Формування прагнення учнів до самоаналізу й самоусвідомлення. Вдосконалення навичок конструктивного спілкування. Розвиток творчих здібностей, зняття емоційної напруги.
Тема: «Пізнай себе – і ти пізнаєш світ»
Заняття для учнів старших класів
Знати своє власне «Я» є мудрістю, знати свого сусіда – геніальністю.
Мінна Антріум.
«Пізнай себе – і ти пізнаєш світ» В.Джеймс
Мета тренінгу: забезпечення продуктивного психологічного розвитку самопізнання свого потенціалу, встановлення і підтримка психологічного контакту у спілкуванні, зняття внутрішнього бар’єру для підвищення рівня комунікації
Завдання:
1. Формування прагнення до самоаналізу й самоусвідомлення.
2. Вдосконалення навичок конструктивного спілкування.
3. Розвиток творчих здібностей.
4. Зняття емоційної напруги.
Матеріали та обладнання: папір, картки «Креатив», плакат «Правила роботи»;
Мета: підготувати учасників до роботи, створити позитивну атмосферу, формувати здатність до саморозкриття.
Психолог: Оскільки ви знаєте один одного, ми познайомимося у незвичний спосіб. По черзі називаємо своє ім’я та закінчуємо фразу: «Якби я був режисером, я зняв би фільм про….»
Психолог.Для того, щоб робота в групі була продуктивною, нам необхідні правила. Групі пропонують «Правила роботи в групі», за потребою учасників додають та спільно приймають для роботи.
Учасники на стікерах у формі квіток записують очікування, проговорюють та прикріплюють на ватман у вигляді поля.
Мета: розширення уявлень про себе
Психолог. Кожній людині потрібно пізнавати себе, розширення уявлень про себе часто відбувається за моделлю «вікна Джогарі» за іменами її винахідників Джозефа Лафта і Гаррі Інгрема. Відповідно до цієї моделі уявлення людини про себе складаються з 4 областей. «Арена» відповідає за загальні поняття, які усвідомлює і сама людина і її оточення. Те, що відоме про себе тільки її самій – внутрішній дворик все те, про що людина не поділилася з іншими; сліпа пляма – це те, що людина не знає про себе чи не усвідомлює, а знають інші ( наприклад, звичка перебивати, «вискочка»), те, що невідоме про себе ні людині, ані іншим лежить у «невідомому» - це ще не виявлені здібності, потенційні можливості розвитку.
Інструкція: учасники отримують бланки, заповнюють їх. За бажанням коментують враження від вправи.
1. Арена образ себе для інших (інші знають про мене) - - - - |
3. Те, чого я не знаю про себе, а в мені бачать оточуючі) - - - - |
2. Внутрішній дворик – прихована область (інші не знають про мене) - - - -
|
4. Невідоме, не виявлені здібності, потенційні можливості розвитку, людина про себе не все знає |
Висновок: Кожен учасник в певній мірі розширив уявлення про себе. Коригування області уявлень про себе відбувається за рахунок отримання зворотного зв’язку, що передбачає певну відкритість для інших свого внутрішнього «Я» або ж здатність його презентувати, а також готовність прийняти або не прийняти психологічну інформацію «яким мене бачать інші» кожен має потенціал для самореалізації.
Мета: встановлення і підтримка психологічного контакту у спілкуванні, зняття внутрішнього бар’єру для підвищення рівня комунікації
Обладнання: картки «Креатив»
Інструкція: розглянути групу карток, на їх основі скласти спільне оповідання (історію), можна гумористичне «Одного разу в класі творчих дітей….».
На виконання 10 хв. Представлення - один від групи або всі разом.
Мета: активізувати учасників
Хід вправи:
Психолог: об’єднайтесь у пари . Візьміть аркуші паперу, притисніться чолом один до одного так, щоб між ними був папір. За моєю командою ви повинні рухатися по кімнаті. Можна танцювати, присідати, навіть бігати, але так, щоб папір не впав на підлогу.
