Класна година або година психології "Скажемо стресу "Ні""

Про матеріал

Життя складається із різних ситуацій. Величезне море людських емоцій переживає кожен з нас. І наша задача – бути не рабом своїх емоцій, а стати їх хазяїном, тобто вміти контролювати свої емоції. Психологи стверджують, що здоров'я людини значною мірою залежить від емоційного стану, адже позитивні емоції підвищують захисні сили організму, а негативні емоції їх руйнують.

Під час даного уроку учні будуть пізнавати, досліджувати, мислити; вчитись контролювати свої емоції, щоб не нашкодити своєму здоров'ю, та запобігти виникненню стресу.

Перегляд файлу

КЛАСНА ГОДИНА ДЛЯ УЧНІВ 3-4 КЛАСУ

підготовлено

практичним психологом СЗОШ № 9

 Тюріною І.Г.

Тема: «Вплив емоцій на стан здоров’я людини» або «Скажемо стресу «НІ»»

 

Мета:  

          навчальна - уточнити уявлення про настрій, почуття, емоції та їх вплив на здоров’я   людини, дати учням уявлення про роль позитивних емоцій у зміцненні здоров‘я,

- вчити розпізнавати позитивні, невизначені та негативні емоції, вчити дітей аналізувати свій внутрішній стан;

- вчити керувати емоціями;

- ознайомити з поняттям «стрес»;

- вчити дітей самостійно виходити з поганого настрою.

               розвиваюча - розвивати вміння підтримувати гарний та радісний настрій;

- сприяти розвитку емоційної сфери, логічного мислення на основі формування вмінь розпізнавати та визначати причини гарного і поганого настрою.                                     виховна - виховувати бажання мати і примножувати позитивні емоції, прочуття, розпізнавати свої почуття під час спілкування з іншими людьми;

- виховувати стійке позитивне ставлення до себе й оточуючих;

- розвивати стресостійкість.

Обладнання та матеріали:   зображення облич людей із різними емоціями, презентація, мультимедійний проектор.

Тип уроку:  нестандартний

Метод:   ігротерапія з елементами тренінгу.

                                

Хід заняття

І. Організаційний момент.

-          підготування учнів та робочих місць до уроку,

-          перевірка наявності учнів.

1. Емоційне налаштування.

Діти сідають за парти.

- Створюємо гарний настрій собі і оточуючим. Для цього ми з вами привітаємося незвичним способом, за допомогою тепла наших сердець. /Лунає музичний супровід/

- Заплющить очі, покладіть ваші долоньки на серце, послухайте, як воно б’ється… А тепер повільно відкривайте оченята та відводьте ваші ручки від сердець. Робіть це бережно, бо зараз у ваших долоньках знаходиться часточка вашого тепла … Поділіться своїм теплом з усіма … /Учні дмухають на долоньки, ніби посилають повітряний поцілунок/

- Бачу, всі почали посміхатися. Чому?

(Стало приємно, затишно, тепліше у класі.)

- По ваших усміхнених обличчях  я бачу, що емоційне налаштування відбулося.

2. Актуалізація знань та чуттєвого досвіду учнів.

      З 1992 року 10 жовтня, за ініціативою Всесвітньої федерації психічного здоров'я, відзначається   Всесвітній день психічного здоров'я.

      Метою Всесвітнього дня психічного здоров'я є підвищення обізнаності щодо проблем психічного здоров'я.

          Психічне здоров'я - це рівновага психіки людини, адекватне сприйняття реального світу; нормальна діяльність вищих психічних функцій. Основою психічного здоров'я вважають стан загального душевного комфорту.

    Життя складається із різних ситуацій. Величезне море людських емоцій переживає кожен з нас. І наша задача – бути не рабом своїх емоцій, а стати їх хазяїном, тобто вміти контролювати свої емоції.      Психологи стверджують, що здоров’я людини значною мірою залежить від емоційного стану, адже позитивні емоції підвищують захисні сили організму, а негативні емоції їх руйнують.

Перш ніж я перейду до теми сьогоднішнього уроку,  «покажіть», будь ласка, своє ставлення до ситуацій, про які я вам буду повідомляти:

1) Ти вийшов на вулицю та, несподівано, тобі на зустріч вибігла величезна незнайома собака;

2) Ти випадково дізнався, що батьки вирішили переїхати в інше місто;

3) Тебе похвалили у школі;

4) Ти з друзями домовився зустрітися, раптом пішов дощ;

5) Тебе запросили на день народження.

- Добре. Ви «показували» своє ставлення до того, що я говорила. Тобто що ви показували? (Настрій, реакція, емоції).

- Отже, тема нашого уроку «Вплив емоцій на стан здоров’я людини» або «Скажемо стресу «Ні»». Ми будемо  пізнавати,  досліджувати,  мислити; вчитись контролювати свої емоції, щоб не нашкодити своєму здоров’ю, та запобігти виникненню стресу. Для цього треба володіти емоційною азбукою.

