Класна година "Я вірю в силу доброти"

Про матеріал
Розробка містить цікаві матеріали та завдання для проведення відкритої класної години у 5 класі
Перегляд файлу

                   Розробка виховної години для 5 класу

«Я вірю в силу доброти»

Мета: допомогти учням осягнути, що значить бути добрим, що лежить в основі доброти, доброго вчинку, славлячи добро в людині, її справах і ставленні до інших, розвивати в учнів бажання робити добро, формувати в підростаючого покоління моральні чесноти, шляхетність, почуття милосердя, виховувати морально-етичні норми життя. Формувати моральні основи дитячої особистості, сприяти вихованню доброї, чуйної, лагідної людини. Виховувати потребу в самовдосконаленні та самовихованні. Формувати в учнів ціннісну орієнтацію, здатність формулювати моральні судження, розвивати вміння відрізняти погане від доброго, виховувати позитивне світосприйняття. Шляхом створення психологічних ситуацій вибору підвести учнів до розуміння важливості взаємодопомоги в колективі, сприяти створенню дружнього дитячого колективу. Виховувати чемне ставлення учнів одне до одного.

Обладнання: хмарки, 2 склянки з водою, чорна фарба, чисті аркуші паперу, заготовка для «Конституції дружби», підкова, пам’ятка добрих і корисних справ

На дошці написаний епіграф без останнього слова, яке учні повинні назвати в кінці заходу.

"У цьому світі є тільки одна річ, перед якою належить

схилятися, це - геніальність, і одна річ, перед якою

слід упасти на коліна, це – (доброта)".

Хід години спілкування

І Вступне слово вчителя.

Учитель. Діти, сьогодні ми поговоримо про найважливішу цінність людської душі - про доброту. Кажуть, що весь світ стоїть добром людського серця. Злі та недобрі почуття-пригнічують та нівечать наші душі. А доброта творить, відроджує, лікує.  Що людині потрібно для щастя? Так, здоров’я, хороші друзі, щоб рідні довго жили. А ще потрібно, щоб поруч з нами завжди було добро.

Є поміж нас багаті й бідні.

Кому, що треба, доля не питає.

Та є дві речі всім нам необхідні:

У світі мир, а душах доброта.

Що ж таке доброта? Доброта-це уміння співчувати іншій людині, відгукуватися на її горе, яке може спідкати кожного з нас, це милосердя по відношенню до того, хто потребує допомоги, це добре ставлення до всіх людей. Все своє життя, починаючи з дитинства, людина пізнає, що таке «добре», а що таке «погано».

Які правила доброти ви знаєте?

Відповіді учнів (Допомагати слабким, старим, хворим, тим, хто потрапив у біду, пробачати помилки, не бути жадібним, не заздрити)

Якими ж рисами повинна бути наділена людина, щоб про неї говорили лише добре?Подивимось на дошку:

Доброзичливість

вихОваність

доБросовісність

поРядність

тактОвність

чеснісТь

лАска

Людська порядність, доброта не має меж. Ми сьогодні маємо бути милосердними не тільки до людей, а й до всього, що нас оточує: тварин, рослин. Недаремно говорять, що криниця без води-просто яма, так і людина без доброти-сама тільки оболонка.

Послухайте невеличкі оповідання, що потребують великих роздумів.

Розповідь із життя

Якось старенька мати приїхала до свого сина, який жив у місті, привезла різних гостинців із села. Син попросив матір прогулятися містом. Гуляючи, старенька часто зупинялась, щоб перепочити. Вони сіли в сквері на лавку. Син відійшов і сказав, що скоро повернеться. Довго виглядала мати свого наймилішого сина, але він не повернувся. Коли люди питали, як вона сюди потрапила, старенька відповіла, що заблукала. Адже її син учений, він не міг залишити її, запевняла мати. Вона не могла й подумати, що він її залишив назавжди.

  • Чи є серце в такої людини? Якщо є, то яке воно?
  • Чи достатньо одного розуму для морально вихованої людини?