Мета: підтримання позитивної атмосфери
Інструкція: «Візьміться за руки, уявіть у своїх грудях вогник добра, ніжності, любові; уявіть, як він збільшується, його сила переходить у руки і вливається в долоні тих, хто сидить біля вас. Серце кожного з вас збагачене теплом сердець кожного учасника групи.
А ТЕПЕР ЗАКРИЙТЕ ОЧІ. УЯВІТЬ, ЩО ВИ ВІДПРАВИЛИСЬ В ПОДОРОЖ …
ВИ ОБ’ЇЗДИЛИ БЕЗЛІЧ КРАЇН, ПОЗНАЙОМИЛИСЬ З РІЗНИМИ ЛЮДЬМИ. І ОСЬ ОДНОГО РАЗУ ВИ ЇХАЛИ ЧЕРЕЗ ПОЛЕ. НАВКОЛО ЛІТАЛИ МЕТЕЛИКИ, ДЗИЖЧАЛИ БДЖІЛКИ, ЗБИРАЮЧИ МЕД. СПІВАЛИ ПТАХИ – ВОНИ РАДІЛИ, ЩО ВИ ЇДЕТЕ ЧЕРЕЗ ЇХНЄ ПОЛЕ. ПАХЛО КВІТАМИ Й СВІЖИМИ ПОЛУНИЦЯМИ. І ОСЬ ПЕРЕД НАМИ ЧАРІВНИЙ ЗАМОК. ЩОСЬ ПІДКАЗАЛО ВАМ, ЩО ВАМ ВАЖЛИВО ЇХАТИ САМЕ ТУДИ. І ВИ ПОПРЯМУВАЛИ ДОРІЖКОЮ ДО ЦЬОГО ПАЛАЦУ.
КОЛИ ВИ ВВІЙШЛИ ДО ПАЛАЦУ, ТО БУЛИ ВРАЖЕНІ ЙОГО КРАСОЮ. ВСЕ БУЛО ЗРУЧНО Й КРАСИВО. ЗДАЄТЬСЯ, ЩО ХТОСЬ ПОБУДУВАВ ЙОГО САМЕ ДЛЯ ВАС. ВИ ПІШЛИ ПАЛАЦОМ ЛЕГКОЮ І ВПЕВНЕНОЮ ХОДОЮ.
УЯВІТЬ, ЩО ВИ ЙДЕТЕ ПАЛАЦОМ І ЗНАХОДИТЕ ТЕ, ЩО ВИ ХОЧЕТЕ… ВСЕ ТЕ, ЩО ВИ ЗНАЙШЛИ ДЛЯ СЕБЕ В ЦЬОМУ ПРЕКРАСНОМУ ПАЛАЦІ ЗАЛИШИТЬСЯ З ВАМИ, ВИ ВСЕ ЦЕ ВІЗЬМЕТЕ З СОБОЮ КОЛИ БУДЕТЕ ПОВЕРТАТИСЬ. А ЗАРАЗ ГЛИБОКО ВДИХНІТЬ… І ВИДИХНІТЬ.
ВІЗЬМІТЬ ІЗ СОБОЮ ТЕ ГАРНЕ, ЩО БУЛО З ВАМИ. І ПОТИХЕНЬКУ ВІДКРИВАЮЧИ ОЧІ, ПОВЕРТАЙТЕСЬ ДО НАС.
Сьогодні мене вразило….
Мені запам’яталося……
Мене дратувало……
Мене порадувало......
1. Арена образ себе для інших (інші знають про мене) - - - - - |
3. Те, чого я не знаю про себе, а в мені бачать оточуючі) - - - - - |
2. Внутрішній дворик – прихована область (інші не знають про мене) - - - - - - |
4. Невідоме, не виявлені здібності, потенційні можливості розвитку, людина про себе не все знає |
1. Арена образ себе для інших (інші знають про мене) - - - - - |
3. Те, чого я не знаю про себе, а в мені бачать оточуючі) - - - - - |
2. Внутрішній дворик – прихована область (інші не знають про мене) - - - - - - |
4. Невідоме, не виявлені здібності, потенційні можливості розвитку, людина про себе не все знає |