 

II.ВСТУПНА ЧАСТИНА.

Радість, горе, здивування,                                                                                                                        

Смуток, спокій, хвилювання –

Це емоції, мій друже.

І вони важливі дуже.

Як корисні позитивні:

Сміх і радість, спокій теж!

Злість і смуток – негативні.

За емоціями стеж!

Швидко негативний настрій

Зіпсує здоров’я, знай.

Не сумуй, жартуй, всміхайся,

Завжди добрий настрій май!

 

 

 

1. Інформаційне повідомлення (підготовлена дитина)                                                           

 

    Вплив негативних емоцій на здоров'я людини у дослідженнях вчених. Поширена раніше фраза "усі хвороби від нервів" не без підстав. Соціологи свідчать, що 75% усіх хвороб пов'язано з негативними емоціями. 30–50% людей, відвідуючих лікувальні заклади, потребують лише корекції емоційного стану. За даними статистики сьогодні 400 мільйонів людей у світі страждають на ті чи інші загострені емоційні стани.

       Дослідження вчених довели, що стреси збільшують ризик мозкових серцево – судинних захворювань, летальних випадків, ракових пухлин, хвороби очей, цукрового діабету, хронічного гастриту, виразкових хвороб шлунка тощо.

       Стрес – це сукупність захисних фізіологічних реакцій, що виникають в організмі тварини й людини у відповідь на вплив різних несприятливих факторів (стресорів). Наймогутнішим джерелом стресу є негативні емоції і почуття. Стресорами, тобто факторами, які викликають стрес, можуть бути різноманітні життєві ситуації: виступ перед незнайомою аудиторією, відвідування стоматолога, участь у конкурсі, контрольна тощо.

        Отож, здоров'я не купиш, його потрібно заслужити постійною роботою над собою,  над своїми емоціями і своїми звичками, над своїм розумом, над своїм тілом".

 

2. Обговорення ситуацій 

 

-          Які емоції ти переживаєш найчастіше, якщо:

·         батьки заборонили тобі вийти погуляти;

·         учитель не запитав тебе на уроці;

·         тобі не подобається оцінка за контрольну;

-          Що відчуває людина, коли так думає?

 

  • Зі мною ніхто не хоче дружити;
  • Навіщо мені з ним дружити? Мені й самому добре!
  • Наступного разу обов’язково зроблю все значно краще.
  • Як добре, що я дружу з цією дівчинкою!
  • Я- найкращий! Навколо чудова природа! Прекрасні люди!
  • Він завжди все рорбить краще, ніж я!
  • Ні, я все одно зроблю по-своєму.

Довідничок: розчарування, радість, гордість, впертість, заздрість, задоволення, завзяття.

 

3. Робота в зошиті

Перед учнями слайд, на якому перелічені різні емоції. Дітям необхідно записати у зошиті емоції у 3 стовпчика.

1) позитивні емоції;

- Вдячний, веселий, впевнений, задоволений, наполегливий, рішучий, скромний, щасливий.

2) негативні емоції:

-Впертий, гордий, заздрісний, збентежений, наляканий, недовірливий, нетерплячий, ображений, роздратований, розлючений, сердитий, стривожений, схвильований.

3) невизначені емоції:

- Байдужий, ніяковілий, пригнічений, самотній, сором’язливий.

 

- Дуже важливо, щоб кожний ранок починався з позитивних емоцій, гарного настрою. Потрібно, одразу розплющивши очі після сну, думати про приємне, сподіватися, що день принесе успіх, гарні оцінки у навчанні.  Добро виховується в наших душах і серцях старанням і бажанням його творити.

 

4. Вправа «Мислимо позитивно»

     Всі ми переживаємо щодня безліч емоцій, які переростають у почуття. У кожного з нас трапляються ситуації, коли наше серце «впіймає» образу. Щоб цього не сталося, важливо навчитися контролювати свої емоції з дитинства. Видатний російський письменник Лев Михайлович Толстой писав «Людина повинна бути завжди радісною. Якщо радість закінчується, шукай у чому помилився».

     Сьогодні на занятті ми багато говорили про позитив. В перекладі це слово означає «те, що наповнене радістю».

     Зараз я вам пропоную пограти у гру, яку вигадала ваша ровесниця – героїня розповіді Елінор Портер «Поліанна». Усі неприємності, які дівчинка зустрічала на своєму шляху, вона перетворювала у радість:

- Почався дощ. – О! Є можливість взути нові гумові чоботи. – Хвороба – чудово, мене пригощатимуть солоденьким і т.д.

  Отже, кожен ряд отримує карточку із «неприємною» ситуацією. Завдання  - перетворити неприємність в позитив.

1 ряд – «друг перейшов у іншу школу»;

2 ряд -  «зламався мобільний телефон»;

3 ряд – «засмутив батьків».

    На обговорення відводиться 3-5 хвилин. Потім спікери груп презентують свої відповіді.