Святковий обід

Ніна живе у великій родині. Бабуся найстарша: їй уже вісімдесят два. Коли сім’я обідає, в бабусі тремтять руки. Несе вона ложку до рота, ложка тремтить, і з неї капає на стіл.

Незабаром у Ніни день народження. Мама сказала, що на іменини приготує святковий обід. На свято Ніна запросить своїх подруг. Ось і гості прийшли. А Ніна думає: «Це ж і бабуся за стіл сяде, а в неї руки тремтять. Подруги сміятимуться».

Ніна тихенько каже:

– Мамо, нехай бабуся з нами за стіл не сідає.

  • Чого?- дивується мати.
  • У неї руки тремтять. На стіл капає.

Мама зблідла. Вона довго сиділа мовчки. А потім сказала: «Бабуся нездужає. Тому святкового обіду не буде. Вітаю тебе, Ніно, з днем народження. Моє тобі побажання: бути людиною».

Нова учениця

Стояла тиша. Раптом у двері хтось постукав. У клас зайшов директор і сказав: «Сьогодні у нас нова учениця». Всі побачили маленьку дівчинку. Тридцять пар очей дивилися на нову школярку. Дівчинка була горбатою.

В учителя забилося  серце. Він дивився в очі школярам, сам відчував, що в його очах – молитва: «Хай не побачить дівчинка у ваших поглядах, дорогі діти, ні подиву, ні насмішки».

В дитячих очах учитель побачив радість: приїхала нова учениця. Вони дивилися тільки в очі і ласкаво посміхалися.

Учитель сказав: «Її звати Оля. Вона приїхала до нас здалеку. Хто поступиться їй своїм місцем за першою партою? Бачите, яка вона маленька». Всі шість хлопчиків і дівчаток, які сиділи за першою партою, підняли руки і стали просити:   «Я…я..».

Оля сіла за першу парту.

Обговорення історій

Учитель. Кожна  людина дотримується певних моральних принципів, норм, правил, поглядів, переконань. Адже від цього залежить її життя, спілкування з людьми. Добрі слова і вчинки спрямовані на порозуміння  між людьми, взаємодопомогу, підтримку одне одного. Вони породжують радість, задоволення, повагу, любов між людьми.

 Я б хотіла, діти щоб ви усвідомлювали свої вчинки, несли за них відповідальність, бо без відповідальності за них, не буде добра  і милосердя.

 У нас на дошці записано п’ять принципів відповідальності.

 Принципи відповідальності.

  1. Я несу відповідальність за все, що роблю.
  2. Я несу відповідальність за своє навчання.
  3. Я несу відповідальність за своє шанобливе ставлення до людей, до батьків.
  4. Я несу відповідальність за своє місто, країну і цілий світ.
  5. Я несу відповідальність за дбайливе ставлення до довкілля та збереження його для наступних поколінь.

Бо добро і милосердя може бути тільки, тоді, коли ви берете відповідальність за тих, хто з вами поруч. У себе на партах ви знайдете хмаринки, підійдіть до дошки і позначте той принцип хмаринкою, який є для вас пріоритетом. І ми визначимо основний принцип для нашого колективу             

Відповіді дітей

Учитель.
Іноді здається, що зло перемогло. Це тому, що про нього всі говорять, пишуть, з екранів телевізорів на нас часто дивляться не люди, а звірі в людській подобі: вбивці, грабіжники. Але добрих людей дуже-дуже багато! Просто вони чинять свої благодійні справи мовчки, не афішують їх!
Однією з таких була Матір Тереза. 
Проживши нелегке життя, Вона творила добро всім своїм серцем, своєю посмішкою, своїми руками і ми будемо щасливі якщо дотримуватимемось Заповідей, які створила і за якими жила сама Матір Тереза.

Учитель зачитує заповіді

Бути добрим-це забути про себе самого, щоб думати за інших.
Бути добрим-це пробачати, пам`ятаючи, що слабкість людська є сильніша від злості.
Бутим добрим-це мати милосердя для слабкості інших людей і пам`ятати, що ми не є кращими від інших, навіть в їхніх ситуаціях ми були б, може, ще гірші.
Бути добрим-це закрити очі на прояви невдячності.
Бути добрим-це давати навіть тоді, коли нічого не отримуємо, посміхаючись до тих, які нас не розуміють, навіть недооцінюючих нашої доброти.
Бути добрим-це погодитись на те, що чим більше будемо давати, тим більше від нас будуть очікувати.

Учитель: Ця історія трапилась дуже давно у старовинному місті, де мешкав один мудрець. Слава про його мудрість розійшлася далеко за межі міста. Та жив у тому місті один чоловік, який заздрив славі мудреця. І от вирішив він придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти. Пішов чоловік на узлісся, спіймав метелика, заховав його в долонях і подумав: «Спитаю я в мудреця: скажи, о наймудріший, який метелик у мене в руках — живий чи мертвий?». Якщо він скаже «живий», я стисну долоні, і метелик помре; а якщо скаже «мертвий», я розкрию долоні, і метелик полетить. Ось тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший.

Так усе і сталося. Зловивши метелика, лихий чоловік попрямував до мудреця і запитав у нього: «Який метелик у мене, о наймудріший, живий чи мертвий?». І мудрець, який і насправді був дуже розумною людиною, відповів: «Усе у твоїх руках, чоловіче».

Учитель: Отже, друзі, як ви гадаєте, що мав на увазі мудрець, коли так відповів чоловікові?

Учні відповідають: «Що від самої людини залежить, житиме метелик чи помре».

Учитель. Правильно. Але в цих мудрих словах є ще один зміст: від людини залежить, чого у світі стане більше — добра чи зла.

Вчитель. Ставитися до інших відкрито, по-товариськи, дружньо, з прихильністю може лише добра людина. Давайте дізнаємось на скільки товариськими є кожен з вас. Проведемо такий тест. При відповіді «так» зараховується один бал.
Тест

  1. Чи звертаєш увагу, який настрій у однокласників, коли заходиш до класу?
  2. Чи приємно тобі називати однокласників по імені?
  3. Під час сварки ти намагаєшся образити однокласника?
  4. Якщо кого-небудь із дітей звинуватив без причини вчитель, ти будеш його захищати?
  5. Якщо однокласник попросив у чомусь допомогти йому, ти погодишся?

Ключ до тесту:

4-5 балів - ти хороший товариш.
3 бали - ще трішки придивись до себе, в тебе все вийде.
1-2 бали - все залежить тільки від тебе, хочеш бути краще-зміни себе сам.

Вчитель. Найкоротша відстань між людьми-це усмішка. Тож частіше усміхаймося. Будьте вищими від усяких пліток, образ. Умійте прощати.

Стежте за своїми думками - вони стають словами.
Стежте за своїми словами - вони стають учинками.
Стежте за своїми вчинками - вони стають звичками.
Стежте за своїми звичками - вони стають характером.
Стежте за своїм характером, бо він визначає вашу долю.

Учитель: Діти, що ви віддаєте людям, те воно й вам повертається.

Тепер я хочу вам продемонструвати наочний приклад з 2-ма склянками води. Подивіться, діти, вода в склянках, чиста, прозора. Вона символізує чистоту людської душі. Ось зараз я капну одну краплину фарби в стакан з чистою водою. Вона стане брудна, чорна. Це зло, погані вчинки людини. Чи можна  з брудної води зробити чисту, чи можна її очистити? Здавалося б – ні. Але якщо я буду поступово додавати до неї чисту воду, воду почне світлішати. Так само як і наша душа, чим більше добра ти робиш, тим світлішою стане твоя душа.  Очистити можна душу тільки добрими справами, вчинками. Тоді тільки стане чиста душа.

Отже, ви побачили, що сталося з чистою водою. Уявіть, діти, як краплина зла може знівечити, принизити душу дитини.  Чи буде ваша душа відкрита, щира після цього. Ні, звичайно. Отже, треба робити тільки добро. Бо раз добром намете серце, повік не охолоне.

- А зараз пропоную вам відповісти на невеличку анкету. Відповідати на неї треба «так» або «ні».

