позитивно»
Всі ми переживаємо щодня безліч емоцій, які переростають у почуття. У кожного з нас трапляються ситуації, коли наше серце «впіймає» образу. Щоб цього не сталося, важливо навчитися контролювати свої емоції з дитинства. Видатний російський письменник Лев Михайлович Толстой писав «Людина повинна бути завжди радісною. Якщо радість закінчується, шукай у чому помилився».
Сьогодні на занятті ми багато говорили про позитив. В перекладі це слово означає «те, що наповнене радістю».
Зараз я вам пропоную пограти у гру, яку вигадала ваша ровесниця – героїня розповіді Елінор Портер «Поліанна». Усі неприємності, які дівчинка зустрічала на своєму шляху, вона перетворювала у радість:
- Почався дощ. – О! Є можливість взути нові гумові чоботи. – Хвороба – чудово, мене пригощатимуть солоденьким і т.д.
Отже, кожен ряд отримує карточку із «неприємною» ситуацією. Завдання - перетворити неприємність в позитив.
1 ряд – «друг перейшов у іншу школу»;
2 ряд - «зламався мобільний телефон»;
3 ряд – «засмутив батьків».
На обговорення відводиться 3-5 хвилин. Потім спікери груп презентують свої відповіді.
Можна залишатися у поганому настрої цілий день і навіть кілька днів. Але треба пам’ятати, що твій поганий настрій, якщо він затягнувся надовго, відверне від тебе друзів, позначиться на навчанні і навіть на твоєму стані здоров’я. Скажемо стресу «Ні»!
5. Інформаційне повідомлення (підготовлена дитина)
У момент, коли ми сміємося, збільшується кількість клітин-кілерів, що знищують віруси і навіть ракові клітини. Після десятихвилинних веселощів наші кровоносні судини розширюються, тиск падає, зменшується біль. Людина, яка сміється, легко вирішує всі життєві проблеми, відрізняється щедрістю і готовністю прийти на допомогу. Так чому б нам не почати сміятися частіше?
Підраховано, що до шести років дитина посміхається і сміється приблизно 300 разів на день, а дорослі, на жаль, роблять це набагато рідше.
6. Вправа «Я вибачаю…»
Отже, в житті бувають різні ситуації. Достойно вийти з них – це мистецтво спілкування. Якщо раптом створилася напружена розмова, покажи, що ти не дуже уражений злими словами чи діями. Немає людини, яка хоча б раз не переживала почуття образи. У відповідь діти вашого віку реагують гнівом, агресією. Все це явища негативні. Ви ображаєтесь, коли на вас прозиваються, беруть щось без дозволу, смикають за коси, коли з вами не граються. Пропоную кожному написати на аркуші за що та на кого він ображається. А мої помічники допоможуть скласти їх у конверт «Я вибачаю». Дякую. Повторюйте за мною:
«Я вибачаю тебе, мій кривднику і більше не серджусь на тебе, але ти більше так не роби
Помічники виносять конверт і викидають його у смітник.
IIІ.ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА.
- Над якою темою ми працювали?
- Що дізналися нового?
- Який у вас зараз настрій? Як у вас на душі?
Бажаю, щоб у вас на душі завжди було світло, радісно, приємно. Бажаю позитивних емоцій не тільки на сьогодні, а назавжди.
1. Вправа «Сонячний зайчик»
Сонячний зайчик зазирнув вам у вічі. Заплющить їх. Він побіг далі по обличчю, спіймайте його – на лобі, на щічках, на носику…Ось він уже на середині грудей. Впустіть його до свого серця. Сонячний зайчик – це частинка сонечка, теплого і лагідного. Нехай його тепло розіллється по всьому тілу. Якщо у вас на душі холодно, там гнів і образа, Сонячний зайчик розігріє їх, і вони почнуть танути, а на серці залишиться тепло, радість, здоров’я.
А зараз глибоко вдихніть і на видиху розплющить очі.
Можете використовувати Сонячного зайчика коли вам буде важко на душі. Поганий настрій і образи просто втечуть.
2. Дослід «Чудодійне зникнення» (реакція нейтралізації)
(Дітям демонструють ємність з чистою водою).
Людина, яка має позитивне ставлення до інших - має таку чисту, прозору душу, як вода. Душа чиста, незаплямована ні заздрістю, ні гнівом, ні образою, ні сумом. Але ось з людиною щось трапилось і вона затаїла у душі гнів (додає фарбу), і ланцюжок потяг за собою негативні емоції одна за іншою. Душа помутніла, їй важко, вона страждає і болить. І добре, коли знайдеться інша людина, яка підтримає, розвеселить, відволікатиме від важких думок. Тоді трапляється чудодійне перетворення (додає луг). Якою стала вода? (чистою, прозорою).
Тож і я вам бажаю жити у терпимості, добрі, радості і тоді ваша душа буде наповнена чарівною силою, буде чистою і прозорою, як джерельна вода.
Джерела :
1. Котелянець Н. Проектний метод навчання молодших школярів.
2. Кендзьор П., Войтенко О. Організація проектної діяльності учнів.- Завуч, № 19, 2006 р.
3. http://helpfulhints.blox.ua Позитивні та негативні емоції, їх значення для здоров'я.
4. http://yrok.at.ua/publ/urok_2_klas_emociji/11-1-0-346
6. http://journal.osnova.com.ua/download/40-17-28481.pdf
7.http://navigator.rv.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=1845:2013-02-06-09-07-16&catid=3
8.http://diamantltd.com.ua/uk/experts/zdorovyj-obraz-zhizni/148-vliyanie-emoczij-na-zdorove-cheloveka