    Можна залишатися у поганому настрої цілий день і навіть кілька днів. Але треба пам’ятати, що твій поганий настрій, якщо він затягнувся надовго, відверне від тебе друзів, позначиться на навчанні і навіть на твоєму стані здоров’я. Скажемо стресу «Ні»!

 

5. Інформаційне повідомлення (підготовлена дитина)

    У момент, коли ми  сміємося, збільшується кількість клітин-кілерів, що знищують віруси і навіть ракові клітини. Після десятихвилинних веселощів наші кровоносні судини розширюються, тиск падає, зменшується біль. Людина, яка сміється, легко вирішує всі життєві проблеми, відрізняється щедрістю і готовністю прийти на допомогу. Так чому б нам не почати сміятися частіше?

  Підраховано, що до шести років дитина посміхається і сміється приблизно 300 разів на день, а дорослі, на жаль, роблять це набагато рідше.

 

6. Вправа «Я вибачаю…»

   Отже, в житті бувають різні ситуації. Достойно вийти з них – це мистецтво спілкування. Якщо раптом  створилася напружена розмова, покажи, що ти не дуже уражений злими словами чи діями.  Немає людини, яка хоча б раз не переживала почуття образи. У відповідь діти вашого віку реагують гнівом, агресією. Все це явища негативні. Ви ображаєтесь, коли на вас прозиваються, беруть щось без дозволу, смикають за коси, коли з вами не граються. Пропоную кожному  написати на аркуші за що та на кого  він ображається. А мої помічники допоможуть скласти їх у конверт «Я вибачаю». Дякую. Повторюйте за мною:

       «Я вибачаю тебе, мій кривднику і більше не серджусь на тебе, але ти більше так не роби

Помічники виносять конверт і викидають його у смітник.

 

IIІ.ЗАКЛЮЧНА  ЧАСТИНА.

-          Над якою темою ми працювали?

-          Що дізналися нового?

-          Який у вас зараз настрій? Як у вас на душі?

      Бажаю, щоб у вас на душі завжди було світло, радісно, приємно. Бажаю позитивних емоцій не тільки на сьогодні, а назавжди.

 

1. Вправа «Сонячний зайчик»

 

       Сонячний зайчик зазирнув вам у вічі. Заплющить їх. Він побіг далі по обличчю, спіймайте його – на лобі, на щічках, на носику…Ось він  уже на середині грудей. Впустіть його до свого серця. Сонячний зайчик – це частинка сонечка, теплого і лагідного. Нехай його тепло розіллється по всьому тілу. Якщо у вас на душі холодно, там гнів і образа, Сонячний зайчик розігріє їх, і вони почнуть танути, а на серці залишиться тепло, радість, здоров’я.

        А зараз глибоко вдихніть і на видиху розплющить очі.

      Можете використовувати Сонячного зайчика коли вам буде важко на душі. Поганий настрій і образи просто втечуть.

 

2. Дослід «Чудодійне зникнення» (реакція нейтралізації)                                                                                                        

(Дітям демонструють ємність з чистою водою).

  Людина, яка має позитивне ставлення до інших - має таку чисту, прозору душу, як вода. Душа чиста, незаплямована ні заздрістю, ні гнівом, ні образою, ні сумом. Але ось з людиною щось трапилось і вона затаїла у душі гнів (додає фарбу), і ланцюжок потяг за собою негативні емоції одна за іншою. Душа помутніла, їй важко, вона страждає і болить. І добре, коли знайдеться інша людина, яка підтримає, розвеселить, відволікатиме від важких думок. Тоді трапляється чудодійне перетворення (додає луг). Якою стала вода? (чистою, прозорою).

  Тож і я вам бажаю жити у терпимості, добрі, радості і тоді ваша душа буде наповнена чарівною силою, буде чистою і прозорою, як джерельна вода.

 

 

 

Джерела :

1. Котелянець Н. Проектний метод навчання молодших школярів.

2. Кендзьор П., Войтенко О. Організація проектної діяльності учнів.- Завуч, № 19, 2006 р.

3. http://helpfulhints.blox.ua Позитивні та негативні емоції, їх значення для здоров'я.

4. http://yrok.at.ua/publ/urok_2_klas_emociji/11-1-0-346

5..http://apruo.ru/stranichka-shkolnogo-psichologa/trening-dlya-uchashichsya/578-treningovoe-zanyatie-dly-nachalnoy-shkoli-psichicheskoe-zdorovie-cheloveka.html

6. http://journal.osnova.com.ua/download/40-17-28481.pdf

7.http://navigator.rv.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=1845:2013-02-06-09-07-16&catid=3

8.http://diamantltd.com.ua/uk/experts/zdorovyj-obraz-zhizni/148-vliyanie-emoczij-na-zdorove-cheloveka

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Klimchuk Angela
    Тема дуже актуальна в умовах сьогодення, дякую.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
26 грудня 2017
Переглядів
1337
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку