«Класний керівник і батьки: шляхи співробітництва»
Вчитель початкових класів Комунального закладу освіти "ПЕРШОТРАВЕНСЬКИЙ БАГАТОПРОФІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНО-РЕАБІЛІТАЦІЙНИЙ ЦЕНТР "БЕРЕГИНЯ" ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ"
Жеребілова Олена Анатоліївна
В умовах сьогодення треба пам'ятати, що батьки є активними учасниками освітнього процесу. Вони, як і діти, потребують просвітницької допомоги і психологічної підтримки.
В роботі з батьками кожний класний керівник використовує свої методи і форми роботи. Їх дуже багато, деякі звісно ж, повторюються, а деякі можуть відрізнятися від методів інших колег.
Основні форми і методи роботи у роботі з батьками поділяються на традиційні та нетрадиційні.
Традиційні форми роботи з батьками:
• батьківські збори;
• індивідуальна робота з батьками ;
• відвідування родини учнів.
• Листування з батьками , тощо.
Класні батьківські збори проводяться не рідше ніж раз на чверть і повинні стати школою освіти батьків, розширювати їх педагогічний кругозір, стимулювати бажання стати хорошими батьками.
Батьківські збори – це можливість демонстрації досягнутих учнем успіхів. Тематика і методика зборів повинні враховувати вікові особливості учнів, рівень освіченості і зацікавленості батьків, цілі і завдання виховання, що стоять перед школою.
Індивідуальна робота з батьками особливо необхідна. Готуючись до консультації, необхідно визначити низку запитань, відповіді на які допоможуть плануванню виховної роботи з класом. Вчитель повинен дати можливість батькам розповісти йому все те, що допоможе в професійній роботі з дитиною:
• особливості здоров'я дитини;
• його захоплення, інтереси;
• переваги у спілкуванні в сім'ї;
• реакції поведінки;
• особливості характеру;
• мотивація навчання;
• моральні цінності сім'ї.
В ході індивідуальної консультації можна використовувати різні анкети, які заповнюється батьками, для подальшої обробки та використанням ПОТІМ класним керівником в своїй роботі..
Відвідування родини учнів – це прекрасна форма роботи класного керівника, яка дає можливість більш детально вивчити родину учнів, познайомитись з традиціями сім'ї, ознайомитись з умовами життя(за необхідністю) тих дітей з якими працює вчитель.
Листування передбачає періодичне надсилання батькам листів про успіхи учня в навчанні, старанність, уважність та відповідальність. Можна повідомити про певні труднощі дитини, попросити про зустріч. Варто висловити щиру подяку за гарне виховання дитини. Лист передають батькам через дитину, попередньо ознайомивши її зі змістом. Найчастіше листування використовують, коли класний керівник не може зустрітися з батьками у них
удома або запросити їх до школи.
Нетрадіційні форми роботи з батьками:
• тематичні консультації;
• батьківські вечори;
• тренінги, тощо.
Тематичні консультації дають змогу цілеспрямовано звернути увагу батьків на ті, чи інші питання в вихованні своїх дітей. Проводячи такі консультації класний керівних готує поради, тези та завдання батькам, які допоможуть їм чітко та правильно налаштуватися на потрібне та вірне виховання своїх дітей.
Якщо потрібно, навіть можна надрукувати наприклад, такі ПАМЯТКИ кожному присутньому батькові.
Поради батькам.
• Якщо дитина зростає в атмосферi критики, вона вчиться засуджувати.
• Якщо дитина зростає в атмосферi ворожнечi, вона вчиться боротися.
• Якщо над дитиною глумляться, вона стає соромливою.
• Якщо дитина живе в страху, вона стає боязкою.
• Якщо дитину постійно соромлять, вона звикає почуватися винною.
• Якщо дитина зростає в толерантному середовищi, вона вчиться бути терплячою.
• Якщо дитину пiдбадьорюють, вона вчиться впевненостi.
• Якщо дитина зростає в атмосферi прийняття, вона вчиться любовi.
• Якщо дитина зростає в атмосферi похвали, вона вчиться любити саму себе.
Батьківські вечори – це теж один з видів роботи класного керівника, який безумовно потрібен не тільки для згуртовування батьківського колективу, але й перед усім для спільного виховання дітей разом контексті: батьки – вчителі – батьки. Такі вечори проводяться не частіше, ніж 1 – 2 рази на рік.
Це свята, які можна провести на різні теми, наприклад:
Тренінги – одна з форм роботи з батьками, під час якого відбувається навчання батьків. їх можна проводити замість традиційних батьківських зборів, теж за планом 1 раз на чверть, обравши для виховання будь-яку тему, включаючи вікові особливості дітей запрошених батьків.
Такі форми роботи сприяють усвідомленню батьками важливості їх ролі у формуванні і становленні повноцінної особистості дитини, дає можливість батькам поділитися власним педагогічним досвідом щодо виховання власних дітей, знайомить інших батьків з різними стилями спілкування в родині, формуючи фізично і психічно здорове підростаюче покоління.
На сьогоднішній день для мене особисто – батьківські збори найчастіше відбуваються у вигляді індивідуальних бесід та консультацій.
Із родинами учнів я працюю як особисто, так і в режимі онлайн.
Ця форма роботи з батьками власного класу, якою я постійно користуюся дійсно сама вдала для мене , тому що під час такого спілкування батьки почувають себе більш комфортно, непримусово, неофіційно, як це буває під час класичних батьківських зборів. В ході такої роботи ми всі (і я , батьки) вільно спілкуємося, висловлюємося.
Перевагою індивідуальної роботи є те, що наодинці з учителем батьки відвертіше розповідають про свої проблеми та труднощі у вихованні дітей. Дорослі мають бути переконані, що їхня бесіда з учителем залишиться між ними, що жодна їхня відверта думка не буде розголошена.
Індивідуальне спілкування з батьками дає вчителю можливість вибрати правильний підхід до дитини.
І ще в роботі з батьками я б особисто добавила обов’язковим правилом декілька порад:
Отже, педагогічне партнерство сім’ї та школи значною мірою залежать від відносин між учителем і батьками учня, оскільки контакт двох вихователів – батьків та педагогів – крок до взаєморозуміння, до набуття довіри, обміну духовними й емоційними цінностями, засвоєння педагогічного досвіду, знань, які вчитель і батьки передають один одному.
-Шановні колеги!Пропоную вашій увазі вправу «Поміняйтеся місцями ті, хто…».
Ця вправа дуже добре підводить батьків до думки, що якщо вони самі відчували труднощі, сварилися, забували, ображалися, чогось не вміти, то треба і своїх дітей прийняти з їх труднощами і допомогти їм, а не лаяти і критикувати.
Пропонуються наступні завдання:
Поміняйтеся місцями ті, хто любив свою першу вчительку;
поміняйтеся місцями ті, хто жодного разу не забував зошит, підручник, ручку і інше;
поміняйтеся місцями ті, хто вмів читати до початку першого класу;
поміняйтеся місцями ті,хто сьогодні пізно ліг спати;
поміняйтеся місцями ті, хто жодного разу не ображався на свою вчительку;
поміняйтеся місцями ті, хто любив відповідати біля дошки;
поміняйтеся місцями ті, чиї імена починаються чи закінчуються на букву «А»
поміняйтеся місцями ті, хто жодного разу не отримував двійку;
поміняйтеся місцями ті, у кого карі очі;
поміняйтеся місцями ті, хто жодного разу не посварився з однокласниками в початковій школі;
поміняйтеся місцями ті, хто хотів би зараз знову піти в перший клас.
поміняйтеся місцями ті,хто хотів би зараз поговорити зі своїм першим вчителем;
Бажаю творчих успіхів!!!