  1. Чи можна примусити людину бути доброю?
  2. Чи згодні ви з думкою, що «добротою світ живе»?
  3. Чи можна стати добрим лише на деякий час?
  4. Чи потрібно виявляти доброту у став¬ленні до будь-кого?
  5. Чи можна сказати, що доброта - найбільша окраса душі?
  6. Чи легко бути добрим?
  7. Чи можна доброту порівняти із сонцем?
  8. Чи є у вас бажання чинити добрі справи?

- Порахуйте, яких відповідей у вас виявилося більше: «так» чи «ні». Якщо більше відповідей «так», то ви прагнете чинити добро. І це дуже правильно, адже воно приносить радість оточуючим. Доброта, як чарівні ліки, здатна вилікувати від суму, скрути, безпорадності. Я впевнена, що ви у своєму житті вже встигли зробити чимало добрих справ, про які ви зараз згадаєте.

Гра «Якщо людина добра» 

– Якщо людина добра, то з нею хочеться говорити, сміятись, її всі поважають і люблять.

Діти, давайте пограємо в гру. Умови гри: якщо людина повинна робити те, що я називаю, ви плескаєте в долоні, а якщо ні  – нічого не робите. Уважно слухайте:

  • бути милосердним, чуйним, сердечним, щирим;
  • насміхатися з чужого горя;
  • допомагати людям похилого віку;
  • захищати слабкого;
  • бути завжди ввічливим;
  • ображати інших;
  • піклуватися про тварин;
  • шанувати працю інших людей;
  • хвалитися, коли зробив добрий вчинок;
  • шанувати батьків.

Тепер наступне випробування. Не менш складне. А називається воно «Конституція дружби». Уявіть, що наш класний колектив – це Королівство Добра, але в ньому діють злі закони, які заважають мешканцям королівства потоваришувати одне з одним. Повсюди тут сварки, негаразди, ворожнеча. Тож вам потрібно придумати такі закони, що об'єднають мешканців нашого королівства і зроблять їх добрими і дружніми.

Проводиться гра «Конституція дружби»

Учасників гри поділяють на команди. Кожній команді дають аркуш паперу й олівець. Завдання командам — за дві хвилини придумати якнайбільше добрих законів дружби, за якими мають жити мешканці казкового королівства. Перемагає команда, яка придумає найбільше законів.

Потім учитель разом із учнями вибирають найважливіші закони із тих, що запропонували команди, записавши їх на одному аркуші.

Орієнтовний список законів:

  1. завжди прислухатися одне до одного;
  2. не брехати одне одному;
  3. не кривдити та не обзивати одне одного;
  4. завжди підтримувати одне одного;
  5. не залишати одне одного в біді;
  6. завжди чинити по справедливості;
  7. завжди поступатися одне одному;
  8. допомагати одне одному.

А зараз кожен із вас отримає пам’ятку добрих і корисних справ, будь ласка, ознайомтеся з нею і дотримуйтеся цих порад у житті.

(Учні по черзі зачитують.Ознайомлення iз пам’яткою)

Я тримаю в руках цю підкову, яку я зробила власноруч, вклавши в неї часку свого добра, і тепер я хочу, щоб і ви додали частку свого.  Зараз кожен, до кого потрапляє писанка, має сказати своє слово з приводу сьогоднішньої розмови, яка б розпочиналася словами: ”я думаю”, „я хочу”, „мені здається”, а потім передати підкову іншому.

І ось підкова знову потрапила до мене. Завершуючи нашу виховну годину, я думаю, вив же можете сказати, якого ж слова не вистачає в нашому епіграфі?

Відповіді дітей

Учитель.
Віддані людям тепло і душевна доброта обов`язково повернуться до вас. Бо ми послані на землю, щоб примножувати добро і красу, творити земний рай, а не бути лише споживачами. Маємо таке коротке життя, тож хай не буде в ньому місця злим помислам. Хай оживає істина стара: людина починається з добра. Я дуже сподіваюся, що донесла сьогодні до вас частку доброти та і ви стали трохи добрішими і зробили певні висновки. Дякую за увагу!

 

docx
Додано
13 квітня 2020
Переглядів
1457
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку